Uczestnicy Konferencji podsumują rekomendacje obu wcześniejszych konferencji oraz sformułują wnioski i postulaty dotyczące zmian odnośnie roli i zadań publikacji naukowych w systemie ewaluacji jakości działalności naukowej wynikające z doświadczeń i oceny funkcjonowania systemu ustanowionego na podstawie zasad przyjętych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 roku. Zapewnienie właściwego poziomu osiągnięć publikacyjnych pracowników szkolnictwa wyższego i nauki wymaga stabilnego systemu finansowego oraz wspierania procesu transformacji (cyfryzacji) działalności wydawców monografii i czasopism naukowych.

Planowane panele:

  • Publikowanie i rozpowszechnianie cyfrowych monografii i czasopism naukowych – podsumowanie i weryfikacja postulatów formułowanych prze środowisko naukowe i wydawców podczas I i II Konferencji KRASP.
  • Zmiany modelu publikowania akademickich treści dydaktycznych –  rekomendacje na podstawie postulatów formułowanych przez środowisko naukowe i wydawców podczas I i II Konferencji KRASP, w szczególności wprowadzenie definicji podręcznika akademickiego. 
  • Definicja i nowe kryteria oceny nowoczesnego wydawnictwa naukowego. Finansowe programy wsparcia transformacji cyfrowej wydawnictw.
  • Kierunek i cele zmian obecnego modelu ewaluacji nauki z perspektywy oczekiwań wobec publikacji naukowych. Wyzwania dla komunikacji naukowej wynikające z rozwoju sztucznej inteligencji. Wnioski w kontekście systemu finansowania publikowania naukowego w Polsce.

 

W zeszłym roku tematem konferencji był stan cyfryzacji wydawnictw naukowych w Polsce z uwzględnieniem uwarunkowań otwartej nauki, zarówno w aspekcie organizacji procesów wydawniczych, jak i upowszechniania monografii i podręczników akademickich w repozytoriach i na platformach cyfrowych. Paneliści dyskutowali m.in. o tym, jak pandemia przyspieszyła cyfryzację treści naukowych, czyli przede wszystkim o wzroście liczby publikacji w otwartym dostępie. Wskazywano m.in., że państwo powinno inwestować w rozwój polskich baz publikacji, bo obecnie milionowe nakłady idą na te zagraniczne. Paneliści dyskutowali też o kryzysie związanym z tworzeniem i finansowaniem podręczników akademickich - wskazywali, że konieczne jest stworzenie zachęt merytorycznych dla ich autorów. Zapisy na tegoroczną konferencję>>