Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Jak można wyegzekwować zakaz napraw samochodów oraz ich mycia z użyciem detergentów na terenie nieruchomości?
PYTANIE:
W jakim trybie i czy w ogóle można przeprowadzić kontrolę sprawdzającą (bądź inną z nazwy) wykonanie obowiązku nałożonego decyzją nakazującą osobom fizycznym powstrzymanie się od napraw pojazdów samochodowych oraz ich mycia z użyciem detergentów na terenie swojej nieruchomości, wydaną na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 5 i ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g. - oraz regulaminu o utrzymaniu czystości i porządku na terenie danej gminy?
ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 5 u.u.c.p.g. właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku, także przez realizację obowiązków określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalonym w trybie przewidzianym w art. 4 u.u.c.p.g.
W myśl art. 4 ust. 2 pkt 1 lit c u.u.c.p.g., regulamin określa m.in. zasady w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi. Z art. 5 ust. 6 u.u.c.p.g wynika, że nadzór nad przestrzeganiem obowiązków określonych w ust. 1-4, czyli także w regulaminie gminy, sprawuje wójt (burmistrz lub prezydent miasta). Organy te w przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania tych obowiązków mogą wydać, stosownie do art. 5 ust. 7 u.u.c.p.g., decyzję nakazującą ich wykonanie. Jak rozumiem, z takim przypadkiem mamy do czynienia w opisanej sprawie.
Analizując kwestie związane z ewentualnym sprawdzeniem, czy właściciel nieruchomości dostosował się do postanowień tej decyzji, należy zwrócić uwagę na art. 5 ust. 9 u.u.c.p.g. W myśl tego przepisu wykonywanie takiej decyzji podlega egzekucji, w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.) – dalej u.p.e.a. Według art. 2 § 1 pkt 10 u.p.e.a. egzekucji administracyjnej podlegają obowiązki o charakterze niepieniężnym pozostające we właściwości organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego lub przekazane do egzekucji administracyjnej na podstawie przepisu szczególnego. Według zaś art. 3 § 1 u.p.e.a. egzekucję administracyjną stosuje się do obowiązków określonych w art. 2 u.p.e.a., gdy wynikają one z decyzji lub postanowień właściwych organów, albo - w zakresie administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego - bezpośrednio z przepisu prawa, chyba że przepis szczególny zastrzega dla tych obowiązków tryb egzekucji sądowej.
W katalogu pojęć przyjmowanych w u.p.e.a. wójt, burmistrz lub prezydent miasta może być jednocześnie wierzycielem, czyli podmiotem uprawnionym do żądania wykonania obowiązku lub jego zabezpieczenia w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym lub zabezpieczającym (w rozumieniu art. 1a pkt 13 u.p.e.a.), jak też może być uprawnionym do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej obowiązków wynikających z decyzji (według art. 5 § 1 pkt 1 u.p.e.a.).
Zasadą przyjętą w art. 15 u.p.e.a. jest to, że egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel, po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego, chyba że przepisy szczególne inaczej stanowią.
Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego wezwania. Zasadniczo organ egzekucyjny wszczyna egzekucję administracyjną na wniosek wierzyciela i na podstawie wystawionego przez niego tytułu wykonawczego, sporządzonego według ustalonego wzoru (art. 26 § 1 u.p.e.a.), ale jeżeli wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym, przystępuje z urzędu do egzekucji na podstawie tytułu wykonawczego przez siebie wystawionego (art. 26 § 4 u.p.e.a.). Środki egzekucyjne w postępowaniu egzekucyjnym dotyczącym obowiązków o charakterze niepieniężnym wymienia art. 1a pkt 12 lit. b u.p.e.a. Z istoty obowiązków wskazanych w art. 5 § 1 pkt 1-4 u.p.e.a. wynika, że praktycznie wchodzą w rachubę jedynie grzywna w celu przymuszenia i wykonanie zastępcze.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.