Szczegółowe zasady i tryb postępowania przy wykonywaniu kontroli i orzekaniu o jakości towarów przez organy Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU
z dnia 30 lipca 1970 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania przy wykonywaniu kontroli i orzekaniu o jakości towarów przez organy Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych.

Na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych (Dz. U. Nr 16, poz. 137) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
W zakresie właściwości Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych, zwanej w dalszej treści rozporządzenia "Inspekcją", określonej w ustawie z dnia 30 czerwca 1970 r., o Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych (Dz. U. Nr 16, poz. 137), zwanej w dalszej treści rozporządzenia "ustawą", kontrolę przeprowadzają upoważnieni pracownicy Głównego Inspektoratu oraz okręgowych delegatur Inspekcji.
2.
Badanie i orzekanie o jakości towarów należy do organów Inspekcji oraz działających przy tych organach rzeczoznawców.

Rozdział 1.

Szczegółowe zasady i tryb postępowania przy wykonywaniu kontroli.

§  2.
1.
Upoważnieni pracownicy organów Inspekcji, zwani w dalszej treści rozporządzenia "inspektorami", dokonują kontroli na podstawie zleceń kierowników organów Inspekcji oraz legitymacji służbowych. Wzór zlecenia kontroli ustala Główny Inspektor Inspekcji.
2. 2
Główny Inspektor Inspekcji i jego zastępcy, okręgowi inspektorzy i ich zastępcy, naczelnicy i kierownicy wydziałów oraz kierownicy laboratoriuów Inspekcji przeporowadzają kontrole na podstawie legitymacji służbowej.
3.
W wypadkach wymagających niezwłocznej interwencji, gdy opóźnienie przeprowadzenia kontroli może ujemnie wpłynąć na jej wynik, inspektor przeprowadza kontrolę za okazaniem legitymacji służbowej. Inspektor zobowiązany jest wówczas zawiadomić niezwłocznie właściwy organ Inspekcji o podjęciu kontroli.
§  3.
1.
Inspektor upoważniony jest do:
1)
kontroli dokumentów i ksiąg,
2)
żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień,
3)
dokonywania oględzin pomieszczeń, miejsca i rzeczy,
4)
pobierania prób towarów,
5)
sprawdzania tożsamości osób w związku z przeprowadzaną kontrolą,
6)
wydawania zarządzeń doraźnych w razie stwierdzenia nadużyć albo bezpośrednio grożącej poważnej szkody,
7)
zarządzenia w uzasadnionych wypadkach przeprowadzenia inwentaryzacji, na podstawie upoważnienia przez organ Inspekcji,
8)
zabezpieczenia dowodów i towarów,
9)
żądania wyjaśnień od jednostek nadrzędnych nad kontrolowanymi jednostkami.
2.
Jeżeli w związku z przeprowadzoną kontrolą zachodzi konieczność zebrania uzupełniających danych, organy Inspekcji uprawnione są do zasięgania informacji w innych przedsiębiorstwach, zakładach i urzędach.
3.
Inspektor uprawniony jest do wstępu i poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej na podstawie legitymacji służbowej oraz zlecenia kontroli, a w wypadku określonym w § 2 ust. 3 wyłącznie na podstawie legitymacji służbowej - bez potrzeby uzyskiwania przepustki, jeśli szczególne przepisy nie stanowią inaczej.
4.
Inspektor nie podlega rewizji osobistej, przewidzianej w wewnętrznych regulaminach kontrolowanych jednostek.
5.
Inspektor obowiązany jest przestrzegać przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, obowiązujących w jednostce kontrolowanej oraz przepisów przeciwpożarowych.
6.
Przy przeprowadzaniu kontroli transportu towarów organy Inspekcji obowiązane są stosować się do przepisów regulujących zasady i tryb dokonywania przewozu danym środkiem transportu.
§  4.
1.
Kontrola powinna być dokonana w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej, w sposób możliwie nie zakłócający działalności tej jednostki.
2.
W razie konieczności kontrolę można przeprowadzić w innych godzinach, jak również w dni ustawowo wolne od pracy.
§  5.
Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest wydać zarządzenia dla zapewnienia warunków umożliwiających przeprowadzenie kontroli oraz zlecić dostarczenie inspektorom potrzebnych materiałów i dokumentów.
§  6.
1.
Przeprowadzenie kontroli powinno odbywać się w miarę możności w obecności kierownika kontrolowanej jednostki, a w razie noieobecnopści kierownika - w obecności jego zastępcy lub innej osoby upoważnionej do zastępowania kierownika.
2.
W razie nieobecności osób, o których mowa w ust. 1, kontrolę przeprowadza się w obecności innego pracownika tej jednostki.
§  7.
Inspektor może w razie potrzeby sporządzać odpisy lub wyciągi z dokumentów i ksiąg oraz żądać poświadczenia ich zgodności z oryginałem przez kontrolowaną jednostkę.
§  8.
1.
Dokumenty, towary i inne przedmioty podlegające kontroli oraz pomieszczenia, w których dokonuje się czynności kontrolnych, mogą być zabezpieczone, jeśli jest to niezbędne dla dokonania kontroli.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy towarów szybko psujących się lub ulegających szybkim zmianom biochemicznym.
§  9.
1.
Zabezpieczenie dokumentów i innych przedmiotów z wyjątkiem towarów oraz pomieszczeń, może trwać przez czas niezbędny do wykonania czynności mających na celu ustalenie i wyjaśnienie okoliczności sprawy będącej przedmiotem kontroli.
2.
Inspektor może zabezpieczyć towar, którego jakość nie odpowiada wymaganiom obowiązujących norm lub przepisów, w celu zapobieżenia wprowadzaniu go do obrotu lub sprzedaży, jeżeli to jest konieczne ze względu na interes społeczny.
3.
Zabezpieczenie towaru powinno być dokonywane w miarę możliwości na czas pozwalający na dostawę towaru w terminach ustalonych w umowach lub obowiązujących przepisach oraz na jego sprzedaż w okresie gwarancji albo przydatności do spożycia.
4.
Zabezpieczenie powinno być niezwłocznie uchylone, jeżeli towar zostanie przeklasyfikowany, przeceniony, doprowadzony do właściwej jakości albo wyłączony z obrotu jako nieprzydatny.
5.
Odpisy zabezpieczonych dokumentów mogą być sporządzone przez pracownika jednostki, do której te dokumenty należą, w obecności przedstawiciela organu Inspekcji.
§  10.
1.
Zabezpieczenie dokumentów i innych przedmiotów, z wyjątkiem towarów, następuje:
1)
przez oddanie na przechowanie jednostce kontrolowanej w oddzielnym i opieczętowanym schowku lub pomieszczeniu albo
2)
przez opieczętowanie i oddanie za pokwitowaniem na przechowanie kierownikowi lub innemu pracownikowi jednostki kontrolowanej, albo
3)
przez zabranie za pokwitowaniem do przechowania przez organ Inspekcji.
2.
Zabezpieczenie towaru polega na oddaniu go pod nadzór odpowiedzialny kierownikowi lub innemu pracownikowi kontrolowanej jednostki z zakazem wprowadzenia towarów do produkcji lub obrotu.
3.
Zabezpieczenie pomieszczeń następuje przez ich zamknięcie i opieczętowanie lub zaplombowanie.
§  11.
Inspektor zarządza przeprowadzenie inwentaryzacji, zwracając się z odpowiednim żądaniem do dyrektora (zarządu) przedsiębiorstwa (jednostki). Inwentaryzację przeprowadza się pod nadzorem inspektora.
§  12.
1.
Z przebiegu kontroli sporządza się protokół. Protokół należy przedstawić kierownikowi jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności - zastępcy kierownika lub innej osobie upoważnionej do zastępowania kierownika, a w razie nieobecności tych osób - osobie uczestniczącej przy przeprowadzaniu kontroli.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1, mają prawo wnieść do protokołu swoje uwagi. O braku uwag należy uczynić wzmiankę w protokole.
3.
W razie zabezpieczenia towarów, dokumentów i innych rzeczy, pobierania prób, dokonania oględzin lub przeprowadzenia innych dowodów, sporządza się odrębne protokoły. O sporządzeniu odrębnych protokołów z każdej z tych czynności należy uczynić wzmiankę w protokole kontroli.
4.
Jeden egzemplarz protokołu pozostawia się kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie wymienionej w ust. 1. Jeden egzemplarz protokołu przesyła się jednostce nadrzędnej.
§  13.
Jeżeli stwierdzone przez inspektora nieprawidłowości zostały usunięte jeszcze w czasie kontroli, należy uczynić o tym odpowiednią wzmiankę w protokole kontroli.
§  14.
1.
Zarządzenia doraźne, o których mowa w art. 5 ustawy, organ Inspekcji wydaje na piśmie, przesyłając ich kopie do wiadomości jednostce nadrzędnej.
2.
Termin na wniesienie odwołania od zarządzenia doraźnego wynosi 3 dni, licząc od dnia doręczenia.
§  15.
Jeżeli w czasie przeprowadzenia kontroli ujawniono okoliczności lub fakty, których zbadanie i ocena należy do zakresu działania innych organów kontroli państwowej lub innych organizacji i instytucji - organ prowadzący kontrolę zawiadamia niezwłocznie właściwy organ Inspekcji lub kontroli o tych faktach lub okolicznościach oraz zabezpiecza dowody.
§  16.
1.
Na podstawie wyników kontroli dokonanej w jednostce gospodarki uspołecznionej organy Inspekcji kierują wnioski do jednostki kontrolowanej lub nadrzędnej w zależności od tego, która z nich jest właściwa do realizacji wniosków.
2.
Jednostka kontrolowana lub jednostka nadrzędna obowiązane są w terminie zakreślonym we wnioskach ustosunkować się do nich i wydać niezbędne zarządzenia.
3.
O wydanych zarządzeniach i o ich wykonaniu jednostka, o której mowa w ust. 1 i 2, zawiadamia organ Inspekcji w terminie zakreślonym we wniosku.
4.
W sprawach dotyczących wyników kontroli jednostek gospodarki nie uspołecznionej organy Inspekcji - niezależnie od wniosków kierowanych do jednostek kontrolowanych - kierują wnioski do odpowiedniego organu prezydium terenowo właściwej rady narodowej.

Rozdział 2.

Orzekanie o jakości.

§  17.
Organy Inspekcji dokonują badania jakości towarów, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy albo przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednostek gospodarczych.
§  18.
Badanie jakości towarów polega na ustalaniu, czy odpowiadają one wymaganiom określonym w normach lub innych przepisach, oraz określeniu, czy są przydatne do użytku lub przetwórstwa zgodnie z ich przeznaczeniem.
§  19.
Organy Inspekcji wykonują badania jakości towarów przez inspektorów, laboratoria kontrolno-analityczne oraz rzeczoznawców.
§  20.
Badanie jakości towarów odbywać się może na podstawie prób towarów pobranych przez zaprzysiężonych próbobiorców.
§  21.
Zasady, warunki i tryb powoływania oraz zakres działania rzeczoznawców i zaprzysiężonych próbobiorców regulują odrębne przepisy.
§  22.
1.
W razie powzięcia podejrzenia, że środek spożywczy lub używka nie odpowiada obowiązującym warunkom zdrowotnym - organ Inspekcji powiadamia o tym niezwłocznie organ właściwy do wydania orzeczenia o warunkach zdrowotnych tych artykułów, zabezpieczając jednocześnie kwestionowany towar.
2.
W razie stwierdzenia w wyniku badania jakości, że towar nie odpowiada wymaganiom norm w stopniu uniemożliwiającym zużycie go zgodnie z przeznaczeniem, organ Inspekcji wydaje orzeczenie o oddaniu do ponownego przerobu lub przeprowadzeniu innych zabiegów mających na celu doprowadzenie towaru do jakości wymaganej w obowiązujących przepisach.
3.
Oddanie do przerobu lub przeprowadzenie innych zabiegów można orzec, jeżeli jest to technicznie możliwe i ze względów gospodarczych uzasadnione.
4.
Jeżeli badany towar nie może być doprowadzony do jakości umożliwiającej jego zużycie zgodnie z przeznaczeniem i nie przedstawia żadnej wartości gospodarczej, organ Inspekcji wydaje orzeczenie o jego zniszczeniu.
§  23.
Jeżeli w wyniku badań ustalono, że towar nadaje się do użytku, ale przedstawia mniejszą wartość niż deklarowana, organ Inspekcji wydaje orzeczenie o przeklasyfikowaniu albo oddaniu na inne cele uzasadnione właściwościami towaru.
§  24.
Centralny Urząd Jakości i Miar oraz Główny Inspektorat ustalą wypadki, w których informacje o wynikach kontroli jakości towarów przekazywane będą także do organów Centralnego Urzędu Jakości i Miar.
§  25.
1.
Orzeczenie organu Inspekcji o oddaniu towaru nie odpowiadającego wymaganiom jakościowym do przerobu lub przeznaczeniu na inne cele gospodarcze albo zniszczeniu towaru powinno być uzasadnione. W uzasadnieniu należy podać wyniki badań będących podstawą do wydania orzeczenia.
2.
Orzeczenie doręcza się jednostce, w której władaniu znajdują się towary objęte orzeczeniem, a odpisy orzeczeń - jednostce, w której towary są przechowywane.
3.
Wyniki analiz laboratoriów organów Inspekcji, stanowiące podstawę do rozliczeń pomiędzy dostawcą a odbiorcą, doręcza się jednostce, na której wniosek została przeprowadzona analiza, a jeżeli wniosek złożyła jednostka nie będąca sprzedawcą towaru - wyniki analiz doręcza się ponadto sprzedawcy.
4. 3
Od orzeczeń i analiz okręgowych delegatur Inspekcji służy odwołanie do Głównego Inspektoratu Inspekcji w terminie 14 dni od daty doręczenia orzeczenia lub analizy.

Przepis końcowy.

§  26.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 8 sierpnia 1970 r.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 11 czerwca 1975 r. w sprawie zmian w organizacji Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych (Dz.U.75.23.128) z dniem 9 lipca 1975 r.
2 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 11 czerwca 1975 r. w sprawie zmian w organizacji Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych (Dz.U.75.23.128) z dniem 9 lipca 1975 r.
3 § 25 ust. 4 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 11 czerwca 1975 r. w sprawie zmian w organizacji Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych (Dz.U.75.23.128) z dniem 9 lipca 1975 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1970.19.161

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb postępowania przy wykonywaniu kontroli i orzekaniu o jakości towarów przez organy Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych.
Data aktu: 30/07/1970
Data ogłoszenia: 12/08/1970
Data wejścia w życie: 12/08/1970, 08/08/1970