W piśmie kierowanym do Minister Pracy i Polityki Społecznej ZPP zwrócił uwagę, że przepisy prawa przyznają dyskrecjonalną władzę Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej w zakresie rozdziału środków pochodzących z rezerwy Funduszu Pracy. Jak bowiem określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2009 roku w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie minister ten może przyznać: z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy, w szczególności dla samorządów województw i powiatów, na których terenie nastąpiło znaczne pogorszenie sytuacji na rynku pracy, wystąpiły klęski żywiołowe mające znaczny zasięg i wywołujące poważne skutki, są realizowane programy dotyczące restrukturyzacji zatrudnienia na podstawie przepisów o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, są realizowane projekty pilotażowe, istnieje możliwość realizacji programów o wysokiej efektywności, w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub są tworzone centra aktywizacji zawodowej i lokalne punkty informacyjno-konsultacyjne uruchamiane w ramach powiatowych urzędów pracy. Minister na wniosek starosty (prezydenta miasta) może przyznać również dodatkowe kwoty na realizację programów specjalnych lub projektów pilotażowych oraz innych fakultatywnych zadań.

W ocenie ZPP tak daleko posunięta arbitralność i nieprzejrzystość rozdziału środków publicznych jest niemożliwa do zaakceptowania w nowoczesnej administracji. W związku z powyższym ZPP zaproponował, aby rozdział środków z rezerwy Funduszu Pracy odbywał się w oparciu o z góry ustalone i precyzyjne kryteria. Wzorem innych rezerw budżetu państwa (np. rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, czy rezerwy subwencji ogólnej z przeznaczeniem na inwestycje drogowe) kryteria te powinny być przedmiotem każdorazowych uzgodnień ze stroną samorządową Komisji Wspólnej. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie podzieliło jednak zdania ZPP w tej kwestii przytaczając przykłady jak wiele dokonał działań, w tym przesunięć w ramach posiadanych środków, aby wspomóc samorządy powiatowe. W ocenie ZPP takie stanowisko resortu zupełnie nie przystaje do modelu nowatorskiej, otwartej i po prostu nowoczesnej administracji, w której transparentność zasad podziału jakichkolwiek środków oraz modelowy standard działań powinien być stawiany na pierwszym planie.

Źródło: wartowiedziec.org