Niektóre zmiany w zakresie wynagradzania pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 kwietnia 1957 r.
w sprawie niektórych zmian w zakresie wynagradzania pracowników przedsiębiorstw "Polskie Koleje Państwowe". *

Na podstawie art. 2 ust. 2 dekretu z dnia 21 kwietnia 1954 r. o niektórych prawach i obowiązkach pracowników kolejowych (Dz. U. Nr 16, poz. 59) oraz art. 27 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o stworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 1948 r. Nr 43, poz. 312 i z 1951 r. Nr 14, poz. 108) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pracownicy etatowi (mianowani) przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" są wynagradzani według zasad określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§  2.
1.
Ustanawia się 15 grup uposażenia zasadniczego według następującej tabeli:
Grupa uposażenia Kwota uposażenia miesięcznego w złotych
1 3.000
2 2.300
3 1.800
4 1.600
5 1.500
6 1.400
7 1.300
8 1.200
9 1.100
10 1.000
11 900
12 800
13 700
14 650
15 550
2.
Minister Komunikacji określa grupy uposażenia zasadniczego przywiązane do stanowisk etatowych z zachowaniem zasady, że dla każdego stanowiska powinny być ustalone dwie grupy uposażenia (podstawowa i awansowa) oraz ustala warunki przyznawania pracownikom etatowym wyższego uposażenia.
§  3.
Przy mianowaniu pracownik otrzymuje zasadniczo uposażenie według grupy podstawowej przywiązanej do stanowiska lub zachowuje uposażenie według posiadanej grupy uposażenia, z wyjątkiem przypadków obniżenia uposażenia określonych odrębnymi przepisami.
§  4.
1.
Pracownik, któremu właściwy organ powierzył pełnienie obowiązków na stanowisku, do którego jest przywiązana grupa uposażenia wyższa od grupy przez niego posiadanej, otrzymuje dodatek wyrównawczy w wysokości różnicy pomiędzy posiadaną a podstawową grupą uposażenia przywiązaną do stanowiska, na którym powierzono mu pełnienie obowiązków, jeżeli nie zostanie przyznana mu wyższa grupa uposażenia.
2.
W razie przyznania wyższej grupy uposażenia dodatek wyrównawczy nie przysługuje lub zostaje odpowiednio zmniejszony.
§  5.
1.
Pracownicy, mianowani na stanowiska określone w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia, otrzymują dodatek funkcyjny w wysokości ustalonej w tym załączniku. Przepis ten stosuje się także do pracowników pełniących co najmniej przez trzy miesiące obowiązki przywiązane do tych stanowisk.
2.
Równocześnie można otrzymywać tylko jeden dodatek funkcyjny; w razie zbiegu tytułów do dwóch lub więcej dodatków funkcyjnych przysługuje uprawnionemu prawo wyboru.
3.
Dodatek funkcyjny nie przysługuje:
1)
pracownikom zawieszonym w pełnieniu służby;
2)
pracownikom nie pełniącym z jakiegokolwiek powodu co najmniej przez trzy miesiące czynności przywiązanych do stanowisk, o których mowa w ust. 1.
4.
W razie przerwy w pracy trwającej dłużej niż 3 miesiące dalszą wypłatę dodatków funkcyjnych uzależnia się od decyzji właściwego organu.
5.
Minister Komunikacji może w uzasadnionych przypadkach dokonywać zmian w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzania w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych i Państwową Komisją Płac w ramach funduszu płac.
§  6.
1.
Pracownicy zatrudnieni przy pracach szkodliwych dla zdrowia otrzymują dodatek, którego stawki godzinowe określa Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych.
2.
Wykaz prac szkodliwych dla zdrowia i kategorie pracowników uprawnionych do dodatku, o którym mowa w ust. 1, ustala Minister Komunikacji po zasięgnięciu opinii Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych w porozumieniu z Państwową Komisją Płac.
§  7.
Pracownicy kierujący i nadzorujący brygadę (zespół) robotników otrzymują dodatek za prowadzenie brygady w wysokości 10% stawki godzinowej wynikającej z posiadanej grupy uposażenia.
§  8.
Pracownikom otrzymującym uposażenie według zasad określonych w niniejszym rozporządzeniu nie przysługuje dodatek lokalny.
§  9.
1.
Ustala się:
1)
dodatek godzinowo-kilometrowy dla drużyn lokomotywowych i konduktorskich zamiast diet, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
2)
dodatek za służbę nocną, określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
3)
inne dodatki uzasadnione szczególnymi warunkami i właściwościami służby, określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2.
Regulaminy premiowania i kategorie pracowników, którzy mogą być objęci akordowym systemem płacy, oraz zasady i stawki akordowego wynagradzania ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych i Państwową Komisją Płac.
3.
Minister Komunikacji ustala szczegółowe zasady przyznawania dodatków określonych w załącznikach 2, 3 i 4 do rozporządzenia oraz może dokonywać zmian wymienionych dodatków w uzasadnionych przypadkach w porozumieniu z Państwową Komisją Płac oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych.
§  10.
Dodatek godzinowo-kilometrowy, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, nie podlega podatkowi od wynagrodzeń.
§  11.
1.
Prawo do uposażenia określonego w § 2 powstaje:
1)
dla wstępujących do służby, jeżeli objęcie służby nie nastąpiło z dniem pierwszym miesiąca, lecz w ciągu miesiąca - od dnia objęcia służby; uposażenie za czas do pierwszego najbliższego miesiąca oblicza się w wysokości 1/30 części miesięcznego uposażenia za każdy dzień;
2)
w innych przypadkach z dniem pierwszym najbliższego miesiąca po dniu mianowania lub powierzenia pełnienia obowiązków, jeżeli dzień ten nie zbiega się z terminem płatności uposażenia.
2.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych ustala uprawnienia pracowników do zachowywania premii oraz dodatków określonych w § 9 za czas nieobecności w pracy.
§  12.
1.
Pracownicy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" przeniesieni z urzędu do służby w Ministerstwie Komunikacji lub z Ministerstwa Komunikacji do służby w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe" otrzymują uposażenie łącznie z dodatkami i premią nie niższe od ostatnio pobieranego przed przeniesieniem z zachowaniem wysokości uposażenia zasadniczego.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do pracowników przenoszonych z Ministerstwa Komunikacji do służby w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe", których zatrudnienie w Ministerstwie Komunikacji nie było poprzedzone odpowiednią służbą przygotowawczą w tym przedsiębiorstwie. Pracownicy ci przy przeniesieniu do przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", celem odbycia służby przygotowawczej, mogą otrzymywać niższe uposażenie niż otrzymywane w Ministerstwie Komunikacji.
§  13.
Kategorie pracowników uprawnionych do otrzymywania odzieży roboczej, ochronnej i sprzętu ochrony osobistej oraz normy określające ilość, rodzaj odzieży, minimalne okresy (normy) zużycia i zasady przyznawania określi Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych.
§  14.
Pracownicy, których ogólne miesięczne uposażenie obliczone na zasadzie niniejszego rozporządzenia jest niższe od przeciętnego uposażenia miesięcznego pobieranego w okresie od dnia 1 sierpnia 1956 r. do dnia 31 grudnia 1956 r., otrzymują przez okres zatrudnienia na danym stanowisku dodatek wyrównawczy w wysokości i na zasadach określonych przez Ministra Komunikacji.
§  15.
1.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Państwową Komisją Płac może wyłączyć niektóre kategorie pracowników z wynagradzania według zasad niniejszego rozporządzenia i zastosować do nich zasady wynagradzania obowiązujące w innych dziedzinach gospodarki narodowej.
2.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Państwową Komisją Płac określi, w jakim zakresie przepisy niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 1945 r. o uposażeniu pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 55, poz. 309 z późniejszymi zmianami) stosuje się do pracowników etatowych przedsiębiorstw wydzielonych z przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" po 1945 r., a pozostających w resorcie komunikacji.
§  16.
Dodatek specjalny wypłacany dotychczas pracownikom Służby Ochrony Kolei włącza się do uposażenia zasadniczego.
§  17.
W zakresie uregulowanym niniejszym rozporządzeniem tracą moc przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 1945 r. o uposażeniu pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 1945 r. Nr 55, poz. 309, z 1946 r. Nr 51, poz. 288 i Nr 52, poz. 295, z 1949 r. Nr 14, poz. 89, z 1952 r. Nr 34, poz. 241, z 1953 r. Nr 10, poz. 33, z 1954 r. Nr 20, poz. 75, z 1955 r. Nr 38, poz. 240, z 1956 r. Nr 32, poz. 148).
§  18.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Komunikacji, Ministrowi Finansów oraz Prezesowi Państwowej Komisji Płac.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marcu 1957 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ STANOWISK, NA KTÓRYCH PRACOWNICY UPRAWNIENI SĄ DO OTRZYMANIA DODATKU FUNKCYJNEGO

Dział służby Stanowisko Wysokość dodatku funkcyjnego
stawka
A B
1 2 3
Dyrekcje, Centralne Biuro dyrektor okręgu k.p. 1.500 1.800
Rozrachunków Zagranicznych zastępca dyrektora okręgu k.p. 1.200 1.500
(CBRZ) i stanowiska wspólne wszystkich działów służby naczelnik zarządu: przewozów,

trakcji,

wagonów,

drogowego,

zabezpieczenia ruchu i

łączności,

kolei dojazdowych,

zaopatrzenia materiałowo-

technicznego

900 1.100
naczelnik biura inwestycji 900 1.100
dyrektor CBRZ 800 1.000
naczelnik biura (pozostałych zarządów) 800 1.000
zastępca naczelnika zarządu:

przewozów,

trakcji,

wagonowego,

drogowego,

zabezpieczenia ruchu i

łączności,

kolei dojazdowych,

zaopatrzenia materiałowo-

technicznego

700 900
zastępca naczelnika biura inwestycji 700 900
główny inżynier inwestycji 700 900
naczelnik oddziału 700 900
zastępca dyrektora CBRZ 600 800
zastępca naczelnika biura (pozostałych zarządów) 600 700
zastępca naczelnika oddziału 500 700
starszy komisarz odbiorczy 500 700
kierownik samodzielnego działu 400 600
kierownik zarządu k.d. w DOKP Wrocław 400 600
komisarz odbiorczy I kl. 400 600
okręgowy inspektor dozoru technicznego 400 600
starszy kontroler 300 500
kierownik działu 300 500
starszy radca prawny 300 500
inspektor dozoru technicznego 300 500
komendant okręgowy Służb Ochrony Kolei 300 500
starszy księgowy rewident 300 500
starszy inspektor dozoru technicznego 300 500
starszy inspektor ochrony przeciwpożarowej 300 400
starszy księgowy p.o. głównego księgowego w zarządach:

zaopatrzenia materiałowo-technicznego,

kolei dojazdowych,

urządzeń socjalno-bytowych,

zdrowia

w biurze inwestycyjnym

300 400
komisarz odbiorczy II kl. 300 400
kierownik działu CBRZ 300 400
inspektor nadzoru inwestycyjnego 300 400
kontroler 300 400
kierownik samodzielnego referatu w DOKP 300 400
starszy instruktor 200 300
radca prawny 200 300
instruktor (z wyjątkiem instruktora SK i ochrony przeciwpożarowej i samochodowego) 200 300
księgowy rewident 200 300
kierownik rejestru w oddziałach (zarządzie kolei dojazdowych we Wrocławiu i Jędrzejowsko-Kujawskiej) 150 200
starszy księgowy p.o. głównego księgowego w jednostkach podległych DOKP samodzielnie bilansujących się i budżetowych:
zatrudniających od 51 do 200 pracowników 100 200
zatrudniających od 201 do 800 pracowników 200 300
zatrudniających powyżej 800 pracowników 300 400
starszy księgowy służby 200 250
kapelmistrz 200 250
mechanik maszyn biurowych 100 200
kierownik magazynu (składu opału) I kl. 300 400
kierownik magazynu (składu opału) II kl. 200 300
kierownik magazynu (składu opału) III kl. 100 200
Zarząd przewozów dyspozytor okręgowy 700 900
z-ca dyspozytora okręgowego 300 400
starszy dyspozytor zmianowy 300 400
dyspozytor przewozów I kl. 200 400
starszy konstruktor rozkładów jazdy 200 300
dyspozytor przewozów II kl. 200 300
konstruktor rozkładów jazdy 100 200
dyspozytor przewozów III kl. 100 200
Oddział przewozów dyspozytor oddziałowy 200 400
starszy dyspozytor przewozów 200 300
dyspozytor przewozów I kl. 200 300
dyspozytor przewozów II kl. 200 300
radca prawny 200 300
komendant oddziałowy SK 200 300
dyspozytor przewozów III kl. 100 200
instruktor przewozów 200 250
Stacje pełnomocnik dyrektora okp. 500 800
naczelnik stacji pozaklasowej 600 700
zawiadowca stacji I kl. 500 600
z-ca pełnomocnika dyrektora okp. 400 600
z-ca naczelnika stacji pozaklasowej 400 500
zawiadowca stacji II kl. 400 500
z-ca zawiadowcy stacji I kl. 300 400
z-ca zawiadowcy stacji II kl. 300 400
zawiadowca stacji III kl. 300 400
dyspozytor przewozów I kl. 200 300
zawiadowca stacji IV klasy 200 300
starszy dyspozytor drużyn konduktorskich 200 300
kierownik biura wagonowego I kl. 200 300
dyspozytor przewozów II kl. 200 300
dyżurny ruchu inspekcyjny 200 250
dyżurny ruchu I kl. 200 250
dyżurny ruchu II kl. 150 200
dyspozytor przewozów III kl. 100 200
dyspozytor drużyn konduktorskich I kl. 100 200
kierownik biura wagonowego II kl. 100 200
dyżurny ruchu III kl. 100 150
dyspozytor drużyn konduktorskich II kl. 100 150
dyżurny ruchu blokowy 100 150
kierownik ekspedycji kolejowej I kl. 400 500
kierownik ekspedycji kolejowej II kl. 300 400
z-ca kierownika ekspedycji I kl. 300 400
z-ca kierownika ekspedycji II kl. 200 300
kierownik ekspedycji kolejowej III kl. 200 300
kierownik sortowni 200 300
starszy mechanik drukarek biletowych 100 200
mechanik drukarek biletowych 100 150
zawiadowca stacji IV kl. zamkniętej dla potrzeb technicznych 100 150
Straż Kolei Państwowych instruktor SK 100 200
komendant wartowni SK 200 250
p.o. kierownika ośrodka hodowli i tresury psów służbowych 100 150
Zarząd trakcji starszy odbiorca techniczny węgla 400 500
starszy dyspozytor trakcji 300 400
dyspozytor trakcji 200 400
odbiorca techniczny węgla 200 300
Oddział sieci i zasilania dyspozytor zasilania 200 300
Lokomotywownie naczelnik parowozowni (elektrowozowni) I kl. 600 800
z-ca naczelnika parowozowni (elektrowozowni) I kl. 500 700
naczelnik parowozowni (elektrowozowni) II kl. 500 700
pomocnik naczelnika parowozowni głównej 400 500
kierownik oddziału parowozowni głównej (elektrowozowni) 400 500
zawiadowca odcinka elektroenergetycznego I kl. 400 500
kierownik laboratorium zespołowego 300 400
zawiadowca odcinka elektroenergetycznego II kl. 300 400
z-ca zawiadowcy odcinka elektroenergetycznego I kl. 200 300
komisarz odbiorczy II kl. 300 400
kierownik oddziału parowozowni (elektrowozowni) I i II kl. 400 500
zawiadowca parowozowni pomocniczej 200 300
dyspozytor zasilania 200 300
dyspozytor parowozowni (elektrowozowni) I kl. 200 300
dyspozytor parowozowni (elektrowozowni) II kl. 200 300
dyspozytor parowozowni pomocniczej 200 300
instruktor drużyn lokomotywowych 200 300
zastępca zawiadowcy odcinka elektroenergetycznego II kl. 100 200
instruktor samochodowy 200 250
majster 100 150
dyspozytor samochodowy 100 200
starszy monter (elektromonter) kierujący działką 100 150
monter (elektromonter) I i II kl. kierujący działką 100 150
Nastawnia zdalnego kierownik nastawni zdalnego sterowania 500 600
sterowania zawiadowca odcinka sieci (podstacji) I kl. 400 500
kierownik warsztatu naprawczego 200 300
Odcinki sieci i podstacji zastępca zawiadowcy odcinka I kl. 200 300
starszy elektromonter, elektromonter I i II kl. kierujący działką 100 150
Samochodownie naczelnik samochodowni 400 600
z-ca naczelnika samochodowni 300 400
dyspozytor 100 200
majster 100 150
Wagonownie naczelnik wagonowni I kl. 600 800
naczelnik wagonowni II kl. 500 700
naczelnik wagonowni III kl. 450 550
z-ca naczelnika wagonowni I kl. 500 700
pomocnik naczelnika wagonowni I kl. 400 500
z-ca naczelnika wagonowni II kl. 450 550
pomocnik naczelnika wagonowni II kl. 400 500
dyspozytor wagonowni I kl. 200 300
dyspozytor wagonowni II kl. 100 200
dyspozytor wagonowni III kl. 100 200
majster 100 150
Oddział drogowy, budynków, kierownik pociągu zmechanizowanego 300 500
geodezyjny, robót kierownik grupy pomiarów 200 300
zmechanizowanych kierownik składnicy dokumentacji geodezyjnej 100 200
Odcinek drogowy, rejon zawiadowca odcinka drogowego I kl. 400 500
budynków, grupa zawiadowca kamieniołomów 400 500
zmechanizowanych robót zawiadowca rejonu budynków I kl. 400 500
drogowych, składnica kierownik robót 400 500
materiałów nawierzchni, kierownik robót liniowych 400 500
kamieniołomy, kierownictwo zawiadowca odcinka drogowego II kl. 300 400
robót kierownik robót zmechanizowanych 300 400
kierownik grupy robót 300 400
z-ca zawiadowcy odcinka (rejonu budynków) I kl. 200 300
zawiadowca rejonu budynków II kl. 300 400
kierownik składnicy materiałów nawierzchni 100 200
mechanik do obsługi maszyn 100 200
z-ca zawiadowcy odcinka (rejonu budynków) II kl. 100 200
mostowniczy 100 200
toromistrz I kl. 100 150
majster 100 150
starszy ogrodnik 100 150
toromistrz II kl. 100 150
Oddział zabezpieczenia ruchu i łączności kierownik laboratorium 300 400
Odcinki zabezpieczenia ruchu zawiadowca odcinka (kierownik ośrodka) I kl. 400 500
i łączności kierownik warsztatu 300 400
zawiadowca odcinka (kierownik ośrodka) II kl. 300 400
z-ca zawiadowcy odcinka I kl 200 300
zawiadowca odcinka III kl. 100 200
z-ca zawiadowcy odcinka sygnałowego II kl. 100 200
kierownik stacji telekomunikacyjnej I kl. 100 200
kierownik stacji telekomunikacyjnej II kl. 100 200
dyspozytor 100 200
monter-inżynier (kierujący działką) 100 150
monter - starszy technik (kierujący działką) 100 150
monter - technik (kierujący działką) 100 150
starszy monter, monter (kierujący działką) 100 150
majster 100 150
Zarząd kolei dojazdowych starszy dyspozytor przewozów 200 300
dyspozytor przewozów I kl. k.d. 200 300
dyspozytor przewozów II kl. k.d. 100 200
konstruktor rozkładów jazdy 100 200
Służba przewozów kolei kierownik kolei I kl. k.d. 300 500
dojazdowych kierownik kolei II kl. k.d. 200 300
zawiadowca stacji I kl. k.d. 300 400
zawiadowca stacji II kl. k.d. 200 300
z-ca zawiadowcy stacji I kl. k.d. 200 300
dyspozytor przewozów II kl. k.d. 100 200
zawiadowca stacji III kl. k.d. 100 200*)
dyżurny ruchu I kl. k.d. 100 200
dyżurny ruchu II kl. k.d. 100 150
Służba trakcji kolei naczelnik parowozowni I kl. k.d. 500 700
dojazdowych zawiadowca parowozowni II kl. k.d. 400 600
zawiadowca parowozowni III kl. k.d. 300 400
z-ca naczelnika parowozowni I kl. k.d. 400 600
kierownik magazynu 200 300
kierownik składu opału 200 300
kierownik oddziału parowozowni I kl. 200 300
kierownik oddziału parowozowni II kl. 200 300
dyspozytor parowozowni I kl. 100 200
dyspozytor parowozowni II kl. 100 200
instruktor drużyn parowozowych 100 200
dyspozytor drużyn konduktorskich k.d. 100 150
elektromonter kierujący działką 100 150
majster k.d. 100 150
Zarząd kolei jędrzejowskiej kierownik zarządu k.d. 400 600
i kujawskiej z-ca kierownika zarządu k.d. 300 400
dyspozytor II kl. przewozów k.d. 100 200
instruktor k.d. 100 200
Służba drogowa, zawiadowca odcinka I kl. k.d. 200 300**)
zabezpieczenia ruchu i zawiadowca odcinka II kl. k.d. 150 300**)
łączności zastępca zawiadowcy odcinka I kl. k.d. 100 150
toromistrz k.d. 100 150
Koleje linowe naczelnik zarządu 500 600
z-ca naczelnika zarządu 400 500
inspektor nadzoru inwestycyjnego 200 250
kontroler mechaniczny 100 150
kierownik kolei linowych 150 200
mechanik kolei linowych 100 150
maszynista kolei linowych 100 150
toromistrz (kolei ziemnej) 100 150
Zarząd urządzeń socjalno- kierownik ośrodka socjalnego w Milanówku 200 300
bytowych w pozostałych ośrodkach 100 200
instruktor księgowości 150 200
Służba zdrowia kierownik admin. gospodarczy w jednostkach służby zdrowia 100 200***)
kierownik prewentoriów lub domu dziecka 100 200***)
Ośrodki szkolenia kierownik ośrodka 200 400
z-ca kierownika ośrodka 200 300
s. księgowy p.o. gł. księgowego 100 200
*) stawka zł 200 tylko dla pracownika pełniącego obowiązki kierownika kolei

**) 300 zł tylko dla zawiadowców spełniających dodatkowo czynności w zakresie służby zabezpieczenia i łączności

***) w zależności od ilości łóżek, sto łóżek 100 zł, ponad 100 łóżek 200 zł

1.
Dodatek według stawki B otrzymują pracownicy zatrudnieni na terenie niecki węglowej. Pozostali pracownicy otrzymują dodatki funkcyjne zasadniczo według stawki A, a według stawki B na podstawie wytycznych Ministra Komunikacji.
2.
Pracownicy otrzymujący dodatek funkcyjny nie mają prawa do dodatkowego wynagrodzenia za pracę wykonaną poza normalnymi godzinami pracy, z wyjątkiem przypadków, w których właściwy organ zlecił pracownikom wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych:
a)
w dni robocze, jeśli wykonywane prace nie wchodzą w zakres normalnych obowiązków pracownika,
b)
w dni ustawowo wolne od pracy bez względu na to, czy wykonywane prace wchodzą, czy też nie wchodzą w zakres normalnych obowiązków pracowników oraz
c)
w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w turnusie.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

TABELA STAWEK DODATKU GODZINOWO-KILOMETROWEGO

Drużyny parowozowe, elektrowozowe i motorowe kolei normalnotorowych.
1.
Dodatek godzinowy wynosi 1 zł za każdą godzinę pracy, niezależnie od rodzaju pociągu i rodzaju wykonywanej czynności.
2.
Dodatek za kilometr przebiegu przejechany przez drużynę obsługiwaną lokomotywą wynosi:
a)
dla drużyn parowozowych:
Rodzaj Rodzaj pociągu
czynności pospieszne i osobowe dalekobieżne osobowe miejscowe mieszane towarowe zbiorowe zdawcze manewry
maszynisty 0,14 0,20 0,21 0,22 0,25 0,42 0,37
pomocnika maszynisty 0,12 0,16 0,17 0,18 0,20 0,33 0,28
palacza (trzeciaka) 0,11 0,07 - 0,15 - - -
b)
dla drużyn lokomotyw elektrycznych i motowozów elektrycznych oraz lokomotyw spalinowych i wagonów motorowych:
Rodzaj Rodzaj pociągu
czynności pospieszne i osobowe dalekobieżne osobowe miejscowe mieszane towarowe zbiorowe zdawcze manewry
maszynisty 0,12 0,16 0,15 0,13 0,20 0,35 0,28
pomocnika maszynisty 0,09 0,13 0,10 0,07 0,15 0,25 0,20
c)
za popychanie i podwójną trakcję:
Rodzaj czynności Rodzaj trakcji
parowa elektryczna spalinowa
maszynisty 0,21 0,13 0,14
pomocnika maszynisty 0,17 0,07 0,09
3.
Za jazdę luzem i za przejazd na lokomotywie dla poznania szlaku przysługuje dodatek niezależnie od rodzaju trakcji za każdy kilometr przebiegu dla maszynisty w wysokości 0,08 zł, dla pomocnika maszynisty i palacza w wysokości 0,06 zł; taki sam dodatek przysługuje za jazdę luzem lokomotywy od pociągu popychanego.
4.
Drużyny na lokomotywach pilotujących luzem pociągi tranzytowe lub nadzwyczajne i piloci na lokomotywach tych pociągów otrzymują dodatek kilometrowy w wysokości przysługującej drużynie pociągu pilotowanego.
5.
W przypadku doprowadzenia pociągu dalekobieżnego do stacji węzłowej i dalszego prowadzenia tego pociągu osobnym parowozem do stacji końcowej, znajdującej się w odległości do 10 km, przysługuje drużynie zdającej pociąg na stację końcową dodatek w wysokości ustalonej dla pociągów zdawczych.
6.
Za pracę manewrową, ogrzewanie pociągów i dezynfekcję wagonów drużyny otrzymują dodatek za kilometry przebiegu według stawki ustalonej dla prac manewrowych licząc za 1 godzinę pracy 5 km.
7.
Godzinę pogotowia na parowozie liczy się za 2 kilometry przebiegu z zastosowaniem stawki ustalonej dla prac manewrowych.
8.
Stawki dodatku za pociągo-kilometry mogą być zwiększone na terenie niecki węglowej w przypadkach uzasadnionych warunkami pracy w granicach do 50%.
9.
W okresie trudnych warunków zimowych wysokość dodatku godzinowo-kilometrowego może być podwyższona o 10%.

Drużyny konduktorskie kolei normalnotorowych.

1.
Dodatek godzinowy wynosi 1 zł za każdą godzinę pracy, niezaleznie od rodzaju pociągu i rodzaju wykonywanych czynności.
2.
Dodatek za każde 100 wykonanych pociągo-kilometrów obsługiwanych pociągiem wynosi:
Lp. Rodzaj pociągu Oznaczenie Rodzaj czynności
pociągu kierownik pociągu konduktor bagażowy rozdawca konduktor rewizyjny hamulcowy robotni bagażowy w poc.
Pasażerskie 1 Ekspresowe i pospieszne Ex, EEx, MtEx, Pp, EPp, Mtpp 2,85 2,30 1,75
2 Osobowe przyspieszone, osobowe dalekobieżne (międzynarodowe ponad 200 km przebiegu) Op, Eop, Mtop, Od, EOd, MtOd, 3,65 2,90 2,20
turystyczne "Tur"
nadzwyczajne "Nadzw"
3 Osobowe (międzynarodowe od 200 km przebiegu i wszystkie miejscowe), podmiejskie (międzyokręgowe i miejscowe) Os, EOs, MtOs, Om, EOm, MtOm 5,65 4,50 3,40
4 Osobowo-towarowe MO, EMO 6,70 5,50 4,15
Towarowe 5 Towarowo-osobowe TO, ETO 11,30 9,05 6,80
6 Przesyłkowo-ekspresowe i drobnicowe pospieszne TEx, ETEx, Tp, ETp 6,25 5,00 3,75
7 Dalekobieżne do przewozu ładunków masowych, dalekobieżne do przewozu ładunków niemasowych, towarowe zwykłe, wojskowe i sanitarne TM, ETM, TN, ETN, T, ET 5,85 4,65 3,30
8 Zbiorowe Tz, ETz 16,85 13,45 10,10
9 Zdawcze (na linii ratunkowej) próbne i doświadczalne Tk, ETk, SRat, ESRat. S Próbny, ES Próbny, MTS Próbny 28,25 22,60 16,95
Inspekcyjne S Insp. ES Insp. MTS Insp.
Robocze, gospodarcze T Rob., ET Rob.
10 Zdawcze w obrębie węzła kopalniane i bocznicowe Tk, ETk 50,00 40,00 30,00
3.
Stawki dodatku za pociągo-kilometry mogą być zwiększone na terenie niecki węglowej w przypadkach uzasadnionych warunkami pracy w granicach do 50%.
4.
Dla kierowników pociągów towarowych na hamulcach zespolonych z jednoosobową obsadą, wykonujących jednocześnie obowiązki hamulcowego, dodatek godzinowy i kilometrowy wzrasta o 20%.
5.
Za każdą godzinę pracy manewrowej wykonanej przez drużyny konduktorskie parowozem pociągowym na stacjach końcowych biegu pociągu w ramach rozkładowego czasu pomiędzy przybyciem pociągu pierwotnego a odejściem pociągu powrotnego oraz na stacjach początkowych biegu pociągów, na których z braku normowanych parowozów manewrowych i drużyn manewrowych, drużyny konduktorskie same zestawiają pociągi - drużyny te otrzymują dodatek kilometrowy według stawek przewidzianych dla towarowych pociągów zbiorowych (poz. 8 tabeli), licząc 5 km przebiegu na 1 godzinę pracy manewrowej.
6.
W okresie trudnych warunków zimowych wysokość dodatku godzinowego i kilometrowego może być podwyższona o 10%.

Drużyny pociągowe kolei dojazdowych.

1.
Dodatek godzinowy wynosi 1 zł za każdą godzinę pracy, niezależnie od rodzaju pociągu i rodzaju wykonywanych czynności.
2.
Dodatek za każdy pociągo-kilometr przejechany obsługiwanym pociągiem wynosi:
Lp. Rodzaje pociągów Stanowisko
maszynista pomocnik maszynisty kierownik pociągu konduktor
1 Osobowe motorowe 0,17 0,13 0,09 0,06
2 Osobowe parowe 0,22 0,16 0,13 0,08
3 Osobowo-towarowe 0,26 0,19 0,12 0,07
4 Towarowo-osobowe 0,24 0,18 0,15 0,09
5 Towarowe 0,32 0,24 0,17 0,10
6 Bocznicowe (kopalniane) 0,61 0,46 0,33 0,20

3. 1) Drużyny parowozowe obsługujące lokomotywy luzem otrzymują za wykonane pociago-kilometry dodatek w wysokości określonej dla pociągów towarowych zmniejszony o 50%.

2) Za podwójną trakcję i popychanie przysługuje dodatek za przejechane kilometry według stawki określonej dla obsługiwanego pociągu.

3) Za pracę manewrową, ogrzewanie pociągów i dezynfekcję wagonów drużynom lokomotywowym oraz drużynom konduktorskim za pracę manewrową na stacjach końcowych biegu pociągów w ramach rozkładowego czasu pomiędzy przybyciem pociągu pierwotnego a odejściem pociągu powrotnego oraz na stacjach początkowych biegu pociągów, na których z braku normowanych parowozów manewrowych i drużyn manewrowych drużyny konduktorskie same zestawiają pociągi - przysługuje dodatek kilometrowy według stawek przewidzianych dla pociągów towarowych, licząc 5 kilometrów przebiegu za 1 godzinę pracy.

4) Za jedną godzinę pogotowia na parowozie zalicza się drużynom lokomotywowym 2 kilometry przebiegu.

4.
W okresie trudnych warunków zimowych wysokość dodatku godzinowego i kilometrowego może być podwyższona o 10%.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

TABELA STAWEK DODATKU ZA SŁUŻBĘ NOCNĄ

1. Dodatek za służbę nocną wynosi:
a)
dla dyspozytorów, dyżurnych ruchu, dyżurnych ruchu blokowych, starszych nastawniczych, nastawniczych, starszych zwrotniczych, zwrotniczych, starszych ustawiaczy, ustawiaczy i manewrowych po 6 zł za noc;
b)
dla pozostałych pracowników po 4 zł za noc.

2. Dodatek za służbę nocną nie przysługuje:

a)
pracownikom drużyn lokomotywowych i konduktorskich;
b)
pracownikom, którzy w okresie wykonywania służby nocnej mają prawo do diet z tytułu podróży służbowych albo do ryczałtu za wyjazdy;
c)
pracownikom, którzy pełnią służbę nocną poza ustalonymi godzinami pracy i mają prawo za tę służbę nocną do dodatkowego wynagrodzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

TABELA STAWEK DODATKÓW UZASADNIONYCH SZCZEGÓLNYMI WARUNKAMI I WŁAŚCIWOŚCIAMI SŁUŻBY

1.
Pracownikom przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" zatrudnionym na niżej wymienionych stanowiskach przyznaje się dodatek specjalny w wysokości:
Lp. Dział służby Stanowisko Wysokość dodatku specjalnego miesięcznie złotych
stawka
A B
1 Służba przewozów starszy ustawiacz 250 350*)
2 Służba przewozów ustawiacz 200 300*)
3 Służba przewozów manewrowy I kl. 150 250*)
4 Służba przewozów manewrowy II kl. 150 250*)
5 Służba trakcji maszynista parowozu I kl. 200 350
6 Służba trakcji maszynista parowozu II kl. 200 350
7 Służba trakcji pomocnik maszynisty parowozu I kl. 100 250
8 Służba trakcji pomocni maszynisty parowozu II kl. 100 250
9 Służba trakcji manewrowy 100
10 Służba trakcji robotnik pełniący czynności czyścicieli palenisk (popielników) 100
11 Służba wagonów i trakcji majster rewidentów wagonów 300
12 Służba wagonów i trakcji starszy rewident wagonów 100
13 Służba wagonów i trakcji rewident wagonów I kl. 100
14 Służba wagonów i trakcji rewident wagonów II kl. 100
15 Służba wagonów manewrowy 100
16 Służba kolei dojazdowych starszy rewident wagonów 100
17 rewident wagonów 100
18 manewrowy 100
19 ustawiacz 100
20 Służba zaop. mat. techn. manewrowy 100

*) Stawki wyższe przewidziane są wyłącznie dla pracowników niektórych węzłów określonych przez Ministerstwo Komunikacji.

2.
Przy ustalaniu wysokości należności, których podstawą obliczania jest uposażenie zasadnicze, włącza się dodatek specjalny dla pracowników drużyn parowozowych.
3.
Pracownikom państwowych kolei linowych stale pełniącym służbę na kolei linowej w Myślenickich Turniach, na Kasprowym Wierchu oraz na odcinku miedzy Kuźnicami a Kasprowym Wierchem przyznaje się dodatek wysokogórski w wysokości 144 zł miesięcznie.
4.
Dla pracowników pełniących czynności kierowników punktów bibliotecznych ustala się dodatek specjalny w wysokości 200 zł miesięcznie.
* Z dniem 1 stycznia 1968 r. nin. rozporządzenie traci moc w odniesieniu do pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", zgodnie z § 27 rozporządzenia z dnia 2 lutego 1968 r. w sprawie zmian w zakresie wynagradzania pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U.68.4.22).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1957.23.110

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Niektóre zmiany w zakresie wynagradzania pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
Data aktu: 16/04/1957
Data ogłoszenia: 29/04/1957
Data wejścia w życie: 29/04/1957, 01/03/1957