united kingdom
ukraine

Tworzenie Głównych Instytutów Naukowo-Badawczych Przemysłu.

DEKRET
z dnia 25 października 1948 r.
o tworzeniu Głównych Instytutów Naukowo-Badawczych Przemysłu.

Na podstawie art. 4 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. o ustroju i zakresie działania najwyższych organów Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy z dnia 25 czerwca 1948 r. o upoważnieniu Rządu do wydawania dekretów z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr 33, poz. 223) - Rada Ministrów postanawia, a Rada Państwa zatwierdza, co następuje:
Art.  1.
1.
Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania może w drodze zarządzeń tworzyć lub wydzielać z administracji państwowej Główne Instytuty Naukowo-Badawcze Przemysłu, zwane dalej Głównymi Instytutami.
2.
Zadaniem Głównych Instytutów jest prowadzenie w dziedzinie technicznej, organizacyjnej i prawnej prac badawczych mających na celu rozwój produkcji przemysłowej w gałęziach przemysłu, podległych Ministrowi Przemysłu i Handlu.
Art.  2.
1.
Główne Instytuty nabywają osobowość prawną z dniem ogłoszenia zarządzenia o ich utworzeniu w Monitorze Polskim.
2.
Główne Instytuty mają prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym po środku i napisem zawierającym nazwę Głównego Instytutu w otoku.
Art.  3.
1.
Główne Instytuty działają na podstawie niniejszego dekretu, zarządzenia o ich utworzeniu oraz statutu.
2.
Statut nadaje Minister Przemysłu i Handlu w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia o utworzeniu Głównego Instytutu.
Art.  4.
1.
Zarządzenie o utworzeniu Głównego Instytutu winno zawierać jego nazwę (łącznie z wyrazami "Główny Instytut"), siedzibę, cel i zadania, skład władz, sposób reprezentowania oraz zasady gospodarki finansowej.
2.
Statut Głównego Instytutu winien ustalać jego organizację i zakres działania. Statut może przewidywać istnienie w ramach Głównego Instytutu instytutów specjalnych i zakładów.
3.
Zarządzenia o utworzeniu Głównych Instytutów, statuty Głównych Instytutów, zarządzenia o likwidacji oraz zmiany tych zarządzeń i statutów powinny był ogłaszane w Monitorze Polskim.
Art.  5.
1.
Główne Instytuty mają zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego im protokolarnie przez Skarb Państwa.
2.
Majątek ruchomy Głównych Instytutów wyodrębnia się protokolarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje Głównym Instytutom na własność.
3.
Główne Instytuty mogą nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa zatrzymując go w swym użytkowaniu.
4.
Za zobowiązania zaciągnięte przez Główne Instytuty niezależnie od odpowiedzialności Głównych Instytutów odpowiada Skarb Państwa do wysokości wartości majątku nieruchomego, użytkowanego i zarządzanego przez Główne Instytuty.
5.
Rozporządzenie Rady Ministrów określi szczegółowe zasady postępowania przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności Skarbu Państwa.
Art.  6.

Zwierzchni nadzór nad Głównymi Instytutami sprawuje Minister Przemysłu i Handlu.

Art.  7.

Władzami Głównego Instytutu są: Dyrekcja i Rada Naukowa.

Art.  8.
1.
Dyrekcja kieruje całokształtem prac Głównego Instytutu i reprezentuje go nazewnątrz.
2.
W skład Dyrekcji wchodzą: Dyrektor Naczelny oraz podlegli mu dyrektorzy w liczbie ustalonej w statucie.
3.
Dyrekcję powołuje i odwołuje Minister Przemysłu i Handlu.
4.
Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu może w drodze zarządzenia zlecić Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej zastępstwo sądowe Głównych Instytutów w odniesieniu do wszystkich albo niektórych spraw.
Art.  9.
1.
Dla zakresu działania Rady Naukowej należy nadzór nad działalnością Głównego Instytutu.
2.
Skład, sposób powoływania członków, czas trwania kadencji oraz szczegółowy zakres i sposób działania Rady Naukowej określi statut Głównego Instytutu.
Art.  10.

Główne Instytuty wolne są od podatków i opłat państwowych i samorządowych oraz innych danin publicznych.

Art.  11.

Pracownicy Głównych Instytutów są pracownikami państwowymi. Główne Instytuty mogą również zatrudniać pracowników kontraktowych.

Art.  12.
1.
Likwidacja Głównych Instytutów następuje w drodze zarządzenia Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.
2.
Rozporządzenie Ministra Przemysłu i Handlu wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu określi szczegółowo zasady postępowania przy likwidacji Głównych Instytutów.
Art.  13.
1.
Minister Przemysłu i Handlu może powołać w drodze zarządzenia Główną Radę Naukową Przemysłu jako organ doradczy, mający za zadanie:
a)
występowanie z inicjatywą w sprawach naukowo - technicznych i przedkładanie odpowiednich wniosków Ministrowi Przemysłu i Handlu,
b)
opiniowanie i koordynowanie prac Głównych Instytutów oraz inicjowanie na ich terenie prac naukowo-badawczych,
c)
rozpatrywanie i opiniowanie budżetów oraz programów prac i sprawozdań z działalności Głównych Instytutów,
d)
opiniowanie o tworzeniu i likwidacji Głównych Instytutów,
e)
opracowywanie wszelkich zagadnień związanych z działalnością Głównych Instytutów w zakresie zleconym przez Ministra Przemysłu i Handlu.
2.
Zarządzenie Ministra Przemysłu i Handlu określi skład Głównej Rady Naukowej Przemysłu, sposób powoływania członków i czas trwania kadencji. Regulamin prac, uchwalony przez Główną Radę Naukową Przemysłu, zatwierdza Minister Przemysłu i Handlu.
3.
Wydatki Głównej Rady Naukowej Przemysłu pokrywane są z budżetu Ministerstwa Przemysłu i Handlu.
Art.  14.

Wysokość wynagrodzenia dla członków Głównej Rady Naukowej Przemysłu i Rad Naukowych Głównych Instytutów ustala Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Art.  15.

Dekret niniejszy stosuje się do głównych instytutów naukowo-badawczych przemysłu utworzonych dotychczas zarządzeniami Ministra Przemysłu i Handlu.

Instytuty te nabywają osobowość prawną z chwilą wejścia w życie niniejszego dekretu.

Statuty tych Głównych Instytutów będą ogłoszone w Monitorze Polskim w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego dekretu.

Art.  16.

Wykonanie niniejszego dekretu porucza się Ministrom Przemysłu i Handlu oraz Skarbu.

Art.  17.

Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024