Wykonanie ustawy z dnia 14 grudnia 1925 r. o Głównej Inspekcji Kolejowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 23 kwietnia 1926 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych w sprawie wykonania ustawy z dnia 14 grudnia 1925 r. o Głównej Inspekcji Kolejowej.

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 1925 r. o Głównej Inspekcji Kolejowej (Dz. U. R. P. № 129, poz. 915) zarządza się co następuje:
§  1.
do art. 1 i 2.

Główna Inspekcja Kolejowa jest organem centralnym, przy pomocy którego Minister Kolei wykonywa zwierzchnią kontrolą nad całokształtem gospodarki kolejowej we wszystkich władzach i instytucjach kolejowych tak centralnych jak dyrekcyjnych, oraz urzędach i organach linjowych, tudzież nad prawidłowem stosowaniem obowiązujących ustaw, rozporządzeń i instrukcyj.

Przez koleje podległe Ministrowi Kolei należy rozumieć koleje państwowe oraz inne pozostające w zarządzie państwowym.

§  2.
Bliższe określenie zadań Głównej inspekcji Kolejowej i sposobu jej działania nastąpi w oddzielnym regulaminie wydanym przez Ministra Kolei.
§  3.
do art. 7.

Przełożonymi urzędników inspekcyjnych Głównej Inspekcji Kolejowej, według których wskazań, mają oni wykonywać służbą są: Minister Kolei oraz główny inspektor.

§  4.
do art. 8.

Główna Inspekcja Kolejowa, względnie urzędnik inspekcyjny, ma prawo zwracać się bezpośrednio do wszelkich urzędów państwowych, a w szczególności do władz administracyjnych, względnie policyjnych I i II instancji (wojewodów, starostów, na obszarze b. zaboru rosyjskiego: komisarzów rządu, b. zaboru austrjackiego: dyrekcji policji i magistratów miast o własnym statucie odnośnie do poruczonego im zakresu działania, b. zaboru pruskiego: prezydentów miast wydzielonych z powiatów, w województwie poznańskiem: do komisarzy obwodowych, w województwie pomorskiem: do wójtów). Poszczególnym urzędnikom inspekcyjnym prawo to służy tylko w wypadkach niecierpiących zwłoki. Pozatem tryb znoszenia się z policją państwową reguluje art. 14 ustawy z dnia 24 lipca 1919 r. o policji państwowej (Dz. P. P. P. № 61, poz. 363).

§  5.
do art. 10.

Władze administracyjne, względnie policyjne, wymienione w § 4 niniejszego rozporządzenia, są obowiązane w ramach istniejących w poszczególnych dzielnicach Rzeczypospolitej przepisów w postępowaniu administracyjnym, wzywać na umotywowane żądanie Głównej Inspekcji Kolejowej względnie urzędnika inspekcyjnego, osoby, o których mowa w art. 10 ustawy, do stawienia się; bądź przed nimi, bądź przed urzędnikiem inspekcyjnym Głównej Inspekcji Kolejowej.

Przesłuchanie przeprowadzać winien z reguły urzędnik inspekcyjny.

O ile wezwana osoba odmówi zeznań przed urzędnikiem inspekcyjnym, albo dokonania przez niego przesłuchania z jakichkolwiek bądź powodów okaże się niemożliwe, władze administracyjne, względnie policyjne, przeprowadzają przesłuchanie w celu ustalenia okoliczności wskazanych przez Inspekcję.

§  6.
do art. 13.

Bezpośrednia interwencja i załatwianie spraw przez organy inspekcyjne Głównej Inspekcji Kolejowej polegają na stwierdzaniu istotnego stanu rzeczy we wszelkich wypadkach, będących przedmiotem badania, oraz na zwracaniu uwagi właściwym czynnikom na stwierdzone przez siebie usterki i braki.

Przy wykonywaniu swych zadań organa inspekcyjne winny wystrzegać się wszystkiego, co przekracza zakres kontroli i wstrzymać się od wydawania bezpośrednich zarządzeń.

Natomiast organom inspekcyjnym Głównej Inspekcji Kolejowej służy prawo przekonania się, czy odnośne zarządzenia, potrzebne dla usunięcia zauważonych przez nie nieprawidłowości, zostały ze strony powołanych do tego czynników faktycznie poczynione. W razie stwierdzenia niewydania lub niewykonania tych zarządzeń, Główna Inspekcja uwiadamia o tem Ministra Kolei.

§  7.
do art. 16.

Obowiązek Ministerstwa Kolei i innych władz kolejowych bezzwłocznego komunikowania wszelkich swych zarządzeń Głównej Inspekcji Kolejowej polega na stałem podawaniu do wiadomości Głównej Inspekcji Kolejowej odpisów wszelkich zasadniczych zarządzeń charakteru ogólnego, mających wpływ na gospodarkę kolejową jako też wszelkich opracowanych przez te władze instrukcyj i przepisów służbowych.

§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życia z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.44.275

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy z dnia 14 grudnia 1925 r. o Głównej Inspekcji Kolejowej.
Data aktu: 23/04/1926
Data ogłoszenia: 11/05/1926
Data wejścia w życie: 11/05/1926