STATUT WEWNĘTRZNY
Zasady ogólne.
Głowa Kościoła.
Jeżeli w tym przypadku wszyscy lub dwaj kandydaci otrzymali równą ilość głosów, wówczas głosowanie się powtarza, a jeżeli i to głosowanie da ten sam wynik, los rozstrzyga o tym, który z kandydatów jest od wyboru wyłączony.
Sobór Generalny.
Święty Sobór Biskupów.
1. w dziedzinie kościelno-religijnej:
2. w dziedzinie kościelna-administracyjnej:
3. w dziedzinie kościelno-sądowej:
Świątobliwy Synod.
Główna Komisja Kontrolująca.
Każde zebranie diecezjalne wybiera ponadto dwóch zastępców.
Diecezje i Biskupi.
Zarząd Diecezjalny.
Sądy kościelne.
Dekanaty i parafie.
Duchowieństwo.
Nauczanie religii.
Bractwa.
Działalność misyjna.
Modły za Zwierzchnią Władzę Państwową.
Duszpasterstwo wojskowe.
Majątek kościelny.
Przepisy końcowe.
Przepisy ogólne.
Ogłoszenie tych terminów powinno nastąpić w ciągu siedmiu dni od daty orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej.
Terminy zebrań i zgromadzeń wymienionych wyżej wyznacza zastępca Metropolity w ten sposób, aby odbyły się one w ciągu 3 tygodni od daty orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej.
O zwołaniu: a) przełożonych klasztorów, b) wykładających na Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Józefa Piłsudskiego w Warszawie - na oddzielne zgromadzenia celem wyboru członków Soboru Elekcyjnego oraz o terminach tych zgromadzeń zastępca Metropolity zawiadamia każdego członka danego zgromadzenia, pismem poleconym z potwierdzeniem odbioru.
Zebrania i zgromadzenia zajmują się wyłącznie czynnościami wyborczymi. Wszelkie inne czynności są niedozwolone.
Udział członka w zgromadzeniu może być tylko osobisty.
Wybory na zebraniach diecezjalnych.
Kandydatury nie podlegają dyskusji na zebraniu.
O ile po otwarciu koperty okaże się w niej więcej niż jedna kartka, lub jeśli kartka będzie zawierała skreślenia lub jakiekolwiek dopiski poza nazwiskiem, imieniem i godnością kandydata (tów) głos zostaje unieważniony.
Wybory na zgromadzeniach: a) przełożonych klasztorów, b) wykładających na Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
Załącznik do § 16.
REGULAMIN SOBORU ELEKCYJNEGO I ZGROMADZENIA PRZEDELEKCYJNEGO.
Posiedzenia Zgromadzenia są ważne bez względu na ilość obecnych.
Jeżeli w pierwszym głosowaniu trzech kandydatów nie otrzymało określonej w ustępie poprzednim minimalnej ilości głosów, należy przeprowadzić drugie, a w razie potrzeby również trzecie głosowanie. Jeżeli w trzecim głosowaniu trzech kandydatów nie otrzyma wymaganej ilości głosów, za wyznaczonych uważa się trzech kandydatów, którzy w głosowaniu tym otrzymali największą ilość głosów.
Jeżeli po otwarciu koperty okaże się w niej więcej, niż jedna karta, albo jeżeli karta będzie zawierała więcej imion, niż jednego kandydata lub jakiekolwiek skreślenia i dopiski, poza imieniem i stanowiskiem kandydata - oddany głos jest nieważny.
Co do każdej nowej kandydatury Komisja powinna upewnić się u Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, czy Rząd Rzeczypospolitej nie zgłasza sprzeciwu.
Posiedzenia Soboru są ważne bez względu na ilość obecnych.
W razie zagubienia, lub zniszczenia przez członka Soboru karty do głosowania, prezydium Soboru spisuje specjalny protokół, po czyta członek otrzymuje nową kartę.
Protokół, opatrzony pieczęcią Soboru Elekcyjnego, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, podpisują zastępca Metropolity, asesorowie i sekretarze. Jeden egzemplarz tego protokołu załącza się do akt Soboru, drugi egzemplarz zastępca Metropolity składa Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
ORDYNACJA WYBORCZA DO SOBORU GENERALNEGO.
Przepisy ogólne.
O miejscu, dniu i godzinie wszystkich zgromadzeń i zebrań Metropolita w ciągu dwóch tygodni od dnia wydania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej ogłasza w organie metropolitalnym oraz w organach diecezjalnych, zarządzając jednocześnie ogłoszenie z ambony oraz wywieszenie odpowiednich obwieszczeń na drzwiach wszystkich świątyń parafialnych.
O zwołaniu: a) przełożonych klasztorów, b) wykładających na Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Józefa Piłsudskiego w Warszawie - na zgromadzenia w celu wyboru członków Soboru Generalnego oraz o terminach tych zgromadzeń Metropolita zawiadamia każdego uczestnika danego zgromadzenia pismem poleconym z potwierdzeniem odbioru.
Do ważności w pierwszym terminie zebrania parafialnego zgodnie ze Statutem Parafialnym konieczna jest obecność co najmniej 1/2 osób uprawnionych do udziału w zebraniu. W razie niedojścia do skutku zebrania parafialnego w pierwszym terminie, zebranie odbywa się na siódmy dzień po pierwszym terminie bez względu na ilość osób obecnych.
Zgromadzenia i zebrania zajmują się wyłącznie czynnościami wyborczymi, wszelkie inne uchwały są nieważne.
Duchownych, posiadających święcenia kapłańskie, nie obowiązuje warunek wieku.
Wybór członków Soboru Generalnego od diecezyj.
Ilość i granice okręgów oraz miejsce okręgowych zgromadzeń wyborczych ustala Metropolita na wniosek właściwego-Biskupa Diecezjalnego w porozumieniu z Ministrem Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
Wybory przedstawicieli parafii do okręgowych zgromadzeń wyborczych.
Wybór odbywa się w głosowaniu imiennym i jawnym, na kandydatury, zgłoszone' proboszczowi przez przynajmniej 20 członków zebrania parafialnego.
Wybranym na przedstawiciela parafii jest kandydat, który otrzyma bezwzględną większość głosów uczestników zebrania. W razie nieotrzymania przez żadnego z kandydatów takiej większości, proboszcz zarządza powtórne głosowanie, w którym za wybranego uważany jest kandydat, otrzymujący największą liczbę głosów. W razie równości głosów rozstrzyga losowanie.
Udział w głosowaniu może być tylko osobisty; każdy uczestnik zebrania ma tylko jeden głos.
Po dokonaniu wyboru przedstawiciela parafii do okręgowego zgromadzenia wyborczego, zebranie parafialne w taki sam sposób obiera zastępcę przedstawiciela.
Wybory przedstawicieli zgromadzeń okręgowych do diecezjalnego zgromadzenia wyborczego.
Zgromadzenie wyborcze kurii duchownej składa się ze wszystkich kapłanów i diakonów danego okręgu wyborczego.
Zgromadzenie wyborcze kurii świeckiej składa się ze świeckich przedstawicieli parafii danego okręgu wyborczego.
Przewodniczący;
Sekretarz okręgowego zgromadzenia wyborczego prowadzi protokół wyborów oraz przygotowuje odpowiednie zaświadczenia dla osób wybranych do zebrania diecezjalnego.
W głosowaniu każdy uczestnik zgromadzenia bierze osobiście udział i ma tylko jeden głos.
Wywołany dla oddania głosu członek zgromadzenia otrzymuje z rąk przewodniczącego kopertę zaopatrzoną w pieczęć dekanalną, do koperty tej głosujący wkłada kartkę z imionami i nazwiskami kandydatów, po czym oddaje ją przewodniczącemu, który w jego obecności składa kopertę do urny należycie opieczętowanej. Jeżeli po otwarciu koperty okaże się w niej więcej niż jedna kartka lub jeśli kartka będzie zawierała jakiekolwiek skreślenia i dopiski - głos uważa się za nieważny.
Za wybrane uważa się osoby, które otrzymały przy bezwzględnej większości głosów uczestników zgromadzenia, największą ilość głosów. W razie nieotrzymania przez kandydatów tej większości przewodniczący zarządza powtórne głosowanie, przy czym za wybrane uważa się osoby, które otrzymały względną większość głosów. W razie równości głosów rozstrzyga losowanie.
Po dokonaniu wyborów przedstawicieli okręgowego zgromadzenia wyborczego - zgromadzenie w sposób analogiczny obiera zastępców przedstawicieli.
Do obliczenia złożonych głosów każda kuria powołuje ze swego grona zwykłą większością głosów komisję skrutacyjną złożoną z 3 osób.
Odpis protokołu w ciągu 3 dni przesyła się Biskupowi Diecezjalnemu.
Wybory przedstawicieli diecezyj.
Do zgromadzeń diecezjalnych stosuje się odpowiednio przepisy §§ 19 - 23, z tym, że koperty do składania głosów opatrzone są pieczęcią Biskupa Diecezjalnego.
Kandydatury nie podlegają dyskusji na zebraniu.
Wybory przedstawicieli: a) przełożonych klasztorów, b) wykładających na Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Józefa Piłsudskiego.
Osoby, powołane do wyboru członków Soboru Generalnego na podstawie § 25 lit. g) i h) Statutu Wewnętrznego, mogą głosować tylko w jednym zgromadzeniu, do którego należą z racji zajmowanego stanowiska lub sprawowanej funkcji. Gdyby osoba taka zajmowała więcej, niż jedno stanowisko, głosuje ona w zgromadzeniu, wybranym według własnego życzenia.
Załącznik do § 27.
REGULAMIN SOBORU GENERALNEGO.
Sobór Generalny opiera swe uchwały na podstawie Słowa Bożego, dogmatów, św. kanonów i tradycyj Św. Powszechnego Wschodniego Kościoła Prawosławnego.
Obrady Soboru są ważne bez względu na liczbę obecnych członków.
Przewodniczącym Soboru jest z urzędu Metropolita, który może powierzać czasowo przewodniczenie zastępcy Metropolity.
Językiem urzędowym czynności Soboru jest język polski. Przemówienia, wyjaśnienia, sprostowania itd. mogą być wygłaszana; i składane w językach, używanych przez ludność prawosławną w Polsce.
Koszta Soboru pokrywą się z funduszu Soboru Generalnego, znajdującego się pod Zarządem Metropolity.
Osoby nie wchodzące w skład Soboru oraz przedstawiciele prasy mogą być obecni na posiedzeniach Soboru tylko za kartami wstępu, wydanymi przez Prezydium Soboru.
Każdą uchwałę w sprawach ewangelicznych i kanonicznych, powziętą na plenarnym posiedzeniu Soboru, rozważają obecni na Soborze biskupi z punktu widzenia zgodności tej uchwały ze Słowem Bożym, św. kanonami i tradycją kościelną. Jeżeli z wyżej wskazanych względów uchwała Soboru zostanie odrzucona przez biskupów, to daną sprawę należy skierować w celu ponownego rozpatrzenia na plenarne posiedzenie Soboru. Gdyby nowa uchwała Soboru nie była przyjęta przez obecnych biskupów, to powtórna decyzją, powziętą w typ względzie przez tychże biskupów, będzie ostateczną i równoznaczną z uchwałą Soboru.
Zebranie Przedpoborowe może się odbywać jedynie w czasie między dniem wydania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej o zwołaniu Soboru, a dniem, wyznaczonym na jego otwarcie,
Na pierwszym posiedzeniu Soboru przed ukonstytuowaniem się jego Prezydium członkowie Soboru składają ślubowanie podług następującej roty:
"Przysięgam Bogu Wszechmogącemu, w Trójcy św. Jedynemu, na Świętą Jego Ewangelię i Krzyż, że w obradach Soboru Generalnego Św. Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego będę miał na względzie jedynie dobro tego Kościoła i będę sumiennie przestrzegał zasad wiary Św. Powszechnego Wschodniego Kościoła Prawosławnego, powodując się zarazem dobrem i prawami Rzeczypospolitej, na dowód czego całuję Krzyż i Słowa Zbawiciela Mego".
Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że Metropolita odczytuje rotę, a następnie kolejno wywołuje członków, z których każdy powtarza słowo: "przysięgam" i podchodzi do ucałowania krzyża i ewangelii.
Sobór na swym pierwszym posiedzeniu wybiera spośród swych członków komisję mandatową, złożoną z 5 osób: 2 duchownych i 3 świeckich, w celu sprawdzenia przedłożonych zaświadczeń zgromadzeń wyborczych. Na zajadzie stwierdzenia komisji mandatowej, prezydium Soboru wydaje członkom Soboru stałe legitymacje.
Przewodniczący Soboru czuwa nad prawidłowością przebiegu zebrania i w tym celu może wydawać wszelkiego rodzaju zarządzenia, zmierzające do zapewnienia zebraniu należytego porządku.
Terminy poszczególnych posiedzeń Soboru wyznacza przewodniczący.
Przez posiedzenie Soboru należy rozumieć obrady Soboru w ciągu jednego dnia, przy czym przerwy nie wpływają na ciągłość danego posiedzenia.
Od zarządzeń przewodniczącego Soboru nie ma odwołania. Pisemne protesty dołącza się do protokołu.
Wybory na członków prezydium odbywają się za pomocą kartek zwykłą większością głosów. Wybór może się odbyć przez aklamację, o ile żaden z członków Soboru nie protestuje.
Sekretarze wybierają ze swego grona generalnego sekretarza, który jest odpowiedzialny za należyte funkcjonowanie sekretariatu.
Natychmiast po ukonstytuowaniu się prezydium Soboru, Metropolita deleguje jednego z wiceprzewodniczących w celu zawiadomienia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego o składzie prezydium.
Oklaski oraz wszelkie inne oznaki aprobaty lub niezadowolenia są niedopuszczalne.
Przestrzeganie powagi i godności obrad należy do przewodniczącego.
W razie niestosowania się obecnych na posiedzeniu do zarządzeń przewodniczącego, mających na celu utrzymanie powagi i godności Soboru, przewodniczący po wyczerpaniu wszelkich środków, będących w jego rozporządzeniu, zamyka posiedzenie, wyznaczając termin jego wznowienia w dniu następnym.
Sprawy, mające być poddane pod uchwały Soboru, powinny być uprzednio postawione na porządku dziennym plenarnych posiedzeń Soboru.
Wnioski członków Soboru, poparte podpisami nie mniej niż 20 osób oraz wnioski Św. Soboru Biskupów, winny być składane na piśmie prezydium Soboru, które przekazuje je Soborowi lub jego odpowiednim komisjom.
Protokół każdego posiedzenia Soboru powinien być odczytany i przyjęty na początku następnego posiedzenia.
Uwagi co do treści protokołu zgłasza się przewodniczącemu, który rozstrzyga wszystkie wątpliwości, wynikające z układu protokołu i wprowadzenia do niego poprawek.
Przyjęty protokół podpisują przewodniczący i sekretarz generalny.
Protokół jest wyłącznym stwierdzeniem przebiegu obrad Soboru.
Odpisy protokołów Soboru oraz referatów, prac, opinij, zestawień statystycznych itp. przewodniczący przesyła w dwóch egzemplarzach Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego do wiadomości, natychmiast po ich sporządzeniu.
Przewodniczących komisji wybiera Sobór spośród obecnych na nim Biskupów.
Komisje wybierają zastępcę przewodniczącego oraz referenta, protokołują swe obrady i składają do rąk przewodniczącego Soboru sprawozdanie na piśmie.
Przewodniczący komisji kieruje jej pracami i czuwa, żeby przygotowanie spraw, powierzonych komisji, nie ulegało zwłoce.
Referent opracowuje przedmiot, powierzono komisji do przygotowania, przedstawia go pod obrady komisji, sporządza ostateczny tekst sprawozdania, odczytuje go na plenum Soboru i udziela Soborowi w miarę potrzeby ustnych wyjaśnień.
Komisja może wyłonić ze swego grona podkomisję, o ile uzna to za wskazane dla lepszego wypełnienia swego zadania.
Komisje mogą za uprzednią zgodą prezydium Soboru zapraszać na posiedzenia rzeczoznawców z głosem doradczym.
Miejsce i terminy obrad komisyj wyznacza przewodniczący Soboru.
Posiedzenia komisyj rozpoczyna i kończy wspólna modlitwa.
Przepisy, tyczące się posiedzeń plenarnych Soboru, obowiązują odpowiednio i komisje.
Obecność swą na posiedzeniu plenarnym lub komisyjnym stwierdza członek zapisując się na wyłożonej liście.
Za opuszczone przez członka bez należytego uzasadnienia posiedzenia plenarne lub komisyjne diety nie są wypłacane.
Członkowie Soboru otrzymują po jednym egzemplarzu regulaminu niniejszego oraz wszelkich druków, materiałów, opracowań, zestawień itp. opracowanych przez Sobór lub służących celom jego obrad.
Wnioski formalne muszą dotyczyć spraw stojących na porządku dziennym. Wnioskami formalnymi są wnioski:
Na żądanie prezydium wniosek formalny musi być złożony na piśmie, przy czym prezydium może odmówić przyjęcia wniosku, o ile uzna, że oczywistym celem wniosku jest utrudnianie obrad.
Wniosek formalny raz odrzucony nie może być postawiony ponownie w ciągu tego samego posiedzenia.
Przemówienie w sprawie formalnej trwać może nie dłużej niż 5 minut, powtórne zaś zabieranie głosu w tej samej sprawie - nie dłużej niż 10 minut.
Jeżeli liczba mówców przy danym punkcie porządku dziennego przekracza 10, prezydium może po dziesiątej przemowie zarządzić wybór dwóch mówców generalnych "za" i "przeciw". Wyboru mówców dokonywają spośród siebie zapisani do głosu, a gdyby nie doszli do porozumienia, przewodniczący wyznacza mówców.
Przemówienia mogą być wygłaszane jedynie z mównicy. Odczytywanie przemówień jest niedozwolone.
W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
Na żądanie 1/5 członków Soboru przewodniczący zarządza głosowanie tajne kartkami składanymi do urny, na których może być jedynie napis "tak" lub "nie".
Obliczanie głosów przy głosowaniu kartkami dokonywa komisja skrutacyjna, złożona z sekretarza generalnego i 3 osób, wybranych przez Sobór.
Przewodniczący może zarządzić przez sekretarza wywoływanie imienne członków Soboru dla składania kartek.
Od chwili ogłoszenia przez przewodniczącego, że przystępuje do głosowania, zapisywanie się do głosu i zabieranie głosu jest niedopuszczalne.
Przewodniczący przywołuje mówcę "do porządku", jeżeli zachowuje się w sposób nie odpowiadający godności Soboru lub zakłóca spokój obrad.
Po drugim upomnieniu przewodniczący zwraca uwagę mówcy, że w razie trzeciego upomnienia odbierze mu głos.
Członkowi, któremu został trzykrotnie odebrany głos, przewodniczący może odmówić głosu do końca posiedzenia.
Wykluczony członek powinien niezwłocznie opuścić miejsce obrad Soboru i nie może do niego powrócić, aż do terminu oznaczonego w decyzji prezydium lub Soboru. Nie może też brać udziału w komisji. Członek wykluczony, który na wezwanie przewodniczącego dobrowolnie nie opuści natychmiast Soboru lub nań samowolnie powróci, nie może uczestniczyć w 4 dalszych posiedzeniach.
Członek wykluczony traci prawo do pobierania diet na cały czas swego wykluczenia.
Członek Soboru winny zakłócenia porządku lub naruszenia godności Soboru poza murami jego posiedzeń podlega odpowiednio przepisom niniejszego paragrafu.
Wszelkie czynności kancelaryjne, związane z działalnością Soboru załatwia kancelaria metropolitalna.
Sobór posiada własną pieczęć okrągłą o średnicy 39 mm z wyobrażeniem ośmioramiennego krzyża w środku i napisem w otoku: "Sobór Generalny Św. Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego". Pieczęć ta znajduje się na przechowaniu w kancelarii metropolitalnej.
Wszystkie kwestie, które by mogły powstać w związku z obradami Soboru, a które nie są przewidziane niniejszym regulaminem, rozstrzyga Św. Sobór Biskupów, którego decyzja musi być powzięta w ciągu najdalej 3 dni i jest ostateczna.
Wszelkie nieporozumienia, wynikłe na tle wykładni regulaminu, wyjaśnia i rozstrzyga ostatecznie prezydium Soboru.
PRZEPISY O GŁÓWNEJ KOMISJI KONTROLUJĄCEJ.
Wyboru przedstawicieli klasztorów i ich zastępców do tejże Komisji dokonywa zebranie wszystkich przełożonych klasztorów albo zastępujących ich namiestników, pod przewodnictwem Metropolity, zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym, przy obecności przynajmniej 2/3 osób uprawnionych do udziału w zebraniu.
W razie równości głosów rozstrzyga przewodniczący.
Wybory powinny być stwierdzone protokołem w dwóch egzemplarzach, z których jeden przewodniczący zatrzymuje u siebie, a drugi przesyła św. Soborowi Biskupów celem zatwierdzenia wybranych przedstawicieli.
Wybory te dokonywane są pod przewodnictwem Metropolity w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej 2/3 członków Komisji, na jej pierwszym zebraniu, które zwołuje Metropolita w ciągu jednego miesiąca, poczynając od dnia ukończenia wyborów członków Komisji w zebraniach diecezjalnych.
Przewodniczący Komisji otwiera, prowadzi i zamyka posiedzenia Komisji oraz przyjmuje korespondencję.
Sekretarz Komisji prowadzi protokoły posiedzeń Komisji. przygotowuje projekty jej sprawozdań, wykonywa czynności kancelaryjne oraz inne zlecone przez przewodniczącego.
W razie nieobecności przewodniczącego lub sekretarza Komisji prawa i obowiązki ich przechodzą na zastępców.
Przewodniczący zawiadamia członków o zwołaniu posiedzenia Komisji listami poleconymi przynajmniej na trzy tygodnie przed wyznaczonym terminem. Zawiadomienie o zwołaniu Komisji z podaniem daty i lokalu, w którym ma się ona zebrać, powinno być ponadto umieszczone dwa razy w odstępach tygodniowych w organie metropolii.
Komisja może powziąć uchwałę o powalaniu rzeczoznawców spośród osób, posiadających prawo obieralności do zebrania diecezjalnego celem poruczenia im wykonania pewnych określonych prac lub udzielenia informacyj i wyjaśnień. Rzeczoznawcy nie mogą brać udziału w naradach Komisji, ani leż być obecnymi przy przyjmowaniu uchwał.
Sprawozdanie to, w całości lub w streszczeniu, jest ogłaszane w organie metropolii.
Wykonywanie kontroli i przeprowadzenie rewizji może również nastąpić z inicjatywy Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, skierowanej do Metropolity.
Delegowani członkowie Komisji otrzymują pisemne upoważnienie od przewodniczącego Komisji z wymienieniem, w jakim celu są delegowani. Upoważnienie powinno być podpisane przez przewodniczącego i opatrzone pieczęcią Komisji.
Protokół powinien być wyczerpujący, zawierać wszystkie ujawnione fakty i być podpisany niezwłocznie po jego sporządzeniu przez wykonywających kontrolę (przeprowadzających rewizję) oraz przez przedstawicieli instytucji kontrolowanej (rewidowanej). O odmowie podpisania protokołu przez przedstawiciela instytucji kontrolowanej (rewidowanej) należy uczynić wzmiankę w protokole.
Jeden egzemplarz protokołu zatrzymują wykonywający kontrolę (przeprowadzający rewizję), drugi egzemplarz przedstawiciel instytucji kontrolowanej (rewidowanej), trzeci przesyła się właściwemu Biskupowi Diecezjalnemu, a czwarty - Metropolicie.
Wykonywający kontrolę lub rewizję obowiązani są bezzwłocznie po podpisaniu protokołu przesłać go wraz ze wszystkimi aktami kontroli (rewizji) Komisji.
Korespondencję Komisji z władzami kościelnymi i państwowymi podpisuje przewodniczący Komiki lub jego zastępca.
Fundusze te powinny być przekazywane kancelarii Św. Synodu Biskupów do dyspozycji Komisji.
Komisja układa corocznie preliminarz swych wydatków. Odpis preliminarza jak również sprawozdania o jego wykonaniu Komisja przedstawia Metropolicie i przesyła zebraniom diecezjalnym.
Kredyty na diety i koszta podróży przewodniczącego, sekretarza i członków Komisji będą każdorazowo asygnowane przez kancelarię metropolitalną na ręce przewodniczącego Komisji na skutek jego sprawozdania, które powinno zawierać następujące dane co do każdego członka Komisji:
STATUT ZEBRAŃ DIECEZJALNYCH ŚW. POLSKIEGO AUTOKEFALICZNEGO KOŚCIOŁA PRAWOSŁAWNEGO.
Zgromadzenie wyborcze kurii duchownej składa się ze wszystkich kapłanów i diakonów, zajmujących na terenie danego okręgu wyborczego ustalone stanowiska kościelne.
Zgromadzenie wyborcze kurii świeckiej składa się ze świeckich przedstawicieli parafij danego okręgu wyborczego, po 1 przedstawicielu od każdej parafii, wybranych przez właściwe zebrania parafialne zgodnie z odpowiednimi przepisami Statutu Parafialnego.
Terminy powyższe Biskup Diecezjalny ogłasza w urzędowym organie diecezji, tak aby między datą wyborów na zgromadzeniach okręgowych kurii świeckich, a datą wyboru delegatów do tych zgromadzeń przez zebrania parafialne upłynęło nie mniej niż 2 i nie więcej niż 4 tygodnie.
Pomiędzy dniem, wyznaczonym na wybory w zgromadzeniu wyborczym kurii duchownej, a dniem, wyznaczonym na wybory w zgromadzeniu okręgowym kurii świeckiej, powinno upłynąć przynajmniej 5 dni.
Przewodniczący okręgowego zgromadzenia wyborczego:
Sekretarz okręgowego zgromadzenia wyborczego prowadzi protokół wyborów oraz przygotowuje odpowiednie zaświadczenia dla osób, wybranych do zebrania diecezjalnego.
W głosowaniu każdy uczestnik zgromadzenia bierze udział osobiście i ma tylko jeden głos.
Wywołany w celu oddania głosu członek zgromadzenia otrzymuje z rąk przewodniczącego kopertę, zaopatrzoną w pieczęć przewodniczącego dziekana. Do tej koperty wywołany członek zgromadzenia wkłada kartkę z imionami i nazwiskami kandydatów, po czym oddaje ją przewodniczącemu, który w obecności głosującego składa ją do urny, należycie opieczętowanej. O ile w kopercie okaże się więcej niż jedna kartka lub jeśli kartka będzie zawierała jakiekolwiek skreślenia i dopiski - głos uważa się za nieważny.
Za wybrane uważa się osoby, które otrzymały przy bezwzględnej większości głosów obecnych członków zgromadzenia największą ilość głosów. W razie nieotrzymania przez kandydatów tej większości przewodniczący zarządza powtórne głosowanie przy czym za wybrane uważa się osoby, które otrzymały względną większość głosów. W razie równości głosów rozstrzyga losowanie.
Po dokonaniu wyboru przedstawicieli do zebrania diecezjalnego, zgromadzenia okręgowe w ten sam sposób obierają ich zastępców.
Odpisy protokołów przesyła się Biskupowi Diecezjalnemu oraz właściwym Urzędom Wojewódzkim.
W szczególności do zadań zebrania diecezjalnego należy:
Datę zwołania zwyczajnego zebrania diecezjalnego oraz porządek dzienny ustala Biskup Diecezjalny. Porządek dzienny zwyczajnego zebrania diecezjalnego obejmuje:
Datę zwołania elekcyjnego zebrania diecezjalnego ustala ta władza kościelna, która zarządziła zwołanie zebrania.
Biskup Diecezjalny może zlecić prowadzenie zebrania Biskupowi - Wikariuszowi.
Zebranie poprzedza nabożeństwo z odpowiednią nauką a kończy wspólna modlitwa.
Sprawy, nie objęte porządkiem dziennym, mogą być rozpatrywane za zgodą większości zebrania na jednym z następnych posiedzeń, jeżeli są zgłoszone na piśmie na ręce przewodniczącego i podpisane przynajmniej przez 10 uczestników zebrania.
Członkiem Komisji Rewizyjnej może być osoba, nie zajmująca żadnego stanowiska w ogólno-diecezjalnym zarządzie kościelnym, ani też w podległych temu zarządowi instytucjach ogólno-diecezjalnych.
Przed przystąpieniem do wyboru przewodniczący zebrania diecezjalnego upewnia się u właściwego wojewody, czy nie zachodzą sprzeciwy ze względów państwowych co do którejkolwiek ze zgłoszonych kandydatur. W razie założenia sprzeciwu zgłoszona kandydatura nie może być głosowana. Wybory są dokonywane w głosowaniu imiennym i tajnym, zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga losowanie.
Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego, sekretarza i referenta.
Komisja przedstawia zebraniu diecezjalnemu w każdej rozpatrywanej sprawie pisemny referat, podpisany przez przewodniczącego, sekretarza i referenta. Na żądanie poszczególnych członków komisji do referatu dołącza się ich odrębne zdania.
Zdania odrębne i wnioski mogą być zgłaszane tylko na piśmie. Zdania te i wnioski dołącza się do protokołu odnośnego posiedzenia.
Protokoły posiedzeń zebrania diecezjalnego podpisuje prezydium, najpóźniej nazajutrz po odbytym posiedzeniu.
Protokół posiedzenia zebrania diecezjalnego zwyczajnego i nadzwyczajnego odczytuje się na następnym posiedzeniu zebrania.
Protokoły z posiedzeń zebrania diecezjalnego i jego komisyj spisuje się w języku polskim.
REGULAMIN DIECEZJALNEJ KOMISJI REWIZYJNEJ.
Ponadto zebranie diecezjalne wybiera 4 zastępców: 2 duchownych i 2 świeckich.
Nie mogą wchodzić w skład Komisji osoby duchowne, które poza swymi czynnościami duszpastersko - administracyjnymi pełnią jeszcze inne czynności, wynagradzane z funduszów lub dochodów kościelnych jako też instytucyj, podlegających kontroli Komisji, jak również osoby, zajmujące płatne stanowisko w zarządzie kościelnym.
Protokoły wpisuje się do specjalnej księgi protokołów, przechowywanej w kancelarii Konsystorza.
Odpis każdego protokołu przewodniczący składa Biskupowi Diecezjalnemu w ciągu trzech dni od odbycia danego posiedzenia.
W razie dłuższej choroby przewodniczącego Komisji lub w ogóle niemożności pełnienia przez niego swych funkcyj, wszystkie jego uprawnienia i obowiązki przechodzą na drugiego duchownego członka Komisji.
Po przyjęciu przez zebranie diecezjalne tego sprawozdania należy je ogłosić w najbliższym numerze właściwego organu diecezjalnego.
Jeden egzemplarz sporządzonego protokołu Komisja zatrzymuje u siebie, drugi pozostawia w aktach instytucji rewidowanej, trzeci przesyła Biskupowi Diecezjalnemu, a czwarty Głównej Komisji Kontrolującej.
Korespondencję Komisji podpisuje jej przewodniczący.
STATUT PARAFIALNY ŚW. POLSKIEGO AUTOKEFALICZNEGO KOŚCIOŁA PRAWOSŁAWNEGO.
Postanowienia ogólne.
Poza tym do zadań parafii należy spełnianie czynności administracyjnych, wynikających z przepisów kościelnych i państwowych.
W większych parafiach pomocnikami proboszczów są wikariusze i diakoni.
W parafiach oprócz świątyni parafialnej mogą znajdować się inne świątynie lub kaplice, którymi również zarządza proboszcz.
Utworzenie nowej parafii jest uzależnione:
Zmiana granic i łączenie parafij są uwarunkowane istotnymi potrzebami lokalnymi i wymaganiami pracy duszpasterskiej.
W razie niedostatecznej liczby wiernych lub braku środków materialnych do należytego utrzymywania parafii może nastąpić jej zwinięcie.
Pieczęć tę przechowuje proboszcz, który też jedynie może ją przykładać na dokumentach parafialnych.
Świątynie. § 8.
Troska o należyte utrzymywanie świątyń, znajdujących się na terenie parafii, jest obowiązkiem kleru parafialnego i parafian.
Kler parafialny.
Stanowisko diakona lub psalmisty nie może być obsadzone przez kapłana. Wyjątki w tym względzie są dopuszczalne z powodu; a) przeniesienia na stanowisko psalmisty w drodze kary, b) choroby lub kalectwa, uniemożliwiających sprawowanie czynności kapłańskich.
Proboszcz jest przełożonym duchowieństwa i służby kościelnej swej parafii i wraz z nimi jest odpowiedzialny przed Bogiem i swym Biskupem za należyty stan parafii pod względem ducha i oświecenia religijnego oraz doskonalenia się moralnego.
Proboszcz, stojąc na czele parafii, jest jej zarządcą stosownie do § 65 Statutu Wewnętrznego i sprawuje pieczę nad całokształtem życia religijnego i kościelnego swej parafii oraz przestrzega racjonalnego prowadzenia gospodarki kościelnej, rachunkowości, czynności kancelaryjnych oraz aktów i ksiąg, przewidzianych dla urzędów parafialnych.
Proboszcz wchodzi w swe prawa i obowiązki po otrzymaniu dekretu nominacyjnego od właściwego Biskupa Diecezjalnego i po wprowadzeniu na stanowisko przez właściwego dziekana.
Dochody, uzyskane za zbiorowe spełnianie posług religijnych, są przechowywane w świątyni lub w innym miejscu w osobnej skarbonce. Dochody te są obliczane co miesiąc wspólnie przez wszystkich członków duchowieństwa oraz służby kościelnej i dzielone pomiędzy poszczególne osoby zgodnie z zasadami, ustanowionymi przez Św. Sobór Biskupów.
Oprócz dochodów, otrzymywanych za wspólne dokonywanie posług religijnych, kapłani, diakoni i psalmiści mogą otrzymywać jeszcze opłaty indywidualne za spełniane przez siebie posługi religijne. Wykaz posług religijnych, za które mogą być pobierane opłaty indywidualne na rzecz poszczególnych osób, ustala Św. Sobór Biskupów.
Parafianie.
Żona przy mężu i dzieci do pełnoletniości dzielą przynależność parafialną męża i ojca, dzieci nieślubne - przynależność parafialną matki.
Poza tym parafianie powinni współpracować z duchowieństwem parafialnym w rozwoju życia religijno - moralnego parafii.
Zarząd Parafii.
Wymienione powyżej obowiązki proboszcz wykonywa osobiście, jako urzędnik stanu cywilnego i jako taki podlega właściwym przepisom państwowym i bezpośredniemu nadzorowi władz państwowych.
Ponadto proboszcz prowadzi inne wykazy, przewidziane przepisami kościelnymi lub państwowymi.
Prowadzenie kancelarii parafialnej należy do proboszcza, a wikariusze, diakoni i psalmiści są obowiązani do pomocy w zakresie, wyznaczonym przez proboszcza.
(Imię, nazwisko i stanowisko)
Następują podpisy:
Starostowie kościelni mogą przystępować do spełniania swych obowiązków dopiero po zatwierdzeniu obioru przez Biskupa Diecezjalnego i po złożeniu przez nich na ręce dziekana w świątyni przed rozpoczęciem nabożeństwa w obecności duchowieństwa i wiernych przysięgi następującej treści:
"Ja niżej podpisany, obiecuję i przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu na św. Ewangelię i Krzyż Pański, że obowiązki starosty kościelnego będę spełniał z całą sumiennością i gorliwością zgodnie z przepisami, ustanowionymi dla starostów kościelnych, dla dobra i na pożytek Św. Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego i Państwa Polskiego oraz zbawienia swej duszy, pamiętając, że będę zmuszony z czynności swych zdać sprawozdanie przed Bogiem na Sądzie Jego Ostatecznym. Na potwierdzenie tej przysięgi całuję Ewangelię i Krzyż Zbawiciela mego".
Starosta kościelny, obrany na następne trzylecie, nowej przysięgi nie składa.
Osoba, wybrana poprzednio na starostę, a nie zatwierdzona przez Biskupa, nie może być powtórnie obrana.
W razie niemożności zatwierdzenia dwóch kolejno przedstawionych kandydatów Biskupowi przysługuje prawo mianowania tymczasowego starosty kościelnego.
Starosta kościelny może być ponownie obrany na następne trzylecie.
Pieniądze, zebrane na tacę, starosta kościelny jest obowiązany przeliczyć zaraz po skończonym nabożeństwie w obecności dwóch członków rady parafialnej i wpisać do specjalnej księgi rachunkowej. Skarbonki starosta kościelny otwiera w obecności dwóch członków rady parafialnej i po wspólnym przeliczeniu pieniędzy sumę wpisuje do właściwej rubryki tejże księgi.
Po upływie każdego miesiąca starosta kościelny składa radzie parafialnej sprawozdanie rachunkowe ze szczegółowym podaniem poczynionych wydatków oraz wpływów, uzyskanych z ofiar na tacę i do skarbonek, ze sprzedaży świec i innych źródeł.
Zebranie parafialne.
Każde zebranie parafialne poprzedza uroczyste nabożeństwo i kończy wspólna modlitwa.
W zawiadomieniu tym powinny być wymienione: czas, miejsce zebrania oraz jego porządek dzienny.
Sprawy, stanowiące przedmiot obrad zebrania parafialnego, są opracowywane przez radę parafialną i referowana przez przewodniczącego lub wyznaczonego referenta.
W razie obecności dziekana może on zawsze objąć przewodnictwo.
Protokoły zebrania parafialnego są podpisywane najpóźniej w ciągu 3 dni po odbytym zebraniu, przez przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz przynajmniej 5 osób spośród uczestników zebrania.
Poza tym Biskup może uchylić każdą uchwałę zebrania parafialnego, jeśli uzna to za niezbędne dla dobra wiary i Kościoła.
Rada parafialna.
Członkami rady parafialnej mogą być wybrani parafianie, którzy:
a zwłaszcza:
Opłata za miejsca na cmentarzach pobierana jest na rzecz utrzymania cmentarza lub świątyni, do której należy cmentarz.
Przewodniczący zwołuje posiedzenia rady, kieruje obradami, prowadzi w imieniu rady wszelką korespondencie, podpisuje ją wraz z sekretarzem lub skarbnikiem.
Posiedzenia rady parafialnej są ważne przy obecności połowy jej członków, w tej liczbie przewodniczącego oraz sekretarza.
Proboszcz może z ważnych względów wstrzymać wykonanie uchwały rady parafialnej, zawiadamiając o tym niezwłocznie Biskupa Diecezjalnego, który rozstrzyga sprawę ostatecznie.
Odpis tego zawiadomienia proboszcz przesyła dziekanowi.
Protokoły posiedzeń rady są wpisywane do specjalnej księgi, której stronice są ponumerowane i liczba stronic stwierdzona podpisem proboszcza i pieczęcią parafialną.
Majątek.
Określenie, jaki majątek ma być przeznaczony do użytku duchowieństwa i służby kościelnej, jako ich uposażenie, należy do Biskupa Diecezjalnego, stosownie do instrukcji, wydanej w tej mierze przez Św. Sobór Biskupów; na uposażenie nie mogą być przeznaczone: dochody ze sprzedaży świec, zbiórki na tacę lub do skarbonek, opłaty za miejsca na cmentarzu, wszelkiego rodzaju ofiary, dary i zapisy na rzecz świątyni i kultu oraz na cele dobroczynne.
Ofiary i darowizny w nieruchomościach i ruchomościach, składane wyłącznie na rzecz duchowieństwa parafialnego i służby kościelnej, nie mogą być przeznaczone na inne cele.
Poza tym zarząd ten podlega wszechstronnej kontroli Diecezjalnej Komisji Rewizyjnej oraz Głównej Komisji Kontrolującej.
Składki kościelne w parafii mogą być uchwalane na potrzeby związane z wykonywaniem, kultu i utrzymaniem duchowieństwa i służby kościelnej, jedynie wówczas, gdy inne dochody parafii okażą się niewystarczające.
Przepisy końcowe.
Modlitwa za Rzeczpospolitą Polską, Prezydenta Jej i Wojsko.
Pozwól nam Tobie, Przedwiecznemu Ojcu z Jednorodnym Twoim Synem i Najświętszym i Dobrym Żywotwórczym Twoim Duchem, w jednej Istocie sławionemu Bogu zawsze dzięki składać i łaski wysławiać i opiewać Ciebie. Chwała Ci Boże, Dobroczyńco nasz, na wieki wieków. Amen.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.1938.103.679 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Uznanie Statutu Wewnętrznego Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. |
Data aktu: | 10/12/1938 |
Data ogłoszenia: | 30/12/1938 |
Data wejścia w życie: | 30/12/1938 |