Projekt przewiduje, że centralna elektroniczna rejestracja na początkowym etapie jej funkcjonowania będzie dotyczyć tylko części zakresów świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w trybie ambulatoryjnym. W 2025 r. projektowanym rozwiązaniem zostaną objęte świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach kardiologii, a także świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach programu profilaktyki raka szyjki macicy oraz profilaktyki raka piersi. Zgłaszanie na świadczenia opieki zdrowotnej i wyznaczenie świadczeniobiorcom terminów udzielenia świadczeń nieobjętych centralną elektroniczną rejestracją będzie się odbywać na dotychczasowych zasadach. Resort zdrowia planuje jednak, że kolejne zakresy świadczeń będą dodawane w następnych latach.
Pomoże asystent głosowy
Jak wyjaśniono, centralna elektroniczna rejestracja będzie dotyczyć zarówno świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych świadczeniobiorcom zgłaszającym się po raz pierwszy na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, jak i tym kontynuującym leczenie. W przypadku świadczeniobiorców zgłaszających się po raz pierwszy na świadczenie opieki zdrowotnej, podstawę do wyznaczenia terminu jego udzielenia będzie stanowić zgłoszenie centralne składane przez świadczeniobiorcę. Zgłoszenie centralne będzie stanowić oświadczenie o zamiarze uzyskania wybranego świadczenia złożone przez samego pacjenta lub osobę trzecią (w imieniu świadczeniobiorcy). W ramach zgłoszenia będzie możliwe określenie kryteriów dotyczących świadczenia opieki zdrowotnej, które ma zostać udzielone.
W projekcie ustawy przewidziano dwa podstawowe sposoby dokonywania zgłoszenia centralnego. Po pierwsze będzie to możliwe na dotychczasowych zasadach, tj. bezpośrednio w placówce, w tym osobiście, telefonicznie albo z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, po drugie - przy wykorzystaniu nowej funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.
Aby zmniejszyć liczbę przypadków, w których pacjenci zapominają o umówionych wizytach, będą oni otrzymywać potwierdzenie wyznaczenia konkretnego terminu udzielenia świadczenia. Dostaną także potwierdzenie w przypadku zmiany terminu lub rezygnacji z niego. Dodatkowo wdrożenie w ramach centralnej elektronicznej rejestracji asystenta głosowego (voicebot) przypomni o zbliżającej się wizycie, potwierdzi obecność pacjenta na wizycie, a w razie konieczności przełoży lub anuluje wizytę (wycofa zgłoszenie centralne i dokona nowego zgłoszenia). Jak zaznacza resort, celem tego rozwiązania jest zaoferowanie usług wzmacniających komunikację i interakcję świadczeniobiorcy w obszarze zapisu na świadczenia opieki zdrowotnej z wykorzystaniem usług centralnej elektronicznej rejestracji. Okres przechowywania nagrań dźwięku lub transkrypcji nagrań uzyskanych w wyniku prowadzenia centralnej elektronicznej rejestracji z wykorzystaniem asystenta głosowego został ustalony na 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nagranie zostało zarejestrowane), co uwzględnia charakter działań realizowanych z wykorzystaniem asystenta głosowego.
Centralna e-rejestracja ma zacząć działać w pełni w 2029 r. i zastąpić wówczas tradycyjne zapisy.
Czytaj więcej: Centralna e-rejestracja w pełni dopiero w 2029 roku, ale ustawa już za rok
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.