Rada Powiatu Nakielskiego określiła wysokość opłat za usunięcie pojazdu, opłat za parkowanie pojazdu na parkingu strzeżonym oraz kosztów powstałych w związku z wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu. W załączniku do uchwały określono stawki opłat za usunięcie roweru lub motoroweru – 110 zł, motocykla – 218 zł, a pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 476 zł.
W tabeli określono także kwoty za dobowe przechowywanie pojazdów - od 19 zł za rower do 51 zł za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Zdaniem prokuratora rada przekroczyła upoważnienie

Prokurator Rejonowy w Nakle nad Notecią zaskarżył uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy i wniósł o stwierdzenie jej nieważności. Zarzucił rażące naruszenie przepisów ustawy o samorządzie powiatowym oraz Prawa o ruchu drogowym.
Zdaniem prokuratora doszło do przekroczenia przez radę upoważnienia ustawowego do wydania uchwały. W uzasadnieniu skargi prokurator wskazał m.in., że stawki opłat z tytułu usunięcia pojazdu z drogi oraz przechowywania go na parkingu strzeżonym zostały wyznaczone na poziomie maksymalnych stawek określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2016 roku, mimo że w rzeczywistości koszty te są znacznie niższe.
 

Szukasz więcej informacji dotyczących samorządu?
Poznaj LEX Administracja >>
Zdobądź wiedzę, dzięki której Twoja praca stanie się łatwiejsza


Sąd uwzględnił argumenty prokuratora

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 23 stycznia 2018 roku (sygn. akt II SA/Bd 791/17) uwzględnił argumenty prokuratora i stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.
Sąd podzielił pogląd, że uchwała w przedmiocie ustalenia opłat za usunięcie pojazdu i jego przechowywanie będzie zgodna z prawem wtedy, gdy jej treść będzie zdeterminowana wyłącznie koniecznością sprawnej realizacji tych zadań i rzeczywistymi kosztami usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, a nie innymi okolicznościami, jak np. zapewnienie wpływów do budżetu powiatu.