Zmiana postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 5 maja 1924 r.
w przedmiocie zmiany postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do rozporządzenia Ministra Kolei Żelalaznych z dnia 14 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 83, poz. 746 i № 104, poz. 962 z 1922 r., oraz № 46, poz. 314 z 1923 r.) wprowadza się następujące zmiany:

A.

Postanowienia przewozowe.

a)
W punkcie 2) Do artykułu 6 (Treść listu przewozowego) w ustępie b):

1) pierwsze dwa zdania rozpoczynające się od słowa "Nadawca i t d. aż do słów: nie przyjmuje się", zastąpić brzmieniom następującem: "Nadawca ma wskazać w liście przewozowym graniczne stacje przejściowe, z. jednego państwa do drugiego";

2) w spisie granicznych stacyj przejściowych pod 1) po słowach "Tĕšsin (Cieszyn)" skreślić słowa "státni nadraži (gł. dworzec)", a pod 2) nazwą stacji austrjackiej "Laa Bundesbahnhof" zmienić na "Laa a. d. Thaya";

3) w przedostatnim zdaniu skreślić słowa "1) w komunikacji bezpośredniej i t. d. aż do słów Herby; 2)";

b)
w punkcie 4) Do artykułu 9 (Cechowanie przesyłek) uwagę na dole stronicy zastąpić następująco:

"*Uwaga. Za zaopatrzenie przesyłki (w zastępstwie nadawcy) w adres odbiorcy pobiera się na stacji polskiej od każdej sztuki przesyłki 25 jednostek taryfowych;

c)
w punkcie 6) Do artykułu 11 (Obliczanie przewoźnego) w ostatniem zdaniu drugiego ustępu skreślić słowa "na Polskim Śląsku Górnym i";
d)
rozdział B "Postanowienia taryfowe. Wagony prywatne" zastąpić brzmieniem następujące m:

"B. Postanowienia taryfowe.

Wagony prywatne.

1) Wagony prywatnych właścicieli są to wagony, przydzielone do taboru pewnej kolei i stanowiące własność firm prywatnych albo przez te firmy odnajęte do wyłącznego użytku na czas dłuższy od osoby trzeciej tub od kolei, mianowicie:

a) wagony kotły (cysterny, wagony-rezerwoary, wagony z trwale umocowanemi beczkami, zbiornikami, kadziami lub innemi naczyniami i wagony tanki);

b) inne wagony specjalnie urządzone do przewozu ściśle określonych towarów.

O przydzieleniu takich wagonów decyduje ten Zarząd kolejowy, do którego taboru wagon ma być włączony.

Do wagonów prywatnych nie wolno właścicielowi ładować innych towarów, jak te, do których przewozu są przeznaczone. Wagonów takich nie wolno używać do przewozu, innych towarów jak te, które są wyszczególnione niżej w punkcie 9.

2) Próżne wagony prywatnych właścicieli mają być nadawane do przewozu za międzynarodowemi listami przewozowemi.

3) Prawo rozporządzania, wagonem prywatnym służy wyłącznie właścicielowi, z wyjątkami wymienionemi w punktach 4 i 5.

Wagonem próżnym rozporządza właściciel wagonu za pomocą listu przewozowego, który ma jako nadawca podpisać i przesłać na stacjo, nadania wagonu próżnego.

4) Osoba trzecia, pragnąca nadać do przewozu wagon prywatny w stanie ładownym lub próżnym, obowiązana jest złożyć stacji nadania równocześnie z listem przewozowym pisemne zaświadczenie właściciel;-) o zgodzie jego co do danego przewozu.

Zaświadczenie właściciela nie jest wymagano w tych wypadkach, kiedy odbiorca wagonu, wysłanego przez właściciela w stanie próżnym, nadaje go w stanie załadowanym na tej samej stacji, na którą przybył wagon próżny.

Przez czas trwania takiego przewozu zawiesza się prawo właściciela zarządzania wagonem. Nadawca jest uprawniony do dawania wszelkich dodatkowych zleceń, przewidzianych w artykule 15 K. M., o ile są one w granicach wyże) wymienionego rozporządzenia dopuszczalne.

5) Odbiorca przesyłki, która przybyła w wagonie prywatnego właściciela, może rozporządzać wagonem tylko pod warunkiem okazania zaświadczenia, wymienionego w p. 4, ust. 1.

6) Kolej jest uprawniona, opróżnione wagony prywatne, nadeszłe w stanie ładownym, w braku odmiennego zlecenia właściciela-w myśl przepisów kolei uczestniczących w przewozie zwracać na stację macierzystą, na rachunek właściciela, sporządzając w jego imieniu odnośny list przewozowy. Jeśli stacja jest zmuszona według powyższego postanowienia sama sporządzić międzynarodowy list przewozowy na wagon próżny, powinna to uczynić jako mandatarjusz właściciela, w jego imieniu i na jego koszt, zawiadamiając równocześnie stację macierzystą poleconym listem służbowym, że wagon próżny odesłała z powrotem i z jakiej przyczyny. W tym wypadku za sporządzenie listu przewozowego liczy się następujące opłaty ekspedycyjne:

na stacji polskiej - 7 jednostek taryfowych

na stacji austrjackiej zgodnie z umową, zawartą z Rządem austrjackim - 1.000 koron austrjackich.

Tak samo postępuje kolej w tych wypadkach, kiedy wagon prywatny próżny, przybyły pod naładunek, nie będzie w ciągu 8 dni po przybyciu nadany w stanie ładownym - o ile w tym terminie nie nadejdzie odmienne zlecenie właściciela.

Nie dotyczy to jednak wagonów, stojących na bocznicach prywatnych.

7) Za szkodę, powstałą wskutek przekroczenia terminu dostawy wagonu próżnego, kolej odpowiada jedynie w granicach, przewidzianych w art. 40 (1), (2) i 41 K.M.

W razie przekroczenia terminu dostawy przesyłek, przewożonych w wagonach prywatnych, odpowiedzialność kolei nie zwiększa się z tytułu opóźnionego zwrotu wagonu.

8) Za zaginięcie lub uszkodzenie wagonu, prywatnego albo za zaginięcie części składowych wagonu, kolej odpowiada wyłącznie na podstawie warunków umowy o zaliczeniu wagonu do taboru danej kolei.

Terminy, przewidziane w art. 33 i 36 K. M, nie mają zastosowania do wagonów prywatnych.

Roszczenia o odszkodowania wolno zgłaszać tylko właścicielowi wagonu i to tylko do zarządu kolei macierzystej:

9) Do przewozu są tylko dopuszczone:

A. Wagony-kotły prywatnych właścicieli.

Postanowienia taryfowe kolei wysyłającej określają, jakie towary wolno przewozić w wagonach-kotłach prywatnych właścicieli.

B. Inne wagony prywatnych właścicieli.

Do przewozu w innych wagonach prywatnych są dopuszczone:

piwo, oraz używane, próżne beczki od piwa, ryby, oraz woda do przewozu ryb, mięso świeże i świeżo bite zwierzęta domowe. Przewoźne za te towary oblicza się według taryf wewnętrznych kolei uczestniczących w przewozie.

10) Ubezpieczenie dostawy próżnych wagonów prywatnych jest niedopuszczalne.

11) Przewóz próżnych wagonów prywatnych dokonywa się na podstawie taryf kolei uczestniczących w przewozie bezpłatnie albo według taryfy ulgowej, o ile na liście przewozowym poza wskazaniem odnośnych taryf zamieszczone są przez nadawcę dane następujące:

a) w rubryce "Nazwa towaru" - oznaczenie "wagon próżny" wraz z wyjaśnieniem przyczyny przewozu w stanie próżnym,

b) w rubryce "wagony" - cecha przynależności, numer wagonu i nazwa stacji macierzystej,

c) żądanie przewozu bezpłatnego albo zastosowania taryfy ulgowej przez użycie słów "przewieźć bezpłatnie albo według taryfy ulgowej (ze befördern frachtfrei oder gegen ermässigte Fracht)".

Do próżnych wagonów prywatnych, nadanych jako przesyłki pośpieszne stosuje się postanowienia i taryfy kolei uczestniczących w przewozie.

12) Wyznaczenie dozorcy do obsługi specjalnych urządzeń wagonów prywatnych (aparatów chłodniczych, zbiorników na wodę, urządzeń maszynowych i t. p.) jest obowiązkiem nadawcy albo odbiorcy.

13) Do spraw, nie objętych powyższemi przepisami, stosuje się postanowienia, zawarte w rozporządzeniu, wymienionym na wstępie".

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 maja 1924 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.40.434

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją.
Data aktu: 05/05/1924
Data ogłoszenia: 14/05/1924
Data wejścia w życie: 15/05/1924