Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 grudnia 1986 r.
w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Opłaty za przejazdy autobusów zarejestrowanych za granicą wynoszą:
Lp. Liczba miejsc siedzących w autobusie łącznie z przyczepą Opłata za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu autobusu na obszarze Polski w złotych
1 do 15 1.800
2 od 16 do 30 3.600
3 od 31 do 50 6.100
4 powyżej 50 7.100
§  2.
1. 2
Opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych zarejestrowanych za granicą wynoszą:
Lp. Ładowność samochodu ciężarowego łącznie z przyczepą (naczepą) Opłata za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu samochodu ciężarowego na obszarze Polski w złotych
1 do 10 t 24.300
2 ponad 10 do 15 t 36.400
3 ponad 15 do 20 t 46.600
4 ponad 20 do 25 t 70.800
5 ponad 25 t 91.100
2.
Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.
3. 3
W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, stawki opłat przewidziane w ust. 1 podwyższa się o:
1)
11.700 zł - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,
2)
14.600 zł - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,
3)
28.300 zł - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,
4)
14.600 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,
5)
29.100 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,
6)
58.300 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,
7)
43.300 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
8)
86.600 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
9)
173.300 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
10)
12.100 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,
11)
24.300 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5 do 10 t włącznie,
12)
48.600 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,
13)
101.200 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,
14)
202.400 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.;
4.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
§  3.
1.
Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:
1)
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,
2)
graniczne urzędy celne - w pozostałych przypadkach, podczas przekraczania granicy Państwa.
2.
Przeliczenie opłaty na walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.
§  4.
1.
Urzędy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce otrzymują 2% od kwot pobranych opłat za przejazdy pojazdów zarejestrowanych za granicą. Pozostała część wpływów z tego tytułu podlega przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
2.
Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat, o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez urzędy celne, są przeznaczane na zasilenie funduszu socjalnego administracji celnej, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie działalności statutowej.
§  5.
1. 4
Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczającym dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, wynoszą:
Lp. Wyszczególnienie Opłata w zł za 1 km
1 2 3
1 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 15
2 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,50 m 30
2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m opłata

wzrasta o

60
3 Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,70 m 22
2) od 0,71 do 2,00 m 45
3) powyżej 2,00 m 90
4 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t

powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu

osi składowych

37
5 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t

włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od

rozstawu osi składowych

75
6 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t
albo
2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej

wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi

składowych

225
7 Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
1) pojedynczego:
a) do 3 t 15
b) od 3,1 do 5 t 30
c) ponad 5 t 60
2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i

przyczepy:

a) do 5 t 15
b) od 5,1 do 10 t 30
c) od 10,1 do 20 t 75
d) od 20,1 do 40 t 150
e) ponad 40 t 300
2.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przewóz ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.
4.
W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.
§  6.
Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:
1)
funduszu gminnego lub funduszu miejskiego - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego,
2)
funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,
3)
funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,
4)
wojewódzkich rad narodowych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
3 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
4 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.48.238

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 05/12/1986
Data ogłoszenia: 31/12/1986
Data wejścia w życie: 31/12/1986