Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .
Czy osoba fizyczna niebędąca stroną w prowadzonym postępowaniu administracyjnym ma
prawo uzyskać kopię projektu budowlanego na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej?
Odpowiedź
Zasadniczo osoba fizyczna niebędąca stroną w postępowaniu zakończonym wydaniem decyzji w przedmiocie udzielenia pozwolenia na budowę i zatwierdzenia projektu budowlanego może uzyskać kopię projektu budowlanego w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) - dalej u.d.i.p.
Informacją publiczną jest bowiem nie tylko sama decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę, lecz także zatwierdzony projekt budowlany, przy czym organ, do którego złożono wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci projektu budowlanego, będącego załącznikiem do decyzji, winien mieć na względzie art. 5 ust. 1 i 2 u.d.i.p.
Uzasadnienie
W odniesieniu do projektu budowlanego jako informacji publicznej w judykaturze dominuje stanowisko, wedle którego projekt budowlany jest informacją publiczną. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 6 sierpnia 2013 r., II SA/Kr 97/13 wyjaśnił, że stosownie do art. 34 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud. projekt budowlany podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę lub w odrębnej decyzji, poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę i stanowi integralną część rozstrzygnięcia administracyjnego. To zaś prowadzi do wniosku, że informacją publiczną jest nie tylko sama decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę, lecz także zatwierdzony projekt budowlany, który podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej (zob.: WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 6 grudnia 2007 r., II SA/Go 595/07, WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 17 stycznia 2013 r., II SAB/Rz 48/12).
Organ obowiązany do udostępnienia informacji publicznej winien jednakże mieć na uwadze, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu m.in. ze względu na prywatność osoby fizycznej (art. 5 ust. 1 i 2 u.d.i.p.). Organ więc winien każdorazowo dokonać oceny, czy udostępnienie żądanej informacji nie naruszy konstytucyjnie chronionych praw jednostki.
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 20 marca 2006 r., K 17/05 zwrócił uwagę, że informacja publiczna może zostać udostępniona o ile nie wychodzi poza niezbędność określoną potrzebą transparentności życia publicznego, ocenianą zgodnie ze standardami przyjętymi w demokratycznym Państwie prawnym. Nadto wyjaśniono, że informacją publiczną nie mogą być informacje – co do swej natury i zakresu – przekreślające istotę ochrony prawa do życia prywatnego i naruszające prawo do prywatności osób trzecich, chyba że osoba, której żądana informacja publiczna dotyczy, wyrazi na to zgodę.
W odniesieniu do udostępnienia projektu budowlanego, jako informacji publicznej Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi stanął na stanowisku, iż udostępnienie konkretnego projektu budowlanego jako informacji publicznej wykraczałoby poza niezbędność wymaganą potrzebą transparentności życia publicznego w demokratycznym Państwie prawnym. W treści wyroku wyjaśniono, że udostępnienie przedmiotowej informacji oznaczałoby zgodę na poznanie przez dowolne osoby trzecie dokładnego rozkładu pomieszczeń, przebiegu instalacji, itp., znajdujących się w budynku, w tym ich przeznaczenia, np. na pokoje mieszkalne, sanitariaty, etc., co z kolei pociągałoby za sobą nie tylko dyskomfort życia mieszkańców, ale również zaburzałoby poczucie bezpieczeństwa, co z kolei skutkuje naruszeniem prawa do prywatności (wyrok z dnia 9 lipca 2013 r., II SA/Łd 475/13).
Odmienne stanowisko zaprezentował WSA w Krakowie w wyroku z dnia 6 sierpnia 2013 r., II SAB/Kr 97/13.
Należy mieć na uwadze, że judykatura stoi na stanowisku, że udostępnienie informacji publicznej w postaci projektu budowlanego nie może być uznane za próbę obejścia przepisów art. 28 ust. 2 oraz art. 3 pkt 20 pr. bud. w zakresie ustalenia stron postępowania. Wskazuje się, że poprzez fakt udzielenia żądanych informacji, podmiot żądający danej informacji publicznej nie nabędzie statusu strony postępowania dotyczącego wskazanych inwestycji budowlanych, w szczególności nie nabędzie prawa do zaskarżenia zapadłych w tych postępowaniach decyzji, a jedynie uzyska wgląd do żądanych dokumentów (zob.: WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 6 lutego 2008 r., II SAB/Bd 31/07).
Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .