Ostatnia nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach budzi wciąż pytania i wątpliwości praktyków i ekspertów. Ustawa była już wielokrotnie nowelizowana i każda zmiana wymagała dużego nakładu pracy ze strony samorządów.
Wątpliwości interpretacyjne pozostają
Według Mariana Błachuta, burmistrza Czechowic-Dziedzic, członka Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, ostatnie zmiany, które zaczęły obowiązywać od 6 września rodzą kolejne wątpliwości interpretacyjne. - A w ich rezultacie praktyczne problemy, bo ostatecznie ustawodawca uwzględnił tylko część samorządowych postulatów – mówi. Jego zdaniem jest to związane z ryzykiem związanym z nieosiągnięciem przez gminy odpowiednich poziomów recyklingu odpadów, które określa ustawa.
Magdalena Sobczak, przewodnicząca Regionalnej Sieci Konsultacyjnej ds. Gospodarki Odpadami w Województwie Śląskim przy ŚZGiP, kierownik Biura ds. Gospodarki Odpadami w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej zwraca uwagę na różne uwarunkowania, w których gminy realizują zadania z zakresu odbioru i zagospodarowania odpadów.
Cena promocyjna: 103.2 zł
|Cena regularna: 129 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Kolejna rewolucja w gminach
Jej zdaniem jesteśmy aktualnie na etapie trzeciej rewolucji śmieciowej. Jak tłumaczy, pierwsza miała miejsce na przełomie lat 2012 i 2013, gdy cały system był wprowadzany, druga w 2018 r. i była związana z rozporządzeniem dotyczącym wprowadzenia ujednoliconych szczegółowych zasad selektywnej zbiórki odpadów.
- Znowelizowana ustawa dotyczy całej Polski, ale każda gmina musi jej przepisy odnieść do swoich uwarunkowań i rozwiązań, które wcześniej przyjęła. W tym tkwi zasadniczy problem – zaznacza Magdalena Sobczak. Jak dodaje, regulacje ustawowe nie zawsze odpowiadają na zróżnicowane możliwości i ograniczenia, w których funkcjonują poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.
Ustawa na nowo?
Według Macieja Kiełbusa z kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna Sp. K., specjalizującego się w dziedzinie gospodarki odpadami, zasadniczym zarzutem wobec prac prowadzonych w zakresie tej ustawy jest to, że nie mówi się o możliwości napisania jej w zupełnie nowy sposób. A jego zdaniem obecnie obowiązujący system gospodarki odpadami komunalnymi tego wymaga.
- Nowelizacja, z którą teraz się zmagamy – zgodnie z Krajowym Planem Gospodarki Odpadami – miała obowiązywać od stycznia 2018 r. Co więcej, nie wszystkie zapowiedzi, które zawarto w Krajowym Planie znalazły swoje odzwierciedlenie w obowiązującej od września ustawie – mówi. Wyjaśnia, że chodzi między innymi o obowiązek rozdzielenia przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów, który w pierwszych projektach był obecny, ale ostatecznie nie został uwzględniony.
Czytaj też: Związek Gmin Wiejskich: Ustawę śmieciową należy napisać od nowa>>
Maciej Kiełbus stwierdził, że omawiane zmiany trudno oceniać w kategoriach jednoznacznie pozytywnych lub negatywnych. Ocena ta bowiem zależy od sytuacji danej gminy. Nowe rozwiązania prawne w przypadku niektórych jednostek nie mają charakteru rewolucyjnego, gdyż już wcześniej w nich obowiązywały. Takim przykładem mogą być przepisy dotyczące obowiązku objęcia systemem nieruchomości niezamieszkałych czy zniesienia tzw. regionalizacji.
W dniach 8-9 października 2019 r. odbyło się w Wiśle seminarium dotyczące bieżących problemów w gospodarce odpadami komunalnymi. Prawie 130 urzędników z województwa śląskiego w ciągu dwóch dni omawiało najważniejsze zmiany, które czeka każdy gminny system gospodarki odpadami komunalnymi.
Cena promocyjna: 103.2 zł
|Cena regularna: 129 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.