Szczegółowe zasady i tryb gromadzenia oraz wykorzystywania środków Funduszy Gospodarki Gruntami i Gospodarki Mieszkaniowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 września 1985 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu gromadzenia oraz wykorzystywania środków Funduszy Gospodarki Gruntami i Gospodarki Mieszkaniowej.

Na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1989 r. Nr 14, poz. 74) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Środki Funduszu Gospodarki Gruntami oraz Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej, zwanych dalej "funduszami", gromadzi się w miastach i gminach.
2.
Jeżeli nie jest uzasadnione tworzenie Funduszu Gospodarki Gruntami lub Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej we wszystkich miastach i gminach na obszarze województwa, zainteresowane terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego przedstawią właściwym radom narodowym wnioski w sprawie podjęcia uchwały o utworzeniu w określonych miastach i gminach wspólnego Funduszu Gospodarki Gruntami lub wspólnego Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej oraz ustaleniu zasad korzystania z tych funduszy.
3.
Środki funduszy są gromadzone na odrębnych rachunkach bankowych.
§  2.
1.
Na Fundusz Gospodarki Gruntami przeznacza się wpływy:
1)
z tytułu sprzedaży nieruchomości państwowych, z wyjątkiem wpływów ze sprzedaży domów mieszkalnych i lokali mieszkalnych w takich domach,
2)
z opłat za grunty państwowe oddane w zarząd, użytkowanie lub użytkowanie wieczyste, z opłat za urządzenia położone na tych gruntach oraz z tytułu czynszu za dzierżawę gruntów państwowych,
3)
z tytułu udziału właścicieli i użytkowników wieczystych gruntów w kosztach budowy urządzeń komunalnych, energetycznych i gazowych (opłaty adiacenckie),
4)
z opłat za niewykorzystanie gruntów zgodnie z przeznaczeniem,
5)
wynikające z rozliczeń związanych z przekazywaniem nieruchomości oraz z dostarczaniem nieruchomości zamiennych i zwrotem nieruchomości wywłaszczonych,
6)
inne wpływy określone w odrębnych przepisach.
2.
Na Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej przeznacza się wpływy:
1)
z opłat pobieranych od najemców przy zamianie lokali mieszkalnych,
2)
ze sprzedaży domów mieszkalnych i lokali w takich domach,
3)
inne wpływy określone w odrębnych przepisach.
3.
Fundusze mogą być uzupełnione dotacjami z właściwego budżetu terenowego.
§  3.
1.
Środki Funduszu Gospodarki Gruntami przeznacza się na pokrycie kosztów związanych z tworzeniem zasobów gruntów państwowych na cele zabudowy miast i wsi, gospodarowaniem tymi zasobami oraz na pokrycie innych wydatków związanych z pozyskiwaniem, przygotowywaniem gruntów pod budownictwo mieszkaniowe i towarzyszące, a w szczególności:
1)
wyposażeniem gruntów w urządzenia niezbędne do ich wykorzystywania zgodnie z przeznaczeniem,
2)
opracowaniami geodezyjnymi i studialno-projektowymi, związanymi z pozyskiwaniem i przygotowywaniem gruntów pod budownictwo mieszkaniowe,
3)
utrzymaniem zasobów gruntów państwowych,
4)
wywłaszczaniem nieruchomości, w tym na wypłatę odszkodowań oraz na pokrycie kosztów dostarczenia nieruchomości zamiennej, przeniesienia budowli i urządzeń na inną nieruchomość lub kosztów budowy nowych budynków,
5)
świadczeniami emerytalnymi, wypłacanymi zgodnie z art. 66 ust. 3 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, w razie wywłaszczenia nieruchomości rolnej przed osiągnięciem przez rolnika wieku emerytalnego,
6)
wykonywaniem prawa pierwokupu,
7)
zmianą przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
8)
sprzedażą, oddawaniem w użytkowanie wieczyste, przekazywaniem w zarząd i użytkowanie nieruchomości państwowych,
9)
rozliczeniami z tytułu wygaśnięcia użytkowania wieczystego, zarządu lub użytkowania,
10)
finansowaniem prac z zakresu gospodarki gruntami oraz zakupem urządzeń do wykonywania tych prac.
2.
Środki Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej przeznacza się na pokrycie kosztów związanych z gospodarką mieszkaniową, a w szczególności na:
1)
przejmowanie budynków na własność Państwa na podstawie przepisów o remontach i odbudowie oraz o wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków,
2)
finansowanie komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
3)
finansowanie budowy mieszkań spółdzielczych na podstawie umów zawieranych ze spółdzielniami, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
4)
udzielanie pomocy finansowej na budownictwo jednorodzinne, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
5)
inne cele związane z budownictwem mieszkaniowym, określone w odrębnych przepisach.
3.
Zwrot środków na budowę mieszkań spółdzielczych następuje w drodze ratalnej ich spłaty dokonywanej przez spółdzielnie na Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej według zasad obowiązujących przy spłacie kredytu bankowego udzielonego spółdzielniom mieszkaniowym.
4.
Ze środków Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej może być udzielana, z zastrzeżeniem ust. 5, bezzwrotna pomoc finansowa na zmniejszenie obciążeń związanych z pozyskaniem i korzystaniem z mieszkania. Pomoc ta przysługuje na:
1)
pokrycie pełnego wkładu mieszkaniowego na mieszkanie spółdzielcze przydzielone na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu emerytom, rencistom i inwalidom, którzy w związku z uzyskaniem przydziału lokalu w spółdzielczym domu dla emerytów, rencistów i inwalidów zwolnią do dyspozycji terenowego organu administracji państwowej dotychczas zajmowany, samodzielny lokal,
2)
uzupełnienie wkładu mieszkaniowego najemcom kierowanym na podstawie art. 48 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. z 1987 r. Nr 30, poz. 165 i z 1989 r. Nr 10, poz. 57) przez terenowy organ administracji państwowej do spółdzielni mieszkaniowej w celu przydzielenia im lokalu wybudowanego w ramach nakładów przekazanych przez ten organ - do wysokości różnicy między tym wkładem a kaucją wymaganą za równorzędne mieszkanie w budynku państwowym; pomoc ta nie przysługuje osobom, które osiągają miesięczny dochód z ostatnich 12 miesięcy w przeliczeniu na jednego członka rodziny prowadzącego wspólne gospodarstwo domowe w wysokości przekraczającej aktualne średnie wynagrodzenie za pracę w gospodarce uspołecznionej oraz nie może być wyższa od różnicy między wysokością wymaganego wkładu a kwotą środków zgromadzonych na ten cel na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych przez wnioskodawców do czasu przyznania im pomocy finansowej - łącznie z odsetkami oraz uzyskaną premią gwarancyjną,
3)
pokrycie przez osoby zwalniające do dyspozycji terenowego organu administracji państwowej lokal w budynku państwowym, wyposażony co najmniej w trzy elementy wyposażenia wpływające na wysokość czynszu najmu, w którym występuje nadwyżka powierzchni mieszkalnej stanowiąca co najmniej jeden pokój, należności wynajmującego z tytułu zużycia elementów wyposażenia technicznego lokalu oraz kosztów:
a)
odnowienia zwalnianego lokalu i dokonania napraw obciążających najemcę,
b)
przeprowadzki do nowo uzyskanego lokalu,
4)
zmniejszenie obciążeń z tytułu miesięcznych czynszów najmu lub opłat osobom zajmującym mieszkania spółdzielcze lokatorskie oraz najemcom lokali mieszkalnych, do których mają zastosowanie stawki czynszu określone przez Radę Ministrów, a także osobom zajmującym lokale mieszkalne bez tytułu prawnego, jeżeli przysługuje im prawo do lokalu zamiennego; członkom spółdzielni pomoc może być udzielona po wykorzystaniu nadwyżki premii gwarancyjnej.
5.
Pomoc, o której mowa w ust. 4, przysługuje osobom, które nie mogą uzyskać bezzwrotnej pomocy ze środków zakładowego funduszu mieszkaniowego. W razie otrzymania częściowej pomocy lub pożyczki z zakładowego funduszu mieszkaniowego, ze środków Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej może być udzielona pomoc uzupełniająca.
6.
Pomoc, o której mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, jest udzielana w roku kalendarzowym, w którym ma nastąpić przydział lokalu spółdzielczego, a środki przeznaczone na tę pomoc są przekazywane spółdzielni mieszkaniowej.
§  4.
1.
Przez opłaty, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 4, rozumie się opłaty za dostawę ciepłej i zimnej wody, centralne ogrzewanie, wynagrodzenie za korzystanie z lokalu bez tytułu prawnego oraz miesięczne obciążenie członków spółdzielni, pomniejszone o należności z tytułu spłaty kredytu bankowego.
2.
Pomoc, o której mowa w § 3 ust. 4 pkt 4, może być udzielona emerytom, rencistom, inwalidom, rodzinom wielodzietnym i osobom samotnie wychowującym dzieci, jeżeli osiągają dochód w wysokości nie większej niż określona w przepisach ustalających zasady przydziału lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji terenowych organów administracji państwowej; pomoc może zostać udzielona do wysokości 50% opłaty lub czynszu dla osób samotnych i do 30% opłaty lub czynszu dla pozostałych osób.
3.
Pomoc nie przysługuje, jeżeli członek spółdzielni lub najemca:
1)
zajmuje lokal, w którym występuje nadwyżka powierzchni mieszkalnej stanowiąca co najmniej jeden pokój, za który uiszczany jest podwyższony czynsz,
2)
podnajął lub oddał w bezpłatne używanie część zajmowanego lokalu.
4.
Pomocy udziela się na wniosek członka spółdzielni lub najemcy, na okres jednego roku kalendarzowego.
5.
W razie zmian wysokości dochodu lub innych warunków mających wpływ na uprawnienia do korzystania z pomocy, osoba, której pomoc została udzielona, ma obowiązek niezwłocznego informowania organu, który udzielił pomocy.
6.
Pomoc powinna być cofnięta od pierwszego dnia miesiąca następującego po utracie uprawnień do korzystania z pomocy.
7.
Kwota z tytułu pomocy udzielonej członkowi spółdzielni lub najemcy jest wpłacana spółdzielni mieszkaniowej albo wynajmującemu do dnia 10 każdego miesiąca.
§  5.
1.
Decyzje w sprawach dotyczących przyznania pomocy na budownictwo jednorodzinne oraz na cele określone w § 3 ust. 4 wydają organy administrujące środkami Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej.
2.
W razie utworzenia wspólnych funduszy w niektórych miastach i gminach, środkami tych funduszy administrują odpowiednie terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego właściwe w sprawach geodezji i gospodarki gruntami lub gospodarki mieszkaniowej, określone we wspólnej uchwale zainteresowanych rad narodowych.
§  6.
W zakresie nie unormowanym w rozporządzeniu stosuje się przepisy o gospodarce funduszami celowymi, wydane na podstawie ustawy - Prawo budżetowe.
§  7.
1.
Plany funduszy będących w dyspozycji rad narodowych stopnia podstawowego określają:
1)
w zakresie dochodów:
a)
100% wpływów z opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 lub ust. 2,
b)
środki otrzymane z funduszy będących w dyspozycji rady narodowej stopnia wojewódzkiego, jeżeli 70% wpływów z opłat nie zapewnia pokrycia wydatków,
c)
dotacje z budżetu rady narodowej, jeżeli wpływy wymienione pod lit. a) i b) okażą się niewystarczające na pokrycie wydatków;
2)
w zakresie rozchodów:
a)
wydatki, o których mowa w § 3 ust. 1 lub ust. 2,
b)
środki stanowiące 30% wpływów wymienionych w pkt 1 pod lit. a), przeznaczone do odprowadzenia na fundusze będące w dyspozycji rady narodowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Plany funduszy będących w dyspozycji rady narodowej stopnia wojewódzkiego obejmują wpływy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 pod lit. b), oraz środki przeznaczone do przekazania na zasilenie funduszy będących w dyspozycji rad narodowych stopnia podstawowego.
§  8.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego administrujące środkami funduszy przekazują w terminie 15 dni po upływie kwartału 30% wpływów osiągniętych w poprzednim kwartale na rachunki środków funduszy administrowanych przez organy stopnia wojewódzkiego.
2.
Jeżeli plan funduszy będących w dyspozycji rady narodowej stopnia wojewódzkiego przewiduje przekazanie środków na fundusze, którymi dysponują rady narodowe stopnia podstawowego, rozliczenia tych środków mogą być przeprowadzane saldowo.
§  9.
Podział środków dotychczasowego Funduszu Gospodarki Gruntami i Gospodarki Mieszkaniowej na Fundusz Gospodarki Gruntami oraz na Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej nastąpi ostatecznie z dniem 31 grudnia 1988 r. na podstawie rozliczenia środków tego funduszu sporządzonego na ten dzień. Decyzje w sprawie zaliczenia na poszczególne fundusze środków pozostałych na rachunkach Funduszu Gospodarki Gruntami i Gospodarki Mieszkaniowej na koniec 1988 r., z uwzględnieniem stanu zobowiązań i należności, podejmują właściwe rady narodowe stopnia podstawowego.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.14.76 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb gromadzenia oraz wykorzystywania środków Funduszy Gospodarki Gruntami i Gospodarki Mieszkaniowej.
Data aktu: 16/09/1985
Data ogłoszenia: 14/03/1989
Data wejścia w życie: 28/10/1985, 01/08/1985