Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada miejska podjęła uchwałę, którą między innymi obniżyła wysokość miesięcznych diet dla radnych pełniących funkcję przewodniczących komisji stałych lub doraźnych i dla pozostałych radnych, nie pełniących żadnych dodatkowych funkcji w radzie. Rada zdecydowała, iż nowa uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wojewoda stwierdził nieważność uchwały. Uznał, iż nadanie uchwale wstecznej mocy obowiązującej w sposób istotny narusza art. 2 Konstytucji RP.
Gmina tłumaczyła, że podjęta uchwała nie należy do kategorii aktów normatywnych, lecz jest aktem kierownictwa wewnętrznego.
Wprawdzie krąg adresatów tej uchwały jest ograniczony, bowiem uchwała dotyczy radnych i przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych. Jednak ograniczenie to nie jest trwałe, bowiem zmieniają się osoby pełniące wybieralne i kadencyjne funkcje radnych. W ocenie gminy uchwała ta ma zatem charakter generalny.
WSA nie zgodział się z takim wyjaśnieniem.
Zdaniem sądu działanie rady spowodowało, że niektórzy adresaci uchwały utracili uprawnienia i już z tego powodu niemożliwe było nadanie uchwale wstecznej mocy obowiązującej.
Ewentualna dopuszczalność nadawania mocy wstecznej aktowi normatywnemu, zgodnie z ustawową przesłanką nie naruszania zasad demokratycznego państwa prawnego, dotyczyć może jedynie aktów korzystniejszych dla adresatów tego aktu i niepogarszającej ich sytuacji prawnej.
Pogorszenie sytuacji prawnej niektórych adresatów uchwały sprawia, że nadanie uchwale mocy wstecznej jest sprzeczne z prawem, bowiem jest niezgodne z art. 2 Konstytucji RP.
Sąd przypomniał, iż akty prawne ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni, licząc od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Lublinie z 21 sierpnia 2014 r., sygn. akt III SA/Lu 650/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.