Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1934 do 31 marca 1935.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 13 marca 1934 r.
na okres od 1 kwietnia 1934 do 31 marca 1935.

Art.  1.

Upoważnia się Rząd do czynienia wydatków zwyczajnych do kwoty 2.083.882.170 zł, wydatków nadzwyczajnych do kwoty 72.840.240 zł, razem do kwoty 2.156.722.410 zł, zgodnie z załączonym budżetem administracji państwowej na okres od 1 kwietnia 1934 do 31 marca 1935 (rok budżetowy 1934/35).

Art.  2.

W załączonem do budżetu na rok 1934/35 ogólnem zestawieniu planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i zakładów, niewydzielonych z administracji państwowej, wpłat do Skarbu i dopłat ze Skarbu do przedsiębiorstw, z administracji państwowej wydzielonych, oraz planów finansowo-gospodarczych monopolów i funduszów, ustala się:

a)
dla przedsiębiorstw i zakładów państwowych rozchody zwyczajne w kwocie 296.372.650 zł, rozchody nadzwyczajne w kwocie 31.213.990 zł,
b)
dla monopolów państwowych rozchody, zwyczajne w kwocie 437.998.700 zł,
c)
dla funduszów państwowych rozchody zwyczajne w kwocie 219.840.330 zł.

Na pokrycie rozchodów zwyczajnych i nadzwyczajnych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych służą ich wpływy zwyczajne i nadzwyczajne.

Art.  3.

Na pokrycie ustalonych w art. 1 wydatków administracji państwowej w kwocie 2.156.722.410 zł, oraz dopłat ze Skarbu do przedsiębiorstw, zakładów i funduszów państwowych, których wpływy nie wystarczają na pokrycie rozchodów, a mianowicie dopłat do przedsiębiorstw i zakładów w kwocie 9.626.180 zł, dopłat do funduszów w kwocie 18.204.000 zł, razem wydatków w kwocie 2.184.552.590 zł, służą:

a)
dochody administracji państwowej w kwocie 1.236.635.520 zł,
b)
pozostałość z wpływów z 6%-ej Pożyczki Narodowej w kwocie 175.000.000 zł,
c)
wpłaty do Skarbu przedsiębiorstw i zakładów państwowych w kwocie 60.123.630 zł,
d)
wpłaty do Skarbu monopolów państwowych w kwocie 646.195.000 zł,

e) wpłaty do Skarbu funduszów państwowych w kwocie 18.300.000 zł, razem dochody w kwocie 2.136.254.150 zł.

Wydatki, wymienione w ust. 1, o ile nie znajdują pokrycia w dochodach, przewidzianych w tymże ustępie, będą pokryte z rezerw skarbowych, względnie w drodze operacyj finansowych.

Art.  4.

Z wyjątkami, przewidzianemi w niniejszej ustawie, wydatki państwowe mogą być dokonywane wyłącznie na te cele i w tych granicach, które zostały ustalone w rubrykach budżetu Państwa.

Kredyty, przewidziane w budżecie na rok 1934/35, będą otwierane przez Ministra Skarbu miesięcznie.

Art.  5.

Otwieranie kredytów, nieobjętych budżetem, może nastąpić tylko na wniosek Ministra Skarbu, uchwalony w drodze ustawodawczej, pod warunkiem równoczesnego uzyskania wystarczającego pokrycia.

Przed uchwaleniem takiego wniosku wolno robić wydatki na cele, nie przewidziane w budżecie, albo na cele przewidziane, lecz w granicach wyższych, niż je budżet określa, względnie niż na to pozwala art. 6, gdy nastąpiła konieczność natychmiastowego asygnowania sum ze Skarbu.

Wydatki takie muszą się opierać na uchwale Rady Ministrów, która jest obowiązana w terminie tygodniowym ogłosić tę uchwałę w "Monitorze Polskim", przesłać ją do wiadomości Najwyższej Izby Kontroli i jednocześnie przedłożyć Sejmowi wniosek w sprawie kredytów dodatkowych.

Art.  6.

Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwego ministra, względnie Marszałków Sejmu i Senatu i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli:

przenosić kredyty:

a)
między paragrafami, obejmującemi wydatki, związane z normalnym tokiem administracji (bieżące koszty utrzymania i funkcjonowania organów administracji państwowej), w obrębie każdego działu poszczególnych części budżetu zwyczajnego administracji,
b)
w obrębie każdej części budżetu administracji ze wszystkich paragrafów na wszystkie paragrafy, obejmujące wydatki, nie wymienione pod lit. a), a w części 6 budżetu również na § 12 "Rezerwa zaopatrzenia" rozdział 2 w działach 2 i 4 wydatków zwyczajnych,
c)
między paragrafami w obrębie planów finansowo-gospodarczych poszczególnych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych;

zwiększać wydatki:

d)
w planach finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych, oraz ustalać nowe wydatki w planach tych nie przewidziane, o ile zmiany te nie spowodują zmniejszenia wpłaty do Skarbu lub zwiększenia dopłaty ze Skarbu na rzecz danego przedsiębiorstwa, zakładu, monopolu lub funduszu państwowego,
e)
na spłatę długów państwowych w miarę uzyskania odpowiedniego pokrycia.

Przeniesienia, wymienione pod lit. a) i b), dokonywane są za zgodą Prezesa Rady Ministrów.

Przeniesienia te nie mogą być dokonywane w celu zwiększenia wydatków na płace.

O dokonaniu zmian, przewidzianych w niniejszym artykule, Minister Skarbu zawiadamia natychmiast Najwyższą Izbę Kontroli.

Uprawnienia, zawarte w lit. c) i d), przysługują - w odniesieniu do planu finansowo-gospodarczego Funduszu Pracy - Prezesowi Rady Ministrów.

Art.  7.

Upoważnia siłę Ministra Skarbu do zarachowania na dochód budżetu wpływów z likwidacji funduszów państwowych, o ile dotyczące ich przepisy ustawowe inaczej nie stanowią.

Art.  8.

Bezprocentowy kredyt, przysługujący Skarbowi Państwa w Banku Polskim na podstawie art. 53 lit. f) jego statutu w brzmieniu nadanem ustawą z dnia 24 marca 1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 171) - będzie stanowił w roku budżetowym 1934/35 fundusz obrotowy Skarbu Państwa.

Minister Skarbu ma prawo zarachować kwoty, podjęte z tego funduszu, na dochód części 8 budżetu, zwroty zaś do tego funduszu - jako wydatek w tej samej części.

Art.  9.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielania związkom samorządu terytorjalnego i gospodarczego z zapasów kasowych pożyczek na termin nie dłuższy niż 12 miesięcy i do wysokości, nieprzekraczającej 20% rocznej sumy podatków, pobieranych przez kasy państwowe na rzecz związków samorządowych jako całości.

Art.  10.

Kredyty, przewidziane w załączonym budżecie, są ważne do dnia 31 marca 1935 r.

Po tym terminie kredyty na cele budowlane, na rezerwę zaopatrzenia (§ 12 rozdział 2 w działach 2 i 4 wydatków zwyczajnych części 6 budżetu) i na cele funduszów państwowych mogą być zużyte w ciągu najpóźniej trzech miesięcy pod warunkami, ustalonemi przez Ministra Skarbu.

Ograniczenie, zawarte w ust. 1, nie dotyczy kredytów na odpisy i wydatków na rachunek zysku handlowego, przewidzianych, lub ustalonych zgodnie z art. 6 w planach finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, zakładów i monopolów państwowych oraz sum, wyasygnowanych do dnia 31 marca 1935 r. z kredytów na wydatki zryczałtowane, wyszczególnione w załączonym budżecie. Sumy te mogą być zużyte w ciągu następnego roku budżetowego również na inne wydatki państwowe.

Art.  11.

Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Skarbu.

Art.  12.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 1934 r.

Na czas trwania niniejszej ustawy zawiesza się działanie przepisu o upoważnieniu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli do przenoszenia kredytów w obrębie całej części 3 budżetu (ustęp 3 art. 29 ustawy z dnia 3 czerwca 1921 r. o Kontroli Państwowej Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314).

ZAŁĄCZNIK  1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Budżet na rok 1934/1935

grafika

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1934 r. o dodatkowych kredytach na rok 1934/35 (Dz.U.35.3.17) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 4 stycznia 1936 r. o dodatkowych kredytach na rok 1934/35 (Dz.U.36.4.28) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 1936 r. o dodatkowzch kredytach na 1934/35 r. (Dz.U.36.27.214) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

- zmieniony przez art. 1-4 ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o dodatkowych kredytach na rok 1934/35 (Dz.U.37.27.187) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.27.219

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1934 do 31 marca 1935.
Data aktu: 13/03/1934
Data ogłoszenia: 29/03/1934
Data wejścia w życie: 29/03/1934, 01/04/1934