Służba przygotowawcza i egzamin kandydatów na stanowiska II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej, telegraficznej i telefonicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 września 1931 r.
o służbie przygotowawczej i egzaminie kandydatów na stanowiska II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej, telegraficznej i telefonicznej.

Na podstawie art. 11 i 12 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164), zarządza się co następuje:
§  1.
Kandydaci na stanowiska II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej, telegraficznej i telefonicznej powinni odbyć służbę przygotowawczą (praktykę), przewidzianą w art. 12 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164) i złożyć egzamin przepisany niniejszem rozporządzeniem.

Kandydaci na stanowiska II kategorji z pośród urzędników wykonawczej służby pocztowej, telegraficznej i telefonicznej zwolnieni są od praktyki w zakresie wykonawczej służby pocztowo - telegraficznej, przewidzianej niniejszem rozporządzeniem.

§  2.
Do służby przygotowawczej dopuszczeni być mogą kandydaci odpowiadający warunkom określonym art. 6 i 7 ustawy o państwowej służbie cywilnej, jeżeli wykażą się dowodem ukończenia szkół z zakresem wykształcenia średniego ogólnokształcącego, lub zawodowego (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 listopada 1929 r. Dz. U. R. P. Nr. 88, poz. 663), lub zwolnieniem od przepisanego wykształcenia - w myśl art. 11 ust. ostatni ustawy o państwowej służbie cywilnej.
§  3.
Podania o dopuszczenie do służby przygotowawczej należy wnosić do Dyrekcji Poczt i Telegrafów.

Do podania mają być dołączone: metryka urodzenia, dowód obywatelstwa polskiego, dowód ukończenia wymaganych studjów, oraz dokładny życiorys.

Przed przyjęciem do służby Dyrekcja Poczt i Telegrafów zasięga opinji lekarza urzędowego co do stanu zdrowia kandydata.

§  4.
Służba przygotowawcza trwa zasadniczo rok, nie dłużej jednak jak trzy lata i obejmuje praktykę:
a)
we wszystkich rodzajach wykonawczej służby pocztowej, telegraficznej, telefonicznej i radjowej, oraz
b)
we wszystkich działach administracyjnej służby pocztowej, telegraficznej i telefonicznej.
§  5.
O wyniku służby przygotowawczej kandydata orzeka na podstawie sprawozdań naczelników urzędów i kierowników oddziałów Dyrekcji Poczt i Telegrafów oraz ewentualnej opinji komisji kwalifikacyjnej, Dyrekcja Poczt i Telegrafów.

Sprawozdania powinny zawierać ocenę pilności i uzdolnienia kandydata, oraz jego zachowania się w służbie i poza służbą.

W razie ujemnego wyniku służby przygotowawczej może Dyrekcja Poczt i Telegrafów zwolnić kandydata ze służby, lub orzec przedłużenie służby przygotowawczej, jednak najwyżej do ogólnej ilości 3 lat. Jeżeli ponowna ocena wypadnie ujemnie, należy kandydata zwolnić ze służby.

§  6.
Po ukończeniu pierwszego, a przed upływem trzeciego roku służby przygotowawczej z dodatnim wynikiem, powinien praktykant poddać się, egzaminowi.

W razie niepoddania się egzaminowi w ciągu trzech lat od wstąpienia do służby, należy kandydata zwolnić ze służby.

Podania o dopuszczenie do egzaminu należy wnosić w drodze służbowej do Ministerstwa Poczt i Telegrafów, względnie do Dyrekcji Poczt i Telegrafów (§ 7 ust. 2), które orzekają o dopuszczeniu do egzaminu, jego terminie i składzie komisji egzaminacyjnej.

§  7.
Komisję egzaminacyjną ustanawia się przy Ministerstwie Poczt i Telegrafów.

Minister Poczt i Telegrafów ma prawo ustanowić komisje egzaminacyjne przy poszczególnych Dyrekcjach Poczt i Telegrafów bądź przekazać komisji egzaminacyjnej, utworzonej przy pewnej Dyrekcji, egzaminowanie kandydatów z innych okręgów dyrekcyjnych.

Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego i czterech egzaminatorów.

Przewodniczącego komisji egzaminacyjnej, jego zastępcę i odpowiednią liczbę egzaminatorów powołuje Minister Poczt i Telegrafów na okres dwóch lat kalendarzowych z pośród podległych sobie urzędników.

Przewodniczący, zastępca i przynajmniej jeden z egzaminatorów powinni posiadać ukończone studja prawnicze, jeden zaś z egzaminatorów ukończone studja techniczne.

Przewodniczący jest zarazem egzaminatorem.

Kolejność egzaminowania ustala przewodniczący.

§  8.
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.

Egzaminy nie odbywają się publicznie.

§  9.
Egzamin pisemny polega na wypracowaniu z dziedziny poczt, telegrafów, telefonów i radja zasadniczo dwóch tematów, wybranych przez komisję egzaminacyjną na wniosek poszczególnych egzaminatorów.

Przy wyborze tematu powinna komisja zwrócić uwagę na to, aby urzędnik o zwykłem uzdolnieniu mógł wypracować zadania w przeciągu pięciu godzin. Egzamin nie może trwać dłużej, niż siedem godzin.

Egzamin odbywa się w lokalu urzędowym pod nadzorem jednego z członków komisji, lub innego wyznaczonego urzędnika, którego obowiązkiem jest zwracać uwagę, aby zdający egzamin nie korzystali przy wypracowaniu zadań z jakiejkolwiek pomocy osób, podręczników, lub nie porozumiewali się między sobą.

Urzędnik zdający egzamin powinien mieć możność korzystania ze zbioru ustaw i rozporządzeń.

Urzędnik po ukończeniu wypracowania przed opuszczeniem lokalu urzędowego oddaje je urzędnikowi sprawującemu nadzór, który stwierdza na wypracowaniu czas rozpoczęcia i ukończenia wypracowania, oraz opatruje każdy arkusz wypracowania swoim podpisem, poczem doręcza je przewodniczącemu komisji.

Egzamin pisemny może odbywać się równocześnie z kilku kandydatami.

§  10.
Egzamin ustny powinien odbyć się najpóźniej w terminie 3-dniowym po pisemnym.

Przedmioty egzaminu ustnego pocztowo - administracyjnego obejmują 5 grup, a mianowicie:

1)
ogólną,
2)
pocztową,
3)
rachunkowo - kasową i gospodarczą,
4)
telegraficzno - telefoniczną,
5)
techniczną.

Przedmioty egzaminu ustnego techniczno - administracyjnego obejmują 5 grup, a mianowicie:

1)
ogólną,
2)
pocztową, rachunkowo- kasową i gospodarczą,
3)
administracji i eksploatacji telegrafów i telefonów,
4)
budowy i konserwacji telegrafów i telefonów,
5)
techniczną.

Sposób odbywania służby przygotowawczej przez kandydatów do działów służby pocztowo-administracyjne) i techniczno - administracyjnej, oraz szczegółowy program egzaminu określi instrukcja Ministra Poczt i Telegrafów.

Przy egzaminie ustnym powinien urzędnik uzasadnić załatwienie tematów egzaminu pisemnego.

Komisja egzaminacyjna powinna zwrócić przedewszystkiem szczególną uwagę na to, czy i w jakim stopniu kandydat posiada zdolności pojmowania i praktycznego stosowania obowiązujących przepisów służbowych.

Egzamin ustny może się odbywać jednocześnie z kilku kandydatami, nie więcej jednak, jak z trzema.

Egzamin przeprowadzony z jednym kandydatem nie może trwać dłużej, niż dwie godziny, zaś z trzema nie dłużej, jak pięć godzin.

§  11.
Jeżeli komisja egzaminacyjna uzna wypracowanie pisemne jednomyślnie za nieudatne, uważa się egzamin za niezłożony i bez egzaminu ustnego oddala się kandydata ze stopniem "niedostateczny".

W przeciwnym razie po odbyciu egzaminu ustnego komisja ustala wynik z równoczesnem uwzględnieniem pisemnego i ustnego egzaminu.

Wynik egzaminu oznacza się stopniami:

1)
"bardzo dobry", jeżeli kandydat wykazał wybitną i bardzo dokładną znajomość przedmiotów egzaminacyjnych;
2)
"dobry", jeżeli kandydat wykazał dokładną znajomość przedmiotów egzaminacyjnych;
3)
"dostateczny", jeżeli wiadomości kandydata są wystarczające;
4)
"niedostateczny", jeżeli wiadomości kandydata są niewystarczające.

W razie niedostatecznego wyniku egzaminu komisja oznacza termin powtórzenia egzaminu. Termin ten nie może być krótszy, niż trzy miesiące, nie dłuższy zaś, jak rok.

W razie ponownego niedostatecznego wyniku, egzaminu powtarzać nie wolno i należy kandydata zwolnić ze służby.

Uchwały komisji egzaminacyjnej zapadają większością głosów i są ostateczne.

Przy głosowaniu ostatni daje głos przewodniczący.

O wyniku egzaminu przewodniczący komisji egzaminacyjnej zawiadamia swoją władzę służbową, przesyłając równocześnie protokół z egzaminu.

§  12.
Z przebiegu egzaminu sporządza komisja protokół, do którego wpisuje się skład komisji egzaminacyjnej, tematy egzaminu pisemnego i pytania egzaminu ustnego, ocenę poszczególnych wypracowań i odpowiedzi, tudzież uchwałę komisji co do wyniku odpowiedzi z poszczególnych grup i ogólnego wyniku egzaminu.

Komisja egzaminacyjna prowadzi księgę protokółów egzaminów kandydatów, poddających się egzaminowi, zawierającą następujące rubryki: 1) liczba bieżąca, 2) dzień składania egzaminu, 3) imię i nazwisko kandydata, 4) miejsce służbowe, 5) wymienienie, który raz kandydat poddaje się egzaminowi, 6) wynik egzaminu.

§  13.
Jako dowód poddania się egzaminowi otrzymuje kandydat świadectwo, wystawione przez komisję egzaminacyjną, według dołączonego wzoru.

Świadectwo ma być podpisane przez przewodniczącego komisji i egzaminatorów oraz opatrzone pieczęcią władzy, przy której czynna jest komisja.

§  14.
Kandydatom, którzy pełnią służbę nie w siedzibie komisji egzaminacyjnej i poddają się po raz pierwszy egzaminowi, należą się diety i koszty podróży.
§  15.
W wyjątkowych wypadkach Rada Ministrów na wniosek Ministra Poczt i Telegrafów może zwolnić poszczególnych kandydatów na stanowiska, wymienione w § 1 w całości, lub w części od egzaminu, ustanowionego niniejszem rozporządzeniem.
§  16.
Urzędnik mianowany do odwołania (prowizoryczny), na wypadek zamiaru mianowania go na stałe, może być zwolniony częściowo lub w całości od służby przygotowawczej, jeżeli przesłużył przynajmniej jeden rok w służbie państwowej, winien być jednak poddany egzaminowi, o ile nie zostanie zwolniony od obowiązku składania egzaminu na podstawie § 15 niniejszego rozporządzenia. Przepis powyższy stosuje się analogicznie do pracowników kontraktowych.
§  17.
Od obowiązku składania egzaminu przepisanego niniejszem rozporządzeniem zwolnieni są urzędnicy, którzy złożyli egzamin na stanowiska kierownicze i kontrolne w wykonawczej służbie pocztowe - telegraficznej.
§  18.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Poczt i Telegrafów.
§  19.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Wzór do § 13

L. prot. egzam. .............

ŚWIADECTWO.

Pan ......................................................

(charakter służbowy) ........................................

poddał się w dniach .........................................

na zasadzie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września

1931 r. (Dz. U. R. P. Nr. 91, poz. 708) egzaminowi na

stanowisko II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej,

telegraficznej i telefonicznej (w dziale pocztowo -

administracyjnym, techniczno - administracyjnym) i złożył go z

wynikiem ....................................................

............. dnia ......... 19 ...... r.

Komisja Egzaminacyjna

przy

Przewodniczący Komisji:

(pieczęć)

Egzaminatorowie:

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1931.91.708

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Służba przygotowawcza i egzamin kandydatów na stanowiska II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej, telegraficznej i telefonicznej.
Data aktu: 25/09/1931
Data ogłoszenia: 14/10/1931
Data wejścia w życie: 14/10/1931