Utworzenie urzędu Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.

USTAWA
z dnia 28 lipca 1983 r.
o utworzeniu urzędu Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.

Art.  1.

Tworzy się urząd Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.

Art.  2.

Do zakresu działania Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej należą sprawy: nadzoru nad bieżącą działalnością terenowych organów administracji państwowej, koordynacji i kontroli działalności tych organów oraz ich organizacji i funkcjonowania; miejscowego planowania przestrzennego, urbanistyki i architektury, nadzoru urbanistyczno-budowlanego, architektonicznego i techniczno-budowlanego; gospodarki komunalnej i mieszkaniowej; gospodarki gruntami nierolniczymi i nieleśnymi; geodezji i kartografii; koordynacji w dziedzinie projektowania architektoniczno-budowlanego oraz kompleksowej kontroli województw.

Art.  3.
1.
Do zadań Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej należy prowadzenie, w zakresie ustalonym w art. 2, polityki Państwa stosownie do potrzeb społecznych i gospodarczych oraz tworzenie warunków do realizacji celów tej polityki.
2.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej realizuje zadania określone w ust. 1 poprzez:
1)
tworzenie prawnych, technicznych i ekonomicznych warunków do realizacji zadań przez terenowe organy administracji państwowej,
2)
prognozowanie i programowanie rozwoju nadzorowanych dziedzin administracji państwowej i gospodarki, dokonywanie analiz i ocen ich funkcjonowania, kształtowanie kierunków polityki ekonomicznej i technicznej oraz prowadzenie polityki kadrowej i udzielanie pomocy w szkoleniu kadr.
3.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej współdziała przy realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, z terenowymi organami administracji państwowej, dokonuje kompleksowych analiz i ocen ich działalności oraz uzyskiwanych przez te organy wyników.
4.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej, przy współdziałaniu właściwych organów i organizacji, wykonuje kompleksową kontrolę województw, obejmującą działalność terenowych organów administracji państwowej oraz jednostek gospodarki uspołecznionej, a także ocenia sprawność zarządzania i efektywność gospodarowania i obsługi ludności w zaspokajaniu jej potrzeb, z wyjątkiem jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
5.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowy zakres i tryb przeprowadzania przez Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej kompleksowej kontroli województw, zasady współdziałania innych organów i organizacji w jej przeprowadzaniu oraz obowiązki kontrolowanych jednostek w tym zakresie.
Art.  4.

Do zakresu działania Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej przechodzą sprawy należące dotychczas do zakresu działania:

1)
Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, z wyłączeniem spraw określonych w dziale VI, rozdziale I ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6),
2)
Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych dotyczące koordynacji w dziedzinie projektowania budowlanego oraz zasad i trybu wydawania pozwoleń na działalność zawodową w zakresie projektowania w budownictwie,
3)
Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dotyczące rozgraniczenia i podziału nieruchomości oraz ewidencji gruntów i budynków na obszarze gmin.
Art.  5.
1.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowy zakres działania Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.
2.
Organizację Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej określa statut nadany przez Radę Ministrów. Statut ustala również jednostki organizacyjne podporządkowane Ministrowi Administracji i Gospodarki Przestrzennej.
Art.  6.
1.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej wykonuje zadania w zakresie geodezji i kartografii poprzez Główny Urząd Geodezji i Kartografii.
2.
Prezesa Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.
3.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej ustala zakres i organizację Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz może, w drodze rozporządzenia, upoważnić prezesa tego Urzędu do podejmowania decyzji w określonych przez niego sprawach.
Art.  7.
1.
W dekrecie z dnia 23 kwietnia 1953 r. o świadczeniach w celu zwalczania klęsk żywiołowych (Dz. U. Nr 23, poz. 93, z 1959 r. Nr 27, poz. 167 i z 1970 r. Nr 16, poz. 138) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:

"Art. 6a. Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej może nałożyć na terenowy organ administracji państwowej obowiązek świadczenia środkami technicznymi przedsiębiorstw i zakładów usług i robót mających na celu zwalczenie klęski żywiołowej na terenie innego województwa."

2.
W dekrecie z dnia 13 czerwca 1956 r. o państwowej służbie geodezyjnej i kartograficznej (Dz. U. Nr 25, poz. 115) art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Art. 18. Sprawy rozgraniczenia i podziału nieruchomości oraz ewidencji gruntów i budynków należą do właściwości Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej."

3.
W ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w dziedzinie budownictwa i planowania przestrzennego (Dz. U. Nr 8, poz. 49 i z 1972 r. Nr 11, poz. 77) w art. 2 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "projektowania budowlanego i" skreśla się.
4.
W ustawie z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229 i z 1981 r. Nr 12, poz. 57) w art. 26 ust. 6 wyrazy "Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych" zastępuje się wyrazami "Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej".
Art.  8.

Traci moc ustawa z dnia 28 maja 1975 r. o utworzeniu urzędu Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 16, poz. 90).

Art.  9.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.44.200

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Utworzenie urzędu Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.
Data aktu: 28/07/1983
Data ogłoszenia: 01/08/1983
Data wejścia w życie: 01/08/1983