Organizacja Państwowego Monopolu Tytoniowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 27 listopada 1926 r.
o organizacji Państwowego Monopolu Tytoniowego.

Na podstawie art. 19 i 62 ustawy z dnia 1 czerwca 1922 r. o Monopolu Tytoniowym (Dz. U. R. P. № 47 poz. 409) zarządza się co następuje:
§  1.
Minister Skarbu pełni funkcje naczelnej władzy Państwowego Monopolu Tytoniowego przy pomocy podległych mu właściwych władz i organów skarbowych.
§  2.
Minister Skarbu:
a)
decyduje w sprawach projektów ustaw i rozporządzeń ogłaszanych w Dzienniku Ustaw,
b)
mianuje na wniosek Dyrektora Polskiego Monopolu Tytoniowego Vice-Dyrektorów i innych urzędników Polskiego Monopolu Tytoniowego V, VI i VII st. służbowego, oraz przyznaje pracownikom kontraktowym wynagrodzenie umowne równe uposażeniu urzędników państwowych V i VI stopnia służbowego,
c)
mianuje Członków Komitetu Doradczego i Komisji Rewizyjnej dla Polskiego Monopolu Tytoniowego,
d)
decyduje w sprawach, co do których nie osiągnięto uzgodnienia między Komitetem Doradczym Polskiego Monopolu Tytoniowego, a Dyrekcją tegoż Monopolu,
e)
decyduje w poszczególnych sprawach, które sobie do aprobaty zastrzeże.

Ponadto Minister Skarbu decyduje w sprawach w Statucie Polskiego Monopolu Tytoniowego jemu zastrzeżonych, oraz zatwierdza wnioski przedstawione przez Dyrektora Polskiego Monopolu Tytoniowego w sprawach:

1)
ustalania wysokości podatku konsumpcyjnego od wyrobów tytoniowych, przywożonych z zagranicy, a pobieranego pod nazwą należytości monopolowej,
2)
ustalania warunków udzielania koncesyj na plantacje tytoniowe,
3)
ustalania cen sprzedaży wyrobów tytoniowych i prowizji dla sprzedawców tychże,
4)
ustalania cen taryfowych, po których plantatorzy winni są cały zapas wyprodukowanego tytoniu odsprzedawać Monopolowi Tytoniowemu,
5)
dotyczących ogólnego planu eksploatacji Monopolu Tytoniowego, oraz jego fabryk i zakładów (art. 17 ustawy),
6)
dotyczących planu finansowego, obrachunków rocznych, obrachunku zysków i strat, oraz bilansu.

W sprawach powyżej określonych Minister Skarbu decyduje po wysłuchaniu opinji właściwego organu Ministerstwa Skarbu.

§  3.
Ministerstwo Skarbu:
1)
wydaje zezwolenia na wytwarzanie, nabywanie, przywóz z zagranicy i sprzedaż artykułów służących do palenia pod postacią surogatów tytoniowych,
2)
wydaje zarządzenia w sprawach zwalczania przemytnictwa tytoniu i innych naruszeń postanowień ustawy o Monopolu Tytoniowym,
3)
rozstrzyga zażalenia stron przeciw zarządzeniom władz i urzędów skarbowych, dotyczących udzielania koncesyj na hurtowną i detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych,
4)
załatwia sprawy, przewidziane w art. 15 ustawy, a dotyczące umów prywatnych o nabycie, obciążenie lub zmianę takich praw, do których wykonywania wymaga się zezwolenia władz skarbowych, oraz sprawy, dotyczące zajęcia egzekucyjnego wspomnianych praw, urządzeń, przyrządów i materjałów, które służą do wykonywania koncesyj,
5)
załatwia w toku istancji sprawy wyszczególnione w art. 9, 10 i 11 ustawy.

We wszystkich sprawach wyżej pod 1 - 5 wyszczególnionych, Ministerstwo Skarbu zasięgać będzie opinji Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.

§  4.
Jako organ kontrolujący i działający z ramienia Ministra Skarbu ustanawia się przy Ministerstwie Skarbu Komisję Rewizyjną dla Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Komisja Rewizyjna Polskiego Monopolu Tytoniowego składa się. z trzech członków, mianowanych do odwołania przez Ministra Skarbu z pośród urzędników Ministerstwa Skarbu, lub osób postronnych. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, pozostająca z Polskim Monopolem Tytoniowym w stosunkach handlowych.

§  5.
Na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wyznacza Minister Skarbu jednego z członków, będącego urzędnikiem Ministerstwa Skarbu. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej jest odpowiedzialny w równej mierze z Dyrektorem Polskiego Monopolu Tytoniowego, w razie zaniedbania podjęcia kroków zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłości i nadużyć.
§  6.
Członkowie Komisji Rewizyjnej obowiązani są zachować tajemnicę o wszystkiem co dotyczy interesów Polskiego Monopolu Tytoniowego. Udowodnione niedochowanie tajemnicy powoduje wykluczenie z Komisji i niemożność ponownego mianowania.
§  7.
Komisja Rewizyjna rozpatruje bilans Polskiego Monopolu Tytoniowego i przedstawia w ciągu jednego miesiąca Ministrowi Skarbu wniosek o zatwierdzenie.
§  8.
Komisja Rewizyjna po uprzedniem porozumieniu się z Dyrektorem Polskiego Monopolu Tytoniowego ma prawo w każdym czasie dokonywać rewizji Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego; rewizję zaś zakładów Komisja Rewizyjna przeprowadza według własnego uznania. Komisja ma prawo żądać od Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego wszelkich wyjaśnień i ma prawo przeglądania ksiąg, dokumentów i korespondencji tejże Dyrekcji, oraz wglądania w gospodarkę podwładnych jej zakładów.

Przewodniczący Komisji składa miesięcznie sprawozdania Ministrowi Skarbu tak z czynności Komisji Rewizyjnej jak i z postępu pracy w Monopolu Tytoniowym. Odpisy tych sprawozdań podaje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Akcyz i Monopolów Ministerstwa Skarbu i Dyrektorowi Polskiego Monopolu Tytoniowego.

W razie stwierdzenia nadużyć Komisja Rewizyjna ma prawo wydawać doraźne zarządzenia zmierzające do zapobieżenia stratom Skarbu Państwa, a o ich treści komunikować na piśmie Ministrowi Skarbu i Dyrektorowi Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Podwładne organa Polskiego Monopolu Tytoniowego obowiązane są udzielać członkom Komisji Rewizyjnej wszelkich wyjaśnień. Na życzenie organów Polskiego Monopolu Tytoniowego mają Członkowie Komisji Rewizyjnej potwierdzić pisemnie żądanie wyjaśnień.

§  9.
Zakres działania Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego określa rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 30 maja 1923 r. (Dz. U. R. P. № 65 poz. 507).
§  10.
Władze i urzędy skarbowe załatwiają w zakresie Monopolu Tytoniowego sprawy określone w art. 13, 14, 15 i 20 ustawy, zaś władze i urzędy celne sprawy określone w art. 9, 10 i 11 ustawy.
§  11.
Władze i urzędy skarbowe, oraz władze i urzędy celne i podległe im organa wykonawcze obowiązane są współdziałać z Dyrekcją Polskiego Monopolu Tytoniowego w zakresie ustalonym i w przyszłości ustalić się mającym specjalnemi rozporządzeniami Ministra Skarbu.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Z dniem tym tracą moc obowiązującą postanowienia rozporządzenia w § 9 wyszczególnionego, o ile są sprzeczne z niniejszem rozporządzeniem.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.127.742

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja Państwowego Monopolu Tytoniowego.
Data aktu: 27/11/1926
Data ogłoszenia: 29/12/1926
Data wejścia w życie: 29/12/1926