Opłaty w postępowaniu, wiążącym się z rejestrem praw rzeczowych na pojazdach mechanicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 3 listopada 1938 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu o opłatach w postępowaniu, wiążącym się z rejestrem praw rzeczowych na pojazdach mechanicznych.

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 28 kwietnia 1938 r. o rejestrowych prawach rzeczowych na pojazdach mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 302) zarządzam co następuje:
§  1.
(1)
Artykuły powołane w rozporządzeniu niniejszym bez określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 28 kwietnia 1938 r. o rejestrowych prawach rzeczowych na pojazdach mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 302).
(2)
Paragrafy powołane w rozporządzeniu niniejszym z dodatkiem "rozp." oznaczają paragrafy rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 9 września 1938 r. o rejestrze praw rzeczowych na pojazdach mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr 87, poz. 586).
(3)
Skrót "rejestr" oznacza rejestr praw rzeczowych na pojazdach mechanicznych (art. 17).
§  2.
(1)
Zgłoszenie, którego celem jest wpis rejestrowego prawa rzeczowego (art. 2) do rejestru na podstawie umowy sprzedaży (art. 28) lub umowy zastawniczej (art. 31), podlega opłacie stemplowej w wysokości 0,5% od sumy wierzytelności, która ma być zabezpieczona rejestrowym prawem rzeczowym.
(2)
Zgłoszenie celem wpisu przelewu uprawnień z tytułu rejestrowego prawa rzeczowego (art. 6) podlega opłacie stemplowej w wysokości 0,25% od sumy przelanej jednocześnie wierzytelności, zabezpieczonej rejestrowym prawem rzeczowym.
(3)
Opłata przewidziana w ust. (1) bądź (2) nie może wynosić mniej niż 5 zł.
(4)
Od załączników do zgłoszenia, wymienionego w ust. (1) bądź (2), oraz od wniesionych wraz z takim zgłoszeniem dalszych egzemplarzy bądź odpisów zgłoszenia opłata nie należy się.
(5)
Podania wnoszone do władzy rejestrowej (§ 2 rozp.), dotyczące rejestru, nie wymienione w ust. (1) i (2), podlegają opłacie stemplowej według zasad art. 145 ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr 64, poz. 404); należy zatem uiścić:
a)
w każdym przypadku 5 zł, b) po 50 gr od każdego załącznika, jako też od każdego dalszego egzemplarza lub odpisu podania, złożonych wraz z podaniem.
(6)
Wymienione w § 24 rozp. podania, zawierające zgłoszenie zmiany danych wpisanych do rejestru, są wolne od opłaty stemplowej.
§  3.
Do opłat stemplowych przewidzianych w § 2 stosuje się art. 140, 143, 144, 148 ust. (2), art. 150 - 153 ustawy o opłatach stemplowych oraz §§ 175, 176, 178, 181, 182 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 10 października 1932 r., zawierającego przepisy wykonawcze do ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. Nr 99, poz. 842). Do podań, wymienionych w § 2 ust. (5), stosuje się nadto art. 148 ust. (1) ustawy o opłatach stemplowych.
§  4.
(1)
Jeżeli zgłoszenie, wymienione w § 2 ust. (1) bądź (2), zostało załatwione odmownie, a kwota uiszczona tytułem opłaty stemplowej (§ 2 ust. (1) bądź (2)) wraz z dodatkiem 10% (§ 9) wynosi więcej niż 5 zł 50 gr, to władza rejestrowa wydaje z urzędu osobie, która wniosła zgłoszenie, zaświadczenie ułożone według następującego schematu:

"NN ..... (co do osób fizycznych określenie zawodu) zamieszkały (mający siedzibę) w ..... ul. ..... uiścił opłatę stemplową wraz z dodatkiem 10% od zgłoszenia w przedmiocie wpisu rejestrowego prawa rzeczowego. Zgłoszenie zostało załatwione odmownie. Opłata została uiszczona znaczkami stemplowymi wartości nominalnej ..... zł ... gr (w Kasie Urzędu Opłat Stemplowych - Urzędu Skarbowego - w ..... w dniu ..... poz. dziennika ..... w kwocie ... zł ... gr). Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 3 listopada 1938 r. (Dz. U. R. P. Nr 87, poz. 587) powstała nadpłata w kwocie ... zł ... gr".

(2)
Celem ustalenia nadpłaty, która ma być wymieniona w zdaniu ostatnim zaświadczenia, należy od kwoty, która została uiszczona tytułem opłaty wraz z dodatkiem 10%, odliczyć 5 zł 50 gr.

Jeżeli np. celem uiszczenia opłaty naklejono na podaniu znaczki stemplowe wartości nominalnej 100 zł (za które zapłacono - z uwzględnieniem dodatku 10% - 110 zł), bądź jeżeli uiszczono gotówką w kasie urzędu skarbowego 110 zł (z czego przypada na opłatę stemplową 100 zł, a na dodatek 10% - 10 zł), to należy jako nadpłatę wymienić 104 zł 50 gr, tj. różnicę między 110 zł a 5 zł 50 gr.

(3)
Zaświadczenie, wymienione w ust) (1) i (2), jest wolne od opłaty stemplowej (art. 160 pkt 1 ustawy o opłatach stemplowych w związku z art. 142 pkt 8 tejże ustawy).
(4)
W aktach władzy rejestrowej powinny znajdować się: referat wydanego zaświadczenia, oraz dowód doręczenia. Na zgłoszeniu, jeżeli opłatę uiszczono znaczkami stemplowymi, bądź na załączonym do zgłoszenia pokwitowaniu kasy urzędu opłat stemplowych (urzędu skarbowego), należy umieścić adnotację w brzmieniu następującym: "W dniu ..... 19. wydano zaświadczenie o nadpłacie wynoszącej ... zł ... gr."
§  5.
(1)
Urząd opłat stemplowych bądź urząd skarbowy - na wniosek pisemny, do którego jest załączone zaświadczenie o nadpłacie (§ 4), zarządzi zaliczenie nadpłaty na poczet innych danin publicznych, należnych od osoby wymienionej w zaświadczeniu, bądź - w braku innych należności - wypłacenie gotówką. Jeżeli opłata stemplowa została uiszczona znaczkami stemplowymi, to do powzięcia decyzji określonej w zdaniu poprzedzającym, jest właściwy każdy urząd opłat stemplowych oraz każdy urząd skarbowy, któremu jest poruczony wymiar opłat stemplowych. W razie uiszczenia gotówką jest właściwy urząd opłat stemplowych (urząd skarbowy), w którego kasie opłata stemplowa została uiszczona.
(2)
Zaliczenie na poczet innych danin publicznych bądź wypłacenie gotówką nie nastąpią w razie przedstawienia wniosku po upływie roku od doręczenia zaświadczenia o nadpłacie.
(3)
Urząd opłat stemplowych (urząd skarbowy), jeżeli jest zdania, że nadpłata została w zaświadczeniu o nadpłacie podana w kwocie wyższej niż wypada w myśl § 4 ust. (2), przedstawia sprawę przełożonej izbie skarbowej, która rozstrzyga ostatecznie.
(4)
Jeżeli osoba, wymieniona w zaświadczeniu o nadpłacie, żąda we wniosku pisemnym (ust. (1)) ustalenia nadpłaty w kwocie wyższej niż wymieniona w zaświadczeniu o nadpłacie, urząd opłat stemplowych (urząd skarbowy) przedstawia sprawę przełożonej izbie skarbowej, która rozstrzyga ostatecznie.
(5)
Wniosek pisemny (ust. (1)) jest wolny od opłaty stemplowej (art. 142 pkt 8 ustawy o opłatach stemplowych).
§  6.
Uwierzytelnienie odpisu przez władzę rejestrową (art. 20 ust. (2)) podlega w myśl art. 157 ustawy o opłatach stemplowych opłacie stemplowej:
a)
w wysokości 2 zł od każdej stronicy pełnej lub zaczętej, jeżeli władza rejestrowa odpis sporządziła i poświadczyła;
b)
w wysokości 1 zł od każdej stronicy pełnej lub zaczętej w razie uwierzytelnienia odpisu sporządzonego przez stronę.
§  7.
Wypis z rejestru podlega w myśl art. 157 ust. (1) (zdanie drugie) ustawy o opłatach stemplowych opłacie w wysokości 2 zł od każde) stronicy pełnej lub zaczętej.
§  8.
Zaświadczenie władzy rejestrowej, że pojazd nie jest obciążony rejestrowym prawem rzeczowym, podlega opłacie stemplowej w wysokości 10 zł.
§  9.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 30 marca 1935 r. o poborze 10% dodatku do opłat stemplowych (Dz. U. R. P. Nr 23, poz. 155) opłaty stemplowe, wymienione w §§ 2 oraz 6-8, mają być uiszczone z dodatkiem 10%.
§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1938.87.587

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty w postępowaniu, wiążącym się z rejestrem praw rzeczowych na pojazdach mechanicznych.
Data aktu: 03/11/1938
Data ogłoszenia: 16/11/1938
Data wejścia w życie: 16/11/1938