Pytanie pochodzi z  publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja .


Jak powinny być wystawione faktury zakupu oraz jak przeprowadzić księgowania kosztów realizacji zadań wspólnych gminy i powiatu?

Gmina miejska i powiat kupują na pół niszczarkę o wartości 30 tys zł (po 15 tys każdy). Przeprowadzenie procedur dotyczących zakupu przejęło miasto. W swoich budżetach miasto i powiat środki ujęte mają jako wydatki na zakup inwestycyjny.

Jak powinny być wystawione faktury zakupu oraz jak przeprowadzić księgowania kosztów realizacji zadań wspólnych gminy i powiatu?

Odpowiedź

Przepisy prawa przewidują różne formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego w celu realizacji wspólnych zadań inwestycyjnych, a takim jest zadanie opisane w pytaniu.


W pytaniu mamy do czynienia ze współpracą JST dwóch szczebli: gminy i powiatu.


Gminy mogą w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w drodze uchwały rad zainteresowanych gmin, tworzyć związki międzygminne i zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z gmin określonych zadań publicznych. Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) - dalej u.s.g. przewiduje, że w celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gminy mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.


Powiat może z kolei zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu.

Istnieją jeszcze inne formy współpracy między JST.

Prostsze moim zdaniem, rozwiązanie przedstawionego w pytaniu problemu daje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) - dalej u.f.p.

Wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na zadania przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia. Mogą nimi być zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Środki na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określa odrębną uchwałą organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Podstawą udzielenia takiej pomocy jest umowa. Umowę poprzedza uchwała rady powiatu oraz odpowiednia zmiana uchwały budżetowej.


Przykładowo na podstawie art. 7a i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) - dalej u.s.p. oraz art. 216 ust. 2 pkt 5 i art. 220 ust. 1 i 2 u.f.p. rada powiatu udziela więc z budżetu pomocy finansowej miastu w wysokości 15.000 zł na współfinansowanie zakupu niszczarki.


Przy zastosowaniu rozwiązania z ustawy o finansach publicznych nie trzeba stosować skomplikowanych rozliczeń i kombinacji przy wystawianiu faktur.

Wymaga to oczywiście wcześniejszej zmiany w budżetach obu jednostek, ale i tak unikamy zbędnych komplikacji na etapie rozliczania zadania, co potwierdza treść pytania.

Jest to oczywiście propozycja z tym, że z praktycznego punktu widzenia fakturę wystawia sprzedający niszczarkę, zakupującym jest miasto wystawi więc fakturę na miasto. Nie widzę więc podstawy aby wystawiał ją jednocześnie na powiat, bądź dzielił zakup na pół.
Pozostaje kwestia ujęcia w księgach rachunkowych i "na majątku" konkretnej jednostki zakupionej niszczarki.

Nie widzę przeszkód aby ww. niszczarka była ujęta w składnikach majątku zarówno powiatu jak i miasta w odpowiedniej wartości po 50%.
Ponieważ pytanie dotyczy księgowania faktury zakupu, to jednak proponowałbym rozważyć ww. proponowane rozwiązanie.


Pytanie pochodzi z  publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja .