Zasady organizowania prac interwencyjnych oraz robót publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 17 grudnia 1991 r.
w sprawie zasad organizowania prac interwencyjnych oraz robót publicznych.

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu (Dz. U. Nr 106, poz. 457) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rejonowe urzędy pracy mogą kierować bezrobotnych do prac interwencyjnych lub robót publicznych, jeżeli ich wykonywanie jest gospodarczo lub społecznie użyteczne.
2.
Roboty publiczne powinny być organizowane w szczególności w ramach realizowanych na szczeblu lokalnym, regionalnym lub ogólnokrajowym inwestycji infrastrukturalnych, dotyczących m.in.:
1)
ochrony środowiska,
2)
gospodarki wodnej (melioracje, kanalizacja, zaopatrzenie wsi w wodę),
3)
gospodarki leśnej,
4)
łączności,
5)
drogownictwa,
6)
budownictwa komunalnego,
7)
inwestycji dotyczących infrastruktury usług społecznych.
3.
Prace interwencyjne lub roboty publiczne nie mogą być organizowane, jeżeli spowodowałoby to naruszenie zasad konkurencyjności w danym rejonie oraz likwidację lub upadłość wyspecjalizowanych zakładów pracy wykonujących tego rodzaju działalność.
§  2.
Roboty publiczne mogą być organizowane na wniosek organów gminy lub terenowych organów rządowej administracji ogólnej, zwanych dalej "organizatorami".
§  3.
Przy rozpatrywaniu wniosków o organizację robót publicznych powinny być preferowane rejony uznane za szczególnie zagrożone wysokim bezrobociem strukturalnym.
§  4.
1.
Organizatorzy ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych składają wniosek, z zastrzeżeniem ust. 3, do rejonowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce wykonywania robót.
2.
Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1)
nazwę i lokalizację inwestycji oraz nazwę i adres inwestora,
2)
liczbę bezrobotnych proponowanych do zatrudnienia w ramach robót publicznych oraz okres tego zatrudnienia,
3)
informacje o zaawansowaniu robót, kosztach inwestycji, źródłach jej finansowania oraz ogólnej liczbie zatrudnionych lub przewidzianych do zatrudnienia pracowników stałych,
4)
miejsce wykonywania robót przez skierowanych bezrobotnych, pożądane kwalifikacje oraz inne wymogi,
5)
informacje dotyczące wysokości przewidzianego wynagrodzenia dla skierowanych bezrobotnych,
6)
informacje dotyczące możliwości zakwaterowania, wyżywienia oraz uprawnień, jakie będą przysługiwały skierowanym bezrobotnym.
3.
Jeżeli roboty publiczne obejmują swoim zasięgiem obszar województwa lub kilku województw, wniosek, o którym mowa w ust. 1, organizator składa w wojewódzkim urzędzie pracy właściwym ze względu na największą liczbę bezrobotnych wnioskowanych do skierowania z terenu danego województwa.
§  5.
1.
Wojewódzkie i rejonowe urzędy pracy, do których wpłynęły wnioski określone w § 4, przedkładają je - w celu uzyskania opinii - wojewódzkiej i odpowiednio rejonowej radzie zatrudnienia.
2.
Wnioski skierowane do wojewódzkiego urzędu pracy, w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3, przekazywane są do rozpatrzenia przez inne wojewódzkie urzędy pracy.
3.
W przypadku uzyskania pozytywnej opinii rady zatrudnienia i posiadania na ten cel niezbędnych środków Funduszu Pracy, wojewódzkie lub rejonowe urzędy pracy dokonują szczegółowych uzgodnień z organizatorem tych robót i zawierają umowę, o której mowa w § 8.
4.
W przypadku negatywnej opinii rady zatrudnienia lub braku możliwości skierowania bezrobotnych do robót publicznych, urząd pracy, do którego wpłynął wniosek, zawiadamia pisemnie wnioskującego organizatora.
§  6.
1.
Do prac interwencyjnych lub robót publicznych rejonowe urzędy pracy powinny kierować w szczególności bezrobotnych:
1)
absolwentów oraz pozostających bez pracy przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
2)
jeżeli rodzaj przewidzianych do wykonywania prac jest zgodny z posiadanymi kwalifikacjami,
3)
gdy po upływie okresu wykonywania tych prac zostaną zatrudnieni w zakładzie pracy, w którym prace te będą wykonywali,
4)
jeżeli jest to wskazane ze względów społecznych.
2.
Do wykonywania prac interwencyjnych lub robót publicznych nie mogą być kierowani bezrobotni, dla których rejonowy urząd pracy posiada propozycje odpowiedniej pracy.
§  7.
1. 1
Prace interwencyjne, z zastrzeżeniem ust. 2, mogą być organizowane w zakładach pracy, które nie dokonały w okresie ostatnich 6 miesięcy zwolnień pracowników przekraczających 10% stanu załogi oraz nie są w stanie likwidacji lub upadłości.
2.
Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w zakładach pracy będących:
1)
partiami lub organizacjami politycznymi,
2)
organizacjami związków zawodowych, z wyjątkiem upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy związkowych biur pracy,
3)
urzędami podległymi naczelnym organom władzy państwowej oraz naczelnym i centralnym organom administracji państwowej,
4)
kościołami lub związkami wyznaniowymi,
5)
przedstawicielstwami obcych państw.
§  8.
1.
Rejonowy urząd pracy zawiera z zakładami pracy, w których bezrobotni wykonywać będą prace interwencyjne, oraz organizatorami robót publicznych umowę określającą m. in.:
1)
liczbę osób i okres, na jaki zostaną skierowani bezrobotni,
2)
rodzaj wykonywanych prac oraz niezbędne lub pożądane kwalifikacje kierowanych osób,
3)
terminy i wysokość refundowanych przez rejonowy urząd pracy kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne,
4)
obowiązek informowania rejonowego urzędu pracy o przypadkach porzucenia pracy przez skierowanych bezrobotnych.
2. 2
Zakład pracy, w którym skierowani przez rejonowy urząd pracy bezrobotni wykonywać będą prace interwencyjne oraz organizator robót publicznych lub upoważniony przez niego zakład pracy zawiera z bezrobotnymi umowy o pracę na czas określony wynikający z umowy, o której mowa w ust. 1.
§  9.
Do dnia 1 stycznia 1993 r. zadania wynikające z niniejszego rozporządzenia realizują wojewódzkie i rejonowe biura pracy.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 1992 r. (Dz.U.92.69.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 1992 r.
2 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 1992 r. (Dz.U.92.69.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 1992 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.122.540

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady organizowania prac interwencyjnych oraz robót publicznych.
Data aktu: 17/12/1991
Data ogłoszenia: 27/12/1991
Data wejścia w życie: 27/12/1991