Akty urodzenia, małżeństwa i zgonu
1 marca ruszył System Rejestrów Państwowych, który połączył w jeden system najważniejsze polskie rejestry. Tego samego dnia weszła w życie nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego, wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego.
Dzięki zmianom powstała ogólnopolska baza aktów stanu cywilnego, która od 1 marca br. będzie sukcesywnie zapełniana. Oznacza to, że dokumenty możemy odebrać w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie kraju, jednak czas oczekiwania na otrzymanie odpisu danego aktu stanu cywilnego będzie zależał od tego, do którego USC zostanie złożony wniosek. Dokument zostanie wydany w ciągu 7 dni roboczych, jeżeli wniosek zostanie złożony do USC przechowującego akt i w ciągu 10 dni roboczych, jeżeli wniosek zostanie złożony do innego urzędu. Na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zamieszczono informacje dotyczące nowych przepisów.
Opisano także procedury związane z rejestracją stanu cywilnego, m.in:
- Jak zarejestrować nowo narodzone dziecko;
- Jak zmienić imię dziecka;
- Jak nadać numer PESEL i zameldować dziecko;
- O jakich formalnościach trzeba pamiętać przy zawarciu związku małżeńskiego;
- Jak zgłosić zgon.
Na stronie znajduje się także wyszukiwarka urzędów stanu cywilnego w Polsce.
Obywatele, którzy złożą wniosek o wydanie dowodu osobistego po 1 marca, otrzymają swój dokument na nowym wzorze. Wniosek o wydanie dowodu składamy na zmienionym, bardziej przejrzystym wniosku. Prace nad formularzem poprzedziliśmy badaniem, z którego wynika, że obywatele popełniają w nim 5 razy mniej błędów. Na stronie zamieściliśmy także nowe wzory wniosków oraz przykłady wypełnionego formularza, zarówno o wydanie dowodu jak i zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dokumentu. Znajduje się tam także opis, jak należy postępować w razie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego oraz co zrobić, gdy znaleźliśmy cudzy dokument. Na stronie znalazły się także informacje o zabezpieczeniach dowodów osobistych.
(MSW)