Od 8 stycznia 2020 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej. Ministerstwo Zdrowia deklaruje jednak, że zaraz po tej dacie nie przewiduje sankcji dla lekarzy, którzy w styczniu nadal nie będą wystawiać e-recept. Jednak zgodnie z przepisami kary finansowe mają obowiązywać od lipca 2020 r.
- Pacjent nie będzie ponosił żadnych negatywnych konsekwencji tego, że dana placówka nie jest podłączona do systemu e-zdrowie, ponieważ po odbytej wizycie otrzyma receptę papierową, którą będzie mógł tak jak dotychczas zrealizować w dowolnej aptece - podaje resort.
Także Narodowy Fundusz zdrowia zapowiada, że recepta wystawiona w postaci papierowej będzie mogła być zrealizowana tak jak dotychczas w każdej aptece, w tym lek będzie mógł być objęty refundacją. - Tym samym, wdrożenie nowych rozwiązań nie utrudni pacjentom dostępu do leków - podkreśla NFZ.
Cieszyński: Blisko połowy placówek wciąż nie ma w systemie wystawiania e-recept - czytaj tutaj>>
Oto 20 rzeczy o e-recepcie, które warto wiedzieć:
1. Od 8 stycznia 2020 r. będą obowiązkowe e-recepty. Co pacjent otrzyma wychodząc z gabinetu:
- SMS, w którym podany będzie 4-cyfrowy kod dostępu — pacjent podaje w aptece kod wraz ze swoim numerem PESEL;
- e-mail z informacją o wystawionej e-recepcie w postaci pliku PDF — pacjent udostępnia farmaceucie kod kreskowy na ekranie telefonu lub podaje 44-cyfrowy klucz dostępu z pliku PDF (albo 4-cyfrowy kod dostępu z pliku PDF wraz z numerem PESEL).
- wydruk informacyjny o wystawionej e-recepcie — wydrukowany dokument lekarz przekazuje pacjentowi (nie musi podpisywać wydruku ani stawiać pieczątek). Farmaceuta sczytuje dane z wydruku i zwraca go pacjentowi.
Pacjent może też udostępnić informację o e-recepcie korzystając z Internetowego Konta Pacjenta lub z aplikacji mObywatel.
2. Czy oprócz czterocyfrowego kodu, trzeba podać jeszcze PESEL? Czy potrzebne jest okazanie dowodu osobistego przy realizacji e-recepty?
Podczas realizacji e-recepty nie potrzeba okazywać dowodu osobistego, w tym celu wystarczy podanie numeru PESEL oraz 4-cyfrowego kodu.
3. Co ma zrobić pacjent, by otrzymywać powiadomienia o e-receptach za pomocą SMS-a lub e-maila?
Pacjent musi zalogować się na Internetowym Koncie Pacjenta (logowanie odbywa się poprzez Profil Zaufany, e-dowód, e-tożsamość). Po zalogowaniu należy wpisać odpowiednio własny e-mail lub numer telefonu, w zależności od tego w jakiej postaci pacjent chce otrzymywać informację o e-recepcie. Możliwie jest zaznaczenie zarówno e-mail jak i sms.
4. Jak długo ważna jest e-recepta?
E-recepta ważna jest 365 dni, za wyjątkiem e-recepty:
- na antybiotyk (ważność 7 dni),
- lek odurzający i psychotropowy (ważność 30 dni),
- na preparat immunologiczny (ważność 120 dni)
5. Kiedy lekarz po 8 stycznia będzie mógł jednak wystawić receptę papierową?
Od 8 stycznia 2020 r. recepty mają być wystawiane tylko w postaci elektronicznej. Wyjątkami od niniejszej zasady są m.in: recepty transgraniczne, receptyna leki z importu docelowego, recepty dla osób o nieustalonej tożsamości oraz w sytuacji braku dostępu do systemu e zdrowie (P1) – w tych przypadkach receptę wystawia się w postaci papierowej.
Ponadto, w przypadku recept pro auctore oraz pro familiae dozwolona będzie zarówno postać papierowa jak i elektroniczna.
Cena promocyjna: 19.8 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.8 zł
6. W jakich aptekach można zrealizować e-receptę? Czy są one jakoś specjalnie oznakowane?
Od 1 stycznia 2019 r. elektroniczną receptę można zrealizować w każdej aptece w Polsce.
7. Jak wygląda proces realizacji e-recepty w aptece?
Pacjent przekazuje w aptece informację o wystawionej e-recepcie w jeden z poniższych sposobów:
- przedstawia wydruk informacyjny;
- podaje 4-cyfrowy kod dostępu, który otrzymał SMSem + swój numer PESEL;
- udostępnia informację o wystawionej e-recepcie na ekranie telefonu.
8. Ile leków lekarz może wpisać na e-recepcie?
Na 1 e-recepcie znajduje się 1 lek (1 e-recepta = 1 lek).
9. Co to znaczy „pakiet e-recept”?
Pakietem e-recept nazwanych jest kilka e-recept (maksymalnie do 5 e-recept).
10. W jaki sposób pacjent ma zrealizować e-receptę, gdy lekarz lub farmaceuta nie będzie miał dostępu do platformy P1 lub, gdy nie będzie prądu?
W takiej sytuacji pacjent podpisuje stosowne oświadczenie w aptece potwierdzającego, że nie dokonał wcześniej realizacji danej e-recepty, przekazuje dane dostępowe do e-recepty (4 cyfrowy kod oraz numer PESEL). Na tej podstawie farmaceuta wydaje leki przepisane przez lekarza.
11. Czy będzie możliwość wstawiania daty późniejszej realizacji e-recepty?
Tak, podobnie jak przy recepcie papierowej, można na e-recepcie zaznaczyć datę realizacji późniejszą, tj. datę realizacji „od dnia”.
12. Czy pacjent 75+ może otrzymać receptę na leki z uwzględnieniem uprawnienia „S” od innego lekarza niż lekarza rodzinnego?
Od 1 lipca 2020 r. pacjenci 75+ będą mogli otrzymać e-receptę z uwzględnieniem uprawnienia „S” również m.in. od lekarza specjalisty lub przy wypisie ze szpitala. Warunkiem wystawienia recepty z uprawnieniem „S” będzie weryfikacja w systemie e-zdrowie (P1) ilości oraz rodzaju przepisanych pacjentowi leków pod względem bezpieczeństwa oraz konieczności ich stosowania, biorąc pod uwagę recepty wystawione oraz zrealizowane dla tego pacjenta.
13. Czy na e-recepcie będą uwzględniane zniżki specjalne np. dla honorowego dawcy krwi, kombatanta?
Tak, na e-recepcie, tak samo jak na recepcie papierowej, można wpisać uprawnienia dodatkowe pacjenta.
14. Czy będzie możliwe wystawienie e-recepty na lek z importu docelowego?
Nie. Na leki z importu docelowego wystawiana jest recepta w postaci papierowej.
15. Czy recepta na lek recepturowy będzie elektroniczna?
Tak.
16. Czy e-recepty będą wystawiane podczas wizyty domowej?
Tak, jednak jeżeli podczas wizyty domowej lekarz nie będzie miał dostępu do systemu e-zdrowie (P1), będzie mógł wystawić receptę papierową.
17. Czy każdy lek będzie na osobnym wydruku?
Wydruk informacyjny obejmuje maksymalnie 5 e-recept, czyli 5 leków.
WAŻNE: E-recepta nie wymaga drukowania. Drukuje się wyłącznie tzw. wydruk informacyjny o e-recepcie.
18. Czy pacjent może sam wybrać formę dostępu do e-recepty?
Tak, pacjent otrzymuje informację o wystawionej e-recepcie w wybrany przez siebie sposób. Jeżeli podał w IKP nr telefonu lub adres e-mail, informację otrzymuje odpowiednio SMS lub e-mailem. Jeżeli pacjent nie podał w IKP numeru telefonu ani e-maila, a także zawsze gdy tego zażąda, otrzymuje wydruk informacyjny. Dodatkowo dostęp do e-recepty możliwy jest z poziomu aplikacji mObywatel.
19. Co farmaceuta może poprawić na e-recepcie?
Farmaceuta nie może ingerować w zapis na e-recepcie.
20. Czy będzie możliwość podziału recepty na części i zrealizowania ich w różnych aptekach?
Obowiązuje zasada 1 e-recepta = 1 lek. Jedną e-receptę z danego pakietu można zrealizować w jednej aptece, a pozostałe e-recepty dowolnie — w tej samej lub w innych aptekach.
Cena promocyjna: 19.8 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.8 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.