Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Wojewoda został poinformowany pismem jednego z mieszkańców o tym, że radny jest prezesem zarządu spółki, która wchodzi w skład konsorcjum dwóch firm wybranego w przetargu na odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu gminy.


Zdaniem mieszkańca taka sytuacja jest naruszeniem art. 24f ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013r., poz. 594 ze zm.), zakazującego prowadzenia przez radnego działalności z wykorzystaniem mienia gminnego.
 

Organ nadzoru zwrócił się do rady miejskiej o rozpatrzenie sprawy.

Rada wyjaśniła, iż nie można uznać za wykorzystywanie mienia komunalnego otrzymywanie zapłaty przez konsorcjum za wykonywanie działalności objętej przetargiem. Jej zdaniem zapłata wynagrodzenia nie stanowi wykorzystywania mienia komunalnego.

WSA przyznał rację wojewodzie.

Zdaniem Sądu związek funkcjonalny pomiędzy osiąganymi przychodami z prowadzonej przez radnego działalności, a faktem wykorzystywania mienia komunalnego, jest w tym wypadku oczywisty.

Środki na sfinansowanie usług gospodarowania odpadami komunalnymi, pochodzą bowiem z opłat za gospodarowanie odpadami, które zgodnie z art. 6r ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz.U. z 2012r., poz. 391 ze zm.) stanowią dochód gminy. O dysponowaniu tymi środkami decyduje wójt, burmistrz lub prezydent miasta organizując przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Zdaniem sądu konsorcjum świadczy na rzecz gminy odpłatne usługi gospodarowania odpadami komunalnymi. I to właśnie wynagrodzenie za te usługi stanowi mienie komunalne – uznał sąd.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 22 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Łd 350/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.