Organizacja i zakres działania okręgowych zarządów lasów państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 listopada 1920 r.
w przedmiocie organizacji i zakresu działania okręgowych zarządów lasów państwowych.

Na podstawie art. 15 i 27 dekretu z dn. 3 stycznia 1918 r. o tymczasowej organizacji władz naczelnych, Rada Ministrów zarządza co następuje:
§  1.
Do sprawowania zarządu lasami państwowemi oraz lasami prywatnemi, pozostającemi pod zarządem państwowym powołuje się zarządy okręgowe lasów państwowych.
§  2.
Naczelne kierownictwo okręgowych zarządów lasów państwowych oraz nadzór nad działalnością tych zarządów i organów im podwładnych wykonywa Ministerstwo Rolnictwa i Dóbr Państwowych za pośrednictwem Departamentu Leśnictwa.
§  3.
Ustanawia się następujące cztery zarządy okręgowe lasów państwowych:
1) Zarząd Okręgowy Lasów Państwowych w Warszawie,
2) " " " " w Radomiu,
3) " " " " w Siedlcach,
4) " " " " we Lwowie.
§  4. 1
W myśl § 1 i 3 tworzy się cztery okręgi zarządu lasów państwowych a mianowicie:

I okrąg Warszawski, obejmujący powiaty:

1) Błoński, 2) Brzeziński, 3) Ciechanowski, 4) Garwoliński, 5) Gostyński, 6) Grójecki, 7) Kaliski, 8) Kolski, 9) Koniński, 10) Kutnowski, 11) Lipieński, 12) Laski, 13) Łęczycki, 14) Łódzki, 15) Łowicki, 16) Makowski, 17) Mińsko - Mazowiecki, 18) Mławski, 19) Nieszawski, 20) Piotrkowski, 21) Płocki, 22) Płoński, 23) Przasnyski, 24) Pułtuski, 25) Radomskowski, 26) Radzymiński, 27) Rawski, 28) Rypiński, 29) Sieradzki, 30) Słupecki, 31) Sierpski, 32) Skierniewicki, 33) Sochaczewski, 34) Turecki, 35) Warszawski, 36) Wieluński i 37) Włocławski;

II okrąg Radomski, obejmujący powiaty:

1) Będziński, 2) Biłgorajski, 3) Chełmski, 4) Częstochowski, d) Hrubieszowski, 6) Iłżecki, 7) Janowski, 8) Jędrzejowski, 9) Kielecki, 10) Konecki, 11) Kozienicki, 12) Krasnostawski, 13) Lubelski, 14) Lubartowski, 15) Miechowski, 16) Olkuski, 17) Opoczyński, 18) Opatowski, 19) Pińczowski, 20) Puławski, 21) Radomski, 22) Sandomierski, 23) Stopnicki, 24) Tomaszowski, 25) Włoszczowski i 26) Zamojski;

III okrąg Siedlecki, obejmujący powiaty:

1) Augustowski, 2) Bialski, 3) Bielski, 4) Białostocki, 5) Kolneński, 6) Konstantynowski, 7) Łomżyński, 8) Łukowski, 9) Mazowiecki, 10) Ostrowski, 11) Ostrołęcki, 12) Radzyński, 13) Sejneński, 14) Siedlecki, 15) Sokolski, 16) Sokołowski, 17) Suwalski, 18) Szczuczyński, 19) Węgrowski i 20) Włodawski;

IV okrąg Lwowski, obejmujący wszystkie powiaty b. Galicji oraz należące do Polski obszary Śląska Cieszyńskiego, Spiszą i Orawy.

§  5. 2
Do zakresu działania zarządu okręgowego lasów państwowych należy:
a)
administrowanie za pośrednictwem podległych organów lasami państwowemi oraz lasami prywatnemi, pozostającemi pod zarządem państwowym, jakoteż użytkami ekonomicznemi i innemi nieruchomościami, stanowiącemi własność Skarbu a położonemi w obrąbie lasów państwowych, lub przekazanemi zarządowi okręgowemu na mocy osobnych rozporządzeń;
b)
zawieranie umów o sprzedaż drewna i materjałów tartych, o ile przedmiot sprzedaży w poszczególnym wypadku nie przenosi trzech tysięcy metrów sześciennych drewna użytkowego, ośmiu tysięcy metrów przestrzennych drewna opałowego, lub ośmiuset metrów sześciennych materjałów tartych, a cena sprzedaży nie jest niższa od ceny, wskazanej w taryfie urzędowej;
c)
zawieranie umów o sprzedaż produktów leśnych niewymienionych w punkcie b, oraz innych produktów gospodarczych, o ile cena kupna nie przekracza w poszczególnym wypadku pięciuset, tysięcy marek polskich i nie jest niższa od ceny, wskazanej w taryfie urzędowej;
d)
zawieranie umów o dzierżawę tartaków i innych zakładów przemysłowych, oraz użytków ekonomicznych i innych nieruchomości, położonych w obrębie lasów państwowych lub przekazanych zarządowi okręgowemu lasów państwowych na mocy osobnych rozporządzeń, o ile czynsz roczny nie przenosi pięciuset tysięcy marek polskich i o ile czas trwania umowy nie przekracza lat sześciu;
e)
zawieranie umów o dzierżawą polowania i rybołóstwa, o ile czas trwania urnowy nie przekracza sześciu lat a czynsz roczny kwoty pięćdziesięciu tysięcy marek polskich;
f)
kupno i sprzedaż inwentarza żywego i martwego, o ile cena kupna-sprzedaży nie przekracza w ciągu jednego roku budżetowego kwoty pięciuset tysięcy marek polskich dla jednego nadleśnictwa;
g)
stawianie nowych budowli oraz naprawa istniejących, o ile wysokość nakładu nie przekracza w ciągu roku budżetowego kwoty pięciuset tysięcy marek polskich dla poszczególnego objektu gospodarczego;
h)
zawieranie umów na dostawy z terminem nie dłuższym jak dwa lata, o ile należność za dostarczone przedmioty lub wynagrodzenie dostawcy nie przekracza pięciuset tysięcy marek polskich;
i)
przedstawianie Ministerstwu Rolnictwa i Dóbr Państwowych do zatwierdzenia planów gospodarczych, oraz projektów sposobu eksploatacji bogactw naturalnych;
j)
przedstawianie Ministerstwu Rolnictwa i Dóbr Państwowych do zatwierdzenia wniosków w przedmiocie cenników drewna oraz innych płodów i użytków leśnych, jakoteż zatwierdzenia płac zarobkowych, dziennych i akordowych;
k)
mianowanie i przenoszenie w obrębie okręgu urzędników XII-IX stopnia służbowego oraz niższych funkcjonarjuszów w granicach właściwego etatu osobowego i budżetu;
l)
przenoszenie na emeryturę na podstawie istniejących przepisów urzędników, wskazanych w punkcie k oraz funkcjonarjuszów niższych;
ł)
udzielanie urlopów poza urlopami wypoczynkowemi, urzędnikom i funkcjonarjuszom niższym do czterech tygodni;
m)
udzielanie w granicach właściwych kredytów urzędnikom niższym funkcjonarjuszom zapomóg, o ile zapomoga przyznana jednej osobie w ciągu jednego roku budżetowego nie przewyższa kwoty, równającej się u urzędników z uposażeniem powyżej VII stopnia służbowego jednomiesięcznej, u urzędników zaś poniżej VII stopnia służbowego i u funkcjonarjuszów niższych dwumiesięcznej płacy zasadniczej wraz z wszystkiemi dodatkami stosownie do instrukcji, którą wyda Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych;
n)
wykonywanie wszelkich czynności, jakie z istoty administrowania Sasami wynikają, oraz tych czynności, jakie zarządowi okręgowemu ustawy, rozporządzenia lub polecenia Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych przekażą;
o)
przedstawianie Ministerstwu Rolnictwa i Dóbr Państwowych do zatwierdzenia szczegółowych sprawozdań oraz wniosków w sprawach, dotyczących nabywania, zbywania i obciążania, w myśl istniejących ustaw, lasów państwowych, użytków ekonomicznych i innych nieruchomości, położonych w obrębie lasów państwowych lub przekazanych zarządowi okręgowemu na mocy osobnych rozporządzeń tudzież w innych sprawach, wyszczególnionych w niniejszym artykule lecz przekraczających zakres działania zarządu okręgowego;
p) 3
likwidacja serwitutów, ciążących na lasach państwowych, o ile wartość roczna korzyści serwitutowych, jakie użytkownicy tracą z tytułu likwidacji przysługujących im służebności, nie przekracza wartości trzech tysięcy metrów sześciennych drewna użytkowego, ustalonej według cen wskazanych w taryfie urzędowej.

Ograniczenia, wskazane w punkcie b. niniejszego artykułu nie dotyczą wypadków sprzedaży drewna w drodze licytacji w granicach etatu rocznego, o ile termin wykonania właściwej umowy nie przekracza dwuch lat, a cena sprzedaży nie jest niższa od ceny, wskazanej w taryfie urzędowej.

§  6.
Wymienione w § 5 punktach c, d, e, f, g, h. normy pieniężne mogą być na mocy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych podwyższane lub zniżane.
§  7.
Na czele zarządu okręgowego lasów państwowych stoi naczelnik zarządu okręgowego, który kieruje działalnością zarządu oraz wszystkich podległych mu urzędników i funkcjonarjuszów niższych.

Naczelnik zarządu ponosi odpowiedzialność za stan lasów w swoim okręgu, za wszelkie czynności podwładnych mu funkcjonarjuszów, za wykonanie budżetu oraz za całą administrację okręgu.

O ile naczelnik zarządu z jakiegokolwiek powodu czynny być nie może, zastępuje go w kierownictwie zarządu inspektor okręgowy, a w nieobecności tego ostatniego najstarszy stopniem służbowym referent techniczno-leśny lub prawny,

§  8.
Inspektor okręgowy jest bezpośrednim pomocnikiem naczelnika zarządu okręgowego w wykonaniu właściwych czynności urzędowych.

Naczelnik zarządu może przekazać inspektorowi okręgowemu stałe rozstrzyganie samodzielne niektórych spraw.

§  9.
Zarząd okręgowy lasów państwowych składa się z następujących oddziałów:
a)
gospodarczo-technicznego,
b)
prawno-administracyjnego,
c)
urządzania lasów,
d)
budowlano-technicznego,
e)
rachuby i kasowości.

Prócz tego, przy każdym zarządzie okręgowym czynna będzie kancelarja.

Szczegółowy zakres działania poszczególnych oddziałów i kancelarji określi osobna instrukcja, którą wyda Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

§  10.
Rozporządzenie niniejsze z dniem ogłoszenia uzyskuje moc obowiązującą na całym obszarze Rzeczypospolitej, z wyjątkiem b. dzielnicy pruskiej.
1 Z dniem 11 sierpnia 1922 r. z właściwości terytorjalnej zarządu okręgowego lasów państwowych w Radomiu wyłącza się powiaty będziński i częstochowski i włącza się je do właściwości terytorjalnej zarządu okręgowego lasów państwowych w Warszawie, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 21 lipca 1922 r. w przedmiocie zmian właściwości terytorjalnej zarządów okręgowych lasów państwowych w Warszawie, Radomiu, Białowieży i Łucku (Dz.U.22.64.574).

Z dniem 11 maja 1923 r. wyłącza się powiaty: miechowski, olkuski i pińczowski - z zakresu działania zarządu okręgowego lasów państwowych w Radomiu, zgodnie z § 3 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1923 r. w przedmiocie ustanowienia zarządu okręgowego lasów państwowych w Krakowie (Dz.U.23.49.334).

2 Z dniem 20 grudnia 1922 r. wymienione w punktach c), d), e), f), g), h) normy pieniężne zostają podwyższone do wysokości, odpowiadającej wartości 1.000 m3, zaś w punkcie e) wartości 100 m3 sosnowego drewna użytkowego o średnicy zrównanej 35 cm. I-ej klasy wartości według cen taryfy urzędowej, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1922 r. w przedmiocie zmiany norm pieniężnych, wymienionych w punktach c), d), e). f), g), h) § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1920 r. o organizacji i zakresie działania okręgowych zarządów lasów państwowych (Dz.U.22.112.1023).
3 § 5 lit. p) dodana przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 listopada 1922 r. (Dz.U.22.106.982) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 1922 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1920.114.753

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i zakres działania okręgowych zarządów lasów państwowych.
Data aktu: 23/11/1920
Data ogłoszenia: 16/12/1920
Data wejścia w życie: 16/12/1920