Zmiany w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 23 października 1926 r.
w sprawie zmian w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

Na mocy art. 4, punkt 7 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57 poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
§  1.
W przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych (Dz. U. Rz. N. z r. 1904 № 47), obowiązujących dotychczas w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach, wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:
1)
§ 54 punkt 5 oznaczonych przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

Skład pociągów towarowych nie powinien przekraczać norm poniżej wskazanych;

a)
w pociągach towarowych na hamulcach zespolonych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości do 50 km./g. - 150 osi przy szybkości do 55 km./g. - 120 osi
" " od 51 do 65 km./g. - 120 osi
b)
w pociągach towarowych na hamulcach ręcznych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości do 35 km./g. - 150 osi przy szybkości do 35 km./g. - 120 osi
" " od 36 do 50 km/g. - 120 osi
" " " 51 " 55 " - 100 "
" " " 56 " 60 " - 80 "

Jeżeli w składzie pociągu towarowego znajdują się czteroosiowe wagony typu amerykańskiego należy przy obliczaniu powyższej dopuszczalnej ilości osi w pociągu, liczyć każdy taki czteroosiowy wagon jako trzyosiowy.

2)
§ 55 p. 3 przepisów o budowie i ruchu na kolejach żelaznych uzupełnia się w końcu ustępem następującym:

"Przy ustalaniu ilości hamulców czynnych w pociągach idących na hamulcach ręcznych należy hamowany (obsadzony) wagon czteroosiowy typu amerykańskiego liczyć za dwie czynne osie hamowane"

3) 1
§ 56 oznaczonych wyżej przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

W końcu pociągu pasażerskiego idącego na hamulcach zespolonych w granicach dopuszczalnego składu (§ 54 p. 4) pod warunkiem odpowiedniej ilości hamulców czynnych (§ 55 p. 9) mogą być doczepiane wagony, nie włączone do hamulca zespolonego, w ilości następującej:

na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości pociągu do 35 km./g. - 30 osi przy szybkości pociągu do 35 km./g. - 30 osi
" " od 36 do 50 km/g. - 20 osi " " od 35 do 50 " - 20 "
" " " 51 " 60 " - 12 "
" " " 61 " 80 " - 6 "
Przy szybkości pociągu ponad 80 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane. Przy szybkości pociągu ponad 50 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1926 r.
1 § 1 pkt 3 zmieniony przez obwieszczenie z dnia 14 grudnia 1926 r. w sprawie sprostowania błędu (Dz.U.26.124.724).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.116.673

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.
Data aktu: 23/10/1926
Data ogłoszenia: 25/11/1926
Data wejścia w życie: 01/12/1926