Wykonanie dekretu o planowym skupie zbóż.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lipca 1951 r.
w sprawie wykonania dekretu o planowym skupie zbóż.

Na podstawie art. 11, 13, 15 i 21 pkt 4 i 5 dekretu z dnia 23 lipca 1951 r. o planowym skupie zbóż (Dz. U. R. P. Nr 39, poz. 297) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I.

Plany skupu zbóż.

§  1.
Artykuły, powołane bez bliższego określenia, oznaczają artykuły dekretu z dnia 23 lipca 1951 r. o planowym skupie zbóż (Dz. U. R. P. Nr 39, poz. 297).
§  2.
Prezydium Rządu uchwala państwowy plan skupu zbóż z podziałem na województwa.
§  3.
Prezes Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji na wniosek prezydiów wojewódzkich rad narodowych zatwierdza w ramach państwowego planu powiatowe plany skupu zbóż.
§  4.
Wojewódzcy pełnomocnicy Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji na wniosek prezydiów powiatowych rad narodowych zatwierdzają w ramach planów powiatowych - gminne plany skupu zbóż.
§  5.
Gminny plan skupu zbóż obejmuje:
1)
plan dla indywidualnych gospodarstw rolnych,
2)
plan dla spółdzielni produkcyjnych,
3)
plan dla gospodarstw uspołecznionych oprócz państwowych gospodarstw rolnych podległych Ministrowi Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz
4)
plan dla zespołów uprawowych.

Rozdział  II.

Ustalenie ilości zboża, objętej obowiązkiem sprzedaży przez indywidualne gospodarstwa rolne.

§  6.
1.
Prezydia gminnych rad narodowych ustalają w ramach gminnych planów skupu zbóż ilości zboża, objęte obowiązkiem sprzedaży przez indywidualne gospodarstwa rolne (§ 5 pkt 1).
2.
Ilość zboża objętą obowiązkiem sprzedaży przez indywidualne gospodarstwa rolne ustala się, mnożąc ilość hektarów przeliczeniowych w danym gospodarstwie przez normę w kilogramach odpowiadającą danej grupie gospodarstw.
§  7.
W celu ustalenia hektara przeliczeniowego (art. 11) dzieli się obszar całego Państwa na trzy rejony, a grunty orne na sześć klas według ich jakości.
§  8.
Obszar gruntów ornych w poszczególnych rejonach i klasach oblicza się w hektarach przeliczeniowych według następującej tabeli:
Klasa gruntów ornych I rejon II rejon III rejon
I 1 ha równa się 1,8 ha przelicz 1,9 ha przelicz 2,0 ha przelicz
II 1 ha równa się 1,6 ha przelicz 1,6 ha przelicz 1,7 ha przelicz
III 1 ha równa się 1,2 ha przelicz 1,2 ha przelicz 1,3 ha przelicz
IV 1 ha równa się 1,0 ha przelicz 1,0 ha przelicz 1,0 ha przelicz
V 1 ha równa się 0,8 ha przelicz 0,8 ha przelicz 0,8 ha przelicz
VI 1 ha równa się 0,6 ha przelicz 0,5 ha przelicz 0,5 ha przelicz

Przykład I: 8 ha gruntów ornych V klasy w II rejonie równa się 6,4 ha przeliczeniowych (8 x 0,8 = 6,4).

Przykład II: 4 ha gruntów ornych II klasy w III rejonie równa się 6,8 ha przeliczeniowych (4 x 1,7 = 6,8).

§  9.
1.
Podstawą do obliczenia norm (art. 15) jest kwota gminnego planu skupu zbóż dla indywidualnych gospodarstw rolnych (§ 5 pkt 1) oraz układy wskaźników progresji obciążenia tych gospodarstw w zależności od ich wielkości.
2.
Ustala się na podstawie wyników badań faktycznego przebiegu skupu w latach 1948/49, 1949/50, 1950/51 - 17 układów wskaźników progresji w tabeli, stanowiącej załącznik Nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  10.
1.
Do indywidualnych gospodarstw rolnych, znajdujących się na terenie województw: poznańskiego, bydgoskiego, opolskiego i wrocławskiego, których obszar przekracza 24,99 ha przeliczeniowych, stosuje się normy, wynikające ze wskaźników dla gospodarstw o obszarze 24,99 ha przeliczeniowych. Do indywidualnych gospodarstw rolnych, których obszar przekracza 19,99 ha przeliczeniowych, a które znajdują się na terenie pozostałych województw, stosuje się normy, wynikające ze wskaźników dla gospodarstw o obszarze 19,99 ha przeliczeniowych.
2.
Prezes Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji może w przypadkach uzasadnionych na wniosek prezydiów wojewódzkich rad narodowych zarządzić stosowanie dla gospodarstw, wymienionych w ust. 1, norm wynikających z wyższych wskaźników.
§  11.
1.
Prezes Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji ustali na rok gospodarczy 1951/52 spośród 17 układów wskaźników progresji (§ 9 ust. 2) od 3 do 5 układów obowiązujących w poszczególnych powiatach.
2.
Na podstawie wyznaczonych układów wskaźników progresji (§11 ust. 1) prezydium powiatowej rady narodowej na wniosek powiatowego pełnomocnika Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji ustala tabelę norm najbardziej odpowiadającą warunkom gospodarczym danej gminy. Przykład obliczenia normy w załączniku Nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
3.
Przy obliczaniu norm stosuje się zaokrąglenie do jednego kilograma w górę.
§  12.
1.
Prezydia gminnych rad narodowych ustalają ilość zboża objętą obowiązkiem sprzedaży przez poszczególne gospodarstwa indywidualne, stosując tabelę norm obowiązującą dla danej gminy.
2.
W przypadku, gdy gospodarstwo rolne położone jest w różnych gminach jednego powiatu, należy w każdej gminie stosować normę, odpowiadającą łącznemu obszarowi gospodarstwa.

Rozdział  III.

Obniżenie ilości zboża objętej obowiązkiem sprzedaży.

§  13.
1.
Posiadacz gospodarstwa rolnego (art. 5) o obszarze do 5 ha przeliczeniowych mający na utrzymaniu więcej niż czworo dzieci poniżej 14 lat może złożyć wniosek o obniżenie ilości zboża objętej obowiązkiem sprzedaży.
2.
Obniżenie wynosi 50 kg zboża na każde dziecko powyżej czworga.
§  14.
1.
Indywidualne gospodarstwa, które w roku kalendarzowym 1951 dostarczyły w ramach umów kontraktacyjnych lub bez umowy do punktów skupu trzodę chlewną ponad ilość określoną dla danej grupy gospodarstw, korzystają z obniżenia ilości zboża objętej obowiązkiem sprzedaży w wysokości 100 kg zboża na każdą dalszą sztukę.
2.
Prezes Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji określi dla poszczególnych grup indywidualnych gospodarstw rolnych ilość dostaw trzody chlewnej, której przekroczenie uzasadnia obniżkę.
3.
W przypadku, gdy zobowiązany w planowym skupie zbóż posiada zakontraktowaną trzodę chlewną, której dostarczenie do końca 1951 roku uzasadniałoby obniżkę, i zgłosi, że trzodę tę dostarczy w określonym terminie - prezydium gminnej rady narodowej na wniosek delegata powiatowego pełnomocnika Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji może zawiesić do tego terminu, nie później jednak niż do końca 1951 r. obowiązek sprzedaży zbóż w takiej ilości, jaka stanowi równowartość przewidzianej obniżki.
4.
W przypadku sprzedaży sztuk trzody chlewnej ponad ilość, określoną dla danej grupy gospodarstw, już po wykonaniu obowiązku sprzedaży zbóż (§ 6), a przed końcem 1951 roku - zobowiązany uprawniony jest do nabycia w punkcie skupu po cenie ustalonej w art. 16 ilości zboża objętej obniżką bądź też - według wyboru - do otrzymania premii w gotówce, przysługującej za zboże sprzedane ponad obowiązek.
5.
W roku 1952/53 obniżki, o których mowa w ust. 1, będą przyznawane tylko za trzodę chlewną dostarczoną w ramach umów kontraktacyjnych.
§  15.
1.
Jeżeli na skutek klęsk żywiołowych zbiory gospodarstwa rolnego uległy istotnemu zmniejszeniu, może nastąpić częściowe lub całkowite zwolnienie tego gospodarstwa od obowiązku sprzedaży zbóż w ramach planowego skupu.
2.
Za klęski żywiołowe uważa się następujące zjawiska żywiołowe: grad, burze, huragany, posuchy, pożary, powodzie, masowe zniszczenia zbiorów przez szkodliwe owady oraz inne szkodniki.

Rozdział  IV.

Premie.

§  16.
Indywidualne gospodarstwa rolne, które wykonały obowiązek sprzedaży zboża w ramach planowego skupu, mają prawo do otrzymania za zboże dostarczone ponad obowiązek - oprócz obowiązującej ceny premii gotówkowej, określonej w procentowym stosunku do tej ceny.
§  17.
1.
Po wykonaniu co najmniej w 90% powiatowego planu skupu zbóż znosi się na terenie danego powiatu obowiązek uiszczenia opłat za przemiał zbóż w naturze (miarki) oraz obowiązek odstępowania przy przemiale gospodarczym niektórych rodzajów zboża na rzecz Państwa (odsypy).
2.
Zarządzenie o zniesieniu obowiązków wymienionych w ust. 1 wydają Minister Handlu Wewnętrznego i Prezes Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji na wniosek prezydium powiatowej rady narodowej.

Rozdział  V.

Postępowanie odwoławcze.

§  18.
1.
Od decyzji ustalającej ilość zboża objętą obowiązkiem sprzedaży służy odwołanie.
2.
Odwołanie wnosi się do prezydium powiatowej rady narodowej za pośrednictwem prezydium gminnej rady narodowej.
3.
Prezydium gminnej rady narodowej przekazuje odwołanie z odpowiednimi wnioskami do decyzji prezydium powiatowej rady narodowej.
§  19.
Prezydium powiatowej rady narodowej rozstrzyga odwołania w porozumieniu z powiatowym pełnomocnikiem Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji. W razie różnicy zdań między prezydium powiatowej rady narodowej a powiatowym pełnomocnikiem Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji decyduje prezydium wojewódzkiej rady narodowej w porozumieniu z wojewódzkim pełnomocnikiem Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji.
§  20.
1.
Odwołanie powinno być wniesione w terminie 7 dni od doręczenia zawiadomienia o obowiązku sprzedaży.
2.
Odwołanie powinno być rozpatrzone i ostatecznie załatwione najpóźniej w ciągu miesiąca od daty wniesienia.
3.
Odwołanie może być wniesione ustnie lub na piśmie.
4.
Odwołanie jest wolne od wszelkich opłat.
5.
Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania obowiązku sprzedaży zbóż. W szczególnie uzasadnionych przypadkach prezydium gminnej rady narodowej może odroczyć wykonanie obowiązku w części lub w całości do czasu wydania decyzji przez prezydium powiatowej rady narodowej.
§  21.
Zobowiązany uprawniony jest w przypadku uwzględnienia odwołania do nabycia w punkcie skupu po cenie ustalonej w art. 16 takiej ilości zboża, o jaką zmniejszono mu zobowiązanie.

Rozdział  VI.

Przepisy końcowe.

§  22.
Prezydium gminnej rady narodowej podaje do wiadomości zobowiązanemu miejsce i termin dostaw zbóż (art. 17) w sposób przyjęty w danej gminie, a w szczególności drogą ustnego zawiadomienia przez sołtysa lub inną osobę upoważnioną przez prezydium gminnej rady narodowej lub za pomocą publicznego ogłoszenia (obwieszczenia), wywieszonego w gromadzie.
§  23.
1.
Prezes Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji może w granicach ustalonego funduszu nagród przyznać nagrody:
a)
gminom i gromadom przodującym w realizacji skupu - na cele kulturalno-oświatowe tych gmin i gromad;
b)
osobom wyróżniającym się w akcji planowego skupu zbóż oraz przy organizowaniu i nadzorowaniu tej akcji.
2.
Sposób i tryb przyznawania nagród ustali regulamin zatwierdzony przez Prezydium Rządu.
3.
Ogólna suma przyznanych nagród nie może przekraczać 0,5% wartości skupionych zbóż.
§  24.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, właściwym ministrom oraz Prezesowi Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji.
§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Rejony rolnicze
I II III
Miasto st. Warszawa
1. m.st. Warszawa
Województwo warszawskie:
1. pow. ciechanowski 1. pow. ostrołęcki
2. pow. garwoliński 2. pow. ostrowski
3. pow. gostyniński 3. pow. siedlecki
4. pow. grodzisko-

mazowiecki

4. pow. sokołowski
5. pow. grójecki 5. pow. węgrowski
6. pow. makowski 6. m. Siedlce
7. pow. miński
8. pow. mławski
9. pow. płocki
10. pow. płoński
11. pow. przasnyski
12. pow. pułtuski
13. pow. radzymiński
14. pow. sierpecki
15. pow. sochaczewski
16. pow. warszawski
17. m. Płock
18. m. Pruszków
19. m. Żyrardów
Województwo bydgoskie:
1. pow. aleksandrowski 1. pow. chojnicki
2. pow. brodnicki
3. pow. bydgoski
4. pow. chełmiński
5. pow. grudziądzki
6. pow. inowrocławski
7. pow. lipnowski
8. pow. mogileński
9. pow. rypiński
10. pow. sępoleński
11. pow. szubiński
12. pow. świecki
13. pow. toruński
14. pow. tucholski
15. pow. wąbrzeski
16. pow. włocławski
17. pow. wyrzyski
18. pow. żniński
19. m. Bydgoszcz
20. m. Grudziądz
21. m. Inowrocław
22. m. Toruń
23. m. Włocławek
Województwo poznańskie:
1. pow. chodzieski 1. pow. koniński
2. pow. czarnkowski 2. pow. kolski
3. pow. gnieźnieński 3. pow. turecki
4. pow. gostyński 4. pow. kaliski
5. pow. jarociński 5. m. Kalisz
6. pow. kępiński
7. pow. kościański
8. pow. krotoszyński
9. pow. leszczyński
10. pow. międzychodzki
11. pow. ostrowski
12. pow. obornicki
13. pow. nowotomyski
14. pow. pilski
15. pow. poznański
16. pow. rawicki
17. pow. szamotulski
18. pow. średzki
19. pow. śremski
20. pow. wągrowiecki
21. pow. wolsztyński
22. pow. wrzesiński
23. m. Gniezno
24. m. Leszno
25. m. Ostrów Wlkp.
26. m. Poznań
27. m. Piła
Miasto Łódź
1. m. Łódź
Województwo łódzkie:
1. pow. brzeziński 1. pow. łaski
2. pow. kutnowski 2. pow. piotrkowski
3. pow. łęczycki 3. pow. radomszczański
4. pow. łowicki 4. pow. rawski
5. pow. łódzki 5. pow. sieradzki
6. pow. skierniewicki 6. pow. wieluński
7. m. Tomaszów Maz. 7. m. Piotrków

Trybunalski

8. m. Zgierz 8. m. Pabianice
Województwo kieleckie:
1. pow. buski 1. pow. konecki
2. pow. iłżecki 2. pow. opoczyński
3. pow. jędrzejowski
4. pow. kielecki
5. pow. kozienicki
6. pow. opatowski
7. pow. pińczowski
8. pow. radomski
9. pow. sandomierski
10. pow. włoszczowski
11. m. Kielce
12. m. Ostrowiec

Sto-Krzyski

13. m. Radom
Województwo lubelskie:
1. pow. chełmski 1. pow. bialski
2. pow. krasnystawski 2. pow. biłgorajski
3. pow. kraśnicki 3. pow. hrubieszowski
4. pow. lubartowski 4. pow. łukowski
5. pow. lubelski 5. pow. radzyński
6. pow. puławski 6. pow. tomaszowski
7. pow. zamojski 7. pow. włodawski
8. m. Chełm
9. m. Lublin
Województwo białostockie:
1. pow. augustowski
2. pow. białostocki
3. pow. bielski
4. pow. ołcki
5. pow. gołdapski
6. pow. grajewski
7. pow. kolneński
8. pow. łomżyński
9. pow. olecki
10. pow. sokólski
11. pow. suwalski
12. pow. wysoko-mazowiecki
13. m. Białystok
Województwo olsztyńskie:
1. pow. bartoszycki 1. pow. giżycki
2. pow. braniewski 2. pow. piski
3. pow. działdowski 3. pow. węgorzewski
4. pow. iławecki
5. pow. kętrzyński
6. pow. lidzbarski
7. pow. morąski
8. pow. mrągowski
9. pow. nidzicki
10. pow. nowomiejski
11. pow. olsztyński
12. pow. ostródzki
13. pow. pasłęcki
14. pow. reszelski
15. pow. suski
16. pow. szczycieński
17. m. Olsztyn
Województwo gdańskie:
1. pow. starogardzki 1. pow. elbląski
2. pow. tczewski 2. pow. gdański
3. pow. kwidzyński 3. pow. kartuski
4. pow. kościerski
5. pow. lęborski
6. pow. malborski
7. pow. wejherowski
8. pow. sztumski
9. m. Elbląg
10. m. Gdańsk
11. m. Sopot
12. m. Gdynia
Województwo koszalińskie:
1. pow. białogardzki
2. pow. bytowski
3. pow. człuchowski
4. pow. drawski
5. pow. kołobrzeski
6. pow. koszaliński
7. pow. miastecki
8. pow. sławieński
9. pow. słupski
10. pow. szczecinecki
11. pow. wałecki
12. pow. złotowski
13. m. Koszalin
14. m. Słupsk
Województwo szczecińskie:
1. pow. chojeński
2. pow. choszczeński
3. pow. gryficki
4. pow. gryfiński
5. pow. kamieński
6. pow. łobeski
7. pow. myśliborski
8. pow. nowogardzki
9. pow. pyrzycki
10. pow. stargardzki
11. pow. szczeciński
12. pow. woliński
13. m. Szczecin
Województwo zielonogórskie:
1. pow. głogowski
2. pow. gorzowski
3. pow. gubiński
4. pow. kożuchowski
5. pow. krośnieński
6. pow. międrzyrzecki
7. pow. rzepiński
8. pow. skwierzyński
9. pow. strzelecki
10. pow. sulechowski
11. pow. sulęciński
12. pow. szprotawski
13. pow. świebodziński
14. pow. wschowski
15. pow. zielonogórski
16. pow. żagański
17. pow. żarski
18. m. Głogów
19. m Gorzów Wlkp.
20. m. Zielona Góra
Województwo wrocławskie:
1. pow. dzierżoniowski 1. pow. bolesławiecki 1. pow. bystrzycki
2. pow. legnicki 2. pow. górowski 2. pow. kamiennogórski
3. pow. oleśnicki 3. pow. jeleniogórski 3. pow. lubiński
4. pow. oławski 4. pow. lubański 4. pow. wałbrzyski
5. pow. strzeliński 5. pow. lwówecki 5. m. Wałbrzych
6. pow. średzki 6. pow. zgorzelecki
7. pow. świdnicki 7. pow. sycowski
8. pow. trzebnicki 8. pow. milicki
9. pow. wrocławski 9. pow. wołowski
10. pow. jaworski 10. pow. kłodzki
11. pow. złotoryjski 11. m. Jelenia Góra
12. pow. ząbkowicki
13. m. Wrocław
14. m. Legnica
15. m. Świdnica
Województwo opolskie:
1. pow. brzeski
2. pow. głubczycki
3. pow. grodkowski
4. pow. kluczborski
5. pow. kozielski
6. pow. namysłowski
7. pow. niemodliński
8. pow. nyski
9. pow. oleski
10. pow. opolski
11. pow. prudnicki
12. pow. raciborski
13. pow. strzelecki
14. m. Brzeg
15. m. Nysa
16. m. Opole
17. m. Racibórz
Województwo katowickie:
1. pow. będziński 1. pow. częstochowski
2. pow. bielski 2. m. Częstochowa
3. pow. cieszyński
4. pow. gliwicki
5. pow. lubliniecki
6. pow. pszczyński
7. pow. rybnicki
8. pow. tarnogórski
9. pow. zawierciański
10. m. Katowice
11. m. Będzin
12. m. Bielsko
13. m. Bytom
14. m. Bytom Nowy
15. m. Czeladź
16. m. Cieszyn
17. m. Chorzów
18. m. Dąbrowa Górnicza
19. m. Gliwice
20. m. Mysłowice
21. m. Ruda
22. m. Rybnik
23. m. Sosnowiec
24. m. Siemianowice Śl.
25. m. Szopienice
26. m. Świętochłowice
27. m. Zawiercie
28. m. Zabrze
Województwo krakowskie:
1. pow. bocheński
2. pow. brzeski
3. pow. chrzanowski
4. pow. dąbrowski
5. pow. krakowski
6. pow. limanowski
7. pow. miechowski
8. pow. myślenicki
9. pow. nowosądecki
10. pow. nowotarski
11. pow. olkuski
12. pow. oświęcimski
13. pow. tarnowski
14. pow. wadowicki
15. pow. żywiecki
16. m. Kraków
17. m. Nowy Sącz
18. m. Tarnów
19. m. Zakopane
Województwo rzeszowskie:
1. pow. brzozowski 1. pow. leski
2. pow. dębicki 2. pow. lubaczowski
3. pow. gorlicki 3. pow. sanocki
4. pow. jarosławski
5. pow. jasielski
6. pow. kolbuszowski
7. pow. krośnieński
8. pow. łańcucki
9. pow. mielecki
10. pow. niżański
11. pow. przemyski
12. pow. przeworski
13. pow. rzeszowski
14. pow. tarnobrzeski
15. m. Przemyśl
16. m. Rzeszów

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

TABELA UKŁADÓW WSKAŹNIKÓW PROGRESJI

Grupa gosp. Numery kolejne układu oraz układy wskaźników progresji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
0 - 0,99 - - - - - - - - - - - - - - - - -
1 - 1,99 0,7 0,8 0,7 0,7 0,7 0,7 0,7 0,6 0,6 0,8 0,5 0,6 0,5 0,7 0,7 0,6 0,8
2 - 2,99 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0
3 - 3,99 1,1 1,2 1,2 1,5 1,5 1,6 1,4 1,3 2,2 1,2 1,4 1,2 1,7 1,3 1,6 1,4 1,4
4 - 4,99 1,3 1,7 1,4 1,8 2,1 2,2 1,8 1,6 3,0 1,5 2,0 1,5 2,0 1,7 2,3 2,0 1,6
5 - 5,99 1,4 2,1 1,7 2,0 2,8 2,8 2,2 2,3 3,6 1,9 2,1 1,7 2,2 2,3 4,0 2,6 2,0
6 - 6,99 1,5 2,8 2,0 2,1 3,3 3,2 2,6 2,5 3,8 2,2 2,4 1,9 2,3 3,0 5,0 2,8 2,4
7 - 7,99 1,6 3,2 2,1 2,3 4,0 3,4 3,1 3,0 4,0 2,4 2,7 2,1 2,3 4,0 6,3 3,2 2,8
8 - 8,99 1,6 3,5 2,1 2,4 4,3 3,6 3,6 3,3 4,1 2,6 3,0 2,3 2,3 4,3 7,6 3,8 3,2
9 - 9,99 1,7 3,7 2,2 2,5 4,5 3,8 4,2 3,5 4,2 2,7 3,4 2,4 2,3 4,6 8,6 4,4 4,0
10 - 11,99 1,7 4,0 2,3 2,6 4,7 4,0 5,0 3,8 4,2 2,8 3,7 2,6 2,3 5,7 10,0 5,4 5,0
12 - 13,99 1,8 4,2 2,6 2,7 4,8 4,1 5,2 4,1 4,2 3,2 4,0 2,6 2,3 7,7 11,0 6,0 5,6
14 - 15,99 1,9 4,4 2,7 2,8 5,0 4,3 5,2 4,3 4,2 3,3 4,4 2,6 2,3 8,6 11,3 6,2 6,6
16 - 19,99* 2,3 4,6 3,1 2,8 5,2 4,5 5,2 4,6 4,2 3,3 4,5 2,7 2,3 9,3 11,3 6,4 7,2
20 - 24,99** 2,8 4,8 3,1 2,8 5,5 4,5 5,2 4,8 4,2 3,3 4,8 2,8 2,3 9,3 11,3 6,6 7,2
**) Do indywidualnych gospodarstw rolnych znajdujących się na terenie woj.: poznańskiego, bydgoskiego, opolskiego i wrocławskiego, których areał przekracza 24,99 ha przeliczeniowych, stosowane będą normy, wynikające ze wskaźników dla gospodarstw o obszarze 24,99 ha przeliczeniowych.

*) Do indywidualnych gospodarstw rolnych, których areał przeliczeniowy przekracza 19,99 ha, a które znajdują się na terenie pozostałych województw, stosowane będą normy, wynikające ze wskaźników dla gospodarstw o obszarze 19,99 ha przeliczeniowych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

PRZYKŁAD OBLICZANIA NORM

Plan na gminę gospodarstw indywidualnych ustalony został na 390 ton. Gmina ta posiada 5.770 ha przeliczeniowych gruntów ornych w indywidualnych gospodarstwach, w tym:
w grupie do 1 ha - 110 ha przeliczeniowych*)
w grupie od 1 do 1,99 ha - 627 ha przeliczeniowych
w grupie od 2 - 2,99 ha - 1052 ha przeliczeniowych
w grupie od 3 - 3,99 ha - 1348 ha przeliczeniowych
w grupie od 4 - 4,99 ha - 1322 ha przeliczeniowych
w grupie od 5 - 5,99 ha - 857 ha przeliczeniowych
w grupie od 6 - 6,99 ha - 454 ha przeliczeniowych
Razem: 5770 ha przeliczeniowych

Przy zastosowaniu układu wskaźników progresji:

1. 0 - 0,99 ha przeliczeniowych - -
2. 1 - 1,99 ha przeliczeniowych - 0,6
3. 2 - 2,99 ha przeliczeniowych - 1,0
4. 3 - 3,99 ha przeliczeniowych - 1,3
5. 4 - 4,99 ha przeliczeniowych - 1,6
6. 5 - 5,99 ha przeliczeniowych - 2,3
7. 6 - 6,99 ha przeliczeniowych - 2,5

- mnożymy ilość hektarów przeliczeniowych w poszczególnych grupach przez wskaźniki odpowiadające tym grupom, jak następuje:

627 x 0,6 = 376
1052 x 1,0 = 1052
1348 x 1,3 = 1752
1322 x 1,6 = 2115
857 x 2,3 = 1971
454 x 2,5 = 1135
Razem: 8401

Kwotę planu gminnego 390 ton dzielimy przez 8401 i otrzymujemy wynik równający się 46,5 kg.

Otrzymany wynik mnożymy z kolei przez wskaźniki progresji, odpowiadające poszczególnym grupom gospodarstw:

46,5 kg x 0,6 = 27,9 kg w zaokrągleniu 28 kg,

46,5 kg x 1,0 = 46,5 kg w zaokrągleniu 47 kg,

46,5 kg x 1,3 = 60,45 kg w zaokrągleniu 61 kg,

46,5 kg x 1,6 = 74,40 kg w zaokrągleniu 75 kg,

46,5 kg x 2,3 = 106,95 kg w zaokrągleniu 107 kg,

46,5 kg x 2,5 = 116,25 kg w zaokrągleniu 117 kg.

Otrzymaliśmy w ten sposób wynik, którym są normy w kilogramach dla poszczególnych grup indywidualnych gospodarstw rolnych w danej gminie.

Gospodarstwa w danej gminie o obszarze:

od 1 - 1,99 ha przeliczeniowych mają normę 28 kg na 1 ha

od 2 - 2,99 ha przeliczeniowych mają normę 47 kg na 1 ha

od 3 - 3,99 ha przeliczeniowych mają normę 61 kg na 1 ha

od 4 - 4,99 ha przeliczeniowych mają normę 75 kg na 1 ha

od 5 - 5,99 ha przeliczeniowych mają normę 107 kg na 1 ha

od 6 - 6,99 ha przeliczeniowych mają normę 117 kg na 1 ha

*) Uwaga: Gospodarstwa do 1 ha przeliczeniowego nie są objęte obliczeniami, gdyż są zwolnione z obowiązku sprzedaży zbóż (art. 12 dekretu o planowym skupie zbóż).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1951.39.299

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie dekretu o planowym skupie zbóż.
Data aktu: 23/07/1951
Data ogłoszenia: 24/07/1951
Data wejścia w życie: 24/07/1951