Ustalanie składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA - KIEROWNIKA URZĘDU GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 lipca 1984 r.
w sprawie ustalania składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

Na podstawie art. 46 § 1 i art. 47 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318 oraz z 1977 r. Nr 8, poz. 31) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają skład załóg niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do członków załóg polskich statków morskich, z wyjątkiem:
1)
jednostek pływających Marynarki Wojennej, Wojsk Ochrony Pogranicza i Milicji Obywatelskiej,
2)
morskich statków sportowych.
§  3.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających długie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
kapitan,
2)
starszy lub I oficer,
3)
dwóch oficerów wachtowych,
4)
I radiooficer,
5)
starszy lub I oficer mechanik,
6)
I lub II oficer mechanik,
7)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
8)
I oficer elektryk,
9)
trzech starszych marynarzy,
10)
trzech marynarzy,
11)
trzech motorzystów,
12)
kucharz.
§  4.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających krótkie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi, skład załogi:
1)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie trójwachtowym:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych marynarzy,
j)
trzech marynarzy,
k)
motorzysta - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
2)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie dwuwachtowym, skład załogi może być zmniejszony o następujące stanowiska:
a)
jednego oficera wachtowego,
b)
jednego oficera mechanika wachtowego,
c)
jednego starszego marynarza,
d)
jednego marynarza,
e)
jednego motorzysty - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM).
§  5.
Dla statków rybackich ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
dla statków o pojemności brutto powyżej 800 TR:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
h)
I oficer elektryk,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów,
l)
kucharz.
2)
dla statków o pojemności brutto powyżej 500 TR do 800 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
I oficer mechanik,
f)
II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
3)
dla statków o pojemności powyżej 200 TR do 500 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
I radiooficer,
d)
I oficer mechanik,
e)
II oficer mechanik,
f)
dwóch starszych rybaków,
g)
dwóch rybaków,
h)
motorzysta.
§  6.
Skład załogi, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi statków:
1)
rybackich o pojemności brutto do 200 TR,
2)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową,
3)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową i przekraczających jej granice,
4)
pełniących pogotowie ratownicze,
5)
odbywających podróże próbne,

ustala urząd morski na wniosek armatora.

§  7.
Na statkach, na których odrębne przepisy tego wymagają, ustanawia się dodatkowe stanowiska:
1)
zaworowego,
2)
oficera pożarowego,
3)
starszego strażaka okrętowego,
4)
strażaka okrętowego.
§  8.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych urząd morski:
1)
może ustanowić stanowisko starszego oficera zamiast stanowiska I oficera albo dodatkowe stanowisko starszego oficera,
2)
może ustanowić stanowisko I oficera mechanika zamiast stanowiska II oficera mechanika albo dodatkowe stanowisko I oficera mechanika,
3)
może ustanowić dodatkowe stanowisko II radiooficera,
4)
może ustalić na jedną podróż inny niż określony w rozporządzeniu niezbędny skład załogi, jeżeli względy bezpieczeństwa żeglugi nie stoją temu na przeszkodzie,
5)
uwzględniając wdrożenie osiągnięć postępu naukowo-technicznego bądź szczególne warunki obsługi danego statku albo inne istotne czynniki - może ustalić odpowiednio mniejszy lub większy niezbędny skład załogi lub określić inne kwalifikacje członków tej załogi.
§  9.
Urząd morski może wyrazić zgodę na zmniejszenie składu załogi statku o stanowisko I radiooficera na statkach, co do których umowy międzynarodowe dopuszczają taką możliwość, pod warunkiem, że kapitan lub jeden z oficerów specjalności pokładowej posiada świadectwo radiotelefonisty wymagane odrębnymi przepisami.
§  10.
Skład załogi, niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich (bezpieczną obsługę) - potwierdza urząd morski:
1)
wydaniem "Certyfikatu bezpiecznej obsługi" według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia albo
2)
w karcie bezpieczeństwa.
§  11.
Skład załogi statku nie związanej bezpośrednio z bezpieczeństwem żeglugi ustala armator.
§  12.
W rozumieniu rozporządzenia:
1)
krótką podróżą międzynarodową jest taka podróż międzynarodowa, w czasie której statek nie oddala się więcej niż 200 mil morskich od portu lub miejsca, w którym pasażerowie i załoga mogą znaleźć bezpieczne schronienie, przy czym odległość pomiędzy ostatnim odwiedzonym portem kraju rozpoczęcia podróży a końcowym portem przeznaczenia nie przekracza 600 mil morskich,
2)
długą podróżą międzynarodową jest podróż międzynarodowa inna niż określona w pkt 1.
§  13.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 49 Ministra Żeglugi z dnia 18 czerwca 1964 r. w sprawie obsady etatowej morskich statków handlowych w żegludze międzynarodowej,
2)
rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 30 stycznia 1971 r. w sprawie ustalania składu załóg statków morskich uprawiających żeglugę krajową (Dz. U. Nr 3, poz. 37).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ OBSŁUGI

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.43.229

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalanie składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.
Data aktu: 30/07/1984
Data ogłoszenia: 07/09/1984
Data wejścia w życie: 07/09/1984