Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia ryczałtu przewodniczącego rady.
Wojewoda zaskarżył uchwałę do sadu administracyjnego.
Wyjaśnił, iż wysokość diety radnego w gminie, która jest gminą poniżej 15 tys. mieszkańców, może wynieść maksymalnie 50% tej wartości, w rozpatrywanej sprawie jest to 1.324,85 zł. Określona przez radę miejską kwota 1.806,00 zł jest zatem wyższa niż maksymalna dopuszczalna.
W odpowiedzi na skargę burmistrz uznał ją za zasadną.
Uchwałą rada miejska ustaliła, że traci moc poprzednia uchwała w sprawie ustalenia ryczałtu przewodniczącego rady.
Rozstrzygnięciem nadzorczym wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały.
WSA zwrócił uwagę, że zmiana lub uchylenie uchwały dokonane po zaskarżeniu uchwały do sądu administracyjnego nie czyni zbędnym wydania przez sąd administracyjny wyroku, jeżeli zaskarżona uchwała może być stosowana do sytuacji z okresu poprzedzającego uchylenie lub zmianę uchwały.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Uchylenie albo zmiana uchwały przez organ gminy inną uchwałą przed wydaniem wyroku ma charakter konstytutywny, a zatem wywołuje skutek na przyszłość (ex nunc).
Natomiast stwierdzenie przez sąd nieważności uchwały samorządu terytorialnego na skutek zaskarżenia jej przez organ nadzoru znosi skutki tego aktu od samego początku (ex tunc).
Zatem uchylenie zaskarżonej uchwały przez organ, który ją podjął przed wydaniem wyroku, a także stwierdzenie nieważności uchwały miejskiej rozstrzygnięciem nadzorczym wojewody, pozostawały bez wpływu na rozpoznanie przez sąd skargi na uchwałę – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 28 kwietnia 2016 r., sygn. akt II SA/Go 88/16, nieprawomocny