Zmiany wprowadzi nowelizacja ustaw: Karta Nauczyciela, ustawy o instytutach badawczych, ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, której projekt wpłynął do Sejmu. Znowelizuje ona m.in. właśnie art. 29 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Czytaj: ​Akademia Wymiaru Sprawiedliwości>>

Studenci i doktoranci w senacie uczelni niepublicznej

Po nowelizacji w składzie senatu uczelni niepublicznej, analogicznie do uczelni publicznych, mają znaleźć się przedstawiciele
studentów, a w przypadku uczelni akademickich prowadzących kształcenie doktorantów, także przedstawiciele doktorantów, którzy mają prawo zabierać głos w sprawach istotnych dla uczelni omawianych na posiedzeniach senatów
. Ma to na celu realizację wspólnych postulatów środowisk studenckich oraz Konferencji Rektorów.

Po zmianach, studenci i doktoranci będą nie mniej niż 20 proc. składu senatu niepublicznej uczelni akademickiej. W uczelni zawodowej podobnie - studenci również będą stanowić jedną piątą składu senatu.

Czytaj w LEX: Wniosek o udostępnienie w trybie u.d.i.p. protokołów spotkań władz uczelni ze studentami i protokołów posiedzeń senatu III SAB/Gl 79/21 >>

 

Cena promocyjna: 119.2 zł

|

Cena regularna: 149 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł




Inne wymogi na uczelniach publicznych

Przy okazji zmienią się jednak wymogi stawiane członkom senatu uczelni niepublicznej. - W obecnym stanie prawnym dotyczą one członków senatu wszystkich uczelni: zarówno publicznych jak i niepublicznych. Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 29 ust. 4 ustawy "członkiem senatu może być osoba, która spełnia wymagania określone w art. 20 ust. 1 pkt 1-5 i 7 - wskazuje dr hab. Grzegorz Krawiec, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Według tego przepisu w senacie uczelni może zasiadać osoba, która:

  1. ma pełną zdolność do czynności prawnych;
  2.  korzysta z pełni praw publicznych;
  3. nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
  4.  nie była karana karą dyscyplinarną;
  5.  w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów ( nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami);
  6.  nie ukończyła 70. roku życia do dnia rozpoczęcia kadencji.

 

- Jeżeli proponowane zmiany wejdą w życie, warunki te będą musieli spełniać jedynie członkowie senatu uczelni publicznych, co oznacza, że członkowie senatu uczelni niepublicznych nie będą musieli ich spełniać - członkiem senatu w takiej niepublicznej uczelni będzie mogła być np. osoba, która ukończyła 70 lat lub która była skazana za przestępstwo - wskazuje prof. Krawiec. Tak samo będzie z przepisami dotyczącymi wygaśnięcia członkostwa - będą dotyczyć wyłącznie uczelni publicznych.

Czytaj w LEX: Uprawnienia nauczycieli akademickich w wieku emerytalnym w konstytucji dla nauki >>

Wymogi zmienianie w lutym

Na początku 2023 r. zreformowano przepisy prawa o szkolnictwie wyższym, podwyższając granicę wieku, do jakiego można pełnić funkcję rektora lub zasiadać w radzie uczelni. Nowelizacja, która weszła w życie w lutym  umożliwiła ubieganie się o pełnienie tej funkcji przez osoby, które do dnia rozpoczęcia kadencji nie ukończyły 70. roku życia (do tej pory obowiązywał limit 67 r. życia. Nowy limit obejmie także osoby kandydujące do m.in. rady uczelni.

Czytaj w LEX: Wymóg niekaralności wobec nauczycieli akademickich >>

Zaproponowano odstąpienie od konieczności spełniania wymagań dotyczących posiadania tytułu profesora, stopni naukowych albo stopni w zakresie sztuki lub tytułu zawodowego przy zatrudnianiu w polskich uczelniach na stanowiskach nauczycieli akademickich osób, które uzyskały takie stopnie lub tytuł zawodowy za granicą. Uregulowania dotyczą też m.in. uwierzytelniania dyplomów ukończenia studiów oraz dyplomów doktorskich i habilitacyjnych wydawanych przez uczelnie kościelne. Wprowadziła też zmiany związane z organami uczelni i dotyczy uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach rady uczelni przedstawiciela każdego związku zawodowego działającego w uczelni.