Szczegółowe zasady i tryb oddawania w zarząd oraz użytkowanie nieruchomości państwowych, przekazywania tych nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi i dokonywanie rozliczeń z tego tytułu.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 września 1985 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu oddawania w zarząd oraz użytkowanie nieruchomości państwowych, przekazywania tych nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi i dokonywania rozliczeń z tego tytułu.

Na podstawie art. 43 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 22, poz. 99) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 22, poz. 99).
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) 1
terenowym organie administracji państwowej - rozumie się przez to terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego właściwy w sprawach geodezji i gospodarki gruntami,
2)
organizacji społecznej - rozumie się przez to organizację wymienioną w art. 5 ust. 2.
§  2.
Jeżeli na oddawanej w zarząd lub użytkowanie nieruchomości znajdują się urządzenia zbędne dla zarządcy lub użytkownika, a dające się odłączyć od gruntu, mogą one być przekazane do wykorzystania innej państwowej jednostce organizacyjnej lub organizacji społecznej.
§  3.
1.
Decyzja ostateczna terenowego organu administracji państwowej lub umowa o przekazaniu nieruchomości stwarza między przekazującym i przejmującym stosunek zobowiązaniowy, do którego stosuje się przepisy o zobowiązaniach umownych.
2.
Korzyści i ciężary związane z zarządem lub użytkowaniem nieruchomości przechodzą na przejmującego z dniem podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.
3.
Przejmujący odpowiada solidarnie z przekazującym wobec osób trzecich za zobowiązania powstałe w związku z zarządem lub użytkowaniem nieruchomości przed jej przejęciem, w granicach wartości przejętej nieruchomości.
§  4.
Koszty związane z oddaniem nieruchomości w zarząd lub użytkowanie ponosi przejmująca państwowa jednostka organizacyjna lub organizacja społeczna.
§  5.
1.
Oddanie nieruchomości w zarząd lub użytkowanie następuje na podstawie decyzji terenowego organu administracji państwowej, wydanej na wniosek zainteresowanej państwowej jednostki organizacyjnej lub organizacji społecznej.
2.
Przekazanie nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej po uzyskaniu zezwolenia terenowego organu administracji państwowej.
3.
Przekazanie i przejęcie nieruchomości następuje w formie protokołu zdawczo-odbiorczego, z wyjątkiem wypadku określonego w art. 8 ust. 3.
4.
Porozumienie, zezwolenie lub zgoda, o których mowa w art. 7, 38 ust. 2 i art. 41 ust. 4, powinny mieć formę pisemną.
§  6.
1.
Terenowy organ administracji państwowej jest obowiązany przejąć nieruchomość, która stała się zbędna na cele obronności i bezpieczeństwa Państwa.
2.
Przejęcie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, następuje nieodpłatnie; nieruchomość tę terenowy organ administracji państwowej przekazuje w zarząd państwowej jednostce organizacyjnej właściwej ze względu na rodzaj nieruchomości, chyba że była wywłaszczona i podlega zwrotowi.
§  7.
1.
We wniosku o oddanie nieruchomości w zarząd lub użytkowanie należy wskazać:
1)
położenie i powierzchnię nieruchomości z dołączeniem mapy sytuacyjnej,
2)
cel, na jaki nieruchomość ma być wykorzystana.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć dokumenty stwierdzające zgodność realizacji inwestycji bądź zamierzonego sposobu korzystania z nieruchomości z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w odniesieniu do obiektu wpisanego do rejestru zabytków - również zgodę terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw ochrony zabytków stopnia wojewódzkiego.
§  8.
Decyzja o oddaniu nieruchomości w zarząd lub użytkowanie powinna zawierać:
1)
oznaczenie zarządcy lub użytkownika,
2)
opis nieruchomości według oznaczeń zawartych w ewidencji gruntów z podaniem wartości budynków i urządzeń,
3)
określenie przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, celu, na jaki nieruchomość została oddana w zarząd lub użytkowanie, oraz sposobu korzystania z nieruchomości,
4)
określenie wysokości opłaty za grunt,
5)
oznaczenie czasu trwania zarządu lub użytkowania,
6)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego.
§  9.
W umowie o przekazaniu nieruchomości określa się:
1)
strony,
2)
terenowy organ administracji państwowej, który udzielił zezwolenia na zawarcie umowy,
3)
położenie nieruchomości i jej oznaczenie według ewidencji gruntów,
4)
cel, na który jest przeznaczona nieruchomość w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
5)
okres trwania zarządu w ramach okresu ustalonego dla jednostki przekazującej,
6)
cenę przekazanej nieruchomości, budynków i urządzeń,
7)
wysokość opłaty za grunt,
8)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego.
§  10.
O wygaśnięciu zarządu lub użytkowania orzeka organ na wniosek zgłoszony w trybie art. 42 lub z urzędu w wypadkach określonych w art. 41 ust. 2. Decyzja o wygaśnięciu zarządu lub użytkowania powinna ustalać termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego.
§  11.
1.
W razie wygaśnięcia zarządu wskutek zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, nie pozwalających na dalsze korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób, państwowej jednostce organizacyjnej, która nabyła nieruchomość z własnych środków lub z kredytu bankowego lub z takich środków dokonała nakładów na nieruchomości, przysługuje zwrot kwoty odpowiadającej wartości nieruchomości w dniu jej przejęcia przez terenowy organ administracji państwowej lub zwrot kwoty odpowiadającej wartości nie zamortyzowanych nakładów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy wygaśnięciu użytkowania.
§  12.
1.
Przekazywanie budynków, urządzeń oraz rozpoczętych inwestycji między państwowymi jednostkami organizacyjnymi następuje nieodpłatnie, z wyjątkiem tych, w odniesieniu do których państwowa jednostka organizacyjna poniosła nakłady z kredytu bankowego lub ze środków własnych.
2.
Składniki majątkowe nie wymienione w ust. 1, a także budynki i urządzenia oraz rozpoczęte inwestycje, w odniesieniu do których państwowa jednostka organizacyjna posiada zobowiązania kredytowe lub poniosła nakłady ze środków własnych, mogą być przekazane nieodpłatnie, jeżeli przemawiają za tym szczególne okoliczności, a obowiązek ich bezpłatnego przekazania został ustalony w umowie.
3.
Nieruchomości nabyte z własnych środków lub z kredytu bankowego są przekazywane odpłatnie.
4.
Przekazanie kredytu następuje za zgodą Narodowego Banku Polskiego.
5. 2
W razie wydania decyzji o wygaśnięciu zarządu lub użytkowania gruntu na wniosek zarządcy lub użytkownika i przekazania tego gruntu w zarząd lub użytkowanie innej jednostce organizacyjnej, rozliczanie kosztów nabycia lub wybudowania budynków i urządzeń oraz rozpoczętych inwestycji poniesionych ze środków własnych lub kredytu bankowego następuje między jednostką, która wystąpiła z wnioskiem o wygaśnięcie zarządu lub użytkowania gruntu, a jednostką, która otrzymała ten grunt.
§  13.
Przy dokonywaniu rozliczeń wymienionych w § 11 i 12 uwzględnia się wzrost wartości budynków i urządzeń oraz składniki majątkowe uzyskane w procesie gospodarowania.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 sierpnia 1985 r.
1 § 1 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 1988 r. (Dz.U.88.33.244) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 1988 r.
2 § 12 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 1988 r. (Dz.U.88.33.244) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 1988 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.47.240

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb oddawania w zarząd oraz użytkowanie nieruchomości państwowych, przekazywania tych nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi i dokonywanie rozliczeń z tego tytułu.
Data aktu: 16/09/1985
Data ogłoszenia: 28/10/1985
Data wejścia w życie: 28/10/1985, 01/08/1985