Zasady administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakres i sposób wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SZKOLNICTWA WYŻSZEGO, ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ, OŚWIATY, SPRAW ZAGRANICZNYCH ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 21 października 1960 r.
w sprawie zasad administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakresu i sposobu wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczą szkół wyższych działających na podstawie ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336).
§  2.
Administracją i gospodarką szkoły wyższej kieruje rektor przy pomocy dyrektora administracyjnego i kwestora (głównego księgowego), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
§  3.
1.
Dyrektor administracyjny organizuje całokształt pracy administracyjnej szkoły wyższej, kieruje jednostkami administracyjnymi i gospodarczymi oraz odpowiada za gospodarkę środkami materialnymi szkoły wyższej w zakresie i w sposób ustalony przez rektora, o ile szczególne przepisy nie stanowią inaczej.
2.
Dyrektor administracyjny wykonuje ustalone funkcje sam bądź przy pomocy jednego lub dwóch zastępców, wyznaczonych przez rektora.
§  4.
1.
Kwestor jest kierownikiem działu finansowo-księgowego (kwestury) i pełni funkcję głównego księgowego szkoły wyższej w rozumieniu przepisów o głównych księgowych; obowiązki kwestora jako głównego księgowego szkoły wyższej regulują przepisy o prawach i obowiązkach głównych księgowych.
2.
Dla gospodarstw pomocniczych działających na rozrachunku gospodarczym rektor powołuje głównego księgowego.
3.
W akademiach medycznych dla gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych rektor powołać może głównego księgowego.
§  5.
1.
Rektor określa w regulaminie organizacyjnym szczegółową strukturę administracji szkoły wyższej i zakres działania poszczególnych jej jednostek organizacyjnych oraz podstawowych stanowisk pracy, jak dyrektora administracyjnego, kwestora i innych.
2.
W szkole wyższej mogą być tworzone w trybie określonym w ust. 1, w ramach przydzielonych szkole wyższej środków, następujące jednostki administracyjne:

- nauki,

- nauczania (dydaktyki),

- wydawnictw,

- planowania,

- spraw osobowych,

- socjalne,

- spraw bytowych studentów (spraw studenckich),

- domów studenckich,

- kwestura (finansowo-księgowa),

- ewidencji środków trwałych (inwentaryzacji),

- zespołu rewidentów (rewidenta),

- spraw aparatury naukowej,

- spraw administracyjnych bibliotek,

- technika (kapitalnych remontów),

- inwestycji (tylko w szkołach wyższych, które nie są objęte działaniem terenowych zarządów inwestycji),

- zaopatrzenia,

- transportu,

- gospodarcza (administracji nieruchomości),

- sekretariat (szkoły, studium i inne),

- dziekanat.

3.
Powoływanie w szkole wyższej wymienionych w ust. 2 jednostek powinno być uzależnione od rzeczywistych potrzeb i warunków pracy szkoły wyższej. Należy łączyć zbliżone zakresy działania i tworzyć jak najmniejszą liczbę odrębnych jednostek administracyjnych.
§  6.
1.
Jednostki administracyjne wymienione w § 5 mogą być tworzone na szczeblu organizacyjnym:

- działu,

- samodzielnej sekcji,

- samodzielnego stanowiska pracy.

2.
Działy mogą dzielić się na sekcje i stanowiska pracy.
3.
Szczebel organizacyjny (ust. 1) i wewnętrzny podział (ust. 2) jednostek administracyjnych ustala rektor w regulaminie (§ 5 ust. 1), mając na względzie zasięg działania poszczególnych jednostek i stopień rozbudowy szkoły wyższej.
§  7.
1.
Niektóre jednostki administracyjne, jak nauki, nauczania (dydaktyki), dziekanat, dom studencki, do spraw aparatury naukowej, mogą być podporządkowane dyspozycji merytorycznej prorektorów lub dziekanów.
2.
Jednostki: zespół rewidentów (rewident) i kwestura (finansowo-księgowa) podlegają bezpośrednio rektorowi. Rektor może podporządkować te jednostki prorektorowi lub właściwemu dyrektorowi.
§  8.
Szkoła wyższa może prowadzić uboczną działalność produkcyjną lub usługową na potrzeby własne lub innych jednostek gospodarki uspołecznionej w ramach środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych (na zasadach uproszczonych lub na rozrachunku gospodarczym), jeżeli została upoważniona do prowadzenia tej działalności przez właściwego ministra na podstawie, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach dotyczących środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.
§  9.
1.
Założenia inwestycyjne oraz program pierwszego wyposażenia nowych bądź rozbudowanych obiektów przygotowuje szkoła wyższa.
2.
Inwestycje budowlane i zaopatrzenie inwestycyjne prowadzi szkoła wyższa, jeżeli prace te nie są objęte działaniem zarządów inwestycji.
§  10.
1.
Przejmowanie i przekazywanie nieruchomości oraz środków podstawowych przez szkołę wyższą następuje w trybie ustalonym przez obowiązujące przepisy na podstawie decyzji właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Decyzja rektora o przyjęciu lub odmowie przyjęcia darowizny lub zapisu wymaga zatwierdzenia właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  11.
Działalność administracyjna i gospodarcza szkoły wyższej jest nadzorowana na podstawie analizy sprawozdań oraz wyników kontroli przeprowadzonej bezpośrednio w szkole wyższej.
§  12.
1.
Kontrolę działalności administracyjnej i gospodarczej przeprowadzają organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bezpośrednio zajmujące się danym odcinkiem działalności szkół wyższych.
2.
Kontroli finansowo-księgowej dokonują specjalne organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  13.
1.
Podstawą przeprowadzenia kontroli jest zaopatrzone w okrągłą pieczęć właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) imienne upoważnienie łącznie z legitymacją służbową.
2.
Do przeprowadzania kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako tajne bądź tajne specjalnego znaczenia konieczne jest specjalne upoważnienie.
§  14.
1.
W związku z wykonywaną kontrolą osoby delegowane przez właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bądź przez osoby przez niego upoważnione mają prawo:

- wstępu do pomieszczeń i innych obiektów szkoły wyższej,

- asystowania przy wszelkich czynnościach, związanych z działalnością szkoły wyższej,

- wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów, dotyczących pracy szkoły wyższej,

- żądania od pracowników szkoły wyższej ustnych i pisemnych wyjaśnień,

- zabezpieczenia obiektów majątkowych, dokumentów i innych dowodów,

- wzywania i przesłuchiwania świadków oraz osób zainteresowanych w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu administracyjnym,

- zwoływania za pośrednictwem rektora narad z pracownikami kontrolowanej szkoły wyższej.

2.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej obowiązany jest do zapewnienia niezbędnej pomocy technicznej przy wykonywaniu czynności kontrolnych.
§  15.
1.
Z wyniku kontroli sporządza się protokół, który podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę, rektor, dyrektor administracyjny i główny księgowy szkoły wyższej oraz w miarę potrzeby inne osoby, które brały udział w kontroli.
2.
Jeżeli po sporządzeniu, a przed podpisaniem protokołu zostaną zgłoszone zastrzeżenia co do konkretnych faktów ujętych w protokole, kontrolujący obowiązany jest dodatkowo zbadać te zastrzeżenia.
3.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej składa na żądanie organu kontrolującego lub z własnej inicjatywy w terminie wyznaczonym przez organ kontrolujący pisemne wyjaśnienie dotyczące stwierdzonych w protokole naruszeń i uchybień oraz przyczyn ich powstawania.
§  16.
1.
Na podstawie przeprowadzonej kontroli ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) przesyła kontrolowanej szkole wyższej pismo pokontrolne, zawierające ocenę faktów stwierdzonych w czasie kontroli, uwagi i polecenia.
2.
Szkoła wyższa, do której zostało skierowane pismo pokontrolne, powinna w określonym terminie zawiadomić ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) o sposobie wykonania poleceń lub o przyczynach ich niewykonania.
§  17.
W związku z przeprowadzoną kontrolą rektor szkoły wyższej jest odpowiedzialny za:

- pełne i terminowe wykonanie zarządzeń pokontrolnych,

- wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji służbowych,

- egzekwowanie należności z tytułu odpowiedzialności materialnej w stosunku do odpowiedzialnych pracowników szkoły wyższej,

- skierowanie w określonych przypadkach spraw na drogę postępowania cywilnego i karnego.

§  18.
1.
Organy szkoły wyższej (zespół rewidentów, rewident - § 5 ust. 2), zobowiązane na podstawie przepisów ogólnych lub zarządzeń wewnętrznych rektora do nadzoru i kontroli wewnętrznej, współdziałają i uzupełniają działalność aparatu kontrolnego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Organy, o których mowa w ust. 1, przy wykonywaniu swych czynności kierują się przepisami ogólnymi dotyczącymi rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych oraz obowiązane są do instruowania pracowników szkoły wyższej i usuwania zauważonych uchybień.
3.
Plan pracy organów, o których mowa w ust. 1, powinien być sporządzany co kwartał i przesyłany do wiadomości właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  19.
Szczegółową organizację organów kontrolnych działających w szkołach wyższych określi zainteresowany minister (Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  20.
Szkoły wyższe obowiązane są informować właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) o wynikach przeprowadzonej kontroli przez organy kontrolne pozaresortowe oraz o wydanych przez nie szkole wyższej zarządzeniach.
§  21.
Organizacja i administracja bibliotek szkoły wyższej zostanie uregulowana odrębnymi przepisami.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1960.49.293

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakres i sposób wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.
Data aktu: 21/10/1960
Data ogłoszenia: 15/11/1960
Data wejścia w życie: 15/11/1960