Spółka będzie nosić nazwę: Centrum Eksperckie Uniwersytetu w Białymstoku sp. z o.o. i będzie spółką typu spin-off, której właścicielem będzie uczelnia - poinformowała w komunikacie rzeczniczka UwB Katarzyna Dziedzik. Wszystko ma służyć komercjalizacji wiedzy tak, by na sprzedaży opinii i ekspertyz zarabiali i naukowcy i uniwersytet, a przedsiębiorcy otrzymywali wiarygodne, firmowane logo uczelni materiały.

Przeczytaj także: Uczelnie z Białegostoku i Katowic rozpoczęły współpracę z uniwersytetem Cambridge


"Z naszego rozeznania wynika, że na analizy czy ekspertyzy firmowane przez uniwersytet będą chętni. Takie dokumenty są bowiem dla partnerów biznesowych czy instytucji publicznych wiarygodniejsze i zwyczajnie tańsze, niż opracowania oferowane przez podmioty komercyjne" - podkreśla prorektor UwB ds. ekonomicznych prof. Robert Ciborowski.

Uczelnia podkreśla, że usługi eksperckie świadczyła i świadczy stale, ale naukowcy niechętnie z tego korzystali, bo sami musieli szukać odbiorców i samodzielnie negocjować warunki, ponadto niekorzystne były sposoby rozliczania się z uczelnią. "Teraz, dzięki utworzeniu spółki spin off, to ma się zmienić. Koszty pośrednictwa między naukowcami a odbiorcami usług eksperckich będą mniejsze. Ponadto spółka weźmie na siebie działalność marketingową" - poinformowała Dziedzik.

Przeczytaj także: Rektor UwB zachęca Polaków z Białorusi do studiowania w Białymstoku

Prof. Robert Ciborowski powiedział, że obecnie ilość wykonywanych ekspertyz "nie wygląda najlepiej". Rocznie pracownicy uczelni wykonują od kilku do kilkunastu ekspertyz i opinii. Od 2013 r. uczelnia ma specjalną bazę ze swoją ofertą (pod adresem: http://potencjal.uwb.edu.pl/baza.php?r=oferta), liczy jednak teraz na to, że nowa formuła wpłynie na to, że wykonywanych zamówień będzie więcej. Uczelnia będzie też odpowiadać na zapotrzebowanie spoza tej już istniejącej listy specjalistycznych analiz i zapraszać do współpracy specjalistów z zewnątrz - jeśli temat będzie tego wymagał. "Próbujemy przedrzeć się do tej gospodarczej rzeczywistości, choć nie jest to łatwe" - dodał.

Ciborowski powiedział, że spółka spin-off jest tworzona na Wydziale Prawa, na Wydziale Ekonomii ma powstać podmiot typu spin-out do współpracy z konkretnymi podmiotami. Przypomniał, że od 2013 r. Uniwersytet w Białymstoku oraz Politechnika Białostocka, która jest największą publiczną uczelnią techniczną w Podlaskiem powołały wspólny podmiot ds. komercjalizacji badań naukowych, głównie zajmujący się patentowaniem wynalazków. "To powoli przynosi efekty" - dodał.

Przeczytaj także: Ponad pięciuset nowych aplikantów radcowskich złożyło ślubowanie w Warszawie

Kwestia komercjalizacji jest też ważna w ocenie i pozycji uczelni. Dziedzik przypomniała, że w rankingach uczelni znajduje się kryterium instytucjonalnego przygotowania szkół wyższych do komercjalizacji wiedzy. Ciborowski powiedział, że o spółce spin-off uczelnia myślała dawno, ale w ostatnich latach koncentrowała się m.in. na inwestycji, jaką była budowa nowego kampusu.

Źródło: PAP