Zm.: rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 grudnia 1993 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.

Na podstawie art. 9 pkt 4, art. 12 pkt 2 i art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646) oraz art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1993 r. w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów (Dz. U. Nr 59, poz. 275, Nr 69, poz. 333 i Nr 81, poz. 381) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w ust. 2 ostatnie zdanie otrzymuje brzmienie:

"Wartości banderol stanowiące zaliczkę na podatek akcyzowy określają załączniki nr 5, 6 i 9 do rozporządzenia, z tym że w przypadku gdy wartość banderol przewyższa wysokość podatku akcyzowego od wyrobu podlegającego oznaczeniu tą banderolą, to wtedy wartość banderoli stanowiąca zaliczkę na podatek akcyzowy równa się wysokości podatku akcyzowego od tego wyrobu.",

b)
skreśla się ust. 3 i 4,
2)
po § 1 dodaje się § 1a, 1b, 1c i 1d w brzmieniu:

"§ 1a. 1. Obowiązek oznaczania wyrobów powstaje również w razie:

1) pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe,

2) przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów w inne opakowania jednostkowe,

3) wystąpienia w obrocie wyrobów oznaczonych nieprawidłowo bądź nieodpowiednimi banderolami lub wyrobów z uszkodzonymi banderolami oraz wyrobów nie oznaczonych banderolami nabytych od organów państwowych.

2. W przypadkach określonych w ust. 1 wyroby są oznaczane znakami legalizacyjnymi w postaci banderol legalizacyjnych. Do banderol legalizacyjnych stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia dotyczące banderol (znaków opłaty skarbowej akcyzy), jeżeli rozporządzenie nie stanowi inaczej. Wzory banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

3. W odniesieniu do czynności wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2 obowiązek oznaczania przeznaczonych do obrotu wyrobów banderolami legalizacyjnymi ciąży na podmiotach gospodarczych dokonujących tych czynności. W przypadku wyrobów przeznaczonych do dalszego obrotu, a wymienionych w ust. 1 pkt 3, obowiązek oznaczania ciąży na ich posiadaczach, z tym że w odniesieniu do wyrobów zbywanych przez organ państwa obowiązek oznaczania tych wyrobów banderolami legalizacyjnymi ciąży na ich nabywcy. Do podmiotów tych mają odpowiednio zastosowanie przepisy rozporządzenia dotyczące producentów.

4. Posiadacz wyrobów określonych w ust. 1 pkt 3 jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu urzędowi kontroli skarbowej.

5. Oznaczanie wyrobów, o których mowa w ust. 1, następuje w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności oznaczania sporządzany jest protokół.

§ 1b. 1. Obowiązek oznaczania wyrobów banderolami nie dotyczy wyrobów, które są:

1) całkowicie niezdatne do użytku,

2) próbkami do badań naukowych, laboratoryjnych lub jakościowych w ilościach zwolnionych na podstawie odrębnych przepisów z podatku akcyzowego,

3) wytworzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przeznaczone do wywozu za granicę, z zachowaniem warunków określonych w ust. 3,

4) przewożone przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tranzyt),

5) wolne od cła, na podstawie przepisów prawa celnego, przy przywozie z zagranicy:

a) przez podróżnych w zakresie ustalonych norm,

b) jako próbki pełniące funkcje reklamowe lub akwizycyjne,

c) przez organizatorów lub uczestników międzynarodowych wystaw, targów, zawodów i konkursów - w związku z tymi imprezami, pod warunkiem wzajemności,

6) wolne od cła na podstawie przepisów prawa celnego, pod warunkiem wzajemności, przy przywozie z zagranicy do użytku:

a) urzędowego obcych przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz misji specjalnych w Polsce, a także organizacji międzynarodowych mających siedzibę lub placówkę w Polsce,

b) osobistego uwierzytelnionych w Polsce szefów przedstawicielstw dyplomatycznych państw obcych, osób należących do personelu dyplomatycznego tych przedstawicielstw i misji specjalnych, osób należących do personelu organizacji międzynarodowych oraz innych osób korzystających z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych, jak również pozostających z nimi we wspólnocie domowej członków ich rodzin,

c) osobistego urzędników konsularnych państw obcych oraz pozostających z nimi we wspólnocie domowej członków ich rodzin,

d) osobistego osób nie korzystających z immunitetów, a należących do cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz misji specjalnych w Polsce,

7) wprowadzone do składów celnych i wolnych obszarów celnych, a przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych lub w samolotach, na promach i statkach w rejsach zagranicznych, z zachowaniem warunków określonych w ust. 3.

2. Producenci i importerzy wyrobów są obowiązani do prowadzenia ewidencji rodzaju, ilości i wartości wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, 5 lit. b) i c) oraz pkt 7, wydanych lub sprowadzonych bez oznaczenia banderolami.

3. Wyroby przeznaczone przez producenta do wywozu za granicę (eksport) mogą być wydane przez niego bez banderol pod warunkiem pisemnego zawiadomienia właściwego urzędu kontroli skarbowej o zamiarze wywozu, w terminie co najmniej 7 dni przed dniem wydania wyrobów; zawiadomienie powinno określać rodzaj i ilość wyrobów przeznaczonych na eksport. Urząd kontroli skarbowej może zarządzić konwojowanie wywożonych wyrobów na koszt producenta.

§ 1c. 1. Banderole wydawane producentom (importerom) wyrobów akcyzowych z tytułu zapłaty zaliczki na podatek akcyzowy określa się jako banderole podatkowe; wartość wydanych banderol stanowi równowartość wpłaconej zaliczki.

2. Banderole legalizacyjne są sprzedawane podmiotom gospodarczym nie będącym podatnikami podatku akcyzowego lub podmiotom dokonującym czynności, o których mowa w § 1a ust. 1.

3. Wydawanie oraz sprzedaż banderol lub wydawanie upoważnień do wydania banderol następuje na wniosek uprawnionego podmiotu.

4. Wpływy uzyskane ze sprzedaży banderol legalizacyjnych przez właściwe urzędy skarbowe stanowią dochód budżetu państwa.

5. Banderole legalizacyjne są sprzedawane:

1) na opakowania jednostkowe papierosów - za kwotę 1.000 zł,

2) na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych:

a) o pojemności do 0,25 l i na puszki niezależnie od pojemności - za kwotę 3.000 zł,

b) o pojemności powyżej 0,25 l - za kwotę 5.000 zł.

§ 1d. Koszty związane ze stosowaniem banderol obciążają podmioty stosujące banderole na wyrobach (opakowaniach jednostkowych wyrobów).",

3)
skreśla się § 3,
4)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. 1. Wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania banderolami nie mogą być wydane z zakładu produkcyjnego, sprowadzone z zagranicy lub wystąpić w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez ich uprzedniego, prawidłowego oznaczenia odpowiednimi banderolami lub z uszkodzonymi banderolami, z zastrzeżeniem § 1b ust. 1.",

2. Wyroby wytworzone (rozlane) przed dniem powstania obowiązku oznaczania banderolami mogą być wydawane bez oznaczenia przez producenta (rozlewającego) do dnia 15 lutego 1994 r., o ile opakowania jednostkowe tych wyrobów zawierają datę ich wytworzenia (rozlania).",

5)
w § 5 w ust. 1 ostatnie zdanie otrzymuje brzmienie:

"Na wniosek zainteresowanego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach oraz w razie stosowania innych opakowań niż określone w załączniku nr 8 banderole mogą być, na podstawie decyzji właściwego w sprawach banderol urzędu skarbowego, umieszczane przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy odmiennie niż w sposób ustalony w załączniku nr 8, ale przy zachowaniu zasad przewidzianych w tym przepisie; decyzja powinna określać rodzaj opakowania wyrobu i szczegółowo odmienny sposób umieszczania banderoli na opakowaniu oraz czas jej obowiązywania.",

6)
w § 6:
a)
w ust. 1 po wyrazie "wydawane" dodaje się wyrazy "lub sprzedawane",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W postępowaniu przed właściwym w sprawach banderol urzędem skarbowym w sprawie o wydanie banderol podatkowych producenci (importerzy) są obowiązani do uprzedniego wpłacenia do tego urzędu odpowiedniej zaliczki na podatek akcyzowy, stanowiącej równowartość żądanych banderol, a w postępowaniu o sprzedaż banderol legalizacyjnych podmioty uprawnione do ich zakupu są obowiązane do uprzedniego wpłacenia do tego urzędu należności odpowiadającej odpłatności za te banderole.",

c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W razie odmowy wydania banderol podatkowych lub sprzedaży banderol legalizacyjnych, zaliczka lub należność podlega zwrotowi przez urząd skarbowy, do którego została wpłacona, w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku w sprawie zwrotu przez podmiot, który wpłacił zaliczkę.",

7)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Producent (importer) lub inny uprawniony podmiot, składając wniosek we właściwym urzędzie skarbowym o wydanie lub o sprzedaż banderol, załącza odpowiednio:

1) zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego, dotyczące zaległości w podatkach: dochodowym, od towarów i usług, obrotowym oraz akcyzowym,

2) aktualny wypis z rejestru lub aktualne zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej,

3) odpis zezwolenia (koncesji) na produkcję, rozlewanie, import lub obrót wyrobów objętych obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia,

4) odpis umowy zawartej przez importera z podmiotem zagranicznym na dostawę wyrobów oraz odpis pozwolenia właściwego organu na przywóz tych wyrobów z zagranicy,

5) odpis dowodu stwierdzającego złożenie zabezpieczenia należności z tytułu podatków, gdy zabezpieczenie to jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów,

6) potwierdzony przez urząd kontroli skarbowej spis wyrobów, o których mowa w § 1a ust. 1 pkt 3.

2. Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, są okazywane do wglądu urzędowi skarbowemu.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do kolejnych wniosków, chyba że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Do wniosku złożonego po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia poprzedniego wniosku wnioskodawca dołącza lub okazuje stosowne dokumenty określone w ust. 1 i 2.

4. Urząd skarbowy odmówi wydania lub sprzedaży banderol wnioskodawcy, który nie wpłaci zaliczki lub należności, o których mowa w § 6 ust. 2, lub nie dopełni obowiązków określonych w ust. 1-3.

5. Urząd skarbowy może odmówić wydania banderol podatkowych wnioskodawcy, który:

1) posiada zaległości podatkowe w podatkach: dochodowym, od towarów i usług, obrotowym i akcyzowym,

2) jest postawiony w stan upadłości albo likwidacji, z wyjątkiem likwidacji przedsiębiorstwa państwowego w celu jego prywatyzacji.",

8)
po § 7 dodaje się § 7a w brzmieniu:

"§ 7a. 1. Banderol nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych zasadach przekazywać odpłatnie lub nieodpłatnie innym podmiotom niż właściwemu w sprawach banderol urzędowi skarbowemu lub podmiotowi wskazanemu przez Ministra Finansów.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy importerów przekazujących banderole producentowi zagranicznemu w celu umieszczenia ich na wyrobach (opakowaniach jednostkowych) będących przedmiotem importu.",

9)
w § 8 w ust. 2 po wyrazie "oraz" dodaje się wyrazy "obecnego przy tym",
10)
w § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przez wydanie rozumie się także otrzymanie na podstawie upoważnień właściwego urzędu skarbowego nowych banderol za zwrot banderol nie wykorzystanych i nie uszkodzonych lub za banderole stracone oraz uszkodzone i zwrócone w ramach dopuszczalnych strat technologicznych, o których mowa w § 16 i 18a.",

11)
w § 11 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach producenci (importerzy) oraz inne podmioty uprawnione do otrzymania banderol mogą do dnia 20 lutego 1994 r. za zgodą właściwego w sprawach banderol urzędu skarbowego przechowywać otrzymane banderole w skarbcu odpowiednio zabezpieczonego banku.",

12)
w § 16:
a)
w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Przepis ten nie ma zastosowania do banderol legalizacyjnych, z wyjątkiem tych banderol umieszczanych na wyrobach maszynowo pakowanych, rozlewanych lub rozważanych w opakowania jednostkowe.",

b)
w ust. 2 wyrazy "lub zwróci uszkodzone banderole" zastępuje się wyrazami "oraz zwróci uszkodzone banderole",
13)
w § 18:
a)
w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "w polski obszar celny" zastępuje się wyrazami "na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej",
b)
w ust. 2 wyrazy "obowiązek zapłaty podatku" zastępuje się wyrazami "obowiązek podatkowy",
14)
po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:

"§ 18a. W okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia 31 marca 1994 r. dopuszczalne straty technologiczne, o których mowa w § 16 ust. 1, wynoszą: 4% dla wyrobów tytoniowych oraz 5% dla wyrobów spirytusowych.",

15)
dodaje się załączniki nr 9 i 10 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY) WEDŁUG ILOŚCI I RODZAJU PAPIEROSÓW W OPAKOWANIACH JEDNOSTKOWYCH KRAJOWYCH I IMPORTOWANYCH WYROBÓW TYTONIOWYCH

Lp. Ilość papierosów w opakowaniu jednostkowym w sztukach Rodzaje papierosów w opakowaniu jednostkowym Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
01 10 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 800
02 10 Papierosy z filtrem o długości powyżej 80 mm z filtrem włącznie 300
03 10 Papierosy z filtrem o długości do 80 mm z filtrem włącznie 300
04 10 Papierosy bez filtra 300
05 10 Papierosy importowane 800

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZORY BANDEROL LEGALIZACYJNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE KRAJOWYCH I IMPORTOWANYCH WYROBÓW TYTONIOWYCH I SPIRYTUSOWYCH

Rys. 1

(grafika pominięta)

Rys. 2

(grafika pominięta)

Rys. 3

(grafika pominięta)

Rys. 4

(grafika pominięta)

Rys. 5

(grafika pominięta)

Rys. 6

(grafika pominięta)

Rys. 7

(grafika pominięta)

Rys. 8

(grafika pominięta)

Opis wzorów

Rysunki 1 i 2 przedstawiają wzory banderol legalizacyjnych o wymiarach 22 x 45 mm na twarde i miękkie opakowania jednostkowe krajowych i importowanych wyrobów tytoniowych. Wzory tych banderol mają tło w kolorze orange z rozetą koloru granatowego, pośrodku z elementem koloru niebieskiego zmieniającego się w kolor zielony. Widoczne napisy na wzorach banderol, w tym data wytworzenia banderol (przykładowa), są w kolorze czarnym.

Rysunki 3 i 4 przedstawiają wzory banderol legalizacyjnych o wymiarach 90 x 16 mm na opakowania jednostkowe (butelki o pojemności powyżej 0,25 l) krajowych i importowanych wyrobów spirytusowych. Wzory tych banderol mają tło w kolorze orange z rozetą w kolorze bordo, pośrodku z elementem koloru niebieskiego zmieniającego się w kolor zielony. Widoczne napisy na wzorach banderol, w tym data wytworzenia banderol (przykładowa), są w kolorze czarnym.

Rysunki 5-8 przedstawiają wzory banderol legalizacyjnych o wymiarach 50 x 12 mm na opakowania jednostkowe (butelki o pojemności do 0,25 l oraz puszki niezależnie od pojemności) krajowych i importowanych wyrobów spirytusowych. Wzory tych banderol mają tło w kolorze orange z rozetą w kolorze bordo, pośrodku z elementem koloru niebieskiego zmieniającego się w kolor zielony. Widoczne napisy na wzorach banderol, w tym data wytworzenia banderol (przykładowa), są w kolorze czarnym.

Wzory banderol legalizacyjnych (rysunki 1-8) są przedstawione w skali 1:1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.134.655

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.
Data aktu: 30/12/1993
Data ogłoszenia: 31/12/1993
Data wejścia w życie: 31/12/1993