Wnioskodawczyni wystąpiła o zmianę decyzji przyznającej jej zasiłek celowy na odbudowę domu. We wniosku domagała się zwiększenia wartości przyznanego zasiłku celowego tak, aby by jego wartość uwzględniała podatek od towarów i usług.
Zarówno wójt gminy jak i SKO odmówiły zmiany decyzji. Organy wskazały, że brak jest w sprawie kumulatywnego spełnienia przesłanek zmiany decyzji wynikających z art. 155 k.p.a.: zmianie lub uchyleniu decyzji nie mogą sprzeciwiać się przepisy szczególne, a za zmianą musi przemawiać interes społeczny lub słuszny interes strony. Brak jest w ustawie o podatku od towarów i usług przepisów, które pozwalałyby przy przyznawaniu takiego zasiłku doliczać podatek VAT. Brak jest także wykazania przez wnioskodawczynię istnienia interesu społecznego czy słusznego interesu strony.
WSA przypomniał, iż stosownie do brzmienia art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 177 poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów na terytorium kraju; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Jedynie więc w przypadku, gdyby skarżąca obciążona była obowiązkiem podatkowym wynikającym z faktu przyznania zasiłku celowego, taki podatek mógłby zostać wliczony do przyznanego zasiłku.
Ponadto WSA podkreślił, że postępowanie prowadzone na podstawie art. 155 k.p.a. nie służy kwestionowaniu dowodów (operatu szacunkowego), na podstawie których wydano rozstrzygnięcie wydane w postępowaniu zwyczajnym. Postępowanie prowadzone na podstawie cytowanego przepisu jest postępowaniem nadzwyczajnym, którego przedmiotem - w przeciwieństwie do postępowania głównego (rozpoznawczego) - nie jest ponowne merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy, lecz przeprowadzenie weryfikacji wydanej już decyzji ostatecznej z jednego tylko punktu widzenia, a mianowicie, czy za jej zmianą (uchyleniem) przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony. W trybie art. 155 k.p.a. mogą być zmieniane lub uchylane zarówno decyzje wadliwe, jak i decyzje nie dotknięte żadnymi wadami, wyłącznie jeżeli ich wzruszenie jest podyktowane względami interesu społecznego lub słusznym interesem strony. Taka konstrukcja przepisu art. 155 k.p.a. powoduje, że nie można w nim upatrywać środka zmierzającego do ponownego rozpoznania sprawy zakończonej ostateczną decyzją administracyjną, niejako "w kolejnej instancji" – podkreślił WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Rzeszowie z 10 października 2013 r., sygn. akt II SA/Rz 664/13