wreszcie spadki wakujące.
Co do osób wymienionych pod a) i b) zachodzi różnica pod wzglądem rozmiaru obowiązku podatkowego w tym kierunku, że podczas gdy osoby pod a) wymienione podlegają podatkowi od nadwyżki zysku względnie dochodu ze wszystkich posiadanych źródeł, znajdujących się tak na obszarze obowiązywania dekretu, jako też i poza tym obszarem, to na osobach pod b) wymienionych ciąży obowiązek podatkowy tylko odnośnie do nadwyżki zysku względnie dochodu, płynącego im ze źródeł, które znajdują się na obszarze ziem polskich byłego zaboru rosyjskiego.
Jeżeli podatnik nie może chwilowo tego udowodnić, należy mu do złożenia wymaganego dowodu wyznaczyć piśmiennie odpowiedni termin, jednak władza skarbowa I instancji względnie okręgowa komisja może narazie z pominięciem tych źródeł dochodu wymierzyć podatek z zastrzeżeniem ewentualnego późniejszego dodatkowego opodatkowania zysku względnie dochodu z pominiętych źródeł.
Jeżeliby po złożeniu przez podatnika dowodów zachodziła wątpliwość, czy wymierzony i zapłacony podatek od zysku względnie dochodu ze źródeł, znajdujących się poza obszarem obowiązywania dekretu, jest podatkiem tego samego rodzaju (art. 2. a), czy wobec tego należałoby te źródła dochodu wyłączyć z podstaw wymiaru, władza skarbowa i instancji ma jaknajśpieszniej przedłożyć sprawę Ministerstwu Skarbu do rozstrzygnięcia.
TOWARZYSTWA SPRAWOZDAWCZE.
Za operacyjne lata wojenne uważa się te, które wchodzą w całości lub częściowo w czasokres od 1 sierpnia 1914 do końca roku 1918.
Jeżeli zatem operacyjny rok rozpoczyna się np. a) 1 stycznia, b) 1 czerwca, c) 1 października, to za operacyjne lata wojenne uważa się w wypadku ad a) lata kalendarzowe 1914 do włącznie 1918, w wypadku ad b) kończące się z dniem 31 maja lata operacyjne 1914/1915 do włącznie 1918/1919, w wypadku zaś ad c) kończące się z dniem 30 września lata operacyjne 1913/1914 do włącznie 1918/1919.
Przy towarzystwach sprawozdawczych, których pierwszy operacyjny rok wojenny kończy się przed dniem 31 grudnia 1914, należy przypadający od nadwyżki zysku ostatniego operacyjnego roku wojennego podatek wymierzyć tylko w tej kwocie, jaka przewyższa podatek, wymierzony od nadwyżki zysku pierwszego operacyjnego roku wojennego.
Ten przepis ma zastosowanie tylko w tych wypadkach, w których ostatni operacyjny rok wojenny kończy się dopiero po dniu 1 sierpnia 1919.
Jeżeli zaś towarzystwo sprawozdawcze, mające swoją siedzibę na obszarze obowiązywania dekretu, nie było jeszcze przed dniem 1 sierpnia 1914 w ruchu przez cały rok operacyjny, lub też wogóle powstało dopiero w czasie wojennym, za normalny zysk uważa się 6% od kapitału zakładowego, według stanu tegoż z początkiem pierwszego roku operacyjnego (art. 6).
W tym samym wypadku przy towarzystwach sprawozdawczych, mających swoją siedzibą poza obszarem obowiązywania dekretu, za podległą podatkowi nadwyżkę zysku uważa się osiągnięty tylko z tutejszych źródeł (art. 2 b) czysty zysk, o ile on przekracza 10.000 M., względnie 15.000 K. (art. 6 ustęp drugi).
Jeżeli przeto ze sprawozdań rocznych i bilansów okaże się, że w operacyjnych latach pokojowych nie było żadnego przeciętnego czystego zysku, lub też że przeciętny czysty zysk w tych latach wynosił mniej niż 6% od kapitału zakładowego, należy przyjąć, jako normalny czysty zysk operacyjnych lat pokojowych, 6% od kapitału zakładowego ostatniego operacyjnego roku pokojowego (art. 4).
Jeżeli z pewnego przedsiębiorstwa, prowadzonego przez towarzystwo sprawozdawcze, okaże się w jednym z operacyjnych lat wojennych strata, należy ją potrącić od czystego zysku, osiągniętego z tego samego przedsiębiorstwa w innych operacyjnych latach wojennych, a mianowicie stratę z pierwszego roku wojennego najpierw od czystego zysku bezpośrednio następującego roku wojennego, zaś stratę z późniejszych lat wojennych najpierw od czystego zysku z bezpośrednio poprzednich lat wojennych, a gdyby pozostała jeszcze do potrącenia dalsza część straty, - od czystego zysku z bezpośrednio następujących lat wojennych (art. 19).
O ile przy tem obliczeniu są miarodajne zyski z operacyjnych lat wojennych lub pokojowych, które obejmują krótszy lub dłuższy czasokres jak 12 miesięcy, należy zyski te celem ustalenia podległej podatkowi nadwyżki obliczyć proporcjonalnie na jeden rok.
Przy operacyjnych latach wojennych, które trwały krócej lub dłużej jak 12 miesięcy, należy od proporcjonalnie na jeden rok w myśl poprzedniego ustępu obliczonej nadwyżki zysku przypadający podatek obliczyć w stosunku do rzeczywistego trwania operacyjnego roku wojennego i wymierzyć podatek w odpowiednio niższej lub wyższej kwocie.
W ten sam sposób postąpić należy przy wymiarze podatku za ten operacyjny rok wojenny, w ciągu którego towarzystwo sprawozdawcze dopiero powstało lub też obowiązek podatkowy ustał z powodu zaniechania przedsiębiorstwa lub przeniesienia go na inną osobę (art. 18).
Wysokość kapitału zakładowego z operacyjnych lat wojennych i pokojowych ustala się w myśl postanowień art. 463, 464 i 465 rosyj. ustawy o podatkach bezpośrednich (art. 5).
Gdyby zatem tylko część zysku na powyższe cele była obrócona, należy pozostałą resztę zysku opodatkować.
Obrócenie zysku względnie części tegoż na wymienione wyżej cele ma być przez podatnika wiarogodnie udowodnione.
Jeżeli nadwyżka zysku przekracza wymienioną w art. 10 p. 3 dekretu sumę 10.000 M. względnie 15.000 K., wówczas podlega podatkowi cała nadwyżka zysku, a nie tylko ta jej część, która tę granicę przekracza (art. 10, p. 3).
W danym razie wymierza się podatek tylko w tej niższej kwocie
Przykład.
Towarzystwo sprawozdawcze osiągnęło przy kapitale zakładowym 200.000 M. w jednym z operacyjnych lat wojennych nadwyżkę zysku podległą podatkowi w kwocie 65.000 M.
Od tej nadwyżki zysku przypada podatek według stawki podatkowej, zawartej w art. 20 dekretu:
od | 20.000 | M. | - | 10% | t. j. | 2.000 | M. |
" | 10.000 | M. | - | 20% | " | 2.000 | M. |
" | 10.000 | M. | - | 30% | " | 3.000 | M. |
" | 10.000 | M. | - | 40% | " | 4.000 | M. |
" | 10.000 | M. | - | 50% | " | 5.000 | M. |
" | 5.000 | M. | - | 60% | " | 3.000 | M. |
Razem | 65.000 | M. | 19.000 | M. |
Ponieważ od tej samej nadwyżki zysku przypadałby podatek według stawki podatkowej, zawartej w art. 21 dekretu dla towarzystw sprawozdawczych, mających swoją siedzibę poza obszarem obowiązywania dekretu, tylko w kwocie 16.750 M. a mianowicie:
od | 10.000 | M. | - | 10% | t. j. | 1.000 | M. |
" | 10.000 | M. | - | 15% | " | 1.500 | M. |
" | 20.000 | M. | - | 25% | " | 5.000 | M. |
" | 20.000 | M. | - | 35% | " | 7.000 | M. |
" | 5.000 | M. | - | 45% | " | 2.250 | M. |
Razem | 65.000 | M. | 16.750 | M. |
należy zatem w tym wypadku wymierzyć podatek zamiast w kwocie 19.000 M. tylko 16.750 M.
Przy obliczaniu stawki podatkowej należy również zważać na to, aby z podległej podatkowi nadwyżki zysku po potrąceniu stawki podatkowej nie pozostało mniej niż 10.000 M. względnie 15.000 K. (art. 23).
W danym razie należy jako podatek od zysków wojennych wymierzyć tylko tę kwotę, jaka przekracza 10.000 M. względnie 15.000 K.
Organa wymiarowe i postępowanie.
Prace przygotowawcze zaś, a w szczególności wszelkie czynności połączone z zebraniem materjału, potrzebnego do wymiaru podatku, jako też doręczenie nakazów płatniczych podatnikom oraz pobór i ściąganie podatku, ma uskutecznić ta władza skarbowa I instancji, w której okręgu towarzystwo sprawozdawcze ma swoją główną siedzibę.
Po upływie terminu, wyznaczonego w publicznem obwieszczeniu, każda władza skarbowa I instancji ma wezwać indywidualnie według wzoru 5 wszystkie te towarzystwa sprawozdawcze, mające swoją siedzibę w jej okręgu, które jeszcze nie uczyniły zadość powyższemu obowiązkowi, aby w terminie ośmiodniowym pod zagrożeniem przewidzianej w art. 52 dekretu grzywny, którą cyfrowo oznaczyć należy, przedłożyły sprawozdania roczne i bilanse za wymienione wyżej lata operacyjne.
W razie bezskutecznego upływu powyższego terminu, należy nałożyć na opieszałe towarzystwo zagrożoną grzywnę, a zarazem wezwać je ponownie do przedłożenia rocznych sprawozdań i bilansów pod zagrożeniem grzywny w wyższej kwocie.
Wspomniane wyżej grzywny można, w razie niezastosowania się do wezwania, nałożyć także kilkakrotnie (art. 52 dekretu).
Te czynności przygotowawcze odnośnie do towarzystw sprawozdawczych, mających swoją siedzibę na obszarze st. m. Warszawy, należą do Zarządu skarbowego st. m. Warszawy.
Rejestr wymiaru ma obejmować wymiary podatku dla wszystkich podlegających podatkowi towarzystw sprawozdawczych z całego okręgu odnośnej władzy skarbowej I instancji.
Odpisy rejestrów wymiaru podatku razem z odpowiedniemi nakazami płatniczemi Zarząd skarbowy st. m. Warszawy ma przesłać właściwym władzom skarbowym I instancji, które zarządzą bezzwłocznie doręczenie tych nakazów płatniczych podatnikom za potwierdzeniem odbioru, zaś rejestr wymiaru, który jest zarazem rejestrem poboru tego podatku, udzielą odpowiednim kasom skarbowym.
Władze skarbowe I instancji, w których okręgu znajduje się dwie lub więcej kas skarbowych, mają rejestr wymiaru i poboru podatku rozdzielić między poszczególne kasy skarbowe, sporządzając dla każdej z nich odrębny odpis odpowiednich pozycji rejestru.
Ponieważ termin płatności podatku od zysków wojennych liczy się od dnia doręczenia nakazu płatniczego (art. 44), władze skarbowe I instancji mają bezzwłocznie po doręczeniu nakazów płatniczych podatnikom przesiać dowody doręczeń kasom skarbowym, celem zanotowania w odnośnej rubryce rejestru wymiaru i poboru podatku dat doręczenia nakazów płatniczych.
Zapadłe półroczne raty podatku, - z których pierwsza płatna jest w 30 dni po doręczeniu nakazu płatniczego, zaś druga i trzecia rata w pół roku po terminie zapłaty raty poprzedniej, - o ile nie zostały zapłacone w ciągu 14 dni po terminie płatności, będą ściągnięte wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 1% miesięcznie, przyczem stosować należy przepisy o ściąganiu należności skarbowych (art. 44).
Złożone odwołania mają władze skarbowe I instancji, dołączając odnośne dowody doręczenia nakazu płatniczego i odpis odpowiedniej pozycji rejestru wymiaru, przesłać bezzwłocznie Zarządowi skarbowemu st. m. Warszawy, który ma je razem z aktami wymiarowemi przedłożyć do rozstrzygnięcia Ministerstwu Skarbu.
INNE OSOBY PRAWNE I OSOBY FIZYCZNE.
Za podległą podatkowi nadwyżkę zysku względnie dochodu uważa się tę kwotę, o którą osiągnięty zysk względnie dochód w poszczególnych latach wojennych 1914 do włącznie 1918, przekracza normalny zysk względnie dochód z roku 1913 względnie, jeżeli podatnik tego żąda, z przecięcia lat 1911 do 1913 (art. 7).
Jeżeli zaś pewne źródło dochodu powstało dopiero w latach wojennych, to normalny zysk względnie dochód z tego źródła, potrzebny do porównania celem obliczenia podległej podatkowi nadwyżki zysku względnie dochodu z tego źródła, ustala się w wysokości przypuszczalnej przez oszacowanie (art. 7 ustęp drugi).
Jeżeli lata gospodarcze względnie zamknięcia bilansowe podatnika nie schodzą się z rokiem kalendarzowym, należy stosowne części zysku względnie dochodu z lat gospodarczych (bilansowych), wchodzących w czasokres jednego i tego samego roku kalendarzowego, zliczyć i w ten sposób ustalić zysk względnie dochód, osiągnięty w każdym poszczególnym roku kalendarzowym.
Wartość czynszową bezpłatnego mieszkania czy to we własnym czy w cudzym domu, jako też wartość wytworów, użytych dla celów gospodarstwa gomowego, należy obliczyć według zwykłych cen miejscowych przeciętnych w roku podatkowym.
Za koszta ruchu i utrzymania należy w szczególności uważać wydatki na utrzymanie lub remont budynków gospodarczych lub przemysłowych, mieszkań dla robotników i wszystkich innych budowli, służących do celów ruchu gospodarczego lub dla jego zabezpieczenia, następnie wydatki na utrzymanie i zwyczajne niezbędne uzupełnienie żywego i martwego inwentarza gospodarczego.
Potrącalne są tylko koszta tego rodzaju rzeczywiście wyłożone, nie zaś takie, których podatnik oszczędził sobie tym sposobem, że sam lub członkowie jego rodziny pracowali lub osoby trzecie pracowały bezpłatnie.
Do potrącenia nie nadają się koszta prowadzenia gospodarstwa domowego oraz wydatki na utrzymanie podatnika, jego rodziny i służby osobistej.
Wolno zatem potrącić tylko kwotę, zapłaconą tytułem odsetek, a nie na spłatę kapitału, przeto przy annuitetach tylko kwoty odsetek w nich zawarte i to tylko przypadające za ten rok kalendarzowy, z którego oblicza się czysty zysk względnie dochód, nie zaś łącznie z zaległemi i zapłaconemi procentami za lata poprzednie.
Nie nadają się do potrącenia odsetki od własnego kapitału podatnika, włożonego w przedsiębiorstwo handlowe lub przemysłowe.
Do potrącenia nadają się przeto także opłaty do kas ubezpieczeń na wypadek choroby, od wypadków, do kas pensyjnych lub do podobnych zakładów, o ile je podatnik zapłacił za swoich urzędników, funkcjonarjuszów i robotników. Jeżeli opłaty tego rodzaju dotyczą osoby podatnika lub jego członków rodziny, można je potrącić tylko w wysokości określonej pod l. 3.
Opłaty, które podatnik zapłacił za ubezpieczenie osób, zatrudnionych w jego przedsiębiorstwie gospodarczem, potrąca się przy obliczeniu czystego zysku względnie dochodu jako koszta ruchu, natomiast nie stanowią pozycji potrącalnej opłaty, które podatnik uiścił na ubezpieczenie osób, zatrudnionych w jego gospodarstwie domowem (służby osobistej).
Za zobowiązania, obciążające trwale źródła dochodu, uważa się np. renty dożywotnie, renty, które podatnik zapewnił krewnym, nie będąc prawnie obowiązanym do ich utrzymania, albo dawnym służącym i t. p.
Aby kwalifikacja do potrącenia tego rodzaju zobowiązania była uzasadniona, powinien istnieć tytuł prawny (kontrakt, ugoda i t. p.) i tytuł ten powinien być specjalny, to jest wychodzić poza ustawowy obowiązek alimentacji, oraz być trwały.
Zatem sumy ugodzone, zapłacone ryczałtowo na mocy kontraktu lub układu zamiast trwałych perjodycznych świadczeń, nie są potrącalne.
Nie nadają się następnie do potrącenia dary, wsparcia lub inne świadczenia dobrowolne, jako też świadczenia na podstawie powszechnego ustawowego obowiązku alimentacji, te ostatnie nawet wtedy, gdy są ustalone kontraktowo lub postanowione przez sąd.
Wszystkie potrącenia wyżej wymienione z wyjątkiem premij asekuracyjnych i opłat do kas ubezpieczeń, odnoszących się do osoby podatnika i jego rodziny, są tylko o tyle dopuszczalne, o ile ciążą na źródłach dochodu, stanowiących podstawę wymiaru podatku.
Wobec tego np. koszta gospodarstwa dóbr ziemskich, znajdujących się poza obszarem obowiązywania dekretu i wyłączonych wskutek tego z podstaw wymiaru, lub renty na takich dobrach ciążące nie mogą być potrącone od zysku względnie dochodu, podlegającego opodatkowaniu.
Za podwyżkę cen uważa się tylko tę kwotę, która równa się różnicy między przychodem, osiągniętym w roku wojennym a przychodem, obliczonym od tej samej ilości materjału według przeciętnych cen drzewa z ostatnich trzech lat pokojowych.
Za nadzwyczajny wyręb lasu uważa się taki, który przewyższa znacznie roczny normalny użytek drzewa w racjonalnie prowadzonem gospodarstwie leśnem, względnie roczny normalny przyrost drzewa, przyczem obojętne jest, czy nadzwyczajny wyręb lasu nastąpił z woli, czy też wbrew woli właściciela gospodarstwa leśnego np. wskutek klęski elementarnej i t. p.
Czy sprzedaż nastąpiła z wykonania interesu spekulacyjnego, ocenić należy według istniejących okoliczności poszczególnego wypadku.
Właściwość sprzedanego przedmiotu majątkowego, okoliczności, wśród których nabycie i sprzedaż nastąpiła, czas trwania posiadania i sposób gospodarki w ciągu tego czasu, dostarczą wskazówek do ocenienia, czy przy nabywaniu miano głównie na celu trwałe użytkowanie z posiadaniem połączone, czy też osiągnięcie zysku ze sprzedaży przedmiotu majątkowego przez oczekiwane podwyższenie się wartości pieniężnej. Tylko w tym ostatnim wypadku byłaby późniejsza odprzedaż wykonaniem interesu spekulacyjnego.
Potrącenia, wymienione w § 20 pod 1) do 4), o ile istniały w latach pokojowych, należy przy obliczaniu normalnego zysku względnie dochodu z tych lat przyjąć w normalnej wysokości, chociażby podatnik ich nie wykazał.
Jeżeli w związku z używaniem gruntów w gospodarstwie rolnem i leśnem utrzymywane są w ruchu także gorzelnie, browary, fabryki krochmalu, młyny, tartaki, i inne rolnicze gałęzie fabrykacji, dalej kopalnie gliny, kamienołomy, torfiarnie i inne podobne przedsiębiorstwa, przy których przychody czerpie się bezpośrednio z ziemi, ma być dochód z tego rodzaju przedsiębiorstw zeznawany przez podatników, jako też oszacowywany przez komisję, łącznie z dochodem z gospodarstwa rolnego i leśnego. Jeżeli zaś te przedsiębiorstwa przemysłowe nie zostają w bezpośrednim związku z gospodarstwem rolnem i leśnem, należy dochód z nich obliczyć według postanowień odnoszących się do dochodu z samoistnych przedsiębiorstw i zatrudnień (§ 28 niniejszego rozporządzenia).
Przy wydzierżawionych posiadłościach gruntowych lub uprawnieniach, związanych z posiadłością gruntową (prawo polowania, rybołówstwa i t. p.) uważa się za dochód, czynsz dzierżawny z doliczeniem wartości pieniężnej ewentualnych świadczeń w naturze i wszystkich innych świadczeń ubocznych ze strony dzierżawcy, oraz pożytków, zastrzeżonych wydzierżawiającemu, po odliczeniu potrącalnych ciężarów, nałożonych kontraktem na wydzierżawiającego, opustów z czynszu dzierżawnego spowodowanych klęskami elementarnemi, nieurodzajami i t. p. oraz ekwiwalentu za zużycie przedmiotu dzierżawnego, o ile dzierżawca do ponoszenia tego ciężaru nie jest kontraktem zobowiązany.
Przy obliczeniu dochodu dzierżawcy z dzierżaw rolnych, należy od dochodu potrącić zapłacony czynsz dzierżawny łącznie z wartością wszelkich innych świadczeń pobocznych, jakie ciążą na dzierżawcy, za wyłączeniem tej kwoty, jaka przypada za mieszkanie użytkowane przez dzierżawcę lub jego rodzinę.
Dochód z lasów stanowi suma przychodów, otrzymanych w roku podatkowym za płody leśne wszelkiego rodzaju, jako też wynagrodzenia, otrzymane za odstąpione osobom trzecim prawa użytkowania lasów po potrąceniu kosztów kultury leśnej, ochrony lasu, zarządu lasu, wyrębu i wywozu drzewa, tudzież kosztów konserwacji budowli (leśniczówek, mostów, dróg i t. p.).
Koszta zalesienia wolno liczyć tylko o tyle, o ile chodzi o racjonalną konserwację obszaru leśnego, nie zaś o zalesienie nowych dotychczas nagich powierzchni celem rozszerzenia tego obszaru.
2. Dochód z budynków.
Do komornego należy doliczyć także wartość pieniężną świadczeń pobocznych ciążących na najemcy na korzyść wynajmującego, a potrącić od komornego ciężary, które nałożono wskutek stosunku najmu na najemcę.
Komorne, o ile podatnik jego nieściągalność niewątpliwie udowodni, należy wyłączyć przy obliczeniu dochodu z budynku.
Za dochód z budynków lub części budynków, przez samego właściciela domu lub członków jego gospodarstwa domowego zajętych, albo też innym osobom bezpłatnie do używania pozostawionych, uważa się czystą wartość użytkową, jaką budynek lub części tegoż przedstawiają ze względu na ich jakość i położenie oraz miejscowe stosunki najmu.
Z budynków lub części budynków, których właściciel używa wyłącznie do gospodarstwa rolnego i leśnego lub do celów przemysłowych, na bezpłatne mieszkanie dla robotników i sług, na stodoły, stajnie dla bydła użytkowego i pociągowego, na składy, spichlerze, na lokale fabryczne i maszynowe, nie oblicza się osobnego dochodu, natomiast przy ustaleniu dochodu z tych źródeł należy odpowiednio uwzględnić większą zyskowność przedsiębiorstw rolnych i leśnych lub przemysłowych, spowodowaną użytkowaniem tych budynków.
W takim razie wydatki niżej wyszczególnione mogą być uważane za pozycji potrącalne odnośnego przedsiębiorstwa rolnego i leśnego lub przemysłowego.
Od dochodu z budynków można potrącić w szczególności:
Nie nadają się natomiast do potrącenia koszta budowy, przebudowy lub ulepszenia budynku, oraz koszta nabycia nowych sprzętów lub zaprowadzenia wymienionych wyżej urządzeń.
3. Zysk z przedsiębiorstw handlowych i przemysłowych.
Jeżeli podatnik prowadzi prawidłowo książki handlowe (art. 34 ustęp czwarty), można za podstawę obliczenia zysku przyjąć zamknięcia książkowe oraz sporządzone prawidłowo bilanse.
Jeżeli jednak książki handlowe względnie zestawienia bilansowe wykazują takie wydatki, których przy obliczaniu czystego zysku w myśl przepisów dekretu nie można potrącać, np. jeżeli w bilansie odliczono od zysku odsetki od własnego kapitału, włożonego w przedsiębiorstwo, lub wydatki wyłożone na prowadzenie gospodarstwa domowego, w takim razie kwoty tych wydatków należy doliczyć do wykazanego bilansowo zysku.
Zysk, osiągnięty przez spółkę handlową lub przez więcej osób wykonujących wspólnie to samo przedsiębiorstwo handlowe lub przemysłowe lub inne na zysk obliczone przedsiębiorstwo lub zatrudnienie, należy obliczyć według prawideł wyżej podanych i ustalić dla poszczególnych spójników w stosunku ich udziałów we wspólnem przedsiębiorstwie.
Przy obliczeniu czystego dochodu z wszelkich na zysk obliczonych zatrudnień i zajęć zawodowych, mają zastosowanie powyższe przepisy, przyczem jako koszta zatrudnienia należy potrącić następujące wydatki:
Jeżeli czynności przedsiębiorstwa handlowego lub przemysłowego, znajdującego się na obszarze obowiązywania dekretu, rozciągają się także poza ten obszar, należy do podstaw opodatkowania wliczyć osiągnięty zysk z całego przedsiębiorstwa.
Jeżeli jednak przedsiębiorstwo wykonuje poza obszarem obowiązywania dekretu stałe czynności przez urządzenie filji, stanowiska fabrykacji, zakupna lub sprzedaży, ajencji i t. p., należy osiągnięty zysk z tych czynności wyłączyć od opodatkowania w tym wypadku, jeżeli podatnik udowodni, że od zysku osiągniętego z czynności, wykonywanych poza obszarem obowiązywania dekretu, wymierzony i zapłacony został za ten sam rok podatek tego samego rodzaju.
Jeżeli podatnik tego nie udowodni, lub jeżeli okaże się, że nie cały zysk tam osiągnięty był opodatkowany, w takim razie należy także ten zysk, względnie nieopodatkowaną część zysku wliczyć do podstaw wymiaru podatku.
Jeżeli czynności przedsiębiorstwa, znajdującego się poza obszarem obowiązywania dekretu, rozciąga się na tutejszy obszar w sposób określony w poprzednim ustępie, to opodatkowaniu podlega tylko zysk osiągnięty z tutejszych czynności.
Jeżeli tutejsze stanowisko ruchu pozostaje z głównym zakładem w takim związku, że oddzielne obliczenie zysku nie da się uskutecznić, należy obliczyć zysk z całego przedsiębiorstwa i rozdzielić stosownie z uwzględnieniem stosunku, w jakim poszczególne zakłady przemysłowe lub handlowe przyczyniają się do osiągnięcia całego zysku ze względu na rozmiary zakładów, poszczególnych kosztów czynności, wartość i wielkość produkcji, zbytu i t. p.
4. Dochód z płac służbowych i z najmu pracy.
Wynagrodzenie w naturze należy obliczyć według rzeczywistych miejscowych cen odnośnego roku podatkowego.
Jeżeli pobierane przez podatnika wynagrodzenie jest przeznaczone częściowo także na pokrywanie wydatków, spowodowanych wymogami służby lub pracy, należy od tego wynagrodzenia potrącić rzeczywiście poniesione na ten cel wydatki.
Od dochodu potrąca się zapłacone kwoty roczne na cele emerytalne, na ubezpieczenie i do kas przezorności.
5. Dochód z majątku w kapitałach i z praw.
Należy jednak doliczyć do dochodu zyski rzeczywiście pobrane z przedsięwziętej w celach spekulacyjnych sprzedaży papierów wartościowych, wierzytelności, rent i t. p. po potrąceniu rzeczywiście poniesionych strat przy tego rodzaju interesach.
Odsetki, zawarte w nieoprocentowanych wierzytelnościach kapitałowych, przy których ma być zwrócony wyższy kapitał niż pierwotnie był udzielony, należy doliczyć do dochodu tego roku, w którym je pobrano wraz z kapitałem.
Dochody w naturze obliczyć należy w pieniądzach według cen miejscowych przeciętnych w odnośnym roku podatkowym.
Przy annuitetach za dochód uważa się tylko kwota odsetek zawarta w racie ryczałtowej.
Jeżeli podatnik twierdzi, że nie otrzymał odsetek lub rent, które mu się należały, winien to odpowiednio wykazać.
Koszta przechowywania i administracji papierów wartościowych można od dochodu potrącić.
Od podatku uwolnione są nadwyżki dochodu stanowiące wyłącznie podwyższone pobory z tytułu płac funkcjonarjuszów państwowych i niepaństwowych związków o charakterze publiczno-prawnym, oraz z tytułu poborów zaopatrzenia ich i ich rodzin (art. 10 p. 4).
Jeżeli zatem osoby wyżej wymienione, oprócz dochodów wolnych od podatku, posiadają inne źródła dochodu, z których nadwyżka zysku względnie dochodu przekracza rocznie 4.000 M. względnie 6.000 K., należy przy obliczaniu przypadającego podatku od tej nadwyżki nie brać wogóle pod uwagę dochodów uwolnionych od podatku.
Od podatku wolne są także nadwyżki dochodu, płynącego wyłącznie z poborów wypłacanych z tytułu najmu pracy innego rodzaju, o ile nie przekraczają rocznie 8.000 M. względnie 12.000 K., zaś nadwyżki dochodu ze wszystkich innych źródeł dochodu podatnika, o ile nie przekraczają rocznie 4.000 M. względnie 6.000 K.
Co do tych osób zatem, które oprócz poborów wypłacanych z tytułu najmu pracy posiadają także inne źródła dochodu, należy celem ustalenia obowiązku podatkowego zliczyć osiągniętą rocznie nadwyżkę zysku względnie dochodu ze wszystkich źródeł dochodu podatnika i uwolnić ją od podatku tylko w tym wypadku, jeżeli nie przekracza rocznie 4.000 M. względnie 6.000 Kor.
Nadwyżka zysku względnie dochodu, jeżeli przekracza wymienione w art. 10 p. 4 minimum, podlega podatkowi od pełnej kwoty, a nie tylko od tej części, która przekracza tę granicę.
Powstanie lub ustanie źródła dochodu w ciągu roku wojennego.
Przykład.
Z przedsiębiorstwa, które powstało dopiero dnia 1 lipca 1915 r., wynosił do końca roku 1915 zysk 12.000 M.
Komisja ustaliła jako normalny zysk z tego samego czasu 4.000 M., zatem nadwyżka zysku wynosiła za czas od 1 lipca do końca roku 1915 8.000 M., czyli za cały rok 16.000 M. Od tej nadwyżki przypada stawka podatkowa wedle art. 22 dekretu w kwocie 1.100 M., z której wymierzyć należy tylko część wypadającą stosunkowo za czas od 1 lipca do końca roku 1915 t. j. kwotę 550 M.
Jeżeli zaś źródło dochodu ustanie w ciągu roku wojennego np. z powodu zaniechania przedsiębiorstwa, przeniesienia źródła dochodu na inną osobę itp. i wskutek tego zysk względnie dochód nie obejmuje pełnego kalendarzowego roku, należy osiągnięty w tym krótszym czasokresie zysk względnie dochód porównać z obliczonym proporcjonalnie za ten sam czas zyskiem względnie dochodem z roku 1913 i wypadającą z porównania nadwyżkę zysku względnie dochodu obliczyć proporcjonalnie na cały rok, a z przypadającego od tej nadwyżki podatku wymierzyć tylko tę część, jaka wypadnie stosunkowo za ten krótszy czasokres.
Przykład.
Z przedsiębiorstwa, zaniechanego przez podatnika z dniem 1 lipca 1915, wynosił czysty zysk za czas od 1 stycznia do końca czerwca 1915-16.000 M., zaś normalny zysk w roku pokojowym 1913 - 4.000 M., czyli za czas od 1 stycznia do końca czerwca 1913 - 2.000 M.
Nadwyżka zysku wynosiła zatem za czas od 1-go stycznia do końca czerwca 1915 kwotę 14.000 M., czyli za cały rok 28.000 M. Od tej nadwyżki przypada stawka podatkowa w myśl artykułu 22 dekretu 2.700 M., z której wymierzyć należy tylko część wypadającą w stosunku za czas od 1-go stycznia do końca czerwca 1915 t. j. kwotę 1.350 M.
Jeżeli podatnik posiada więcej źródeł dochodu, z których tylko jedno powstało lub też usiało w ciągu roku wojennego, należy nadwyżkę zysku względnie dochodu z tego źródła, obliczoną według powyższych zasad na cały rok, doliczyć do podległych opodatkowaniu nadwyżek zysku względnie dochodu z innych źródeł, a z przypadającego od łącznej sumy nadwyżek podatku, wymierzyć tylko proporcjonalną cześć według następującego przykładu:
nadwyżka zysku względnie dochodu wynosiła w roku wojenym 1915:
razem 16.000 M.
Od tej nadwyżki przypada stawka podatkowa w myśl art. 22 dekretu 1.100 M., z której wymierzyć należy tylko część wypadającą proporcjonalnie od nadwyżki (16.000 M. - 4.000 M., potrącone wskutek ustania źródła dochodu ad c) =) 12.000 M. wedle następującej proporcji:
X : 1.100 M.= 12.000 M. : 16.000 M. |
X = 1.100 M. x 12.000 M. = 825 M. |
16.000 M. |
W danym razie należy jako podatek od zysków wojennych wymierzyć tylko tę kwotę, jaka przekracza wymienione wyżej minimum uwolnione od dodatku (art. 11 p. 4).
Okręgi Zarządów skarbowych w Warszawie i Łodzi stanowią odrębne okręgi wymiarowe.
W okręgu Inspektoratu skarbowego do spraw podatków bezpośrednich w Lublinie oraz w okręgu Zarządu skarbowego miasta Łodzi należy stworzyć osobną komisję dla miasta Lublina względnie Łodzi, a osobną dla powiatu ziemskiego.
W okręgu wymiarowym Zarządu skarbowego st. m. Warszawy należy utworzyć tyle komisji, ile utworzono w swoim czasie na mocy rozporządzenia byłego ces. niemieckiego Generał-Gubernatorstwa Warszawskiego z dnia 15 stycznia 1917 № 367 (Dz. rozp. № 86) w sprawie poboru podatku od majątku, a to z zakresem terytorialnym w swoim czasie unormowanym.
Władzami skarbowemi I instancji są zarządy skarbowe st. m. Warszawy i m. Łodzi względnie Inspektoraty skarbowe do spraw podatków bezpośrednich w Kielcach, Lublinie, Piotrkowie i Radomiu, a na pozostałym obszarze obowiązywania dekretu Inspektoraty skarbowe.
Czterech członków komisji wybierają w okręgach wymiarowych ziemskich sejmiki powiatowe, zaś w okręgach wymiarowych miejskich Warszawskim, Łódzkim i Lubelskim rady miejskie z pośród osób do opłacania tego podatku obowiązanych.
Resztę członków komisji mianuje władza skarbowa I instancji. Mianowanymi członkami komisji mogą być także osoby, nie podlegające podatkowi od zysków wojennych, jeżeli można po nich oczekiwać skutecznej pomocy w czynnościach wymiaru tego podatku.
Przy wybieraniu i mianowaniu członków komisji należy uważać na to, aby istniejące w danym okręgu wymiarowym przynajmniej główne kategorje dochodu były zastąpione o ile możności równomiernie (art. 27).
Dla przewodniczącego i każdego członka komisji wyznacza się w ten sam sposób zastępcę na wypadek czasowej przeszkody lub też ustąpienia (art. 28).
Rada miejska st. m. Warszawy ma wybrać po czterech członków i czterech zastępców dla każdej komisji.
Jeżeli sejmiki powiatowe względnie rady miejskie w wyznaczonym terminie nie wybiorą wcale członków i zastępców, lub też wybiorą mniejszą niż przepisaną ilość tychże, wówczas, gdy to nastąpiło z oczywistej winy uprawnionych do wyboru, władza skarbowa I instancji ma sama zamianować także i tych członków lub zastępców względnie brakującą ilość tychże.
W ten sam sposób władza skarbowa I instancji postąpi w wypadku, jeżeli wybrani przez sejmiki powiatowe względnie rady miejskie członkowie komisji odmówią prawidłowego współdziałania w obradach np. przez odmówienie złożenia przyrzeczenia zachowania w ścisłej tajemnicy obrad komisyjnych co do stosunków majątkowych dochodowych i familijnych płatników podatku.
W razie czasowej przeszkody u przewodniczącego obejmuje przewodnictwo jego zastępca, który w danym razie wchodzi w wszelkie prawa i obowiązki przewodniczącego.
Na każde posiedzenie komisji przewodniczący ma zaprosić wszystkich członków komisji.
W miejsce nie mogących przybyć członków wybranych przewodniczący ma zaprosić wybranych zastępców, a w miejsce nie mogących przybyć mianowanych członków -mianowanych zastępców.
Zaproszeni w ten sposób zastępcy wstępują pod każdym względem w prawa i obowiązki członków.
Od członków komisji przewodniczący ma odebrać na wstępie ich urzędowania przyrzeczenie przez podanie ręki w miejsce przysięgi, że przy rozprawach komisji postępować będą bez względu na osobę wedle najlepszej wiedzy i sumienia i że zachowywać będą w ścisłej tajemnicy rozprawy i dochodzące co ich wiadomości podczas obrad komisji stosunki majątkowe, dochodowe i familijne osób obowiązanych do opłacenia podatku od zysków wojennych.
Przytem przewodniczący winien zwrócić uwagę członków komisji na postanowienia karne, zawarte w art. 51 dekretu.
Gdyby na posiedzenie nie przybyła zdolna do powzięcia uchwał ilość członków (zastępców) przewodniczący ma zaprosić na najbliższe posiedzenie piśmiennie wszystkich członków z uwagą, że komisja będzie zdolna do powzięcia ważnych uchwał także bez względu na ilość członków, przybyłych na posiedzenie.
Uchwały komisji zapadają bezwzględną większością głosów obecnych członków.
Przewodniczący głosuje tylko w razie równości głosów.
Jeżeli przy głosowaniu nad wysokością pewnej cyfry nie można osiągnąć bezwzględnej większości głosów, to należy głosy za cyfrą najniekorzystniejszą dla podatnika doliczać tak długo do głosów za cyfrą najbliższą, dla podatnika korzystniejszą, aż okaże się większość, jak to okazuje się z następującego przykładu:
W komisji złożonej z 8 członków są następujące zdania co do wysokości dochodu podatnika: A) szacuje dochód na 5.000 mk., B) na 8.000 mk., C) na 10.000 mk., D) na 12.000 mk., E) na 13.000 mk., F) na 14.000 mk., G) na 15.000 mk., wreszcie H) na 16.000 mk.
Doliczając głos za cyfrą najniekorzystniejszą dla podatnika (16.000 mk.) do głosów za najbliższemi cyframi dla podatnika korzystniejszemi (t. j. 15.000 mk., 14.000 mk., 13.000 mk., i 12.000 mk.) wypadnie uchwała komisji na oszacowanie dochodu podatnika na 12.000 mk.
Z każdego posiedzenia komisji winien być sporządzony protokuł obrad, który podpisują przewodniczący lub jego zastępca i dwóch przy obradach obecnych członków lub zastępców.
Przewodniczący ma w podobnym wypadku oddać przewodnictwo swemu zastępcy.
Dla zapobieżenia późniejszym zarzutom należy zapisywać w protokule obrad, że postanowienie powyższe zostało zachowane.
Komisja apelacyjna składa się z wyznaczonego przez Ministerstwo Skarbu urzędnika skarbowego, jako przewodniczącego, i z 12 członków mianowanych przez Ministerstwo Skarbu.
Sześciu członków mianuje Ministerstwo Skarbu z pośród osób, zaproponowanych przez organizacje zawodowe.
Dla przewodniczącego i każdego członka komisji apelacyjnej mianuje Ministerstwo Skarbu w ten sam sposób zastępcę.
Regulamin obowiązujący dla okręgowych komisji podatku od zysków wojennych ma także zastosowanie dla komisji apelacyjnej.
Jeżeli instytucje, powołane do przedstawienia kandydatów na członków i zastępców członków komisji apelacyjnej, nie uczynią tego w terminie wyznaczonym, wówczas tych członków i zastępców członków mianuje Ministerstwo Skarbu według własnego wyboru.
Jeżeli z powodu odwołania samego podatnika komisja apelacyjna uzna, że wymiar podatku należałoby podwyższyć, ma zwrócić sprawę do właściwej w tym wypadku okręgowej komisji celem uskutecznienia odpowiedniego dodatkowego wymiaru podatku, przeciw któremu przysługuje podatnikowi jako też przewodniczącemu komisji okręgowej ponownie prawo odwołania się.
Komisji apelacyjnej i jej przewodniczącemu przysługują co do ustalenia podległej podatkowi nadwyżki zysku względnie dochodu te same uprawnienia, jakie przysługują okręgowej komisji i jej przewodniczącemu.
Celem uzyskania środków pomocniczych do sporządzenia powyższego spisu władze skarbowe I instancji mają we wszystkich miastach, liczących ponad 10.000 mieszkańców, wezwać za pomocą publicznego obwieszczenia według wzoru 1, właścicieli domów mieszkalnych względnie ich pełnomocników, rządców lub administratorów domów, aby w terminie w obwieszczeniu wyznaczonym sporządzili i złożyli u władzy skarbowej wykaz mieszkańców domu według ostatniego faktycznego stanu, na formularzach według wzoru 3., które władza skarbowa wydawać będzie bezpłatnie.
W obwieszczeniu należy wyraźnie zaznaczyć, że niezłożenie wykazów w wyznaczonym terminie, lub też świadome złożenie wykazu niezgodnego z faktycznym stanem, karane będzie na zasadzie postanowień art. 52 dekretu grzywną do wysokości 10.000 mk. względnie 15.000 kor.
Wykaz mieszkańców, który ułożyć należy według mieszkań i lokali handlowych lub przemysłowych, ma zawierać imię i nazwisko oraz zawód względnie zatrudnienie osób, które wynajmują lub użytkują bezpłatnie mieszkanie lub lokal handlowy względnie przemysłowy, tudzież tych, którzy od tych osób odnajmują części mieszkania. W wykazie należy dokładnie wymienić także ilość i jakość ubikacji oraz wysokość komornego względnie wartość czynszową mieszkania.
Z członków rodziny należy wymienić w wykazie tylko te osoby, które mają własne swe źródło dochodu.
Szczegółowe objaśnienia co do sposobu sporządzenia tych wykazów umieszczone są na pierwszej stronie formularza.
Od obowiązku złożenia wykazu mieszkańców uwolnieni są właściciele hoteli i domów zajezdnych, jednak tylko co do zajeżdżających do nich podróżnych.
O spisy mieszkańców, którzy w budynkach wojskowych lub państwowych zajmują mieszkania, należy postarać się za pośrednictwem odnośnych władz wojskowych lub państwowych.
W razie bezskutecznego upływu terminu należy zagrożoną grzywnę nałożyć i ponownie wezwać obowiązanego do złożenia wykazu mieszkańców pod zagrożeniem grzywny w wyższej kwocie.
Osobę obowiązaną do złożenia wykazu można karać kilkakrotnie grzywną, jeżeli bez dostatecznego usprawiedliwienia nie uczyni zadość wezwaniu władzy.
Złożone wykazy mieszkańców należy niezwłocznie przejrzeć i, o ile to byłoby potrzebne, uzupełnić względnie sprostować.
W obwieszczeniu ma być zawarte także wezwanie kuratorów spadków wakujących do złożenia takiegoż zeznania odnośnie do majątku spadkowego.
Formularze zeznań należy wydawać bezpłatnie. Zeznanie dochodu może być albo wniesione piśmiennie albo złożone ustnie do protokulu. W tym ostatnim wypadku należy również używać przepisanego formularza (wzór 7).
Obwieszczenie ma zawierać także wezwanie do złożenia w tym samym terminie rocznych sprawozdań i bilansów przez towarzystwa sprawozdawcze, wreszcie wymienione w art. 47 i 48 dekretu postanowienia karne za dopuszczenie się ukrócenia lub zatajenia podatku od zysków wojennych.
Sporządzenie tego spisu polega na tem, że dla każdego poszczególnego podatnika zakłada się arkusz wymiarowy według wzoru (13), do którego po wypełnieniu rubryk pierwszej strony dołącza się złożone przez podatnika zeznanie dochodu a następnie przeprowadzone dochodzenia i inne akta odnoszące się do wymiaru podatku dla tej osoby.
Władze skarbowe I instancji, w których okręgu Związki samorządne pobierały w latach wojennych podatek od zysków wojennych, mają, powołując się na postanowienia art. 35 dekretu, zażądać od tych Związków wykazu imiennego osób, którym podatek ten wymierzono z podaniem sumy opodatkowanego zysku względnie dochodu i wymierzonej stawki podatkowej oraz lat, za które wymiar podatku nastąpił.
Wykaz ten ma służyć również jako środek pomocniczy do wyśledzenia obowiązanych do opłacenia podatku od zysków wojennych.
Wymienione wyżej organa są obowiązane do udzielenia potrzebnych dat do wymiaru podatku od zysków wojennych (art. 35 dekretu).
Takie same wezwanie należy wystosować w tym wypadku, jeżeli z całego ekonomicznego położenia podatnika i wysokości jego wydatków domowych i osobistych należy przypuszczać, że podatnik posiada dochód ze źródeł władzy nieznanych (art. 33, ust. 1 dekretu).
Okoliczności, z których władza skarbowa może wnosić o ekonomicznem położeniu podatnika są: wielkość i jakość zajmowanego mieszkania, wysokość opłaconego komornego, ilość zajętej w gospodarstwie domowem służby osobistej, zbytkowny tryb życia, utrzymywanie ekwipaży, automobilów, mieszkania letniego i t. p.
W tych wypadkach należy przyjąć, że ogólny dochód podatnika w czasie miarodajnym nie był mniejszy od jego wydatków domowych i osobistych (art. 33, ustęp drugi dekretu).
Na wpływających zeznaniach dochodu należy zanotować dzień złożenia i datę tę uwidocznić także na pierwszej stronie właściwego arkusza wymiarowego.
W tym celu władza skarbowa I instancji przeprowadzi przy współudziale informatorów lub rzeczoznawców oraz przy pomocy aktów wymiarowych innych podatków bezpośrednich, dochodzenia na formularzach (wzory 8 do 12) dla obliczenia czystego zysku względnie dochodu ze wszystkich źródeł każdego poszczególnego podatnika z lat wojennych 1914 do 1918 włącznie, jako też normalnego zysku względnie dochodu z roku 1913 lub przeciętnego z lat 1911 do 1913, potrzebnego do porównania celem ustalenia nadwyżki podległej podatkowi.
Celem zbadania stosunków dochodowych podatników i wogóle wszelkich szczegółów i danych potrzebnych do obliczenia zysku względnie dochodu władza skarbowa ma prawo w razie potrzeby przesłuchać podatnika, jako też rzeczoznawców i inne zaufania godne osoby jako świadków lub informatorów.
Jeżeli świadkowie lub informatorowie mieszkają w innym okręgu, należy zwrócić się o ich przesłuchanie do władzy skarbowej I instancji miejsca zamieszkania świadka lub informatora.
Zaprzysiężenie świadków i rzeczoznawców należy ograniczyć do wypadków szczególnie ważnych i zawiłych.
Przysięgę odbierze sąd pokoju miejsca zamieszkania świadka względnie rzeczoznawcy.
Władza skarbowa I instancji winna przed skierowaniem sprawy do sądu przesłuchać protokularnie świadka względnie rzeczoznawcę, zwrócić uwagę jego protokularnie na to, że będzie zeznania swe ewentualnie musiał sądownie zaprzysiądz i dopiero wówczas, gdyby władza skarbowa I instancji miała uzasadnione wątpliwości co do prawdziwości zeznania, przesłać odnośny protokuł przesłuchania do właściwego sądu pokoju celem zniewolenia świadka względnie rzeczoznawcy do stwierdzenia jego protokularnych zeznań przysięgą.
Co do podatników, którzy prowadzą prawidłowo książki handlowe lub gospodarcze, władza skarbowa może zarządzić przedłożenie i zbadanie tych ksiąg (art. 34, ustęp 4).
Władzą skarbowa I instancji przeprowadza w ten sam sposób takie dochodzenia celem zebrania danych, potrzebnych do oszacowania podległej podatkowi nadwyżki zysku względnie dochodu i wymiaru podatku co do podatników, którzy nie złożyli zeznań (art. 34, ustęp 5).
Zakłady kredytowe, banki oraz inne przedsiębiorstwa handlowe i przemysłowe winny na wezwanie władzy skarbowej dozwalać wglądu we wszystkie księgi, akta i dokumenty, tyczące się stosunków majątkowych i dochodowych podatnika, i udzielać odpisów z nich lub piśmiennych wyjaśnień (art. 35, ustęp 2).
W wezwaniu takiem, wystosowanem piśmiennie, należy się zawsze powołać na przepis art. 35 dekretu i zaznaczyć, że przeciw wezwaniu może zainteresowany wnieść zarzuty w terminie dni 8 od dnia doręczenia wezwania.
Organy wymiarowe obowiązane są wniesione zarzuty niezwłocznie przedłożyć do rozstrzygnięcia Ministerstwu Skarbu.
Aż do czasu rozstrzygnięcia zarzutów przez Ministerstwo Skarbu, organa wymiarowe mają obowiązek wstrzymać się z wykonaniem przysługujących im w takich wypadkach praw (art. 35).
W tym celu władze skarbowe I instancji mają ostateczne cyfrowe wyniki dochodzeń, przeprowadzonych co do każdej kategorji źródeł dochodu poszczególnego podatnika, wpisać w odnośnych rubrykach na drugiej stronie założonego dla niego arkusza wymiarowego tak odnośnie do roku pokojowego 1913, jak i poszczególnych lat wojennych 1914 do 1918, następnie obliczyć i w rubryce 13 arkusza wymiarowego uwidocznić nadwyżki zysku względnie dochodu, osiągnięte w poszczególnych latach wojennych, a w następnych rubrykach przypadające za te lata stawki podatkowe i łączną sumę tych stawek.
Władze skarbowe I instancji, w których okręgu Związki samorządne pobierały podatek od zysków wojennych, postąpią w tym wypadku analogicznie na podstawie wykazów zażądanych od Związków samorządnych w postępowaniu przygotowawczem (ustęp drugi § 49 niniejszego rozporządzenia), jednak po poprzedniem wezwaniu podatnika do złożenia do wozu (kwitu kasowego) na zapłacony podatek od zysków wojennych na rzecz wspomnianych wyżej Związków.
Do rejestru tego należy wciągnąć pod bieżącą liczbą wszystkich tych podatników, co do których przygotowano w odnośnych arkuszach wymiarowych wnioski dla komisji.
Władza skarbowa ma wypełnić tylko pierwsze trzy rubryki rejestru i uwidocznić liczbę bieżącą rejestru na pierwszej stronie arkuszów wymiarowych poszczególnych podatników.
Władze skarbowe I instancji, w których okręgu znajduje się dwie lub więcej kas skarbowych, mają sporządzić rejestr wymiaru i poboru podatku według kas dla każdej odrębnie.
Zadaniem Komisji jest, aby we wszystkich wypadkach oszacowanie zbliżało się jak najbardziej do rzeczywistego zysku względnie dochodu. W szczególności powinna ona dążyć do tego, aby kwota jej szacunku odpowiadała tej, którąby podatnik na podstawie swych rzeczywistych stosunków ekonomicznych należycie obliczył i zeznał w myśl postanowień dekretu.
Komisja winna wyrobić sobie zdanie w wypadkach, w których zeznanie wniesiono, czy zeznanie to zgadza się ze stosunkami rzeczywistemi, zbadanemi i wogóle komisji wiadomemi.
W tym celu tak przewodniczącemu jak i komisji przysługują te same uprawnienia, jakie w myśl postanowień art. 34 i 35 dekretu przysługują władzy skarbowej I instancji.
Uchwały komisji dotyczące wyników oszacowania zysku względnie dochodu i ustalenia stawki podatkowej dla każdego podatnika należy wpisać w odpowiednich rubrykach każdego arkusza wymiarowego i rejestru wymiaru.
Jeżeli uchwała komisji co do cyfrowego obliczenia zysku względnie dochodu i potrąceń, tudzież ustalenia stawki podatkowej dla podatnika, zgodna jest z wnioskiem władzy skarbowej, można w rubrykach odnośnych arkusza wymiarowego zamiast cyfr wpisać słowa "zgodnie z wnioskiem".
Mają one zawierać także kwotę oszacowanej nadwyżki zysku względnie dochodu, podległej podatkowi i sposób jej obliczenia, nadto pouczenia o środkach prawnych i terminach zapłaty podatku (art. 39).
Nakazy płatnicze należy doręczać podatnikom ze względu na postanowienia art. 51 dekretu zapieczętowane (np. w fermie używanej przy telegramach) za potwierdzeniami odbioru, które w miarę uskutecznionych poręczeń ma władza skarbowa przesłać kasie skarbowej.
Władza skarbowa ma również zaraz po otrzymaniu rejestru wymiaru podatku sporządzić odpis tegoż i przesłać go niezwłocznie kasie skarbowej z poleceniem, aby w miarę, jak będzie otrzymywała od władzy skarbowej dowody doręczenia nakazów płatniczych, wpisywała w odnośnej rubryce rejestrów daty doręczenia podatnikom tych nakazów, albowiem od dat tych zawisłe są terminy płatności podatku i obliczenie odsetek za zwłoką (art. 44).
Po wpisaniu dat doręczenia nakazów płatniczych kasa skarbowa odsyła dowody doręczeń napowrót władzy skarbowej, która zarządzić ma złożenie tych dowodów do arkuszów wymiarowych odnośnych podatników.
Zapadłe półroczne raty podatku, - z których pierwsza płatna jest w 30 dni po doręczeniu nakazu płatniczego, zaś druga i trzecia rata w pół roku po terminie zapłaty raty poprzedniej - o ile nie zostały zapłacone w ciągu 14 dni po terminie płatności, - będą ściągnięte wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 1% miesięcznie, przyczem stosować należy przepisy o ściganiu należności skarbowych (art. 44).
Przewodniczący obowiązany jest wnieść odwołanie w tym wypadku, jeżeli obliczenie zysku względnie dochodu lub potrąceń, dokonane przez komisję, nie odpowiada przepisom dekretu, lub też postanowienia dekretu w inny sposób ze szkodą interesów Państwa lub podatników zostały naruszone.
Jeżeli odwołanie wniesie przewodniczący należy o tem z podaniem powodów zawiadomić odnośnego podatnika, któremu przysługuje prawo wnieść w przeciągu 14 dni odpowiedź do władzy skarbowej I instancji.
Opinję komisji z dokładnem umotywowaniem zapisać należy na trzeciej stronie odnośnych arkuszów wymiarowych.
Opinję ma podpisać przewodniczący względnie jego zastępca i dwóch obecnych przy obradach członków względnie zastępców członków komisji.
Po zaopinjowaniu odwołań przez komisję władza skarbowa I instancji ma przedłożyć je wraz z odnośnemi aktami wymiarowemi komisji apelacyjnej do rozstrzygnięcia.
Kasa skarbowa ma umorzenie lub podwyższenie stawki podatkowej wskutek odwołania zanotować w rubryce 9 rejestru wymiaru i poboru podatku.
W wypadkach podwyższenia stawki podatkowej wskutek odwołanie przewodniczącego komisji, władza skarbowa ma, zawiadamiając o tem podatnika, wezwać go zarazem, aby nadwyżkę podatku zapłacił w terminie 14 dni, licząc od dnia doręczenia uwiadomienia, a to pod zagrożeniem następstw, przewidzianych w art. 44 ust. 2 dekretu.
Dowód doręczenia powyższego uwiadomienia należy przesłać Kasie skarbowej i polecić jej aby wpisała w odnośnej kolumnie rubryki 12 rejestru datę doręczenia uwiadomienia, gdyż od niej zależy termin płatności podwyżki podatku i obliczenie odsetek za zwłokę.
POSTANOWIENIA KARNE.
Wszystkie inne czyny są ścigane i karane przez władze skarbowe.
Ukrócenia podatku przez złożenie nieprawdziwego lub niezupełnego, zatem rzeczywistemu stanowi rzeczy nie odpowiadającego zeznania dochodu, dopuszcza się ten, kto zeznanie takie złożył:
Ukrócenia podatku dopuszcza się także ten, kto będąc uprawniony do zastępowania osoby prawnej, popełnia czyn wyżej określony w sposób tam podany.
Również dopuszcza się ukrócenia podatku członek zarządu, buchalter, odpowiedzialny ajent towarzystwa cudzoziemskiego, jeżeli w sprawozdaniach i bilansach przedsiębiorstw obowiązanych do składania sprawozdań publicznych lub zrównanych z niemi przedsiębiorstw, albo w zawiadomieniach dodatkowych lub wyjaśnieniach tych sprawozdań, umieszcza wiadomości świadomie fałszywe w celu zmniejszenia podatku lub zwolnienia od niego i wogóle osoby, które podpisały lub potwierdziły fałszywe sprawozdanie, bilans, zawiadomienie dodatkowe lub wyjaśnienie.
Czyny powyższe karane być mają według postanowień art. 47 ust. 1 dekretu.
Ten, kto działa świadomie, ale nie w zamiarze ukrócenia podatku, karany ma być według postanowień art. 47 ust. 2 dekretu.
Winnym zatajenia podatku staje się ten, kto mimo wystosowanego do niego wezwania do złożenia zeznania w pewnym ściśle oznaczonym terminie, świadomie i z zamiarem zatajenia przedmiotu podatkowego, w terminie tym nie składa zeznania (podmiotowa i przedmiotowa istota czynu).
Czyn taki karany być ma według postanowień art. 48 ust. 1 i 2 dekretu. Ten, kto działa świadomie, ale bez zamiaru zatajenia podatku, karany być ma za zaniedbanie według postanowień art. 48 ust. 3 dekretu.
Przy wymiarze kar w granicach art. 47 i 48 dekretu należy mieć wzgląd na ważność przekroczenia, stopień ujawniającego się złego zamiaru, wysokość szkody zrządzonej lub zamierzonej i stosunki majątkowe winnego.
Władze skarbowe są obowiązane z urzędu do przestrzegania postanowień dekretu, odnoszących się do ustania karygodności czynów określone w art. 47 i 48 dekret (art. 49).
POSTĘPOWANIE.
Sądy pokoju ścigają czyny określone w art. 50 dekretu na wniosek władzy skarbowej, a czyny określone w art. 51 dekretu na wniosek władzy skarbowej, członka komisji lub osoby zainteresowanej (art. 50 i 51 ust. końcowy).
Grzywny w myśl art. 52 dekretu może nałożyć władza skarbowa wezwana przez władzę, wymienioną w poprzednim ustępie do współdziałania w postępowaniu wymiarowem.
Do tego celu służy w pierwszym rzędzie materjał wymiarowy. O ile na podstawie tego materjału istota czynu nie może być jeszcze niewątpliwie ustalona, władza skarbowa ma zarządzić uzupełnie matarjału dowodowego przez ewentualne dalsze dochodzenia, przesłuchanie świadków i znawców, a to wtedy, jeżeli w przedmiotowej sprawie albo jeszcze wogóle przesłuchiwani nie byli, albo jeżeli ich ponowne przesłuchanie konieczne jest do ustalenia istoty czynu w sposób wykluczający wątpliwość.
Jeżeli świadek lub znawca uchyla się od zeznania, a nie zachodzą powody uchylenia się od zeznawania, określone w art. 36 dekretu względnie § 57 niniejszego rozporządzenia, władza skarbowa może wymusić zeznanie, stosując względem osoby, uchylającej się od zeznania, postanowienia art. 52 dekretu.
W wezwaniu, wystosowanem celem przesłuchania obwinionego, należy dokładnie określić cel przesłuchania.
Jeżeli obwiniony wskutek takiego wezwania nie stawi się przed władzą skarbową, należy wezwać go ponownie do stawienia się w terminie ściśle oznaczonym, określić cel przesłuchania i zaznaczyć wyraźnie, że jeżeli obwiniony nie stawi się w terminie wyznaczonym bez dostatecznego usprawiedliwienia, - orzeczenie karne wydane będzie przeciw niemu zaocznie na podstawie aktów, jakiemi rozporządza władza skarbowa.
Gdyby i to wezwanie pozostało bez skutku, władza skarbowa wyda przeciw obwinionemu orzeczenie karne zaocznie.
Orzeczenie co do czynów, określonych w art. 47, 48 i 65 dekretu, należy wydać piśmiennie i uzasadnić w niem podmiotową i przedmiotową istotę czynu, tudzież przytoczyć wszelkie te okoliczności, które wpłynęły na surowszy lub łagodniejszy wymiar kary.
W orzeczeniu karnem należy zawsze zamieścić pouczenie o środkach prawnych, jakie przysługują obwinionemu, a w szczególności, że przeciw orzeczeniu z powodu naruszenia postanowień art. 47, 48 i 65 dekretu może wnieść rekurs w terminie 4 tygodni, a przeciw orzeczeniu z powodu naruszenia, określonego w art. 52 dekretu, w terminie 8 dni po doręczeniu względnie po ogłoszeniu orzeczenia karnego.
Zabezpieczenie to należy przeprowadzić w sposób przepisany dla zabezpieczenia podatku od zysków wojennych w art. 57 dekretu i §§ 88 i 89 niniejszego rozporządzenia (art. 56).
ZABEZPIECZENIE PODATKU.
Jeżeli władza skarbowa posiada materjał, na podstawie którego może cyfrowo ustalić zysk względnie dochód, podległy opodatkowaniu, lub jeżeli materjał ten z łatwością zebrać może, ma na podstawie tegoż ustalić kwotę podatku zabezpieczyć się mającą.
Jeżeli cyfrowe ustalenie podległego podatkowi zysku względnie dochodu, celem obliczenia wysokości zabezpieczyć się mającej kwoty podatku, jest na razie z jakiegokolwiek powodu niemożliwe, oszacuje władza skarbowa nadwyżkę zysku względnie dochodu prowizorycznie, ewentualnie w przypuszczalnej wysokości przez przesłuchanie dwóch rzeczoznawców (art. 58).
Formularz tego nakazu należy sporządzić według wzoru 18. Nakaz zabezpieczenia należy doręczyć podatnikowi lub jego pełnomocnikowi, ustanowionemu do zastępowania interesów podatnika, za potwierdzeniem odbioru.
Jeżeli z okoliczności wynika, że ściągnięcie tylko pewnej części podatku nie jest zapewnione, należy zażądać zabezpieczenia tylko dla tej części podatku.
Jednakże aż do rozpoczęcia czynności Prokuratorji władze skarbowe I instancji mają na zasadzie art. 1612 i 1613 i załącznika do art. 1527 ustawy o post. cyw. oraz art. 14 i 25 przepisów przechodnich do tej ustawy, przeprowadzić zabezpieczenie podatku w drodze sądowej w zastępstwie Prokuratorji, a to w sposób niżej określony.
Władza skarbowa może żądać zabezpieczenia podatku od zysków wojennych albo sposobem hipotecznym, albo przez uzyskanie zakazu sprzedaży nieruchomości podatnika.
Jeżeli nieruchomość ma urządzoną hipotekę, albo gdy wierzytelność jest hipotecznie zabezpieczona, właściwym do złożenia wniosku władzy skarbowej na zabezpieczenie podatku sposobem hipotecznym jest ten urząd hipoteczny, w którego okręgu położona jest nieruchomość względnie ten urząd hipoteczny, w którym wierzytelność jest zabezpieczona hipotecznie.
Jeżeli nieruchomość nie ma urządzonej hipoteki, zabezpieczenie podatku uzyskanem być może przez zakaz sprzedaży nieruchomości, zaś właściwym sądem do złożenia odnośnego wniosku jest sąd okręgowy miejsca położenia nieruchomości.
Skoro władza skarbowa postanowiła zabezpieczyć podatek od zysków wojennych sposobem hipotecznym, ma decyzję swą ułożyć piśmiennie według wzoru 19, zmieniając go stosownie do danej sprawy, a jeżeli zabezpieczenie podatku ma być zarządzone sposobem zakazu pozbycia nieruchomości, ułożyć stosownie decyzję według wzoru 20.
Decyzję swą na zabezpieczenie podatku sposobem hipotecznym władza skarbowa ma złożyć we właściwym urzędzie hipotecznym przez swego urzędnika, zaopatrzonego w tym celu w upoważnienie, które ułożyć należy stosownie do okoliczności według wzoru 21. Urzędnik ten ma osobiście złożyć w Urzędzie hipotecznym decyzję swej władzy, zaopatrzoną podpisem i pieczęcią urzędową, i dołączyć do niej upoważnienie władzy skarbowej.
W celu uzyskania zabezpieczenia podatku przez zakaz sprzedaży nieruchomości podatnika władza skarbowa I instancji ma przesłać do właściwego sądu okręgowego wniosek, ułożony według wzoru 22, dołączając do wniosku decyzję ułożoną według wzoru 20, zaopatrzoną podpisem i pieczęcią urzędową.
Skoro władza skarbowa I instancji uzna, że w pewnym wypadku zachodzą warunki żądania zabezpieczenia podatku od towarzystwa sprawozdawczego, ma natychmiast z podaniem powodów donieść o tem Zarządowi skarbowemu st. m. Warszawy, dołączając znajdujące się w aktach sprawozdania roczne i bilanse tego towarzystwa.
Zarząd skarbowy st. m. Warszawy ma sporządzić nakaz zabezpieczenia według wzoru 18 i przesłać go odnośnej władzy skarbowej I instancji celem dalszego przeprowadzenia zabezpieczenia w myśl powyższych postanowień.
Jeżeli jednak osoba, podlegająca obowiązkowi podatkowemu, przed uskutecznieniem dla niej wymiaru podatku przeniesie przedsiębiorstwo lub inne źródło dochodu na inną osobę fizyczną lub prawną, wówczas na nowonabywcy ciąży odpowiedzialność za podatek od zysków wojennych, wymierzyć się mający poprzednikowi, tylko wtedy, jeżeli przez to przeniesienie ściągnięcie od poprzednika wymierzonego podatku od zysków wojennych okaże się niemożliwe (art. 63) i to tylko do wysokości wartości przeniesionego przydsiębiorstwa lub innego źródła dochodu.
Jeżeli mimo świadomości nie ma zamiaru - wtedy zachodzi naruszenie karane w myśl art. 65 ust. 2 dekretu.
Do postępowania karnego z powodu czynów określonych w art. 65 dekretu należy stosować analogiczne postanowienia działu IV niniejszego rozporządzenia.
Warszawa, dnia 12 maja 1919 r.
Sprostowanie.
Do rozporządzenia Ministra Skarbu w wykonaniu dekretu z dnia 5 lutego 1919 r. w przedmiocie wprowadzenia podatku od zysków wojennych (Dziennik Praw № 46, poz. 320) wkradły się następujące błędy drukarskie:
w § 2, wiersz 10, po wyrazie "późniejszego" - winno być "dodatkowego";
w § 28 (str. 542, wiersz 27 od góry) zamiast "znajdujących się" winno być "wykonywanych";
w § 34, wiersz 1, zamiast "pochodu" - winno być "dochodu";
w § 34 (str. 544, wiersz 2 od dołu), zamiast "poodu" - winno być "powodu";
w § 34 (str. 544, wiersz 1 od dołu), zamiast "wsobę" - winno być "osobę";
w § 65 (str. 555, wiersz 5 od góry), zamiast "od władzy" - winno być "do władzy".
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz. Praw P. Pol.1919.46.320 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wykonanie dekretu z dnia 5 lutego 1919, Dz. Pr. Nr 12 poz. 136, w przedmiocie wprowadzenia podatku od zysków wojennych. |
Data aktu: | 12/05/1919 |
Data ogłoszenia: | 14/06/1919 |
Data wejścia w życie: | 14/06/1919 |