Przepisy ogólne.
Powyższą deklarację lub zobowiązanie zastępuje ustne oświadczenie, złożone prze?, interesowanych komisarzowi ziemskiemu do protokółu, który składający oświadczenie winni podpisać względnie zaopatrzyć znakiem swej ręki.
W tych wypadkach komisarz ziemski winien zwrócić się bezpośrednio do miejscowego komisarza ochrony lasów, w celu uzyskania fachowej opinji. W razie konieczności w związku ze scaleniem gruntów, dokonania wyrębu istniejących drzewostanów, podpadających pod działanie ustaw o ochronie lasów, okręgowy urząd ziemski przed wniesieniem projektu scalenia na posiedzenie okręgowej komisji ziemskiej do zatwierdzenia (§ 82) winien uprzednio wyjednać zezwolenie okręgowej komisji ochrony lasów na projektowany wyręb.
Do art. 5.
Na terenie b. zaboru rosyjskiego za najniższą jednostko administracyjną w rozumieniu ustawy z dnia 31 lipca 1923 r. o scalaniu gruntów uważać, należy wioski, kolonje, osady, i miasta, które tworzą oddzielne gromady wioskowe lub miejskie, na pozostałym zaś obszarze Rzeczypospolitej Polskiej gminy katastralne.
Obszary dworskie (większe posiadłości ziemskie) należy włączać do obszaru scalenia w całości lub częściowo o ile zachodzi potrzeba zniesienia szachownicy zewnętrznej, a zwłaszcza t. zw. "enklaw", lub wyprostowania granic, scalanych gruntów od strony tych obszarów; również włączać należy do obszaru scalenia te grunty dworskie, które ulegają parcelacyjnej rozsprzedaży wśród uczestników scalenia (§ 19).
Do art. 6.
Wydzielanie poszczególnym uczestnikom równoważnika za wsączone do scalenia grunty opierać należy na zasadach następujących:
Jeśli warunki miejscowe nie wszędzie pozwalają na zastosowanie tego typu kolonji, można niektóre użytki zamykać oddzielną obwodnicą, lecz przy zachowaniu warunku aby odległość między poszczególnemi działkami była możliwie najmniejszą, a komunikacja dogodną.
W wypadkach nadzwyczajnych, usprawiedliwionych wyjątkowemi warunkami topograficznemi lub gleboznawczemi, może być dopuszczone wydzielenie niektórych wyników w dwóch oddzielnych działkach. Wszelkie dalsze rozdrabnianie jest bezwzględnie niedopuszczalne.
Działki gruntów ornych nieforemne, względnie wydłużone więcej niż dziesięciokrotnie w stosunku do ich szerokości, są niepożądane i tylko w wypadkach wyjątkowych, usprawiedliwionych względami gospodarczemi lub topograficznemi, mogą być stosowane. Działki innych użytków, o ile warunki topograficzne lub względy gospodarcze nie pozwalają na nadanie im formy wyżej przepisanej, mogą od niej odbiegać.
Wysokość dopłat określać należy w frankach złotych według kursu ustanowionego przez Ministra Skarbu oraz zgodnie z wskazaniami ustępuj 3-go art. 6 ustawy;
Do art. 7.
Gdy obszarem scalenia objęte zostały zarówno dziedzina uprawniona do korzystania z serwitutów, jak i dziedzina temi serwitutem! obciążona, można w umowie dobrowolnej, względnie w projekcie przymusowej likwidacji tych serwitutów, określać przypadające wynagrodzenie za serwituty w częściach idealnych całego obszaru scalenia lub jego części, względnie w hektarach dominującej na tyra obszarze klasy gruntów, z zastrzeżeniem, że umowa, względnie projekt przymusowej likwidacji, stają się wiążące dla stron dopiero po uprawomocnieniu się orzeczenia okręgowej komisji ziemskiej, zatwierdzającego projekt" scalenia.
W tych wypadkach na terenie b, zaboru rosyjskiego:
Wszelkie wspólnoty gruntowe na obszarze scalenia, o ile nadają się pod uprawę rolną lub łąkową, winny idee podziałowi pomiędzy uprawnionych do nich uczestników scalenia na zasadach ustalanych przez poszczególne rady uczestników scalenia (p. a) art. 21 ustawy).
Wspólnoty, nadające się wyłącznie do celów pastwiskowych, gospodarki leśnej, rybnej i t. p. lub inne grunty na skutek wyrażonego w tym celu żądania rady uczestników scalenia, mogą powyrównań i u granic pozostać we wspólnem władaniu, lecz użytkowanie takich wspólnot podlegać będzie przepisom statutów dla spółek pastwiskowych, leśnych i t. p., które podlegają zatwierdzaniu łącznie z projektem scalenia (p. d) § 78).
Na obszarze scalenia, składającym się z dwóch lub więcej jednostek administracyjnych, o ile wzglądy topograficzne nie stoją na przeszkodzie, ustanawianie nowych granic tych jednostek uzależniać należy od ilości i jakości gruntów posła-danych przez mieszkańców poszczególnych jednostek, miejsc na uwadze objęcie nową jednostką wszystkich gruntów przez nich posiadanych na obszarze scalenia, bez wzglądu na to, czy część tych gruntów przed scaleniem wchodziła w skład innych jednostek administracyjnych.
W wypadku niemożności utworzenia spółki wodnej okręgowy urząd ziemski ograniczy powyższe prace meljoracyjne do minimalnych podstawowych zabiegów, nieodzownych do racjonalnego zagospodarowania scalonych gruntów. Wykonanie tych prac z urzędu okręgowy urząd ziemski powierzać będzie biurom meljoracyjnym upoważnionym do tego przez Ministerstwo Rolnictwa i Dóbr Państwowych, na podstawie uprzednio przedłożonego w wyniku dokonanej ekspertyzy, kosztorysu tych robót, po wysłuchaniu opinji rady uczestników scalenia (p. c) art. 21 ustawy). Wykonanie prac, mających na celu zalesienia nieużytków okręgowy urząd ziemski dokona na podstawie uprzedniego porozumienia się z okręgowym urzędem ochrony lasów i po wysłuchaniu opinji rady uczestników scalenia.
Przeprowadzenie wyżej pomienionych prac melioracyjnych okręgowy urząd ziemski, na wniosek powiatowego urzędu ziemskiego, może przekazać radzie uczestników scalenia pod rygorami przewidzianemi w § 55 rozporządzenia niniejszego.
Grunty dworskie w ten sposób włączone do obszaru scalenia nie będą dzielone na gruncie pomiędzy nowonabywców-uczestników scalenia, lecz będą traktowane jako ich wspólna własność 2 określonym udziałem do niej każdego uczestnika, która na ogólnych zasadach podlega akcji scalenia łącznie, z pozostałemi scalanemi gruntami.
Projekty meljoracyjne, oraz projekty związane z rozbudową wsi (§§ 17 i 20), winny być opracowane w toku postępowania scaleniowego przed układaniem szczegółowego projektu scalenia; wykonanie tych projektów na gruncie w uzasadnionych wypadkach może być uskutecznione po zatwierdzeniu projektu scalenia (§ 82), z zastrzeżeniem, aby powyższe prace objęte były wyszczególnieniem przewidzianem w p. b) art. 27 ustawy (§ 78), jednak wytyczenie na gruncie kanałów i rowów zgodnie z zatwierdzonym projektem meljoracji winno być dokonane przed powyższem układaniem projektu scalenia.
Do art. 8.
Do art. 9.
Wykonywanie tych czynności wbrew powyższemu postanowieniu lub niezgodnie z przepisami rozporządzenia niniejszego uznaje się za nieważne i nieobowiązujące osób interesowanych.
Niezależnie od powyższego władze katastralne na każde żądanie urzędów ziemskich winny dostarczyć wszelkich odbitek, od rysów, odpisów i wyciągów z operatów katastralnych, dotyczących gruntów scalanych, tudzież dopuszczać funkcjonarjuszów urzędów ziemskich, względnie osoby działające z ich upoważnienia (art. 10 ustawy), do wglądu do operatów katastralnych.
Do art. 10.
Warunki, którym odpowiadać winny osoby ubiegające się o wyżej pomienione, upoważnienie, oraz warunki, na których może być to upoważnienie udzielone, nadto zakres uprawnień osób upoważnionych do zawodowego wykonywania scalania gruntów, unormowane będą oddzielnem rozporządzeniem.
Umowy w przedmiocie wykonania prac związanych ze scaleniem przez osoby, pomienione w § poprzednim i niniejszym, mogą być również zawierane z temi osobami przez radę uczestników scalenia, lecz przy zachowaniu postanowień w § 55 rozporządzenia niniejszego.
Do art. 11.
Nakazy płatnicze winny być sporządzane po jednym dla każdej jednostki administracyjnej, objętej obszarem scalenia, z wyszczególnieniem w złotych należności, przypadających od każdego uczestnika scalenia danej jednostki administracyjnej. Nakazy powyższe należy przesyłać sołtysom wsi (naczelnikom gmin) lub prezydentom (burmistrzem) miast, względnie poszczególnym radon) uczestników scalenia; nakazy te winny wskazywać termin płatności najdłużej do dni 14 od daty ich otrzymania przez wymienione urzędy względnie rady uczestników scalenia.
W celu zwolnienia gruntów osad powstałych w wyniku scalenia od państwowego podatku gruntowego m przeciąg dwóch lat po scaleniu, okręgowy urząd ziemski winien niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia okręgowej komisji ziemskiej, zatwierdzającego projekt scalenia (art. 30 ustawy), przesiać odpis powyższego orzeczenia do izby skarbowej, która wyda w tym względzie odpowiednie zarządzenia.
Do art. 12.
Przy wszelkich czynnościach podejmowanych na gruncie w związku z mającym nastąpić scaleniem, bądź przy dochodzeniach 'wstępnych, bądź w toku postępowania scaleniowego, uczestnicy scalenia w stosunku do obszaru gruntów oddawanych do scalenia obowiązani są na każde żądanie urzędów ziemskich, względnie osób z polecenia tychże urzędów wykonywujących prace ze scaleniem związane, do następujących świadczeń w naturze:
Do uczestników scalenia, wskazanych przez radą uczestników scalenia jako uchylających się od ponoszenia powyższych świadczeń na jej żądanie, względnie na żądanie osób prowadzących prace scaleniowe, urzędy gminne zastosuje niezwłocznie przymus w drodze administracyjnej.
Do art. 13.
Wdrożenie postępowania scaleniowego.
§ 39. W celu wywołania postępowania scaleniowego należy do pisemnego w tym przedmiocie podania dołączyć dowody o posiadanych przez każdego petenta gruntach deklarowanych do scalenia, jako to: odpis tabeli likwidacyjnej lub aktu nadawczego wsi, akta notarjalne, względnie zaświadczenia urzędu gminnego, stwierdzające tytuł własności (posiadania), wyciąg z ksiąg gruntowych (hipotecznych), względnie odpis aktu notarjalnego, poświadczonego przez starszego notarjusza i t. p., ponadto w miarę możności dowody pomiarowe na grunty deklarowane do scalenia (plany względnie odbitki map katastralnych, rejestry pomiarowe, arkusze posiadłości gruntowej).
Do art. 15.
Na powyższem zebraniu przewodniczy komisarz ziemski; wnioski uchwalane zwykłą większością głosów obecnych na zebraniu, winny być uwidocznione w protokóle zebrania.
Nadto wyszczególnić należy nazwy przylegających do projektowanego obszaru scalenia jednostek administracyjnych, według ich urzędowej nomenklatury, względnie oznaczenia hipotecznego. Sporządzenie powyższego szkicu jest zbędne o ile do akt sprawy zostaną douczone plany obszaru scalenia.
Lista uczestników projektowanego scalania winna być sporządzona zgodnie z wymaganiami § 36 rozporządzenia niniejszego.
Do art. 16.
Ustalony powyższem orzeczeniem obszar scalenia może być w toku postępowania, lecz przed ułożeniem projektu scalenia (§ 75), rozszerzony nowem uzupełniającem orzeczeniem okręgowej komisji ziemskiej, powziętem w trybie art. 16 ustawy, na podstawie wniosku, powiatowego urzędu ziemskiego, stwierdzającego istotną potrzebą rozszerzenia obszaru scalenia.
Do art. 17.
Doręczanie odpisu orzeczeń okręgowej komisji ziemskiej w przedmiocie scalania gruntów winno być uskuteczniane trybem wskazanym w art. 19 ustawy z dnia VI sierpnia 1923 r. o zakresie działania Ministra Reform Rolnych i organizacji urzędów i komisji ziemskich (Dz. U. R. P. № 90, poz. 706).
Postępowanie scaleniowe.
W terminie, uprzednio przez siebie wyznaczonym, komisarz ziemski .zjeżdża na miejsce i na zwołanem w tym celu przez naczelnika gminy względnie sołtysa wsi tub burmistrza (prezydenta miasta), ze-braniu uczestników scalenia danej jednostki administracyjnej, objętej obszarem scalenia, wyjaśnia ze-branym cel i znaczenie mających nastąpić wyborów, zakres działania i kompetencji rady uczestników scalenia, prawa i obowiązki jej członków i t. p., udziela na żądanie szczegółowych wyjaśnień oraz wzywa zebranych do dokonania wyboru, wskazując, na skutki przewidziane w art. 20 ustawy.
Wybory uznaje się za dokonane, o ile zostały przeprowadzone zgodnie z wymaganiami art. 19 ustawy, a wybrani członkowie oświadczyli; że powierzone. im mandaty przyjmują.
Prawidłowość dokonanych wyborów stwierdza, komisarz ziemski przez poświadczenie protokółu ze-brania wyborczego.
Niedokonanie wyborów rady uczestników scalenia w powyższym terminie, tudzież dokonanie tych wyborów niezgodnie z przepisami art. 19 ustawy, powoduje niezwłoczne wystąpienie komisarza ziemskiego do okręgowego urzędu ziemskiego z wnioskiem .wyznaczenia rady uczestników scalenia z urzędu (art. 29 ustawy).
Gdy obszarem scalenia objęte są jednostki administracyjne lub ich części, składające się z gruntów należących mniej niż do czterech uczestników scalenia, powoływanie rady uczestników dla takich jednostek staje się zbędne; w tych wypadkach czynności rady wykonują sarni uczestnicy.
Do art. 21 - 24.
W posiedzeniach powyższych bierze udział geometra prowadzący roboty pomiarowe, narówni jednak z komisarzem ziemskim tylko z głosem doradczym.
Wszelkie uchwały rady uczestników scalenia zapadłe niezgodnie z przepisami ustawy o scalaniu gruntów, względnie postanowieniami rozporządzenia niniejszego, lub mające na celu zatamowanie biegu prac scaleniowych, nie obowiązują wykonawców i na wniosek komisarza ziemskiego podlegają skasowaniu przez okręgowy urząd ziemski oraz mogą spowodować skutki przewidziane w, ustępie końcowym art. 20 ustawy.
Protokół w przedmiocie uchybienia terminu wykonania prac objętych umowami powyższemi, powiatowy urząd ziemski przesyła do okręgowego urzędu Ziemskiego, który może wydać zarządzenie dotyczące podjęcia prac scaleniowych własnym, względnie przez ciebie powołanym, personelem wykonawczym. W tych wypadkach materjały, dotyczące wykonanych dotychczas prac, okręgowy urząd ziemski może przyjąć od zgłaszających ja stron i wartość ich według swego ustalenia zarachować uczestnikom scalenia na poczet opłat przewidzianych w § 29 rozporządzenia niniejszego.
Wszelkie spory pomiędzy stronami, powstałe na skutek okoliczności pomienionych wyżej w p. b) osoby interesowane zgłaszać mogą do właściwych sadów.
Zebranie, delegatów rad uczestników scaleniu jest organem pomocniczym, mającym na celu przedewszystkiem uzgodnienie wniosków poszczególnych rad dotyczących całego obszaru scalenia, jako to: w przedmiocie wykonania prac. technicznych przez osoby prywatne, posiadające wymagane w tym względzie upoważnienia; w przedmiocie wyboru rzeczoznawców do komisji szacunkowej; w przedmiocie opracowania sieci dróg, ustalenia granic poszczególnych jednostek administracyjnych na scalanym obszarze i t. p.
Zebrania zwołuje i na nich przewodniczy komisarz ziemski. Geometra, prowadzący prace pomiarowe, może brać udział w zebraniu, lecz narówni z komisarzem ziemskim tylko z głosem doradczym. Nieprzybycie przedstawicieli dóbr ziemskich (obszarów dworskich), lub któregokolwiek z delegatów rad nie wstrzymuje obrad. Uzgodnione na tych zebraniach wnioski będą obowiązywały uczestników scalenia, o ile zostaną potwierdzone przez poszczególne rady uczestników scalenia.
Do art. art. 25 i 26.
Niedokonanie wyboru rzeczoznawców w terminie wskazanym przez komisarza ziemskiego, powoduje skutki przewidziane w końcowym ustępie art. 20 ustawy.
Nadto w celu określenia wysokości ewentualnych dopłat (ustęp 2 art. 6 ustawy), komisja szacunkowa określa we frankach złotych, według kursu ustanowionego przez Ministra Skarbu, cenę sprzedażną jednego ha dominującej na obszarze scalenia klasy gruntów, opierając się na tranzakcjach dokonanych na obszarze scalenia względnie w najbliższej okolicy.
Obowiązkowo zwracać należy uwagę na ogólne ukształtowanie gruntów ornych w pojęciu terenów, zwracając uwagę na spady, stosunki wodne, równość, podziurawienie dołami i t. p.
Przy badaniu gruntów ornych, cechy gruntu przemijające, powstałe np. pod wpływem silnego nawożenia, uprawy mechanicznej, lub też odwrotnie wskutek zaniedbania tych zabiegów, nie powinny mieć zasadniczego, znaczenia i wpływu przy ustalaniu klasy, a to ze wzglądu na stosunkowo łatwą zatracalność lub wytworzenie tych cech.
Badając stosunki wodne, należy brać pod uwagę poziom wody, obecność wód zalewowych, względnie dla łąk gruntowych fizyczne własności gleby, które zwiększają podsiąkanie wody z głębszych warstw, ponadto-równość powierzchni łąk.
Po zakończeniu czynności klasyfikacyjno-szacunkowych, oraz ustaleniu na gruncie i pierworysie granic wyłączanych ze scalenia gruntów (§§ 3-7), prowadzący prace pomiarowe geometra przystępuje do sporządzenia szczegółowego rejestru pomiarowo-szacunkowego przed scaleniem (p. c) § 58), który winien wyszczególniać obszar wszystkich gruntów każdego uczestnika scalenia, położonych na obszarze scalenia oraz szacunek jego gruntów, oddanych do scalenia z podziałem na stan posiadania w każdej jednostce administracyjnej; nadto w powyższym rejestrze winny być wymienione wszelkie służebności (serwituty), przynależne do poszczególnych gruntów każdego uczestnika scalenia. Na terenie b, zaboru rosyjskiego, o ile obszarem scalenia są objęte grunty t. zw. włościańskie, w powyższym rejestrze winien być jednocześnie wyszczególniony stan posiadania uczestników scalenia w każdym poszczególnym numerze tabelowym, z podziałem na grunty ukazowe i zaserwitutowe.
O ile w protokóle ustalenia starego stanu posiadania stan ten zostanie stwierdzony niezgodnie z życzeniem którejkolwiek z osób zainteresowanych, osobie tej przysługuje prawo w ciągu dni 14-stu od dnia przewidzianego w p. b) art. 25 ustawy zebrania uczestników scalenia zaskarżyć przed komisarzem ziemskim dotyczące tej osoby ustalenie starego stanu posiadania, a komisarz ziemski winien przekazać okręgowej komisji ziemskiej odnośne akta celem ustalenia stanu posiadania, którego dotyczy zaskarżenie. Niezaskarżony w powyższym terminie, względnie ustalony przez okręgową komisję ziemską, stan starego posiadania staje się bezspornym i nie może już być kwestjonowany przez strony w dalszem postępowaniu scaleniowem.
Do art. 27.
Wyżej wyszczególnione czynności komisarz ziemski winien bezwzględnie przeprowadzić przed ostatecznem stwierdzeniem starego stanu posiadania uczestników scalenia.
1) dla dróg komunikacyjnych ogólnych i ulic wiejskich -12 metrów,
2) dla dróg komunikacyjnych wewnętrznych (służących wyłącznie dla komunikacji miejscowego - 9 metrów i
3) dla dróg dojazdowych - 3 metry;
Wszelkie, mogące wypłynąć przy ustalaniu wytycznych projektu scelenia, względnie przy opracowaniu szczegółów tego projektu, rozbieżności zdań pomiędzy geometrą wykonawcą, a komisarzem ziemskim rozstrzyga ostatecznie delegowany w tym celu urzędnik okręgowego urzędu ziemskiego.
Nadto w powyższym rejestrze należy wymienić każdemu poszczególnemu uczestnikowi scalenia wszystkie utrzymane nada], względnie nowoustanowione przy scaleniu służebności, oraz te służebności, które na skutek scalania, jako zbędne, ulegają likwidacji (§ 22).
Powyższem wyszczególnieniem winny być objęte: a) dopłaty pieniężne, przypadające względnie należne niektórym uczestnikom scalenia z tytułu niemożności zaprojektowania dla nich ścisłych równoważników w użytkach rolnych (§ 11);
Do art. art. 28 i 29.
Prowizoryczne wyznaczenie na gruncie projektu scalenia (p. e) § 58) winno być uskutecznione dokładnie, tak jednak, aby wskazując uczestnikom scalenia za pomocą najprostszych, lecz dostatecznie trwałych znaków granicznych położenie, kontury i rozmiar każdego równoważnika wydzielonego za oddane do scalenia grunty, nie nosiło charakteru ostatecznego formalnego utrwalenia granic scalonych działek.
Geometra wykonywujący powyższe czynności, wskazując poszczególnym uczestnikom scalenia projektowane dla nich na skutek scalenia działki, winien ich jednocześnie uprzedzić, że prowizoryczne wyznaczenie projektu scalenia na gruncie nie uprawnia ich do objęcia w posiadanie, względnie w użytkowanie, wyznaczonych działek przed wprowadzeniem ich na grunt na mocy prawomocnego orzeczenia okręgowej komisji ziemskiej (p. a art. 31 ustawy) względnie zezwolenia okręgowego urzędu ziemskiego (§ 83), oraz, że winnym niezastosowania się do powyższego, grożą skutki prawne za samowolne zajęcie cudzej własności.
O wynikach przeprowadzonego sprawdzenia rewident pomiarów spisuje protokół rewizyjny, który w odpisie wręcza geometrze prowadzącemu roboty pomiarowe, oraz, o ile wyniki okazały się dodatnią, niezwłocznie zawiadamia o tem komisarza ziemskiego, celem podjęcia czynności przewidzianych w ustępie 2, 3 i 4 art. 28 ustawy.
Na powyższem zebraniu komisarz ziemski, przy udziale prowadzącego roboty pomiarowe geometry, zaznajamia zebranych ze wszelkiemi szczegółami opracowanego projektu scalenia; komunikuje każdemu uczestnikowi scalenia obszar i szacunek wydzielonych dla niego ze scalenia gruntów, oraz wszystkie warunki objęcia w posiadanie tych gruntów, omawia z niemi sprawy połączone z. objęciem nowych gospodarstw, jako to: ustala najodpowiedniejszy termin i sposób przejścia na scalona działki po zatwierdzeniu projektu scalenia, układa projekt robót przy gotowawczych w okresie przejściowym do czasu wprowadzenia w posiadanie i t. p., wreszcie wzywa kolejno każdego uczestnika scalenia do złożenia oświadczenia, czy przedstawiony na zebraniu projekt przyjmuje, czy też odrzuca. Wszystkie powyższe oświadczenia winny być wyszczególnione w protokóle zebrania, przyczem uczestnicy scalenia, którzy projekt odrzucają, winni podać do protokółu motywy odrzucenia.
Do art. 30.
Przesłane niezwłocznie po wyżej pomienionem zebraniu (§ 81) przez powiatowy urząd ziemski akty scalania: projekt scalenia (art. 27 ustawy) wraz ze wszystkiemi dokumentami sporządzonemi w toku postępowania, okręgowy urząd ziemski szczegółowo bada, znajdujące się usterki - usuwa i braki uzupełnia, a następnie przedkłada wraz ze swym wnioskiem na najbliższe posiedzenie okręgowej komisji ziemskiej do zatwierdzenia.
Postępowanie w okręgowej, względnie głównej komisji ziemskiej przeprowadzone będzie zgodnie z przepisami art. art. 15 - 20 ustawy, z dnia 11 sierpnia 1923 r. o zakresie działania Ministra Reform Rolnych i organizacji urzędów i komisji ziemskich (Dz. U. R. P. № 90 poz. 706).
W tym celu niezwłocznie po otrzymaniu konkretnego wniosku komisarz ziemski winien stwierdzić protokolarnie: celowość udzielenia takiego zezwolenia zgodą wszystkich uczestników scalenie! na objęcie w użytkowani.; tymczasowe scalonych działek, oraz pożądany termin tego objęcia.. Protokół powyższy wraz z wnioskiem i swem wyjaśnieniem komisarz ziemski niezwłocznie przesyła do okręgowego urzędu ziemskiego, który swe orzeczenie w tym przedmiocie komunikuje stronom bezpośrednie, zawiadamiając jednocześnie o tem powiatowy urząd ziemski.
Do art. art. 31-33.
Utrwalenie na gruncie granic poszczególnych działek na podstawie zatwierdzonego projektu scalenia, dokonać winien z. reguły geometra prowadzący, prace pomiarowe przy scaleniu, zgodnie z przepisami technicznemi, obowiązującemi w tym względzie w urzędach ziemskich, i w terminie wskazanym przez okręgowy urząd ziemski. Przy powyższem utrwalaniu granic winni być obecni:
Wezwanie powyższych osób do sławienia się przy utrwalaniu granic przesyła powiatowy urząd ziemski. Nieobecność wezwanych nie wstrzymuje biegu czynności. Protokół utrwalenia granic, spisany przez geometrę wykonywującego te czynności podpisują osoby przyjmujące udział w utrwaleniu granic, poświadcza zaś ten protokół, komisarz ziemski.
O wykonaniu powyższych czynności powiatowy urząd ziemski zawiadamia niezwłocznie okręgowy urząd ziemski, który po ustaleniu wysokości należnej od każdego uczestnika scalenia opłat za przeprowadzenie scalenia, przesyła im, zgodnie z przepisami § 30 p. b) rozporządzenia niniejszego, nakaz płatniczy, oraz jednocześnie zawiadamia poszczególne rady uczestników scalenia o ich rozwiązaniu, a następnie zarządza w możliwie najkrótszym czasie wykończenie pierworysu scalonych gruntów (p. a) §58) oraz sporządzenie planu nowego stanu posiadania, zgodnie z obowiązującemi w tym względzie w urzędach ziemskich przepisami technicznemu Wyżej pomienione dokumenty pomiarowa wraz z rejestrem pomiarowym po scaleniu (załącznik do planu nowego stanu posiadania), po stwierdzaniu ich zgodności z zatwierdzonym projektem scalenia (art. 27 ustawy) podlegają zatwierdzeniu przez okręgowy urząd ziemski.
Oprócz powyższego, celem uzgodnienia dokumentów katastralnych z wynikami scalenia (ustęp końcowy art. 9 ustawy), okręgowy urząd ziemski prześle do urzędu ewidencji katastru odpis wspomnianego orzeczenia okręgowej komisji ziemskiej wraz z odrysem planu nowego stanu posiadania (§ 85).
Prawa osób trzecich.
Komisarz ziemski winien dążyć do osiągnięcia ugody pomiędzy wszystkimi wierzycielami hipotecznymi, których wierzytelności nierównomiernie obciążały przed scaleniem poszczególne działki jednego właściciela, aby wszystkie te obciążenia mogły być zamieszczone w, jednym wykazie obciążeń nowej działki tegoż właściciela - w uzgodnionym przez wszystkich wierzycieli porządku pierwszeństwa wpisów. Taka ugoda, zatwierdzona przez okręgową komisję ziemską, winna być dołączona do akt scalenia, jako podstawa do uregulowania hipoteki scalanych gruntów.
O ile wyżej omówiona ugoda nie zostanie osiągnięta, wówczas przy ustalaniu działki, którą dany uczestnik scalenia ma otrzymać w wyniku scalenia wzamian za dawne dziatki, nierównomiernie obciążona- na rzecz osób trzecich, należy osobno oznacza rozmiar gruntu, wydzielanego w nowej działce wzamian za każdą z dawnych działek, nierównomiernie obciążonych na rzecz osób trzecich.
Do art. 35.
O ile postępowanie scaleniowe zostaje wdrożone w odniesieniu do gruntów, które są przedmiotem postępowania egzekucyjnego, to uprawomocnione orzeczenie okręgowej komisji ziemskiej (art. 17 ustawy) winno być udzielone do wglądu sądu, względnie komornika sądowego, który uczyni odpowiednią wzmiankę o tem w aktach postępowania egzekucyjnego.
Sędzia, lub komornik sądowy, prowadzący postępowanie egzekucyjne, poda na terminie licytacyjnym do wiadomości stan toczącego się postępowania scaleniowego, widoczny z uskutecznionych w księdze gruntowej (hipotecznej) ostrzeżeń, wpisów, lub według udzielonego do akt sprawy odpisu orzeczenia, zatwierdzającego projekt scalenia, a zarazem zwróci uwagę na postanowienia art. 35 ustawy o wpływie postępowania scaleniowego na tok postępowania egzekucyjnego.
Sąd, względnie komornik sądowy, prowadzący postępowanie egzekucyjne, na żądanie osób interesowanych ściągnie dla masy egzekucyjnej od zobowiązanego do dopłaty ustalone w postępowaniu scaleniowem dopłaty, biorąc za podstawę (tytuł) do egzekwowania tych kwot prawomocne orzeczenie okręgowej komisji ziemskiej.
Do art. 36.
Do art. 37.
W wypadku, gdy uczestnicy współwłasności nie chcą spisać umowy na podział fizyczny równoważnika, komisarz ziemski winien dążyć, aby za grunty współwłasne wydzielona została taka działko, której podział fizyczny nie będzie działał ujemnie na całokształt wyników scalenia.
Do art. 38.
Ugodę należy bezzwłocznie poddać zatwierdzeniu okręgowej komisji ziemskiej, po uzyskaniu zaś zatwardzenia oryginał doliczyć do akt scalenia, a zaświadczony odpis przesłać do akt procesowych sądowi, który wobec takiej ugody dalsze postępowanie procesowa umorzy.
Sprostowanie wpisów w księgach gruntowych (hipotecznych).
Sąd apelacyjny poweźmie decyzję w myśl § 94 austr. rozporządzenia z dn. 21 maja 1916 r, i prześle akty właściwemu sądowi celem sprostowania księgi gruntowej, lub' założenia jej na nowo stosownie do powziętej decyzji.
Sprostowanie lub założenie nanowo ksiąg gruntowych lub części księgi gruntowej nastąpi przy zastosowaniu przepisów ustawy z dnia 11 grudnia '1906 r. o sprostowaniu ksiąg gruntowych (austr. Dz. P. Na 246) na podstawie dostarczonych aktów.
Do art. 40.
W wypadku określonym §§ 104 i 105 niniejszego rozporządzenia delegowany urzędnik zawnioskuje przeniesienie ścieśnień i obciążeń z wykazu hipotecznego, w którym ich skreślenie zawnioskowano, pobierając swój wniosek złożeniem oprócz innych dokumentów, także wyciągu z tego wykazu hipotecznego.
Obwieszczeń dokona pisarz hipoteczny przy stosowaniu części drugiej art. 40 ustawy.
Do art. 41.
Wobec sądów właściwych do przeprowadzenia egzekucji na nieruchomościach objętych scaleniem, mogą wierzyciele hipoteczni tak wszyscy, jak i każdy z osobna, stawiać żądanie, ażeby przydzielono im na zaspokojenie ich wierzytelności te sumy, jakie właściciel działki ma przyznane orzeczeniem okręgowej komisji ziemskiej dla wyrównania wartości przydzielonej przy scalaniu działki. O ile wierzyciele wniosek, względnie wnioski, złożą do dni 14-stu od dnia doręczenia im zawiadomienia o sprostowaniu wpisu, sądy bądź same, bądź przez komorników sądowych ściągną przyznane danemu właścicielowi dopłaty od osób, które je wedle orzeczenia okręgowej komisji ziemskiej mają zapłacić. Ściągnięcie tych dopłat następuje z urzędu przy zastosowaniu przepisów o zajęciu i przekazaniu wierzytelności, względnie zapowiedzenia (art. 1073 ust. post. cyw. w b. Król. Pol.). Jeżeli uprawnionych, względnie wierzycieli, jest kilku, sąd przeprowadzi rozdział ściągniętych dopłat wedle miejscowo obowiązujących przepisów o rozdziela licytacyjnej ceny kupna nieruchomości. Na po ustawie prawomocnej uchwały (decyzja), rozdzielającej dopłaty, zarządzi sąd z urzędu odpowiednie wykreślenie wierzytelności, które z dopłaty uzyskują częściowe lub całkowite zaspokojenie. O tem wykreśleniu zawiadomić należy strony w miarą wymogów obowiązujących miejscowo przepisów prawnych.
Do art. 42.
Przy wnioskach o wywołanie gruntów do pierwiastkowej regulacji hipoteki należy na żądanie pisarzy hipotecznych udzielać im odpowiednich uliczek na pokrycie kosztów, związanych z urządzeniem nowych ksiąg hipotecznych.
Przepisy przejściowe.
- zmieniony przez § 2 i § 3 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1925 r. (Dz.U.25.46.318) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1925 r. (Dz.U.25.129.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 1925 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.1924.26.266 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wykonywanie ustawy z dnia 31 lipca 1923 r. o scalaniu gruntów. |
Data aktu: | 27/02/1924 |
Data ogłoszenia: | 18/03/1924 |
Data wejścia w życie: | 18/03/1924 |