Organizacja Państwowego Monopolu Tytoniowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 27 listopada 1926 r.
o organizacji Państwowego Monopolu Tytoniowego.

Na podstawie art. 19 i 62 ustawy z dnia 1 czerwca 1922 r. o Monopolu Tytoniowym (Dz. U. R. P. № 47 poz. 409) zarządza się co następuje:
§  1.
Minister Skarbu pełni funkcje naczelnej władzy Państwowego Monopolu Tytoniowego przy pomocy podległych mu właściwych władz i organów skarbowych.
§  2.
Minister Skarbu:
a)
decyduje w sprawach projektów ustaw i rozporządzeń ogłaszanych w Dzienniku Ustaw,
b)
mianuje na wniosek Dyrektora Polskiego Monopolu Tytoniowego Vice-Dyrektorów i innych urzędników Polskiego Monopolu Tytoniowego V, VI i VII st. służbowego, oraz przyznaje pracownikom kontraktowym wynagrodzenie umowne równe uposażeniu urzędników państwowych V i VI stopnia służbowego,
c)
mianuje Członków Komitetu Doradczego i Komisji Rewizyjnej dla Polskiego Monopolu Tytoniowego,
d)
decyduje w sprawach, co do których nie osiągnięto uzgodnienia między Komitetem Doradczym Polskiego Monopolu Tytoniowego, a Dyrekcją tegoż Monopolu,
e)
decyduje w poszczególnych sprawach, które sobie do aprobaty zastrzeże.

Ponadto Minister Skarbu decyduje w sprawach w Statucie Polskiego Monopolu Tytoniowego jemu zastrzeżonych, oraz zatwierdza wnioski przedstawione przez Dyrektora Polskiego Monopolu Tytoniowego w sprawach:

1)
ustalania wysokości podatku konsumpcyjnego od wyrobów tytoniowych, przywożonych z zagranicy, a pobieranego pod nazwą należytości monopolowej,
2)
ustalania warunków udzielania koncesyj na plantacje tytoniowe,
3)
ustalania cen sprzedaży wyrobów tytoniowych i prowizji dla sprzedawców tychże,
4)
ustalania cen taryfowych, po których plantatorzy winni są cały zapas wyprodukowanego tytoniu odsprzedawać Monopolowi Tytoniowemu,
5)
dotyczących ogólnego planu eksploatacji Monopolu Tytoniowego, oraz jego fabryk i zakładów (art. 17 ustawy),
6)
dotyczących planu finansowego, obrachunków rocznych, obrachunku zysków i strat, oraz bilansu.

W sprawach powyżej określonych Minister Skarbu decyduje po wysłuchaniu opinji właściwego organu Ministerstwa Skarbu.

§  3.
Ministerstwo Skarbu:
1)
wydaje zezwolenia na wytwarzanie, nabywanie, przywóz z zagranicy i sprzedaż artykułów służących do palenia pod postacią surogatów tytoniowych,
2)
wydaje zarządzenia w sprawach zwalczania przemytnictwa tytoniu i innych naruszeń postanowień ustawy o Monopolu Tytoniowym,
3)
rozstrzyga zażalenia stron przeciw zarządzeniom władz i urzędów skarbowych, dotyczących udzielania koncesyj na hurtowną i detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych,
4)
załatwia sprawy, przewidziane w art. 15 ustawy, a dotyczące umów prywatnych o nabycie, obciążenie lub zmianę takich praw, do których wykonywania wymaga się zezwolenia władz skarbowych, oraz sprawy, dotyczące zajęcia egzekucyjnego wspomnianych praw, urządzeń, przyrządów i materjałów, które służą do wykonywania koncesyj,
5)
załatwia w toku istancji sprawy wyszczególnione w art. 9, 10 i 11 ustawy.

We wszystkich sprawach wyżej pod 1 - 5 wyszczególnionych, Ministerstwo Skarbu zasięgać będzie opinji Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.

§  4.
Jako organ kontrolujący i działający z ramienia Ministra Skarbu ustanawia się przy Ministerstwie Skarbu Komisję Rewizyjną dla Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Komisja Rewizyjna Polskiego Monopolu Tytoniowego składa się. z trzech członków, mianowanych do odwołania przez Ministra Skarbu z pośród urzędników Ministerstwa Skarbu, lub osób postronnych. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, pozostająca z Polskim Monopolem Tytoniowym w stosunkach handlowych.

§  5.
Na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wyznacza Minister Skarbu jednego z członków, będącego urzędnikiem Ministerstwa Skarbu. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej jest odpowiedzialny w równej mierze z Dyrektorem Polskiego Monopolu Tytoniowego, w razie zaniedbania podjęcia kroków zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłości i nadużyć.
§  6.
Członkowie Komisji Rewizyjnej obowiązani są zachować tajemnicę o wszystkiem co dotyczy interesów Polskiego Monopolu Tytoniowego. Udowodnione niedochowanie tajemnicy powoduje wykluczenie z Komisji i niemożność ponownego mianowania.
§  7.
Komisja Rewizyjna rozpatruje bilans Polskiego Monopolu Tytoniowego i przedstawia w ciągu jednego miesiąca Ministrowi Skarbu wniosek o zatwierdzenie.
§  8.
Komisja Rewizyjna po uprzedniem porozumieniu się z Dyrektorem Polskiego Monopolu Tytoniowego ma prawo w każdym czasie dokonywać rewizji Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego; rewizję zaś zakładów Komisja Rewizyjna przeprowadza według własnego uznania. Komisja ma prawo żądać od Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego wszelkich wyjaśnień i ma prawo przeglądania ksiąg, dokumentów i korespondencji tejże Dyrekcji, oraz wglądania w gospodarkę podwładnych jej zakładów.

Przewodniczący Komisji składa miesięcznie sprawozdania Ministrowi Skarbu tak z czynności Komisji Rewizyjnej jak i z postępu pracy w Monopolu Tytoniowym. Odpisy tych sprawozdań podaje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Akcyz i Monopolów Ministerstwa Skarbu i Dyrektorowi Polskiego Monopolu Tytoniowego.

W razie stwierdzenia nadużyć Komisja Rewizyjna ma prawo wydawać doraźne zarządzenia zmierzające do zapobieżenia stratom Skarbu Państwa, a o ich treści komunikować na piśmie Ministrowi Skarbu i Dyrektorowi Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Podwładne organa Polskiego Monopolu Tytoniowego obowiązane są udzielać członkom Komisji Rewizyjnej wszelkich wyjaśnień. Na życzenie organów Polskiego Monopolu Tytoniowego mają Członkowie Komisji Rewizyjnej potwierdzić pisemnie żądanie wyjaśnień.

§  9.
Zakres działania Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego określa rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 30 maja 1923 r. (Dz. U. R. P. № 65 poz. 507).
§  10.
Władze i urzędy skarbowe załatwiają w zakresie Monopolu Tytoniowego sprawy określone w art. 13, 14, 15 i 20 ustawy, zaś władze i urzędy celne sprawy określone w art. 9, 10 i 11 ustawy.
§  11.
Władze i urzędy skarbowe, oraz władze i urzędy celne i podległe im organa wykonawcze obowiązane są współdziałać z Dyrekcją Polskiego Monopolu Tytoniowego w zakresie ustalonym i w przyszłości ustalić się mającym specjalnemi rozporządzeniami Ministra Skarbu.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Z dniem tym tracą moc obowiązującą postanowienia rozporządzenia w § 9 wyszczególnionego, o ile są sprzeczne z niniejszem rozporządzeniem.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.127.742

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja Państwowego Monopolu Tytoniowego.
Data aktu: 27/11/1926
Data ogłoszenia: 29/12/1926
Data wejścia w życie: 29/12/1926