Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada gminy określiła tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli wspomagających, zatrudnionych w szkole prowadzonej przez gminę.
Zapis uchwały dotyczył między innymi: surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga oraz nauczyciela zajęć rewalidacyjnych.
Wojewoda zaskarżył uchwałę.
Organ nadzoru zwrócił uwagę, iż przepis art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela, nie wymienia w swojej treści surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga i nauczyciela zajęć rewalidacyjnych.
Zdaniem wojewody organ prowadzący szkołę nie jest uprawniony do modyfikowania tego przepisu, poprzez poszerzenie jego stosowania o dodatkową grupę osób.
WSA nie zgodził się z takim stanowiskiem wojewody.
WSA podkreślił, iż przepis art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela ma zastosowanie do zatrudnionych, ponad nauczycieli zajmujących się procesem edukacyjnym, nauczycieli specjalistów pedagogiki specjalnej.
Nauczycieli tych zatrudnia się dodatkowo, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, a nie w celu nauczania konkretnych przedmiotów – przypomniał sąd.
Prowadzą oni bowiem zajęcia z uczniami niepełnosprawnymi lub niedostosowanymi społecznie, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
To właśnie ze względu na zindywidualizowane potrzeby uczniów objętych nauczaniem specjalnym z powodu niepełnosprawności, czy niedostosowania społecznego, które dotyczą wszystkich obszarów funkcjonowania ucznia w szkole, zasadnym jest aby wymiar godzin nauczyciela specjalisty z zakresu pedagogiki specjalnej był ustalany przez organ prowadzący daną placówkę – wyjaśnił WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 4 września 2014 r., sygn. akt IV SA/Gl 674/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.