Zmiany i uzupełnienia Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 18 października 1924 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o zmianach i uzupełnieniach Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy art. 4 punk. 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) zarządza się co następuje:
§  1.
We "Wstępie" do Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134) w ust. II po wyrazach "odległość przewozu" zdania pierwszego dodaje się: "bez względu na to, czy dane koleje państwowe stykają się z sobą, czy też są oddzielone koleją prywatną lub zagraniczny".
§  2.
W części II "Postanowienia taryfowe"

Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134) wprowadza się zmiany następujące:

W punk. 4 w wierszu trzecim minimalną normę wagi przesyłek pośpiesznych zmienia się z 30 (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 52, poz. 531) na 20 kg., a przesyłek zwyczajnych-z 50 na 30 kg.

W punk. 17 dodaje się ust. j) treści następującej: "j) naczynia blaszane, cynkowane lub emaljowane oraz pudła i puszki (z gr. 65)".

W punk. 34 w ust. b) po słowie "odbiorca" dodaje się "pierwotnej przesyłki towaru".

W punk. 66 w poz. "lustra w ramach" numer grupy zmienia się z 119 na 105, a w poz. "obrazy w ramach" z 119 na 112 (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 66, poz. 646).

W "Wykazie opłat dodatkowych" w punk. 1 ust. e) opłaty za karty rejestracyjne obniża się z 10 na 5 groszy i z 15 na 10 groszy.

§  3.
W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134) wprowadza się zmiany następujące:

W gr. 8 "Nasiona i t. d." po słowach "tej grupy" dodaje się: "w tej liczbie' nasiona buraczane", a klasę wagonową "VI" zmienia się na "V".

W gr. 16 "Oleje i t. d." w poz. a) i b) klasę Wagonową V zmienia się na IV.

W gr. 33 "Tłuszcze zwierzęce" w poz. a), b) i c) klasę wagonową V zmienia się na IV.

W gr. 43 "Wyroby z drzewa" w poz. i) dodaje się nazwę "oraz ramy okienne oszklone". Pozatem przy poz. e) w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych obok klasy III dodaje się odsyłacz: "3)", a w uwadze 3) do gr. 42 po słowach "półki i stojaki"' dodaje się słowa: "ramy okienne oszklone i nie-oszklone".

W gr. 45 "Masa drzewna i t. d." nomenklatura otrzymuje układ następujący:

"Wszystkie przedmioty tej grupy:

1) w stanie suchym II - VII,

2) w stanie mokrym II - VIII".

W gr. 55 "Kamienie i t. d." w poz. a) p. 2)

dodaje się w końcu "oraz łupek dachowy".

W gr. 65 "Wyroby z żelaza i t. d." w poz. a) po słowach "dźwigary mostowe" dodaje się "konstrukcje żelazne wszelkie". Pozatem przy tejże poz. a) w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych obok kl. II dodaje się odsyłacz: "4)", a w rubryce "Uwagi" dodaje się uwagę 4) o brzmieniu następującem:

"4) Za beczki (kufy) żelazne, próżne, przewoźne przy przesyłkach drobnych (zwyczajnych lub pośpiesznych) oblicza się według taryfy, podwyższonej o 50%".

W gr. 66 "Maszyny, aparaty i t. d." przy poz. a) w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych obok klasy III dodaje się odsyłacz: "3)", a w rubryce "Uwagi" dodaje się uwagę 3) do gr. 66 o brzmieniu następującem: "3) Za przesyłki maszyn rolniczych następujących: siewników do ziarna i nawozów, wialni, sortowników (tryjerów), żniwiarek, elewatorów do słomy i siana, przewoźne przy przesyłkach drobnych (zwyczajnych lub pośpiesznych) oblicza się według taryfy, podwyższonej o 50%".

W gr. 68 "Wyroby z innych metali i t. d" przy poz. a) w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych obok klasy 1 dodaje się odsyłacz: "2)".

W gr. 69 "Artykuły przemysłu elektrotechnicznego" przy poz. b) w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych obok klasy I dodaje się odsyłacz: "2)", a w rubryce "Uwagi" dodaje się uwagę 2) do gr. 68 i 69 o brzmieniu następującem: "2) Za kadzie aluminjowe i lampki elektryczne (żarówki) przewoźne przy przesyłkach drobnych (zwyczajnych lub pośpiesznych) oblicza się według taryfy, podwyższonej o 50%".

W gr. 70 "Pierwiastki chemiczne i t. d." w poz. i) po słowach "sole chromowe" dodaje się "(dwuchromian potasu i t. p.), chloran potasu, dwusiarczan potasu", a w poz. k) po słowach "siarczek węgla" dodaje się "węglan wapnia".

W gr. 72 "Barwniki i t. d." w poz. a) po słowie "surowe" dodaje się "bez opakowania albo".

W gr. 78 "Mydło i t. d." dodaje się nową pozycję "d) Proszek do prania II--V".

W gr. 105 "Meble i t. d." w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych obok klasy 11 dodaje się odsyłacz: "2)".

W gr. 112 "Obrazy i t. d." w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych obok klasy I dodaje się odsyłacz: "2)", a w uwadze 2 do gr. 113 słowa: "Za wózki dziecinne" zmienia się na: "Za lustra w ramach, obrazy w ramach i wózki dziecinne".

§  4.
W części V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

W tar. wyj. № 3 na przewóz materjałów drzewnych w ust. 2 "Opłaty" dodaje się uwagę treści następującej: "Uwaga. Przy przesyłkach załadowanych do wagonów 30-tonnowych i przewożonych na odległość powyżej 300 km. opłaty powyższe obniża się o 10%".

W tar. wyj. № 4 na przewóz kamieni w tytule taryfy po słowach "(szabru, szutru)" dodaje się "płyt chodnikowych".

W tar. wyj. № 6-a na przewóz węgla (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303 i Na 52, poz. 531) w ust. 2 "Opłaty" kl. D zmienia się na kl. E. W zdaniu ostatniem po słowie "krytych" dodaje się "oraz 30-tonnowych niekrytych". Odległość z 400 km. zmienia się na 300 km.

W tar. wyj. № 6-b na przewóz węgla w ust. 2 "Opłaty" w zdaniu ostatniem po słowie "krytych" dodaje się "oraz 30-tonnowych niekrytych". Odległość z 400 km. zmienia się na 300 km.

W tar. wyj. № 6-d na przewóz miału (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303 i № 52, poz. 531) w ust. 2 "Opłaty" kl. E zmienia się kl. F. W zdaniu ostatniem po słowie "krytych" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 77, poz. 752) dodaje się "oraz 30-tonnowych niekrytych". Odległość z 400 km. zmienia się na 300 km.

W tar. wyj. № 7 na przewóz rud w tytule taryfy skreśla się wyraz: "żelaza oraz przecinek".

W tar. wyj. № 12 na przewóz nawozów w ust. 1 "Obszar ważności" po słowach "Od wszystkich stacyj" dodaje się" "oprócz stacyj granicznych (z wyjątkiem stacji Chorzów)".

W tar. wyj. № 15 na przewóz przetworów naftowych w ust. 1 "Obszar ważności* włącza się nowe stacje nadania: "Sopów, Lisko-Łukawica i Olszanica".

W tar. wyj. № 18 na przewóz rudy (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 52, poz. 531) ust. 1 "Obszar ważności otrzymuje brzmienie: "Od stacji Zdołbunów do wszystkich stacyj granicznych".

W tar. wyj. № 29 na przewóz mąki (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 84, poz. 815) w ust. 1 "Obszar ważności" po słowie "polskich" dodaje się: "oprócz stacyj granicznych i stacji Gdańsk".

Wpowadzą się nową taryfę wyjątkową o brzmieniu następującem:

"TARYFA WJĄTKOWA № 30.

Ma przewóz wytłoków buraczanych (wysłodków)

(z gr. 17).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według kl. G tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych".

W tar. wyj. II na wywóz wyrobów ze szkła w ust. 2 "Opłaty" w p. a) po słowie "ceramicznych" dodaje się "oraz szkła w taflach", a nadto wprowadza się nowy punkt c):

"c) przy przesyłkach, owiniętych w słomę, siano lub papier i związanych w paczki: wyrobów szklanych i porcelanowych-według klasy VI, innych wyrobów ceramicznych-według klasy VII",

W tar. wyj. V na wywóz przetworów naftowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184 i Na 30, poz. 303) w ust. 3-im "Warunki stosowania" p. (3) zmienia się w sposób następujący:

"(3). O ile przesyłki do Gdańska i Gdyni będą adresowane do następujących organizacyj sprzedaży olejów mineralnych w Gdańsku lub Gdyni: Polmin, Polnaft, Dąbrowa, Nobel i Baltoil, przewoźne oblicza się już przy nadaniu w wysokości 50% opłat według klas normalnych, względnie 50% opłat Gdańsk-loco i Gdynia-loco tablicy stacyjnej do tar. wyj. V. Pozostałą różnicę pomiędzy tak pobranemi opłatami, a opłatami eksportowemi, wypłaca się po udowodnieniu wywozu przetworów naftowych z Gdańska lub Gdyni zagranicę, sposobem, przewidzianym w ustępie (2)-im "Warunków stosowania".

Wyżej wymienione organizacje sprzedaży w Gdańsku i w Gdyni składają Ministerstwu Kolei deklarację, obowiązującą je:

a)
do przedkładania Dyrekcji P. K. P. w Gdańsku miesięcznych, potwierdzonych przez miejscowy Urząd celny wykazów, zawierających ilość, jakość i pochodzenie (z której mianowicie rafinerji) przetworów naftowych, które opuściły skład danej organizacji sprzedaży na inny użytek, a nie na wywóz za granicę celną.
b)
do wyrównania dla tych przetworów różnic pomiędzy opłatą uiszczoną, a opłatą według taryfy do Gdańska lub Gdyni-loco nie później, niż ostatniego dnia miesiąca, w którym dane ilości przetworów opuściły skład odnośnej organizacji sprzedaży* Przy obliczaniu różnicy miarodajną będzie taryfa, obowiązująca w dniu wypłaty różnicy".

W tar. wyj. VI na wywóz węgla (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303) w ust. 2 "Opłaty* w zdaniu pierwszem po słowie "wyjątkowych" dodaje się "za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w. m. Gdańska". Zdanie, rozpoczynające się od słów: "Przy załadowaniu węgla"... aż do końca skreśla się. W zdaniu następnem klasę E (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 77, poz. 752") zmienia się na klasę F, zaraz zaś po tem zdaniu wstawia się nowe: "Przy załadowaniu węgla lub miału do wagonów krytych oraz do wagonów 30-tonnowych niekrytych opłaty powyższe obniża się o 10%, a przy przewozie na odległość powyżej 300 km.-o 15%".

W tar. wyj. VII za przewóz rudy w tytule taryfy po słowie "pirytów" dodaje się "wypałków pirytowych", a w ust. 2 "Opłaty" po ostatnich słowach zdania pierwszego "w. m. Gdańska" dodaje się nowe zdanie: "Przy załadowaniu rudy do wagonów 30-tonnowych opłaty powyższe obniża się o 10%, a przy przewozie na odległość powyżej 300 km.-o 15%".

W tar. wyj. VIII na wywóz materjałów drzewnych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303), w ust. 2 "Opłaty" dodaje się w końcu uwagę: "Uwaga. Przy przesyłkach, załadowanych do wagonów 30-tonnowych i przewożonych na odległość powyżej 300 km. opłaty powyższe obniża się o 10%, a powyżej 500 km.-15%".

W tar. wyj. VI, VII, VIII, XVII, XXI, XXII; XXV! i XXX w ust. 2 "Opłaty" zdanie ostatnie, rozpoczynające się od słów "Opłaty do (względnie od) stacji Gdynia...." (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 82, poz. 793), otrzymuje nowe brzmienie: "Opłaty do (względnie od) stacji Gdynia i Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do (względnie od) stacji Gdańsk-Neufahrwasser".

W tar. wyj. X na wywóz cementu w ust. 2 .Opłaty" dodaje się w końcu zdanie: "Opłaty do stacji Gdynia i Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do stacji Gdańsk-Neufahrwasser".

W tar. wyj. XIV na tranzytowy przewóz przetworów naftowych, w ust. 1 "Obszar ważności" zamiast słów: "i Zbąszyniem" wstawia się zdanie: "i do wszystkich stacyj granicznych z Niemcami".

Tar. wyj. XV na wywóz zboża i XXIX na tranzyt zboża (Dz. U. R. P. z 1924 r. №a 77, poz. 752)-skreśla się.

W tar. wyj. XXXI na wywóz soli potasowych (Dz. U. R. P. 1924 r. № 82, poz. 793) w tytule taryfy dodaje się w końcu "oraz karbidu (z gr. 70)". W ust. 2 "Opłaty" wprowadza się nowy punkt c):

"c) za karbid-według klasy VI".

Wprowadza się nową taryfę wyjątkową o brzmieniu następującem:

"TARYFA WYJĄTKOWA XXXII.

Na wywóz zagranicę płyt kamiennych (z gr. 55).

1. Obszar ważności. Od stacji Trembowla do granicy Państwa pod Śniatynem Załuczem.

2. Opłaty. Przewoźne za, przesyłki całowagonowe oblicza się według stawek klasy IX rubryka b) bez względu na ładowność wagonu".

§  5.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1924 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024