Określenie wysokości wynagrodzenia syndyka masy upadłości i zarządcy odrębnej części majątku wchodzącego w skład masy upadłości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 3 września 1991 r.
w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia syndyka masy upadłości i zarządcy odrębnej części majątku wchodzącego w skład masy upadłości. *

Na podstawie art. VI § 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Przepisy wprowadzające prawo upadłościowe (Dz. U. Nr 93, poz. 835, z 1935 r. Nr 22, poz. 129, z 1946 r. Nr 31, poz. 197, Nr 57, poz. 321 i Nr 60, poz. 329) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wynagrodzenie syndyka masy upadłości za ogół czynności przyznaje sąd na wniosek sędziego-komisarza, mając na względzie nakład pracy syndyka oraz wartość masy i stanu postępowania upadłościowego w czasie ukończenia czynności syndyka.
§  2. 1
 
1.
Wynagrodzenie syndyka za zarząd majątkiem upadłego i przeprowadzoną jego likwidację określa się w granicach od trzykrotnego do dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w kwartale poprzedzającym jego określenie przez sąd.
2.
Wysokość przeciętnego wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczenia wynagrodzenia obowiązuje od dnia jego ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego stosownie do przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym.
§  3.
W orzeczeniu kończącym postępowanie upadłościowe, na wniosek sędziego-komisarza, sąd może przyznać syndykowi wynagrodzenie wyższe od maksymalnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 2, jeżeli uzasadnia to szczególnie duży nakład pracy syndyka i wartość masy upadłości.
§  4.
Suma zaliczek przyznanych syndykowi na poczet wynagrodzenia nie może przekraczać 75% maksymalnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 2.
§  5.
Wynagrodzenie zarządcy odrębnego majątku przyznaje sąd w wysokości do 50% stawki wynagrodzenia syndyka.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 3 stycznia 1998 r. rozporządzenie utraciło moc w zakresie uregulowanym w art. 123 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe (Dz.U.91.118.512) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 33 ustawy z dnia 31 lipca 1997 r. o zmianie powołanego rozporządzenia (Dz.U.97.117.751).
1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 maja 1992 r. (Dz.U.92.47.215) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 1992 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.83.377

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie wysokości wynagrodzenia syndyka masy upadłości i zarządcy odrębnej części majątku wchodzącego w skład masy upadłości.
Data aktu: 03/09/1991
Data ogłoszenia: 19/09/1991
Data wejścia w życie: 04/10/1991