Szczegółowy zakres, zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 kwietnia 1993 r.
w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18, Nr 34, poz. 150, Nr 94, poz. 421, Nr 107, poz. 464 i Nr 110, poz. 475 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 85, Nr 33, poz. 143 i Nr 64, poz. 322) oraz w związku z art. 32 ustawy budżetowej na rok 1993 z dnia 12 lutego 1993 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 64) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kredytobiorcom może być udzielana dopłata ze środków budżetu państwa, w granicach przewidzianych w budżecie państwa na 1993 r., na spłatę części należnego bankom oprocentowania od kredytów zaciągniętych w 1993 r. na:
1)
zakup nawozów mineralnych i środków ochrony roślin,
2)
zakup kwalifikowanego materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowany przez producentów rolnych, a także na ich skup od producentów krajowych przez podmioty krajowe, posiadające uprawnienia do prowadzenia reprodukcji lub obrotu nasionami i sadzeniakami ziemniaka, wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków,
3)
zakup hodowlanych jałówek i buhajów, z wyłączeniem zakupu na eksport,
4)
zakup hodowlanych loszek i owiec-maciorek oraz rozpłodników knurów i tryków, z wyłączeniem zakupu na eksport,
5)
zakup ziemi na cele rolnicze,
6)
nakłady inwestycyjne na zagospodarowanie ziemi (zgodnie z planem modernizacji gospodarstwa) w okresie 5 lat od daty nabycia jej na własność oraz ziemi przejętej w dzierżawę na okres nie krótszy niż 10 lat, obejmujące:
a)
trwałe nasadzenia,
b)
budowę i modernizację budynków gospodarczych,
c)
zakup ciągników rolniczych produkcji krajowej, maszyn i urządzeń do produkcji rolnej, z wyłączeniem innych środków transportowych,
7)
nakłady inwestycyjne związane z przystosowaniem gospodarstw rolnych do produkcji żywnościowej metodami ekologicznymi,
8)
finansowanie skupu od producentów krajowych i finansowanie zapasów z produkcji krajowej: zbóż, rzepaku, buraków cukrowych i cukru, ziemniaków, mączki ziemniaczanej, syropu ziemniaczanego, glukozy, ziół i suszu ziół, owoców, warzyw, półproduktów i przetworów z owoców i warzyw,
9)
finansowanie skupu i przechowywania zapasów ryb morskich od podmiotów krajowych prowadzących połowy,
10)
zakup wózków inwalidzkich, samochodów dla inwalidów lub osób opiekujących się inwalidami oraz osobami niepełnosprawnymi.
§  2.
1.
Kredyty na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-9, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym nie przekroczy 1,12 stopy oprocentowania kredytu refinansowego.
2.
Kredyty bankowe na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-4, pkt 6 lit. c), pkt 8 i 9, są objęte dopłatą, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym dla kredytobiorcy wynosi 0,7 stopy kredytu refinansowego, jednak nie mniej niż 15 punktów procentowych.
3.
Kredyty bankowe na cele, o których mowa w § 1 pkt 5 i pkt 6 lit. a) i b) oraz pkt 7, są objęte dopłatą, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym dla kredytobiorcy wynosi 0,5 stopy kredytu refinansowego, jednak nie mniej niż 15 punktów procentowych.
4.
Wysokość kredytu objętego dopłatą na cele, o których mowa w § 1, nie może przekroczyć:
1)
na cele wymienione w pkt 5 - 250 mln zł,
2)
na cele wymienione w pkt 6 - 300 mln zł,
3)
na cele wymienione w pkt 7 - 250 mln zł.
§  3.
1.
Dopłaty z budżetu państwa, o których mowa w § 1 pkt 1-9, stanowią część oprocentowania należnego bankom, odpowiadającą różnicy między stopą oprocentowania kredytu ustaloną zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 a stopą oprocentowania, którą płaci kredytobiorca.
2.
Dopłata, o której mowa w § 1 pkt 10, polega na spłacie ze środków budżetu państwa 50% należnego bankom oprocentowania.
3.
Dopłata, o której mowa w § 1 pkt 1, może być udzielana gospodarstwom rolnym, w tym Skarbu Państwa, na podstawie imiennego dowodu zakupu przedstawionego bankowi w ciągu 2 miesięcy od daty zaciągnięcia kredytu, przy czym termin spłaty tego kredytu nie może przekroczyć dnia 31 grudnia 1993 r.
4.
Dopłata, o której mowa w § 1 pkt 7, jest udzielana producentom rolnym posiadającym atesty lub zaświadczenia wydane przez Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi EKOLAND.
5.
Dopłata do kredytów, o której mowa w § 1 pkt 8, jest udzielana:
1)
pod warunkiem, że termin spłaty tych kredytów nie przekracza 30 września 1993 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1992 r., oraz 30 września 1994 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1993 r.,
2)
w odniesieniu do kredytów zaciąganych przez:
a)
krajowe podmioty gospodarcze prowadzące przetwórstwo spożywcze i farmaceutyczne skupowanych produktów,
b)
podmioty prowadzące działalność w zakresie przechowalnictwa płodów rolnych, mające w odniesieniu do zbóż i rzepaku magazyny atestowane przez Agencję Rynku Rolnego,
c)
podmioty gospodarcze realizujące skup na zlecenie Agencji Rynku Rolnego z przeznaczeniem na zaopatrzenie rynku krajowego.
6.
Dopłata do kredytów, o której mowa w § 1 pkt 8, nie dotyczy wyrobów alkoholowych i surowców do ich produkcji oraz finansowania opakowań i nakładów na opakowania.
7.
Dopłata do kredytów, o której mowa w § 1 pkt 9, jest udzielana pod warunkiem, że kredyty te udzielane są na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, a termin ich spłaty nie przekracza dnia 30 kwietnia 1994 r. Dopłata nie dotyczy finansowania opakowań i nakładów na opakowania.
§  4.
Minister Finansów zawrze umowy z bankami, w których zostaną określone dla poszczególnych banków w szczególności:
1)
ogólne kwoty dopłat ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów,
2)
terminy rozliczania dopłat między budżetem państwa a bankami,
3)
sposoby uruchamiania środków przez Ministerstwo Finansów i ich rozliczania przez banki.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.30.137

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres, zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993.
Data aktu: 14/04/1993
Data ogłoszenia: 21/04/1993
Data wejścia w życie: 21/04/1993