Patenty statkowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 marca 1934 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami Spraw Wewnętrznych i Spraw Wojskowych w sprawie patentów statkowych.

Na podstawie art. 6 i 25 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 266) w brzmieniu, ustalonem ustawą z dnia 18 lutego 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 215) zarządza się co następuje:
§  1.
(1)
Ustanawia się przy wojewódzkich władzach administracji ogólnej w Brześciu n/B., w Krakowie, we Lwowie, w Poznaniu, w Stanisławowie, w Toruniu, w Warszawie (przy wojewodzie warszawskim) i w Wilnie komisje do przeprowadzania oględzin techniczno - sanitarnych statków i łodzi w celu sprawdzenia ich zdatności do żeglugi.
(2)
Za statki i łodzie w rozumieniu ust. (1) uważa się statki i łodzie, przeznaczone do uprawiania żeglugi, to jest do przewożenia osób lub towarów albo do holowania innych statków lub łodzi.
§  2.
(1)
Każda komisja składa się z czterech członków.
(2)
Dwóch członków komisji, z których przynajmniej jeden powinien być obeznany z budową statków i łodzi i ich mechanizmem, wyznacza z pośród podległych jej urzędników wojewódzka władza administracji ogólnej, przy której ustanowiona jest komisja, trzeciego członka komisji wyznacza zpośród podległego personelu sanitarnego wojewódzka władza administracji ogólnej, na której obszarze działania mają być przeprowadzone oględziny statku lub łodzi, a czwartego członka komisji wyznacza Dowódca Okręgu Korpusu lub upoważniony przezeń organ. Komisji przewodniczy jeden z członków, wyznaczony przez wojewódzką władzę administracji ogólnej, przy której ustanowiona jest komisja.
(3)
Dla każdej komisji wyznacza się po dwóch zastępców każdego członka. Zastępców członków komisji wyznacza się w taki sam sposób jak członków komisji.
(4)
Członków komisyj i ich zastępców należy wyznaczać przedewszystkiem z pośród funkcjonarjuszów tych urzędów, na których obszarze działania większa ilość statków i łodzi obrała sobie miejsce postoju (port macierzysty) albo najczęściej się zatrzymuje w celu przezimowania, dłuższego postoju lub dokonania remontu. Powyższą zasadę stosuje się również przy wyznaczaniu miejsca urzędowania komisyj.
(5)
Do udziału w pracach komisji na żądanie osób interesowanych należy powoływać rzeczoznawców nieinteresowanych w danej sprawie i niebędących funkcjonariuszami państwowymi.
(6)
Właściciel albo posiadacz statku lub łodzi bądź osoba przez niego upoważniona może być obecna przy oględzinach i składać oświadczenia i wyjaśnienia.
(7)
Do przeprowadzenia oględzin i ustalenia ich wyniku wymagana jest obecność co najmniej dwóch członków komisji lub ich zastępców, wyznaczonych przez wojewódzką władzę administracji ogólnej, przy której ustanowiona jest komisja.
§  3.
(1)
Właściwość komisyj ustala się jak następuje:
1)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w Brześciu n/B. przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju (port macierzysty) znajduje się na wodach, objętych działalnością państwowych zarządów wodnych w Augustowie, w Słonimie, w Pińsku, w Łucku i w Brześciu n/B., oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym;
2)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w Krakowie przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju znajduje się na wodach, objętych działalnością państwowych zarządów wodnych w Żywcu, w Krakowie, w Nowym Sączu, w Tarnowie i w Sandomierzu, oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym;
3)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej we Lwowie przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju znajduje się na wodach, objętych działalnością podległych państwowych zarządów wodnych w Przemyślu i w Rzeszowie, oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym;
4)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w Poznaniu przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju znajduje się na wodach, objętych działalnością państwowych zarządów wodnych w Poznaniu, w Czarnkowie, w Bydgoszczy i w Koninie, oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym;
5)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w Stanisławowie przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju znajduje się na wodach, podległych państwowym zarządom wodnym, w Stryju, w Stanisławowie i w Kołomyi, oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym;
6)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w Toruniu przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju znajduje się na wodach, objętych działalnością państwowych zarządów wodnych w Toruniu, w Chełmnie i w Tczewie, oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym;
7)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w Warszawie przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju znajduje się na wodach, objętych działalnością państwowych zarządów wodnych w Puławach, w Warszawie, w Wyszkowie i w Płocku, oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym;
8)
komisja przy wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w Wilnie przeprowadza oględziny statków i łodzi, których miejsce postoju znajduje się na wodach, objętych działalnością państwowego zarządu wodnego w Wilnie, oraz na wodach, będących w bezpośredniej łączności z temi wodami, niepodległych innym państwowym zarządom wodnym.
(2)
Jeżeli statek lub łódź uprawia żeglugę stale lub przeważnie na obszarze, na którym nie posiada swego miejsca postoju, wówczas wojewódzka władza administracji ogólnej tego obszaru może zezwolić na przeprowadzenie oględzin przez swoją komisję. O zarządzeniu i wyniku oględzin powinna być powiadomiona wojewódzka władza administracji ogólnej właściwa według miejsca postoju statku lub łodzi.
(3)
Wojewódzka władza administracji ogólnej, właściwa według obszaru, na którym statek lub łódź uprawia żeglugę stale lub przeważnie, nie posiadając tam swego miejsca postoju, może zarządzić oględziny nadzwyczajne statku lub łodzi (§ 4 ust. (4)) przez swoją komisję, jeżeli kursowanie statku lub łodzi zagraża bezpieczeństwu publicznemu. O zarządzeniu i o wyniku oględzin powinna być powiadomiona wojewódzka władza administracji ogólnej, właściwa według miejsca postoju statku lub łodzi.
§  4.
(1)
Oględziny przeprowadza się:
a)
przed wydaniem patentu statkowego (pierwotne);
b)
w odpowiednich odstępach czasu (okresowe) i
c)
nadzwyczajne.
(2)
Oględziny pierwotne mają na celu zbadanie, czy statek lub łódź pod względem budowy, urządzeń i wyposażenia odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa ruchu i porządku oraz czy nadaje się do uprawiania żeglugi na wszystkich albo tylko na określonych drogach wodnych. Statki i łodzie, wybudowane po wejściu w życie rozporządzenia niniejszego, powinny być poddane oględzinom pierwotnym przed rozpoczęciem pierwszej podróży z pasażerami lub z ładunkiem.
(3)
Oględziny okresowe mają na celu sprawdzenie, czy statek lub łódź z biegiem czasu nie utraciły zdatności do żeglugi. Oględziny okresowe dla zbadania nadwodnej części kadłuba, urządzeń wewnętrznych i wyposażenia przeprowadza się co pięć lat, licząc od czasu dokonania oględzin pierwotnych lub od czasu przeprowadzenia ostatnich oględzin okresowych, a co 10 lat, licząc w sposób powyżej podany, - dla zbadania podwodnych części kadłuba. Komisja, przeprowadzająca oględziny, może wyznaczać krótsze terminy do przeprowadzania oględzin okresowych, jeżeli uzna to za potrzebne ze względu na ogólny stan statku lub łodzi albo warunki ich pracy.
(4)
Oględziny nadzwyczajne przeprowadza się:
1)
jeżeli uruchomienie statku lub łodzi zostało uzależnione od wykonania napraw, przeróbek i uzupełnień, wskazanych przez komisję przy oględzinach pierwotnych lub okresowych;
2)
jeżeli dalsze kursowanie statku lub łodzi zagraża bezpieczeństwu publicznemu;
3)
na prośbę właściciela albo posiadacza statku lub łodzi albo osoby przez niego upoważnionej. Oględziny nadzwyczajne, przeprowadzone wskutek prośby właściciela albo posiadacza statku lub łodzi, jeśli na podstawie ich wyniku ustalona została zdatność do żeglugi statku lub łodzi, uważa się za okresowe; w tym przypadku termin, wyznaczony do kolejnych oględzin okresowych, odpowiednio przesuwa się.
(5)
Ponadto może być zarządzony przegląd statków i łodzi na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wojskowych z dnia 16 listopada 1932 r. wydanego w porozumieniu z Ministrami: Komunikacji i Spraw Wewnętrznych w sprawie zmian w rozporządzeniu z dnia 18 listopada 1930 r., zawierającem przepisy wykonawcze do rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 sierpnia 1927 r. o rzeczowych świadczeniach wojennych (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr. 3, poz. 19).
§  5.
(1)
W celu poddania statku lub łodzi oględzinom pierwotnym powinien właściciel albo posiadacz statku lub łodzi złożyć podanie do wojewódzkiej władzy administracji ogólnej, przy której ustanowiona jest komisja, właściwa do przeprowadzania oględzin danego statku lub łodzi. W przypadkach, określonych w § 3 ust. (2), właściciel albo posiadacz statku lub łodzi może złożyć podanie do wojewódzkiej władzy administracji ogólnej, na której obszarze statek lub łódź nie posiada swego miejsca postoju.
(2)
Podanie powinno zawierać:
a)
nazwę albo numer, zastępujący nazwę, oraz numer rejestracyjny statku lub łodzi;
b)
imię i nazwisko lub firmę i adres właściciela albo posiadacza statku lub łodzi;
c)
obrane miejsce postoju (port macierzysty);
d)
rodzaj i przeznaczenie statku lub łodzi;
e)
miejsce i rok budowy lub ukończenia budowy kadłuba, kotłów i maszyn napędowych;
f)
miejsce i czas albo okres czasu, w którym petent życzyłby sobie przeprowadzenia oględzin.
(3)
Do podania o przeprowadzenie oględzin pierwotnych powinny być dołączone dokumenty, które statek lub łódź już posiada; prócz tego należy dołączyć schematyczny plan pomieszczeń, przeznaczonych dla pasażerów, jeżeli statek lub łódź służyć ma do przewozu pasażerów. Jeżeli chodzi o oględziny statku lub łodzi z własnym napędem mechanicznym i statku lub łodzi bez własnego napędu mechanicznego o nośności ponad 100 ton, powinien być ponadto dołączony do podania techniczny rysunek statku lub łodzi w trzech rzutach i obliczenie stateczności z odpowiedniemi rysunkami.
(4)
Podanie o przeprowadzenie oględzin nadzwyczajnych, określonych w § 4, ust. (4), pkt. 1 i 3, należy wnieść na 2 tygodnie przed terminem oględzin, zaproponowanem w podaniu,
§  6.
(1)
Czas i miejsce przeprowadzenia oględzin wyznacza wojewódzka władza administracji ogólnej (§ 5).
(2)
Oględziny powinny zasadniczo odbywać się w miejscu, w którem większa ilość statków i łodzi obrała sobie miejsce postoju albo najczęściej zatrzymuje się w celu przezimowania, dłuższego postoju lub dokonania remontu, i w taki sposób, aby nie powodowały przeszkód w pracy statku lub łodzi.
(3)
Na prośbę właściciela albo posiadacza statku lub łodzi można zezwolić na oględziny w miejscu przez niego wskazanem.
(4)
O czasie i miejscu oględzin powinien być powiadomiony pisemnie właściciel albo posiadacz statku lub łodzi. O czasie i miejscu nadzwyczajnych oględzin statków i łodzi (§ 4, ust. (4), pkt, 2), których dalsze kursowanie zagraża bezpieczeństwu publicznemu, powinien być powiadomiony kierownik statku lub łodzi.
§  7.
(1)
Oględziny przeprowadza komisja zasadniczo wtedy, gdy statek lub łódź znajduje się na wodzie i w pełnej gotowości do ruchu. Jeżeliby zbadanie podwodnych części statku lub łodzi od wewnątrz nie było możliwe, komisja może zażądać wyciągnięcia statku lub łodzi na ląd.
(2)
Oględziny podwodnych części statku lub łodzi można na prośbę petenta przeprowadzać także w stoczni podczas budowy albo naprawy statku lub łodzi.
(3)
Właściciel albo posiadacz statku lub łodzi obowiązany jest okazywać komisji wszelką pomoc i wykonywać własnym kosztem niezbędne przy oględzinach roboty. Statek lub łódź mają być zawczasu doprowadzone do miejsca, wyznaczonego do przeprowadzenia oględzin, i odpowiednio przygotowane. Statki lub łodzie, przedstawione do oględzin, nie powinny być świeżo malowane. Przy oględzinach powinien być obecny kierownik statku lub łodzi albo jego zastępca, przy oględzinach zaś statków lub łodzi z własnym napędem mechanicznym - również maszynista.
§  8.
(1)
Z przeprowadzonych oględzin techniczno-sanitarnych statku lub łodzi powinien być sporządzony protokół w dwóch równobrzmiących egzemplarzach, mianowicie: z oględzin pierwotnych - według wzoru, ustalonego w załączniku Nr. 1, z oględzin okresowych i nadzwyczajnych - według wzoru, ustalonego w załączniku Nr. 2.
(2)
Rubryki protokółu należy wypełniać na podstawie dokumentów statkowych, przeprowadzonych badań, pomiarów i obliczeń. W protokóle powinny być umieszczone opinje rzeczoznawców, oświadczenia właściciela albo posiadacza statku lub łodzi bądź ich pełnomocnika albo też kierownika statku lub łodzi.
(3)
W protokóle zamieszcza komisja swoją opinje w formie wniosku:
a)
o dopuszczenie statku lub łodzi do żeglugi bez zastrzeżeń; albo
b)
o dopuszczenie statku lub łodzi do żeglugi z obowiązkiem dokonania, w oznaczonym terminie, wskazanych przez komisję napraw, przeróbek i uzupełnień; albo
c)
o dopuszczenie statku lub łodzi do żeglugi pod warunkiem uprzedniego dokonania wskazanych przez komisję napraw, przeróbek i uzupełnień oraz przeprowadzenia ponownych oględzin; albo
d)
o niedopuszczenie do żeglugi statku lub łodzi i unieważnienie wydanego już poprzednio patentu statkowego.
(4)
W protokóle powinny być zamieszczone zastrzeżenia poszczególnych członków komisji.
(5)
Oba egzemplarze protokółu podpisują obecni przy oględzinach członkowie komisji, rzeczoznawcy oraz właściciel albo posiadacz lub ich pełnomocnik, albo też kierownik statku lub łodzi.

Jeden egzemplarz protokółu powinien być doręczony właścicielowi lub posiadaczowi albo kierownikowi statku lub łodzi, drugi zaś egzemplarz wojewódzkiej władzy administracji ogólnej, przy której ustanowiona jest komisja, przeprowadzająca oględziny.

(6)
Protokół oględzin powinien być stale przechowywany na statku i łodzi i okazywany na żądanie organów nadzorczych.
(7)
Wojewódzka władza administracji ogólnej, której komisja przeprowadziła oględziny statku lub łodzi, powinna udzielić komisji, przeprowadzającej oględziny w myśl § 3, ust. (2), akta i protokóły oględzin danego statku lub łodzi.
(8)
Jeżeli po przeprowadzeniu oględzin okresowych lub nadzwyczajnych komisja postanowiła przedstawić wniosek o dopuszczenie statku lub łodzi do żeglugi dopiero po wykonaniu napraw, przeróbek lub uzupełnień, które powinny być stwierdzone ponownemi oględzinami, albo wniosek o niedopuszczenie statku lub łodzi do żeglugi, wówczas należy patent statkowy odebrać i wraz z protokółem oględzin przedstawić wojewódzkiej władzy administracji ogólnej celem wydania zarządzeń w myśl § 9.
§  9.
(1)
Na podstawie wyniku oględzin statku lub łodzi wojewódzka władza administracji ogólnej, której komisja przeprowadziła oględziny:
a)
wydaje właścicielowi albo posiadaczowi statku lub łodzi patent statkowy bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniem dokonania w oznaczonym terminie wskazanych przez komisję napraw, przeróbek i uzupełnień, albo
b)
uzależnia wydanie patentu statkowego od wyniku ponownych oględzin, po przeprowadzeniu wskazanych przez komisję napraw, przeróbek i uzupełnień, albo
c)
odmawia wydania patentu lub unieważnia wydany poprzednio patent statkowy.
(2)
Patent statkowy sporządza się na trwałym papierze koloru jasno-niebieskiego według wzoru, ustalonego w załączniku do rozporządzenia niniejszego (załącznik Nr. 3).
(3)
Patent statkowy należy odebrać w razie niewykonania napraw, przeróbek i uzupełnień w terminie oznaczonym i w razie niepoddania statku lub łodzi oględzinom okresowym w przepisanym terminie.
(4)
Unieważniony patent statkowy przechowuje się w aktach tego urzędu, który go wydał.
(5)
Wojewódzka władza administracji ogólnej może w wyjątkowych przypadkach - na prośbę osób interesowanych - przedłużyć termin dokonania nakazanych napraw, przeróbek lub uzupełnień albo termin przedstawienia statku lub łodzi do kolejnych oględzin okresowych.
§  10.
(1)
Koszty podróży i wynagrodzenie komisji obciążają właściciela albo posiadacza statku lub łodzi w następujących przypadkach:
a)
w razie przeprowadzenia oględzin pierwotnych, okresowych lub nadzwyczajnych na prośbę właściciela albo posiadacza statku lub łodzi w miejscu innem niż wyznaczone przez właściwy urząd;
b)
w razie konieczności powtórnego wyjazdu komisji bądź na prośbę bądź z winy właściciela albo posiadacza statku lub łodzi celem przeprowadzenia oględzin pierwotnych, okresowych lub nadzwyczajnych;
c)
w razie przeprowadzenia oględzin nadzwyczajnych na prośbę właściciela albo posiadacza statku lub łodzi;
d)
w razie przeprowadzenia oględzin nadzwyczajnych po wykonaniu napraw, przeróbek i uzupełnień, od których uzależniono uruchomienie statku lub łodzi.
(2)
Właściciel lub posiadacz statku lub łodzi ponosi koszty podróży i wynagrodzenie rzeczoznawców, wezwanych na jego żądanie.
(3)
Na pokrycie kosztów, obciążających właściciela albo posiadacza statku lub łodzi, interesowany obowiązany jest złożyć zaliczkę na żądanie właściwego urzędu.
§  11.
Patent statkowy powinien być stale przechowywany na statku i łodzi oraz okazywany na żądanie organów nadzorczych.
§  12.
(1)
Statki i łodzie, dopuszczone do żeglugi na podstawie dotychczasowych przepisów, powinny być poddane oględzinom. Właściciele lub posiadacze takich statków i łodzi powinni złożyć podanie do wojewódzkiej władzy administracji ogólnej, przy której ustanowiona jest komisja (§ 3), w ciągu roku od wejścia w życie rozporządzenia niniejszego. W ciągu dalszych dwóch lat od tego terminu takie statki i łodzie powinny być zaopatrzone w patenty statkowe.
(2)
Komisje przeprowadzają oględziny statków i łodzi, wymienionych w ust. (1), w sposób, określony dla oględzin pierwotnych.
§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. Z dniem wejścia w życie rozporządzenia niniejszego tracą moc obowiązującą dotychczasowe przepisy w sprawach, objętych tem rozporządzeniem
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

PROTOKÓŁ

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

PROTOKÓŁ

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

(Str. 1)

RZECZPOSPOLITA POLSKA

PATENT STATKOWY

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.38.343

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Patenty statkowe.
Data aktu: 30/03/1934
Data ogłoszenia: 09/05/1934
Data wejścia w życie: 10/08/1934