Zasady administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakres i sposób wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SZKOLNICTWA WYŻSZEGO, ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ, OŚWIATY, SPRAW ZAGRANICZNYCH ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 21 października 1960 r.
w sprawie zasad administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakresu i sposobu wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczą szkół wyższych działających na podstawie ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336).
§  2.
Administracją i gospodarką szkoły wyższej kieruje rektor przy pomocy dyrektora administracyjnego i kwestora (głównego księgowego), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
§  3.
1.
Dyrektor administracyjny organizuje całokształt pracy administracyjnej szkoły wyższej, kieruje jednostkami administracyjnymi i gospodarczymi oraz odpowiada za gospodarkę środkami materialnymi szkoły wyższej w zakresie i w sposób ustalony przez rektora, o ile szczególne przepisy nie stanowią inaczej.
2.
Dyrektor administracyjny wykonuje ustalone funkcje sam bądź przy pomocy jednego lub dwóch zastępców, wyznaczonych przez rektora.
§  4.
1.
Kwestor jest kierownikiem działu finansowo-księgowego (kwestury) i pełni funkcję głównego księgowego szkoły wyższej w rozumieniu przepisów o głównych księgowych; obowiązki kwestora jako głównego księgowego szkoły wyższej regulują przepisy o prawach i obowiązkach głównych księgowych.
2.
Dla gospodarstw pomocniczych działających na rozrachunku gospodarczym rektor powołuje głównego księgowego.
3.
W akademiach medycznych dla gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych rektor powołać może głównego księgowego.
§  5.
1.
Rektor określa w regulaminie organizacyjnym szczegółową strukturę administracji szkoły wyższej i zakres działania poszczególnych jej jednostek organizacyjnych oraz podstawowych stanowisk pracy, jak dyrektora administracyjnego, kwestora i innych.
2.
W szkole wyższej mogą być tworzone w trybie określonym w ust. 1, w ramach przydzielonych szkole wyższej środków, następujące jednostki administracyjne:

- nauki,

- nauczania (dydaktyki),

- wydawnictw,

- planowania,

- spraw osobowych,

- socjalne,

- spraw bytowych studentów (spraw studenckich),

- domów studenckich,

- kwestura (finansowo-księgowa),

- ewidencji środków trwałych (inwentaryzacji),

- zespołu rewidentów (rewidenta),

- spraw aparatury naukowej,

- spraw administracyjnych bibliotek,

- technika (kapitalnych remontów),

- inwestycji (tylko w szkołach wyższych, które nie są objęte działaniem terenowych zarządów inwestycji),

- zaopatrzenia,

- transportu,

- gospodarcza (administracji nieruchomości),

- sekretariat (szkoły, studium i inne),

- dziekanat.

3.
Powoływanie w szkole wyższej wymienionych w ust. 2 jednostek powinno być uzależnione od rzeczywistych potrzeb i warunków pracy szkoły wyższej. Należy łączyć zbliżone zakresy działania i tworzyć jak najmniejszą liczbę odrębnych jednostek administracyjnych.
§  6.
1.
Jednostki administracyjne wymienione w § 5 mogą być tworzone na szczeblu organizacyjnym:

- działu,

- samodzielnej sekcji,

- samodzielnego stanowiska pracy.

2.
Działy mogą dzielić się na sekcje i stanowiska pracy.
3.
Szczebel organizacyjny (ust. 1) i wewnętrzny podział (ust. 2) jednostek administracyjnych ustala rektor w regulaminie (§ 5 ust. 1), mając na względzie zasięg działania poszczególnych jednostek i stopień rozbudowy szkoły wyższej.
§  7.
1.
Niektóre jednostki administracyjne, jak nauki, nauczania (dydaktyki), dziekanat, dom studencki, do spraw aparatury naukowej, mogą być podporządkowane dyspozycji merytorycznej prorektorów lub dziekanów.
2.
Jednostki: zespół rewidentów (rewident) i kwestura (finansowo-księgowa) podlegają bezpośrednio rektorowi. Rektor może podporządkować te jednostki prorektorowi lub właściwemu dyrektorowi.
§  8.
Szkoła wyższa może prowadzić uboczną działalność produkcyjną lub usługową na potrzeby własne lub innych jednostek gospodarki uspołecznionej w ramach środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych (na zasadach uproszczonych lub na rozrachunku gospodarczym), jeżeli została upoważniona do prowadzenia tej działalności przez właściwego ministra na podstawie, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach dotyczących środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.
§  9.
1.
Założenia inwestycyjne oraz program pierwszego wyposażenia nowych bądź rozbudowanych obiektów przygotowuje szkoła wyższa.
2.
Inwestycje budowlane i zaopatrzenie inwestycyjne prowadzi szkoła wyższa, jeżeli prace te nie są objęte działaniem zarządów inwestycji.
§  10.
1.
Przejmowanie i przekazywanie nieruchomości oraz środków podstawowych przez szkołę wyższą następuje w trybie ustalonym przez obowiązujące przepisy na podstawie decyzji właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Decyzja rektora o przyjęciu lub odmowie przyjęcia darowizny lub zapisu wymaga zatwierdzenia właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  11.
Działalność administracyjna i gospodarcza szkoły wyższej jest nadzorowana na podstawie analizy sprawozdań oraz wyników kontroli przeprowadzonej bezpośrednio w szkole wyższej.
§  12.
1.
Kontrolę działalności administracyjnej i gospodarczej przeprowadzają organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bezpośrednio zajmujące się danym odcinkiem działalności szkół wyższych.
2.
Kontroli finansowo-księgowej dokonują specjalne organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  13.
1.
Podstawą przeprowadzenia kontroli jest zaopatrzone w okrągłą pieczęć właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) imienne upoważnienie łącznie z legitymacją służbową.
2.
Do przeprowadzania kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako tajne bądź tajne specjalnego znaczenia konieczne jest specjalne upoważnienie.
§  14.
1.
W związku z wykonywaną kontrolą osoby delegowane przez właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bądź przez osoby przez niego upoważnione mają prawo:

- wstępu do pomieszczeń i innych obiektów szkoły wyższej,

- asystowania przy wszelkich czynnościach, związanych z działalnością szkoły wyższej,

- wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów, dotyczących pracy szkoły wyższej,

- żądania od pracowników szkoły wyższej ustnych i pisemnych wyjaśnień,

- zabezpieczenia obiektów majątkowych, dokumentów i innych dowodów,

- wzywania i przesłuchiwania świadków oraz osób zainteresowanych w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu administracyjnym,

- zwoływania za pośrednictwem rektora narad z pracownikami kontrolowanej szkoły wyższej.

2.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej obowiązany jest do zapewnienia niezbędnej pomocy technicznej przy wykonywaniu czynności kontrolnych.
§  15.
1.
Z wyniku kontroli sporządza się protokół, który podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę, rektor, dyrektor administracyjny i główny księgowy szkoły wyższej oraz w miarę potrzeby inne osoby, które brały udział w kontroli.
2.
Jeżeli po sporządzeniu, a przed podpisaniem protokołu zostaną zgłoszone zastrzeżenia co do konkretnych faktów ujętych w protokole, kontrolujący obowiązany jest dodatkowo zbadać te zastrzeżenia.
3.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej składa na żądanie organu kontrolującego lub z własnej inicjatywy w terminie wyznaczonym przez organ kontrolujący pisemne wyjaśnienie dotyczące stwierdzonych w protokole naruszeń i uchybień oraz przyczyn ich powstawania.
§  16.
1.
Na podstawie przeprowadzonej kontroli ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) przesyła kontrolowanej szkole wyższej pismo pokontrolne, zawierające ocenę faktów stwierdzonych w czasie kontroli, uwagi i polecenia.
2.
Szkoła wyższa, do której zostało skierowane pismo pokontrolne, powinna w określonym terminie zawiadomić ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) o sposobie wykonania poleceń lub o przyczynach ich niewykonania.
§  17.
W związku z przeprowadzoną kontrolą rektor szkoły wyższej jest odpowiedzialny za:

- pełne i terminowe wykonanie zarządzeń pokontrolnych,

- wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji służbowych,

- egzekwowanie należności z tytułu odpowiedzialności materialnej w stosunku do odpowiedzialnych pracowników szkoły wyższej,

- skierowanie w określonych przypadkach spraw na drogę postępowania cywilnego i karnego.

§  18.
1.
Organy szkoły wyższej (zespół rewidentów, rewident - § 5 ust. 2), zobowiązane na podstawie przepisów ogólnych lub zarządzeń wewnętrznych rektora do nadzoru i kontroli wewnętrznej, współdziałają i uzupełniają działalność aparatu kontrolnego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Organy, o których mowa w ust. 1, przy wykonywaniu swych czynności kierują się przepisami ogólnymi dotyczącymi rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych oraz obowiązane są do instruowania pracowników szkoły wyższej i usuwania zauważonych uchybień.
3.
Plan pracy organów, o których mowa w ust. 1, powinien być sporządzany co kwartał i przesyłany do wiadomości właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  19.
Szczegółową organizację organów kontrolnych działających w szkołach wyższych określi zainteresowany minister (Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  20.
Szkoły wyższe obowiązane są informować właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) o wynikach przeprowadzonej kontroli przez organy kontrolne pozaresortowe oraz o wydanych przez nie szkole wyższej zarządzeniach.
§  21.
Organizacja i administracja bibliotek szkoły wyższej zostanie uregulowana odrębnymi przepisami.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1960.49.293

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakres i sposób wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.
Data aktu: 21/10/1960
Data ogłoszenia: 15/11/1960
Data wejścia w życie: 15/11/1960