Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Sofia.1959.12.14.

KONWENCJA O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ, PRZYWILEJACH I IMMUNITETACH RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ,
podpisana w Sofii dnia 14 grudnia 1959 r.

W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

RADA PAŃSTWA

POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 14 grudnia 1959 r. podpisana została w Sofii przez Przedstawicieli Ludowej Republiki Albanii, Ludowej Republiki Bułgarii, Węgierskiej Republiki Ludowej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Rumuńskiej Republiki Ludowej, Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Republiki Czechosłowackiej Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej.

Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że wymieniona Konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Sporządzono w Warszawie, dnia 12 lutego 1960 r.

Przekład.

KONWENCJA O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ, PRZYWIILEJACH I IMMUNITETACH RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ

Rządy Ludowej Republiki Albanii, Ludowej Republiki Bułgarii, Węgierskiej Republiki Ludowej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Rumuńskiej Republiki Ludowej, Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Republiki Czechosłowackiej,

biorąc pod uwagę artykuł XIII Statutu Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, który przewiduje, że:

Rada korzysta na terytorium każdego kraju będącego członkiem Rady ze zdolności prawnej, niezbędnej do wykonywania jej funkcji i osiągnięcia jej celów,

Rada oraz przedstawiciele krajów będących członkami Rady i funkcjonariusze Rady korzystają na terytorium każdego z tych krajów z przywilejów i immunitetów niezbędnych do wykonywania funkcji i osiągnięcia celów przewidzianych we wspomnianym Statucie,

wymienioną zdolność prawną, przywileje i immunitety określa specjalna Konwencja,

zgodziły się na następujące postanowienia:

Artykuł  I

Zdolność prawna

Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej jest osobą prawną i uprawniona jest do:

a)
zawierania umów;
b)
nabywania, dzierżawienia i zbywania mienia;
c)
dokonywania czynności procesowych.
Artykuł  II

Majątek, aktywa, dokumenty

1.
Lokale Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej są nietykalne. Jej majątek, aktywa i dokumenty, nienależnie od miejsca, w którym znajdują się, korzystają z immunitetu od wszelkiej formy ingerencji administracyjnej lub sądowej, chyba że w konkretnym przypadku sama Rada zrezygnuje z immunitetu.
2.
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zwolniona jest od wszelkich bezpośrednich podatków i opłat, zarówno państwowych, jak i lokalnych. Przepis ten nie dotyczy opłat za komunalne i inne podobne usługi.
3.
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zwolniona jest od opłat celnych i ograniczeń przy imporcie i eksporcie przedmiotów przeznaczonych do użytku służbowego.
Artykuł  III

Ulgi w zakresie łączności

Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej przysługują na terytorium każdego z krajów będących członkami Rady nie mniej korzystne warunki w zakresie pierwszeństwa, taryf oraz stawek pocztowych, telegraficznych i telefonicznych, aniżeli te, z których korzystają w danym kraju przedstawicielstwa dyplomatyczne.

Artykuł  IV

Przedstawiciele krajów będących członkami Rady

1.
Przedstawicielom krajów będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej w organach Rady, a także na naradach przeprowadzanych w ramach Rady, przy wykonywaniu ich obowiązków służbowych, przysługują na terytorium każdego z krajów będących członkami Rady następujące przywileje i immunitety:
a)
immunitet osobisty w zakresie aresztowania lub zatrzymania, a także immunitet od jurysdykcji organów sądowych co do wszelkich czynności wykonywanych przez nich w charakterze przedstawicieli;
b)
nietykalność wszystkich papierów i dokumentów;
c)
takie same ulgi celne w stosunku do ich bagażu osobistego, jakie przysługują odpowiadającym im rangą pracownikom przedstawicielstw dyplomatycznych w danym kraju;
d)
zwolnienie od osobistych świadczeń oraz od podatków bezpośrednich i opłat od poborów wypłacanych przedstawicielom przez kraj, który ich delegował.
2. 1
Stali Przedstawiciele Krajów w Radzie i ich zastępcy, oprócz przywilejów i immunitetów wymienionych w ustępie 1 niniejszego artykułu, korzystają z przywilejów i immunitetów udzielanych w danym kraju przedstawicielom dyplomatycznym.
3.
Przywilejów i immunitetów przewidzianych w niniejszym artykule udziela się wspomnianym w nim osobom wyłącznie w interesie służby. Każdy kraj będący członkiem Rady ma prawo i obowiązek zrzec się immunitetu przysługującego jego przedstawicielowi we wszystkich przypadkach, kiedy, zdaniem tego kraju, immunitet stoi na przeszkodzie wymiarowi sprawiedliwości, a zrzeczenie się immunitetu nie wyrządzi szkody celom, dla których był on udzielony.
4.
Postanowienia ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie dotyczą wzajemnych stosunków między przedstawicielem a organami kraju, którego jest obywatelem.
5. 2
Pojęcie "przedstawicieli" w ustępie 1 niniejszego artykułu obejmuje Stałych Przedstawicieli Krajów w Radzie, ich zastępców, szefów, członków i sekretarzy delegacji oraz doradców i ekspertów.
Artykuł  V

Funkcjonariusze Rady

1. 3
Komitet Wykonawczy Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej ustala na wniosek Sekretarza Rady kategorie funkcjonariuszy, do których mają zastosowanie przepisy niniejszego artykułu. Nazwiska takich funkcjonariuszy podawane są okresowo przez Sekretarza Rady krajom będącym członkami Rady.
2.
Funkcjonariusze Rady na terytorium każdego kraju będącego członkiem Rady:
a)
nie podlegają odpowiedzialności sądowej i administracyjnej za wszelkie czynności wykonywane przez nich w charakterze funkcjonariuszy;
b)
zwalniani są od świadczeń osobistych;
c)
zwalniani są od podatków bezpośrednich i potrąceń z poborów wypłacanych im przez Radę;
d)
mają prawo korzystać z tych samych ulg celnych w stosunku do ich bagażu osobistego, jakie przysługują odpowiadającym im rangą pracownikom przedstawicielstw dyplomatycznych w danym kraju.
3.
Sekretarz Rady i jego zastępcy korzystają, oprócz przywilejów i immunitetów wymienionych w ust. 2 niniejszego artykułu, z przywilejów i immunitetów udzielanych w danym kraju przedstawicielom dyplomatycznym.
4. 4
Przywilejów i immunitetów przewidzianych w niniejszym artykule udziela się wspomnianym w nim osobom wyłącznie w interesie Rady i niezależnego wykonywania przez te osoby czynności służbowych. Sekretarz Rady ma prawo i obowiązek zrzec się immunitetu udzielonego jakiemukolwiek funkcjonariuszowi w tych przypadkach, kiedy zdaniem Sekretarza immunitet stoi na przeszkodzie wymiarowi sprawiedliwości, a można zrzec się immunitetu bez szkody dla interesów Rady. W odniesieniu do Sekretarza Rady i jego zastępców prawo zrzeczenia się immunitetu przysługuje Komitetowi Wykonawczemu Rady.
5.
Przepisy punktów (b) i (c) ust. 2 niniejszego artykułu nie dotyczą funkcjonariuszy Rady, będących obywatelami kraju siedziby tego organu Rady, w którym osoby te pracują.
Artykuł  VI

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji przez kraje będące członkami Rady, zgodnie z ich procedurą konstytucyjną.
2.
Dokumenty ratyfikacyjne zostaną złożone na przechowanie depozytariuszowi niniejszej Konwencji.
3.
Konwencja wejdzie w życie natychmiast po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych przez wszystkie kraje będące członkami Rady, które podpisały niniejszą Konwencję, o czym depozytariusz powiadomi te kraje.
4. 5
W stosunku do każdego kraju, który zgodnie z ust. 2 artykułu II Statutu Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zostanie przyjęty do Rady, i złoży oświadczenie o swojej zgodzie na przystąpienie do niniejszej Konwencji, wejdzie ona w życie tymczasowo z dniem uchwały Sesji Rady w sprawie przyjęcia danego kraju w skład członków Rady i ostatecznie - z dniem złożenia przez ten kraj dokumentu stwierdzającego ratyfikację Konwencji, o czym depozytariusz powiadomi kraje będące członkami Rady.
5.
Niniejsza Konwencja sporządzona została w jednym egzemplarzu w języku rosyjskim. Konwencja będzie złożona na przechowanie Rządowi Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, który przekaże uwierzytelnione odpisy Konwencji Rządom wszystkich innych krajów będących członkami Rady oraz będzie informować te Rządy i Sekretarza Rady o złożeniu Rządowi ZSRR dokumentów ratyfikacyjnych.

Na dowód czego przedstawiciele Rządów krajów będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej podpisali niniejszą Konwencję.

Sporządzono w Sofii, dnia 14 grudnia 1959 r.

1 Art. IV ust. 2 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
2 Art. IV ust. 5 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
3 Art. V ust. 1 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
4 Art. V ust. 4 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
5 Art. VI ust. 4 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1960.35.199

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Sofia.1959.12.14.
Data aktu: 14/12/1959
Data ogłoszenia: 23/07/1960
Data wejścia w życie: 13/04/1960