PINB prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie samowoli budowlanej. Inwestor wystąpił do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o wyłączenie z postępowania administracyjnego jednego z pracowników inspektoratu, zarzucając mu m.in. stronniczość.
W jaki sposób należy załatwić ww. sprawę: w formie postanowienia, decyzji czy pisma?
Odpowiedź
Sprawę wyłączenia pracownika powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego należy załatwić w drodze postanowienia.
Uzasadnienie
Wyłączenie pracownika organu administracji publicznej uregulowane zostało w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) – dalej k.p.a. Z ww. przepisu wynika, że pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie, gdy wystąpi jedna z okoliczności wymienionych w art. 24 § 1 pkt 1-7 k.p.a.
Wprawdzie k.p.a. nie zawiera przepisu stanowiącego wprost, że wyłączenie pracownika następuje w formie postanowienia, jednakże w orzecznictwie sądowoadministracyjnym dominuje pogląd, że o wyłączeniu pracownika a także o odmowie jego wyłączenia od udziału w postępowania administracyjnym w określonej sprawie orzeka się w formie postanowienia, na które nie służy zażalenie. Brak takiego postanowienia, a w szczególności odmowa wyłączenia pracownika może stanowić o wadliwości postępowania, wadliwość postępowania zaś powoduje istotną wadliwość decyzji w nim wydanej – zob. postanowienie WSA z dnia 23 marca 2011 r., IV SA/Wr 105/11, LEX 793620. Podobne stanowisko zajął NSA w postanowieniu z dnia 4 października 2012 r., II OSK 1911/12, LEX 1270190 wskazując, że od postanowień wydanych na podstawie art. 24 i 25 k.p.a., a zatem dotyczących wyłączenia pracownika oraz organu administracyjnego, k.p.a. nie przewiduje prawa wniesienia zażalenia, a w konsekwencji niedopuszczalne jest także wniesienie na nie skargi do sądu.
Postanowienie o odmowie wyłączenia organu bądź pracownika od rozstrzygania czy też podejmowania czynności w sprawie z chwilą jego wydania jest w związku z tym ostateczne. Strona może je kwestionować wyłącznie w trybie odwoławczym, dotyczącym orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie (art. 142 k.p.a.), a następnie ewentualnie w trybie skargowym, przed sądem administracyjnym.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.