Zm.: rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 marca 1935 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU I MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 31 lipca 1936 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu o zmianie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 marca 1935 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Centralnej Komisji Oszczędnościowo - Oddłużeniowej dla Samorządu.

Na podstawie art. 13 ust. (3) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. o poprawie gospodarki i finansów związków samorządowych (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846), zmienionego dekretami Prezydenta Rzeczypospolitej: z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz. U. R. P. Nr. 82, poz. 506) i z dnia 7 maja 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 278) zarządza się co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 marca 1935 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 132) wprowadza się zmiany następujące:
1)
w § 1 w ust. (1) wyrazy: "Prezesie Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami: "Ministrze Skarbu"; na końcu tego paragrafu dodaje się ustęp (3) w brzmieniu następującym:

"(3) Powołane w dalszych przepisach rozporządzenia niniejszego artykuły bez bliższego określenia, oznaczają artykuły rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. o poprawie gospodarki i finansów związków samorządowych (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846), w brzmieniu dekretów Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz. U. R. P. Nr. 82, poz. 506) i z dnia 7 maja 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 278).";

2)
w § 2 w ust. (1) w pkt. 4) użyte dwukrotnie wyrazy "Prezesa Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami: "Ministra Skarbu lub Ministra Spraw Wewnętrznych"; w ust. (2) wyrazy: "Prezesowi Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami: "Ministrowi Skarbu i Ministrowi Spraw Wewnętrznych";
3)
paragraf 3 otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 3. Centralna komisja w zakresie akcji oddłużeniowej:

1) rozpatruje wnioski o wszczęcie postępowania oddłużeniowego w przypadkach, przewidzianych w art. 17 ust. (3) i w razie uwzględnienia wniosku przeprowadza postępowanie oddłużeniowe;

2) rozpatruje plany oddłużenia uchwalone przez komisję w przypadkach zgłoszenia sprzeciwu przez strony, i bądź zatwierdza plan oddłużenia, bądź ustala nowy plan oddłużenia (art. 20);

3) zawiesza na wniosek właściwych komisji na okres do 6 miesięcy egzekucję zobowiązań prywatno-prawnych związków samorządowych (art. 18 ust. (3));

4) orzeka ulgi w spłacie zobowiązań związków samorządowych wobec Skarbu Państwa, funduszów państwowych, instytucyj ubezpieczeń społecznych oraz innych instytucyj publicznoprawnych, Banku Gospodarstwa Krajowego, Państwowego Banku Rolnego i banków komunalnych (art. 14 ust. (2) pkt. 3);

5) postanawia o zastosowaniu do spłaty lokat instytucyj prawa publicznego w Banku Gospodarstwa Krajowego lub bankach komunalnych, użytych zgodnie z przeznaczeniem na kredyty dla związków samorządowych, ulg orzeczonych w spłacie zobowiązań związków samorządowych z tytułu kredytów, udzielonych z tych lokat;

6) wnosi sprawy do Urzędu Rozjemczego do spraw kredytowych samorządu terytorialnego (art. 22);

7) uchwala wnioski dla Ministra Skarbu co do generalnych ulg w spłacie poszczególnych rodzajów należności Skarbu Państwa od związków samorządowych (art. 7);

8) udziela instrukcyj komisjom";

4)
paragraf 10 otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 10. W przypadkach rozpatrywania przez centralną komisję planów oddłużenia na skutek sprzeciwu stron (§ 3 pkt. 2)) stosuje się odpowiednio przepisy § 8 i 9 z następującymi zmianami:

1) jeżeli wierzyciele, którzy wnieśli sprzeciw, reprezentują nie więcej niż 1/4 sumy wierzytelności, objętej planem oddłużenia, postanowienie centralnej komisji, zatwierdzające plan oddłużenia, może być powzięte na posiedzeniu odbytym, bez uprzednich obwieszczeń, przewidzianych w § 8, i bez wysłuchania stron,

2) w razie zatwierdzenia planu oddłużenia w brzmieniu ustalonym przez komisję, centralna komisja ogłasza tylko swe postanowienie o zatwierdzeniu planu oddłużenia";

5)
paragraf 12, 13 i 14 skreśla się, a w miejsce ich wstawia się § 12 - 16 treści następującej:

"§ 12. (1) Wnioski komisyj o zawieszeniu egzekucji zobowiązań prywatnoprawnych (art. 18 ust. (3)) centralna komisja może rozpatrywać bez udziału stron.

(2) Postanowienie o zawieszeniu egzekucji przewodniczący centralnej komisji ogłasza w dzienniku wojewódzkim. Odpis postanowienia przesyła się związkowi samorządowemu, bezpośredniej władzy nadzorczej oraz właściwej izbie skarbowej.

§ 13. (1) Ulgi w spłacie należności wierzycieli, wymienionych w art. 14 ust. (2) pkt. 3), mogą obejmować: ustalenie szczegółowe warunków spłaty należności, rozłożenie spłaty należności na raty, obniżenie oprocentowania, umorzenie odsetek, odsetek zwłoki i innych należności ubocznych, zwolnienie od opłaty odsetek na przyszłość, wreszcie całkowite bądź częściowe umorzenie należności. Decyzjami centralnej komisji mogą być objęte tylko należności powstałe przed dniem 1 kwietnia 1936 r.

(2) Wymienione w ust. (1) ulgi centralna komisja może orzekać bez względu na to, czy co do danego związku samorządowego zostało wszczęte postępowanie oddłużeniowe w trybie art. 17.

(3) Decyzje centralnej komisji w sprawie ulg, o których mowa w ust. (1), zapadają na wniosek interesowanego związku samorządowego, władzy nadzorczej lub przewodniczącego komisji. Wniosek związku samorządowego powinien być zgłoszony za pośrednictwem przewodniczącego właściwej komisji.

(4) Przewodniczący komisji przedkłada wniosek centralnej komisji, dołączając do niego: 1) własną opinię, 2) wykaz wszystkich długów związku samorządowego, 3) projekt planu obsługi długów, 4) materiały uzasadniające możność płatniczą związku samorządowego.

§ 14. (1) O terminie posiedzenia centralnej komisji, na którym mają być rozpatrywane ulgi w spłacie należności wierzycieli, wymienionych w art. 14 ust. (2) pkt. 3), biuro centralnej komisji zawiadamia dłużny związek samorządowy, wierzycieli, bądź ich władze nadzorcze, a jeśli chodzi o należności Skarbu Państwa również władze, sprawujące zarząd wierzytelności, co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia.

(2) Przedstawiciele związku samorządowego, wierzyciele lub osoby przez nich upoważnione oraz przedstawiciele władz nadzorczych wierzycieli mogą na posiedzeniu centralnej komisji składać wyjaśnienia co do wysokości i charakteru wierzytelności oraz udzielać innych wyjaśnień na wezwanie przewodniczącego. Ponadto na posiedzeniach mogą być obecni i składać wyjaśnienia rzeczoznawcy zaproszeni przez przewodniczącego.

(3) Odpisy decyzyj centralnej komisji, orzekające ulgi z art. 14 ust. (2) pkt. 3), doręcza się stronom, wymienionym w ust. (1), władzom nadzorczym związków samorządowych oraz właściwej izbie skarbowej.

§ 15. (1) W sprawach, wymienionych w § 3 pkt. 1 - 6, uchwały centralnej komisji zapadają w komplecie złożonym z 7 członków. Skład kompletu wyznacza przewodniczący.

(2) Na posiedzenia centralnej komisji w sprawach, nie objętych ust. (1), powinni być zaproszeni wszyscy członkowie. Do ważności posiedzenia potrzebna jest obecność co najmniej połowy członków, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.

(3) Uchwały centralnej komisji zapadają większością głosów; w razie równości głosów przeważa zdanie, za którym wypowiedział się przewodniczący.

§ 16. Wszelkie obwieszczenia decyzyj i wyciągi podpisują przewodniczący centralnej komisji i sekretarz generalny";

6)
paragrafy 15, 16, 17, 18 otrzymują numerację: 17, 18, 19, 20;
7)
w paragrafie 17 (dotychczasowym § 15) w ust. (1) wyraz "może" zastępuje się wyrazem "mogą", a wyraz "Zastępca" wyrazem "Zastępcy"; w ust. (2) wyraz "Zastępca" zastępuje się wyrazem "Zastępcy", a wyrazy: "Prezes Rady Ministrów" wyrazami: "Minister Skarbu";
8)
w paragrafie 18 (dotychczasowym § 16) wyrazy: "Prezes Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami: "Minister Skarbu";
9)
w paragrafie 19 (dotychczasowym § 17) w ust. (3) wyrazy: "Prezes Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami: "Minister Skarbu na wniosek przewodniczącego Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu".
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia,

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1936.63.460

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 marca 1935 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu.
Data aktu: 31/07/1936
Data ogłoszenia: 20/08/1936
Data wejścia w życie: 20/08/1936