Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia wójta gminy dotyczącego rozszerzenia obowiązków służbowych pracownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ).
W zarządzeniu wójt powierzył dodatkowe obowiązki w zakresie zarządzania, kierowania oraz reprezentowania tej jednostki.
Podstawowym zarzutem, na jakim wojewoda oparł swoje rozstrzygnięcie był brak podstaw prawnych do podjęcia zarządzenia o takiej treści.
W ocenie WSA, który rozpatrywał sprawę, stanowisko wojewody było trafne.
Przytoczony w zarządzeniu jako jego podstawa prawna przepis art. 121 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, oraz zapis statutu SP ZOZ, zgodnie z którym nadzór nad zakładem sprawuje podmiot tworzący, nie upoważnia do wydania zarządzenia w przedmiocie rozszerzenia obowiązków pracowniczych.
Zdaniem sądu z treści wymienionego przepisu nie wynika w żaden sposób, aby w ramach uprawnień nadzorczych organu należało rozszerzenie obowiązków służbowych pracownika samodzielnego podmiotu leczniczego nie będącego przedsiębiorcą.
Określone w art. 121 ustawy o działalności leczniczej pojęcie nadzoru nie należy rozumieć tylko jako uprawnienia do kontrolowania lub pilnowania zarządzającego podmiotem leczniczym, lecz również jako możliwość władczego oddziaływania na ten podmiot.
Pod pojęciem nadzoru kryją się bowiem, co do zasady, kompetencje kontrolne, połączone z możliwością władczego oddziaływania na podmiot nadzorowany w celu korygowania jego postępowania.
Jednak treść nadzoru, a w tym zasięg możności prawnej ingerencji, wyznaczają przepisy prawa. Co oznacza, iż podjęcie zaskarżonej uchwały nie mieści się w ramach sprawowanej przez podmiot tworzący funkcji nadzoru nad SP ZOZ uregulowanej ustawowo – zwrócił uwagę sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 6 sierpnia 2015 r., sygn. akt IV SA/Gl 563/15, prawomocny