Dnia trzydziestego czerwca tysiąc dziewięćset dwudziestego trzeciego roku podpisany został w Londynie protokół dotyczący zmiany w artykule 34 konwencji urządzającej żeglugę powietrzną z dnia 13 października 1919 r.;Dnia piętnastego czerwca tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku podpisany został w Londynie protokół dotyczący zmian w artykułach 3, 5, 7, 15, 34, 37, 41, 42 i w klauzulach końcowych konwencji urządzającej żeglugę powietrzną z dnia 13 października 1919 r.;
Dnia jedenastego grudnia tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku podpisany został w Paryżu protokół, dotyczący zmian w artykułach 34 i 40 konwencji urządzającej żeglugę powietrzną z dn. 13 października 1919 r.,
które to protokóły słowo w słowo brzmią jak następuje:
Przekład.
PROTOKÓŁ
dotyczący zmiany w artykule 5 konwencji urządzającej żeglugę powietrzną z dnia 13 października 1919 roku.
Międzynarodowa Komisja Żeglugi Powietrznej podczas swej drugiej sesji, odbytej w Londynie pod przewodnictwem p. Generała Sir. W. Seftona BRANCKER'A, przy współudziale p. Alberta ROPER'A Sekretarza Generalnego, na posiedzeniu swem w dniu 25 października 1922 r., przyjęła, zgodnie z postanowieniami artykułu 34 konwencji urządzającej żeglugę powietrzną, zmianę w artykule 5 wspomnianej konwencji, który będzie zredagowany w językach francuskim, angielskim i włoskim jak następuje:
Artykuł 5.
Żadne umawiające się Państwo nie dopuści, o ile na to nie zostanie udzielone specjalne pozwolenie czasowe, do lotu ponad swoim obszarem statku powietrznego nie należącego do jednego z Państw umawiających się, jeżeli nie zawarło umowy odrębnej z Państwem, w którem ten statek powietrzny jest zarejestrowany. Postanowienia tej umowy odrębnej nie powinny naruszać praw Stron należących do niniejszej konwencji i powinny być zgodne z przepisami ustanowionemi przez wspomnianą konwencję i jej załączniki. Ta umowa odrębna będzie podana do wiadomości Międzynarodowej Komisji Żeglugi Powietrznej, która ją zanotyfikuje innym państwom umawiającym się.
Niżej podpisani, należycie upoważnieni, oświadczają, że przyjmują, w imieniu Państw przez siebie reprezentowanych zmiany powyższe, które przedstawia się do ostatecznego przyjęcia przez Państwa umawiające się.
Niniejszy protokół pozostanie otwarty do podpisu Państw, będących obecnie umawiającemi się Stronami konwencji; będzie on ratyfikowany i ratyfikacje zostaną złożone w czasie możliwie najkrótszym w stałej siedzibie Komisji.
Protokół ten wejdzie w życie z chwilą, gdy Państwa, będące obecnie umawiającemi się Stronami konwencji, dokonają złożenia swych ratyfikacyj.
Państwa, które staną się umawiającemi się Stronami konwencji, będą mogły przystąpić do niniejszego protokółu.
Poświadczony odpis, zgodny z niniejszym protokółem, będzie rozesłany przez Sekretarza Generalnego wszystkim umawiającym się Państwom, jak również innym Państwom, sygnatariuszom konwencji urządzającej żeglugę powietrzną.
Sporządzono w Londynie, dwudziestego siódmego października, tysiąc dziewięćset dwudziestego drugiego roku w jednym egzemplarzu, który będzie złożony w archiwach Komisji.
W. S. Brancker, Generał-Major,
Przewodniczący Drugiej Sesji C. I. N. A.
Albert Roper,
Sekretarz Generalny C. I. N. A.
za Francję:
Pierre Etienne Flandin
Przekład.
PROTOKÓŁ
dotyczący zmiany w artykule 34 konwencji urządzającej żeglugę powietrzną z dnia 13 października 1919 roku.
Międzynarodowa Komisja Żeglugi Powietrznej podczas swej czwartej sesji, odbytej w Londynie pod przewodnictwem p. Generała Sir. W. Seftona BRANCKER'A, przy współudziale p. Alberta ROPER'A, Sekretarza Generalnego, na posiedzeniu swem w dniu 30 czerwca 1923 r., przyjęła zgodnie z postanowieniami artykułu 34 konwencji urządzającej żeglugę powietrzną, zmiany w niektórych ustępach artykułu 34 wspomnianej konwencji, który będzie zredagowany w językach francuskim, angielskim i włoskim jak następuje:
Artykuł 34.
Ustanowiona zostanie pod nazwą Międzynarodowej Komisji Żeglugi Powietrznej stała Komisja międzynarodowa, pozostająca pod władzą Ligi Narodów i składająca się z:
Dwu przedstawicieli każdego z Państw następujących: Stanów Zjednoczonych Ameryki, Francji, Włoch i Japonji;
Jednego przedstawiciela Wielkiej Brytanji i po jednym z każdego z Dominjów brytyjskich oraz Indyj;
Jednego przedstawiciela każdego z innych Państw umawiających się.
Każde Państwo, reprezentowane w Komisji (Wielka Brytanja wraz ze swemi Dominjami i Indjami liczy się w tym razie Za jedno Państwo), będzie miało każde jeden głos.
Międzynarodowa Komisja Żeglugi Powietrznej ustali regulamin swego postępowania oraz miejsce swojej stałej siedziby, zachowując jednak swobodę zbierania się w miejscowościach, które uzna za odpowiednie. Pierwsze zebranie Komisji odbędzie się w Paryżu. Zwołania tego zebrania dokona Rząd Francuski, niezwłocznie po tem, gdy większość Państw podpisujących zawiadomi go o dokonanej przez nie ratyfikacji niniejszej konwencji.
Komisja ta posiadać będzie następujący zakres działania: