Warunki uprawnień do holowania statków w polskich portach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 21 października 1932 r.
o warunkach uprawnień do holowania statków w polskich portach morskich.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i art. 1 lit. a) ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 165) postanawiam co następuje:
Art.  1.

Holowanie statków w polskich portach morskich przy pomocy specjalnych statków o napędzie mechanicznym (holowników) może być uskuteczniane przez zarządy portów albo przez osoby fizyczne lub prawne, które uzyskały koncesje, uprawniające do tych czynności.

Art.  2.

Nie wymagają koncesji:

1.
holowanie statków z jednego portu do drugiego,
2.
holowanie statków, przeznaczonych do wykonywania czynności gospodarczych w obrębie portu i nie używanych do komunikacji morskiej.
Art.  3.

Koncesyj, wymienionych w art. 1, udziela w drodze swobodnego uznania Minister Przemysłu i Handlu na czas oznaczony lub też do odwołania i na warunkach każdorazowo przez siebie określonych.

W szczególności w koncesji wymienić należy:

a)
czas trwania koncesji,
b)
teren działalności (jeden lub więcej portów),
c)
termin rozpoczęcia działalności,
d)
wysokość i rodzaj kaucji, którą winien złożyć koncesjonarjusz,
e)
wysokość i sposób obliczenia opłat, jakie koncesjonarjusz winien uiszczać na rzecz Skarbu Państwa, przyczem może być zastrzeżony udział Skarbu Państwa w zyskach przedsiębiorstwa,
f)
inne świadczenia i usługi koncesjonarjusza wobec Skarbu Państwa.

Koncesja może być wydana z prawem wyłączności lub bez tego prawa.

Art.  4.

Uzyskanie koncesji nakłada na koncesjonarjusza obowiązek stałego bez przerwy wykonywania przedsiębiorstwa.

O ile koncesja została nadana z prawem wyłączności, koncesjonarjusz obowiązany jest posiadać statki holownicze w ilości, całkowicie zapewniającej prawidłowy ruch statków, wymagających holowania. O ile, w razie zwiększenia się ruchu w porcie od czasu wydania koncesji, dotychczasowy tabor holowniczy okaże się niewystarczający, koncesjonarjusz obowiązany jest, na żądanie Urzędu Morskiego, powiększyć ilość lub siłę holowników.

Art.  5.

Koncesjonarjusz nie może odmówić holowania statku w obrębie portu, na który koncesja się rozciąga, lub jego redy, o ile armator lub kapitan statku uiści należną opłatę, a przepisy lub zarządzenia władz portowych pozwalają na uskutecznienie holowania w sposób lub w czasie, żądanym przez armatora lub kapitana.

Art.  6.

Koncesja nie może być odstąpiona innej osobie bez zezwolenia Ministra Przemysłu i Handlu.

Za odstąpienie innej osobie uważa się również zmianę spólników w spółce. Postanowienie to nie dotyczy spółek akcyjnych.

Art.  7.

Taryfa opłat za holowanie ulega każdorazowemu zatwierdzeniu przez Urząd Morski. Taryfa opłat winna być ogłoszona w Dzienniku Wojewódzkim.

Art.  8.

Kaucja składana przez koncesjonarjusza służy do zabezpieczenia należności Skarbu Państwa, ustalonych w akcie koncesyjnym w myśl art. 3 lit. e, oraz kar nałożonych prawomocnemi orzeczeniami stosownie do art. 9.

Jeżeli kaucja ulegnie zmniejszeniu, koncesjonarjusz obowiązany jest uzupełnić ją do pierwotnej wysokości w ciągu dwu tygodni od dnia wezwania.

Kaucja podlega zwrotowi z chwilą upływu czasu trwania koncesji, lub też z chwilą cofnięcia koncesji na podstawie art. 9 ust. 2, przyczem będą potrącane należności określone w ustępie 1 artykułu niniejszego.

Art.  9.

Winny naruszenia postanowień niniejszego rozporządzenia podlega, niezależnie od zastosowania surowszych kar na podstawie innych przepisów - karze grzywny do 2.500 zł 1 i aresztu do trzech miesięcy 2 lub jednej z tych kar. Orzecznictwo należy do Urzędu Morskiego.

W razie ciężkiego lub więcej niż jednorazowego przekroczenia przepisów niniejszego rozporządzenia, bądź w razie nieuzupełnienia kaucji (art. 8 ust. 2), jak również w razie niewykonania któregokolwiek z warunków, określonych w akcie koncesyjnym, Minister Przemysłu i Handlu może koncesję cofnąć. Koncesja może być cofnięta również w przypadkach popełnienia wykroczeń celnych przez koncesjonarjusza lub jego personel zatrudniony przy holowaniu statków.

Art.  10.

Rozporządzenie niniejsze nie narusza przepisów ogólnych dotyczących statków morskich oraz ustroju władz marynarki handlowej.

Art.  11.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Przemysłu i Handlu.

Art.  12.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Jednocześnie tracą moc obowiązującą wszystkie przepisy z niem sprzeczne, w szczególności art. 3 pozycja VII punktu 4 ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. Nr. 79, poz. 764) z późniejszemi zmianami.

1 Wysokość granicy grzywny ustalona na podstawie:

- art. 1 dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. o podwyższeniu grzywien, kar pieniężnych, kar porządkowych i nawiązek (Dz.U.48.24.161)

- ustawy z dnia 28 października 1950 r. o zmianie systemu pieniężnego (Dz.U.50.50.459)

- art. IX § 2 ustawy z dnia 31 maja 1971 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks wykroczeń (Dz.U.71.12.115) z dniem 1 stycznia 1972 r.

- art. 2 § 2 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o wykroczeniach (Dz.U.82.16.125) z dniem 7 czerwca 1982 r.

- art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 1985 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o wykroczeniach (Dz.U.85.23.100) z dniem 1 lipca 1985 r.

- art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1990 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o wykroczeniach (Dz.U.90.72.422) z dniem 8 listopada 1990 r.

- art. 7 ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 28 lutego 1992 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego, prawa o wykroczeniach i o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U.92.24.101) z dniem 2 kwietnia 1992 r.

- art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz.U.94.84.386)

- art. 3 ust. 1 lit. a) ustawy z dnia 12 lipca 1995 r. o zmianie Kodeksu karnego, Kodeksu karnego wykonawczego oraz o podwyższeniu dolnych i górnych granic grzywien i nawiązek w prawie karnym (Dz.U.95.95.475) z dniem 20 listopada 1995 r.

2 Kara aresztu uchylona na podstawie art. X § 1 ustawy z dnia 31 maja 1971 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks wykroczeń (Dz.U.71.12.115) z dniem 1 stycznia 1972 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.91.783

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Warunki uprawnień do holowania statków w polskich portach morskich.
Data aktu: 21/10/1932
Data ogłoszenia: 26/10/1932
Data wejścia w życie: 26/10/1932